RAPTOR 2000 by Paczlatam
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
RAPTOR 2000 by Paczlatam
Pozwoliłem sobie wydzielić posty z innego wątku, aby uzyskać jednolity temat o platformie kolegi Paczlatam - Artu
Witam kolegów Raptorowców. Przyłączę się do wątku. Będę oblatywał mojego Raptora 2m za tydzień na stokowym silniku, ponieważ NTMy przechwycił niestety Urząd Celny :). Popróbuję też jak działa FY-31. Wymieniłem wszystkie serwa, bo jedno padło mi już w czasie prób na ziemi [na szczęście].
Mam nadzieję po oblocie podzielić się moimi uwagami...
Witam kolegów Raptorowców. Przyłączę się do wątku. Będę oblatywał mojego Raptora 2m za tydzień na stokowym silniku, ponieważ NTMy przechwycił niestety Urząd Celny :). Popróbuję też jak działa FY-31. Wymieniłem wszystkie serwa, bo jedno padło mi już w czasie prób na ziemi [na szczęście].
Mam nadzieję po oblocie podzielić się moimi uwagami...
Ostatnio zmieniony środa 25 lip 2012, 10:07 przez Paczlatam, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam,
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Witam kolegów i informuję, że oblatałem mojego raptora.
Silnik stokowy
Śmigło stokowe
Serwa CS-929 MG i CS- 939 MG [oryginalne serwo lotki padło jeszcze na ziemi - na szczęście]
ESC Foxy 45
Pakiet Turnigy 3300 20C 3S
Wymienione snapy
Raptor z zestawu ARF + w/w wymiany + FY-31AP z GPS + Rx RD921 do latania w zasięgu wzroku + okablowanie pod: kamerkę, OSD Hornet, Tx Boscam i pod zasilanie AV.
Start z ręki [na klapach ok 15 stopni] dość ciężki. Ja rzucam prawą ręką więc kluczowe jest szybkie uzyskanie kontroli nad drążkiem:). Przy mocniejszym silniku będzie pewnie lepiej. Lot poziomy stabilny na ok 50-60 % wychylenia drążka mocy. Do wznoszenia trzeba 70-90 %. Nie zauważyłem tendencji do nurkowania przy dużych obrotach [jak np. w Pionierze]. Wykonałem loty z różnie umiejscowionym sc. Wydaje mi się, że najlepiej gdy sc jest 1-2 cm przed "fabrycznie" oznaczonym miejscem. Lądowanie na klapach ok 40 stopni dość łatwe [u mnie z małym gazem bo wiaterek].
Współpraca z autopilotem FY-31AP wypadła prawie znakomicie. Przetestowałem lot stabilizowany, po okręgu i RTH. Czułość żyroskopów na ok 3/4 zakresu. Jedna uwaga: najsłabiej w trybie lotu stabilizowanego działa stabilizacja steru kierunku. Przy wiaterku ewidentnie kierunek lotu ulega lekkiej zmianie od podmuchów ale to chyba uroda FY-31 albo mam uszkodzony jeden żyroskop.
Kolejne loty po niedzieli planuję z wyposażeniem FPV: kamerka płytkowa, OSD Hornet, Tx Boscam i zasilanie 900mAh. Pakiet AV planuję umieścić w wieżyczce silnika aby nie demontować wciąż skrzydeł. Popróbuję z silnikiem NTM 28-36 i różnymi śmigłami.
Podzielę się z kolegami moimi spostrzeżeniami.
Silnik stokowy
Śmigło stokowe
Serwa CS-929 MG i CS- 939 MG [oryginalne serwo lotki padło jeszcze na ziemi - na szczęście]
ESC Foxy 45
Pakiet Turnigy 3300 20C 3S
Wymienione snapy
Raptor z zestawu ARF + w/w wymiany + FY-31AP z GPS + Rx RD921 do latania w zasięgu wzroku + okablowanie pod: kamerkę, OSD Hornet, Tx Boscam i pod zasilanie AV.
