RAPTOR 2000 by Paczlatam

Samoloty, szybowce, skrzydełka, delty...

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Paczlatam
Posty: 57
Rejestracja: środa 23 maja 2012, 21:55
Lokalizacja: Warszawa

RAPTOR 2000 by Paczlatam

Post autor: Paczlatam »

Pozwoliłem sobie wydzielić posty z innego wątku, aby uzyskać jednolity temat o platformie kolegi Paczlatam - Artu

Witam kolegów Raptorowców. Przyłączę się do wątku. Będę oblatywał mojego Raptora 2m za tydzień na stokowym silniku, ponieważ NTMy przechwycił niestety Urząd Celny :). Popróbuję też jak działa FY-31. Wymieniłem wszystkie serwa, bo jedno padło mi już w czasie prób na ziemi [na szczęście].

Mam nadzieję po oblocie podzielić się moimi uwagami...
Ostatnio zmieniony środa 25 lip 2012, 10:07 przez Paczlatam, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam,

Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Awatar użytkownika
Paczlatam
Posty: 57
Rejestracja: środa 23 maja 2012, 21:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paczlatam »

Witam kolegów i informuję, że oblatałem mojego raptora.

Silnik stokowy
Śmigło stokowe
Serwa CS-929 MG i CS- 939 MG [oryginalne serwo lotki padło jeszcze na ziemi - na szczęście]
ESC Foxy 45
Pakiet Turnigy 3300 20C 3S
Wymienione snapy

Raptor z zestawu ARF + w/w wymiany + FY-31AP z GPS + Rx RD921 do latania w zasięgu wzroku + okablowanie pod: kamerkę, OSD Hornet, Tx Boscam i pod zasilanie AV.

Start z ręki [na klapach ok 15 stopni] dość ciężki. Ja rzucam prawą ręką więc kluczowe jest szybkie uzyskanie kontroli nad drążkiem:). Przy mocniejszym silniku będzie pewnie lepiej. Lot poziomy stabilny na ok 50-60 % wychylenia drążka mocy. Do wznoszenia trzeba 70-90 %. Nie zauważyłem tendencji do nurkowania przy dużych obrotach [jak np. w Pionierze]. Wykonałem loty z różnie umiejscowionym sc. Wydaje mi się, że najlepiej gdy sc jest 1-2 cm przed "fabrycznie" oznaczonym miejscem. Lądowanie na klapach ok 40 stopni dość łatwe [u mnie z małym gazem bo wiaterek].

Współpraca z autopilotem FY-31AP wypadła prawie znakomicie. Przetestowałem lot stabilizowany, po okręgu i RTH. Czułość żyroskopów na ok 3/4 zakresu. Jedna uwaga: najsłabiej w trybie lotu stabilizowanego działa stabilizacja steru kierunku. Przy wiaterku ewidentnie kierunek lotu ulega lekkiej zmianie od podmuchów ale to chyba uroda FY-31 albo mam uszkodzony jeden żyroskop.

Kolejne loty po niedzieli planuję z wyposażeniem FPV: kamerka płytkowa, OSD Hornet, Tx Boscam i zasilanie 900mAh. Pakiet AV planuję umieścić w wieżyczce silnika aby nie demontować wciąż skrzydeł. Popróbuję z silnikiem NTM 28-36 i różnymi śmigłami.

Podzielę się z kolegami moimi spostrzeżeniami.
Pozdrawiam,

Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Awatar użytkownika
Paczlatam
Posty: 57
Rejestracja: środa 23 maja 2012, 21:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paczlatam »

No i polatałem przy bezwietrznej pogodzie :). Wprawdzie tor AV okazał się u mnie do kitu i nie polatałem z goglami [próby naziemne zakończyły się niepowodzeniem - mały zasięg!] to polatałem sobie troszku dalej i wyżej. Raptor nawet na stokowym silniku zachowuje się całkiem dobrze. Również poszybowałem - całkiem nieźle to wychodzi. Po próbach failsafe radia RD921 "przy nodze" przeprowadziłem kolejną, nad polami, na granicy widoczności sylwetki samolotu [co przy moim wzroku jest jakieś 400m]. Wyłączyłem Tx i z duszą na ramieniu nasłuchiwałem :). Wrócił. Oczywiście failasafe ustawiony jest na RTH i 50% mocy [wychylenia drążka].