Start z ręki [na klapach ok 15 stopni] dość ciężki. Ja rzucam prawą ręką więc kluczowe jest szybkie uzyskanie kontroli nad drążkiem:). Przy mocniejszym silniku będzie pewnie lepiej. Lot poziomy stabilny na ok 50-60 % wychylenia drążka mocy. Do wznoszenia trzeba 70-90 %. Nie zauważyłem tendencji do nurkowania przy dużych obrotach [jak np. w Pionierze]. Wykonałem loty z różnie umiejscowionym sc. Wydaje mi się, że najlepiej gdy sc jest 1-2 cm przed "fabrycznie" oznaczonym miejscem. Lądowanie na klapach ok 40 stopni dość łatwe [u mnie z małym gazem bo wiaterek].
Współpraca z autopilotem FY-31AP wypadła prawie znakomicie. Przetestowałem lot stabilizowany, po okręgu i RTH. Czułość żyroskopów na ok 3/4 zakresu. Jedna uwaga: najsłabiej w trybie lotu stabilizowanego działa stabilizacja steru kierunku. Przy wiaterku ewidentnie kierunek lotu ulega lekkiej zmianie od podmuchów ale to chyba uroda FY-31 albo mam uszkodzony jeden żyroskop.
Kolejne loty po niedzieli planuję z wyposażeniem FPV: kamerka płytkowa, OSD Hornet, Tx Boscam i zasilanie 900mAh. Pakiet AV planuję umieścić w wieżyczce silnika aby nie demontować wciąż skrzydeł. Popróbuję z silnikiem NTM 28-36 i różnymi śmigłami.
Podzielę się z kolegami moimi spostrzeżeniami.
Pozdrawiam,
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
No i polatałem przy bezwietrznej pogodzie :). Wprawdzie tor AV okazał się u mnie do kitu i nie polatałem z goglami [próby naziemne zakończyły się niepowodzeniem - mały zasięg!] to polatałem sobie troszku dalej i wyżej. Raptor nawet na stokowym silniku zachowuje się całkiem dobrze. Również poszybowałem - całkiem nieźle to wychodzi. Po próbach failsafe radia RD921 "przy nodze" przeprowadziłem kolejną, nad polami, na granicy widoczności sylwetki samolotu [co przy moim wzroku jest jakieś 400m]. Wyłączyłem Tx i z duszą na ramieniu nasłuchiwałem :). Wrócił. Oczywiście failasafe ustawiony jest na RTH i 50% mocy [wychylenia drążka].
Badałem także jak zachowuje się stabilizacja przy próbie przeciągnięcia ale nie udało mi się do przeciągnięcia doprowadzić. Wyłączyłem kompletnie ciąg i zadzierałem samolot do góry ale FY31AP powodował, że samolot zaczynał lecieć "wężykiem", tzn zakręty lewe i prawe na przemian, utrzymując wypadkowy kierunek lotu i obniżając się niedrastycznie. Podobnie zresztą zachowuje się gdy zdjąć mu ciąg i pozostawić bez sterowania na stabilizacji. Wylądowałem tym razem także ze stabilizacją i na klapach.
Teraz czas na poważnie zająć się AV a potem LRS bo na razie oblatywałem Raptora na JR DSX9. Na razie będę latał na stokowym silniczku. Na pokładzie miałem poza RC i napędem:
Pakiet 3s 3300 20c Turnigy, FY31AP, OSD Hornet, AV Tx Boscam 5,8 500mW, pakiet 900mAh do AV, GPS, czujnik prądowy do OSD i kamerkę [taką płaską, w koszulce, z własną baterią, z Alledrogo]. Nie mam niestety wagi... Za ok miesiąc krótka relacja.
Mam nadzieję, że Artu nie ma mi za złe, że tak się w jego wątku produkuję... :)
Badałem także jak zachowuje się stabilizacja przy próbie przeciągnięcia ale nie udało mi się do przeciągnięcia doprowadzić. Wyłączyłem kompletnie ciąg i zadzierałem samolot do góry ale FY31AP powodował, że samolot zaczynał lecieć "wężykiem", tzn zakręty lewe i prawe na przemian, utrzymując wypadkowy kierunek lotu i obniżając się niedrastycznie. Podobnie zresztą zachowuje się gdy zdjąć mu ciąg i pozostawić bez sterowania na stabilizacji. Wylądowałem tym razem także ze stabilizacją i na klapach.
Teraz czas na poważnie zająć się AV a potem LRS bo na razie oblatywałem Raptora na JR DSX9. Na razie będę latał na stokowym silniczku. Na pokładzie miałem poza RC i napędem:
Pakiet 3s 3300 20c Turnigy, FY31AP, OSD Hornet, AV Tx Boscam 5,8 500mW, pakiet 900mAh do AV, GPS, czujnik prądowy do OSD i kamerkę [taką płaską, w koszulce, z własną baterią, z Alledrogo]. Nie mam niestety wagi... Za ok miesiąc krótka relacja.
Mam nadzieję, że Artu nie ma mi za złe, że tak się w jego wątku produkuję... :)
Pozdrawiam,
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Paczlatam, zrób sobie test do lądowania z opcją utrzymania wysokości. Schodź bez napędu. A jak jeszcze flapy wysuniesz to model do lądowania będzie potrzebował zadziwiająco mało miejsca i co dziwne (bo ostrzegają w manualu) nie dochodzi do zwalenia się na skrzydło czy przeciągnięcia. Świetnie to wygląda.
Rozumiem, że chodzi o lądowanie na stabilizacji skalibrowanej do lotu poziomego. Czy dobrze rozumiem?Rufio pisze:Paczlatam, zrób sobie test do lądowania z opcją utrzymania wysokości. Schodź bez napędu. .
Jeśli zaś chodzi o lądowanie w trybie nawigacji to tego trybu w ogóle jeszcze nie ruszałem bo tam gdzie latam nie mam w eterze internetu [są jeszcze takie miejsca :)] i nie bardzo mogę zaprogramować "waypointy" i ustawić im wysokość. A offline, czyli daleko od miejsca gdzie latam, boję się programować lot bo nie wiem jaka jest dokładność Google Earth i GPS w praktyce a zaraz obok lądowiska mam las :).
Robiłem próby dokładności Feiyu Tech GPS w domu w Warszawie i przy 5 satelitach wskazanie na GCS było ok 40 m od rzeczywistego położenia. Planuję w najbliższych tygodniach kilka lotów na terenie lotniska modelarskiego Koczargi pod Warszawą, mam nadzieję, że tam będzie internet w zasięgu.
A z oblotów mam parę filmików tylko muszę pociąć i pokonwertować bo są bardzo duże.
Pozdrawiam,
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
hmm, jak inaczej niż do lotu poziomego masz skalibrowaną stabilizację?Paczlatam pisze:Rozumiem, że chodzi o lądowanie na stabilizacji skalibrowanej do lotu poziomego. Czy dobrze rozumiem?
Masz 2 tryby pracy stabilizacji - stabilizacja całego modelu i utrzymanie wysokości.
Przed lądowaniem po prostu włącz tryb stabilizacji na utrzymanie wysokości i wyłącz silnik.
No to się wyjaśniło :). A stabilizację można, przynajmniej teoretycznie, skalibrować różnie...
FY31AP posiada: lot stabilizowany [kalibrowany na ziemi lub w powietrzu], lot nawigacyjny [wg zadanych punktów], lot po okręgu i RTH.
FY31AP posiada: lot stabilizowany [kalibrowany na ziemi lub w powietrzu], lot nawigacyjny [wg zadanych punktów], lot po okręgu i RTH.
Pozdrawiam,
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Mam problem ze swoim Raptorem. Już któryś raz z kolei wpadł w korkociąg. Tym razem obeszło się bez strat. Wygląda to tak:
Do tego chyba coś jest nie tak ze stabilizacją. W locie bardzo szarpie modelem co też widać na tym krótkim filmie.
Jak powinien się zachowywać model podczas włączenia RTH na ziemi? Mój wychyla ster wysokości maksymalnie w górę. Czy tak powinno być?
Do tego chyba coś jest nie tak ze stabilizacją. W locie bardzo szarpie modelem co też widać na tym krótkim filmie.
Jak powinien się zachowywać model podczas włączenia RTH na ziemi? Mój wychyla ster wysokości maksymalnie w górę. Czy tak powinno być?
Ostatnio zmieniony niedziela 05 sie 2012, 19:24 przez adamm, łącznie zmieniany 1 raz.
Adamm, istotnie, jak zauważył mariusz1 problem może być w ustawionej czułości. Jesli jest zbyt mała lub zbyt duża model albo nie zdąży skorygować zmiany położenia albo przesteruje poprawkę i zanim wprowadzi kolejną korektę jest już za późno. Zwykle przy zbyt dużej czułości model doświadcza swego rodzaju oscylacji ale nie traci równowagi. Zaznaczam, że używam w moich modelach FY30A i FY31 AP i mogę wypowiadać się tylko na ich temat.adamm pisze:Mam problem ze swoim Raptorem. Już któryś raz z kolei wpadł w korkociąg. Tym razem obeszło się bez strat.
Jak powinien się zachowywać model podczas włączenia RTH na ziemi? Mój wychyla ster wysokości maksymalnie w górę. Czy tak powinno być?
Miewałem problemy z trybem stabilizacji w FY30A [w trybie stabilizacji poziomej, nie 3D] i także w FY31 AP w trybie stabilizacji [jedynym jaki ma] polegające na tym, ze model zaczynał dosłownie "wariować", wykonując serię nieskoordynowanych ruchów wszystkimi sterami. tylko wyłączenie stabilizacji i przejście na tryb ręczny uratowało modele przed katastrofą. Problemy te ustępują po przeprowadzeniu inicjalizacji żyroskopów [procedura ze zworką]. To nauczyło mnie zawsze obserwować czerwony LED przed startem. Sygnalizacja LEDa jest opisana w dokumentacji.
W FY31AP tryn RTH testowany na ziemi powoduje u mnie wychył powierzchni sterowych do skrętu ze wznoszeniem. Wychył nie jest gwałtowny jak w stabilizacji ale powolny. tak jak w powietrzu. RTH w FY31AP jest domyślnie ustawiony na powrót i krążenie nad HOME na ustalonej wysokości i po okręgu o promieniu [chyba 80m]. Więc jak włączysz RTH na ziemi w tym samym miejscu gdzie GPS złapał satelity to autopilot trochę głupieje i wychyla stery tak jakby chciał wyprowadzić model na zadaną wysokość i trasę [okrąg]. Tak to rozumiem.
Moja rada: Przeprowadzić inicjalizację żyroskopu. Wykalibrować stabilizację w poziomym położeniu modelu na ziemi. Sprawdzić czy stabilizacja na ziemi działa poprawnie i wykonać test stabilizacji w powietrzu. Osobiście odradzam testy RTH zanim upewnisz się, że stabilizacja pracuje poprawnie.
Jakie poniosłeś straty? Przykro patrzeć na filmiku jak raptorek wpada w korkociąg.
Pozdrawiam,
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Jeśli jesteś pewien, że stabilizacja prawidłowo reaguje na kierunki wychyleń modelu (wszystkie stery w tym ster kierunku) to pozostaje jak napisali koledzy:adamm pisze:Już któryś raz z kolei wpadł w korkociąg.
1. zredukowanie czułość
2. inicjalizacja żyr i weryfikacja czułości
Na filmiku nie ma specjalnie szansy zobaczyć czy jak model leci "prosto", ciągle w zakrętach.
Dziękuję za cenne rady. Dzisiaj zrobię tak jak piszecie.
Start nie było żadnych, do wyprowadzenie modelu zabrakło 2m wysokości. Zaczął nabierał prędkości i udało się wyciągnąć dziób. Spadł w wysokie zboże co zamortyzowało upadek, w sumie wyglądało to w ostatniej fazie jak lądowanie.Jakie poniosłeś straty? Przykro patrzeć na filmiku jak raptorek wpada w korkociąg.