Badałem także jak zachowuje się stabilizacja przy próbie przeciągnięcia ale nie udało mi się do przeciągnięcia doprowadzić. Wyłączyłem kompletnie ciąg i zadzierałem samolot do góry ale FY31AP powodował, że samolot zaczynał lecieć "wężykiem", tzn zakręty lewe i prawe na przemian, utrzymując wypadkowy kierunek lotu i obniżając się niedrastycznie. Podobnie zresztą zachowuje się gdy zdjąć mu ciąg i pozostawić bez sterowania na stabilizacji. Wylądowałem tym razem także ze stabilizacją i na klapach.

Teraz czas na poważnie zająć się AV a potem LRS bo na razie oblatywałem Raptora na JR DSX9. Na razie będę latał na stokowym silniczku. Na pokładzie miałem poza RC i napędem:
Pakiet 3s 3300 20c Turnigy, FY31AP, OSD Hornet, AV Tx Boscam 5,8 500mW, pakiet 900mAh do AV, GPS, czujnik prądowy do OSD i kamerkę [taką płaską, w koszulce, z własną baterią, z Alledrogo]. Nie mam niestety wagi... Za ok miesiąc krótka relacja.

Mam nadzieję, że Artu nie ma mi za złe, że tak się w jego wątku produkuję... :)
Pozdrawiam,

Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Awatar użytkownika
databank
Posty: 511
Rejestracja: niedziela 05 lut 2012, 20:14
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: databank »

Paczlatam myślę że warto założyć nowy temat w którym zaprezentujesz swój model dodasz zdjecia raptora i może filmy.. sobiście bardzo jestem ciekawy jak wygląda start modelu z reki z wszystkimi gratami fpv na fabrycznym silniku 8-)
Awatar użytkownika
Rufio
Posty: 1157
Rejestracja: sobota 23 kwie 2011, 22:57
Lokalizacja: Wa-wa

Post autor: Rufio »

Paczlatam, zrób sobie test do lądowania z opcją utrzymania wysokości. Schodź bez napędu. A jak jeszcze flapy wysuniesz to model do lądowania będzie potrzebował zadziwiająco mało miejsca i co dziwne (bo ostrzegają w manualu) nie dochodzi do zwalenia się na skrzydło czy przeciągnięcia. Świetnie to wygląda.
Awatar użytkownika
Paczlatam
Posty: 57
Rejestracja: środa 23 maja 2012, 21:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paczlatam »

Rufio pisze:Paczlatam, zrób sobie test do lądowania z opcją utrzymania wysokości. Schodź bez napędu. .
Rozumiem, że chodzi o lądowanie na stabilizacji skalibrowanej do lotu poziomego. Czy dobrze rozumiem?

Jeśli zaś chodzi o lądowanie w trybie nawigacji to tego trybu w ogóle jeszcze nie ruszałem bo tam gdzie latam nie mam w eterze internetu [są jeszcze takie miejsca :)] i nie bardzo mogę zaprogramować "waypointy" i ustawić im wysokość. A offline, czyli daleko od miejsca gdzie latam, boję się programować lot bo nie wiem jaka jest dokładność Google Earth i GPS w praktyce a zaraz obok lądowiska mam las :).

Robiłem próby dokładności Feiyu Tech GPS w domu w Warszawie i przy 5 satelitach wskazanie na GCS było ok 40 m od rzeczywistego położenia. Planuję w najbliższych tygodniach kilka lotów na terenie lotniska modelarskiego Koczargi pod Warszawą, mam nadzieję, że tam będzie internet w zasięgu.

A z oblotów mam parę filmików tylko muszę pociąć i pokonwertować bo są bardzo duże.
Pozdrawiam,

Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Awatar użytkownika
Rufio
Posty: 1157
Rejestracja: sobota 23 kwie 2011, 22:57
Lokalizacja: Wa-wa

Post autor: Rufio »

Paczlatam pisze:Rozumiem, że chodzi o lądowanie na stabilizacji skalibrowanej do lotu poziomego. Czy dobrze rozumiem?
hmm, jak inaczej niż do lotu poziomego masz skalibrowaną stabilizację?

Masz 2 tryby pracy stabilizacji - stabilizacja całego modelu i utrzymanie wysokości.
Przed lądowaniem po prostu włącz tryb stabilizacji na utrzymanie wysokości i wyłącz silnik.
Awatar użytkownika
pbrys
Posty: 1663
Rejestracja: czwartek 10 lis 2011, 18:52
Lokalizacja: Lubienia

Post autor: pbrys »

fy31ap ma 1 tryb stabilizacji, nie ma utrzymywania wysokości tak jak 21ap ;-) - nie wprowadzaj kolegi w błąd :-P
Awatar użytkownika
Rufio
Posty: 1157
Rejestracja: sobota 23 kwie 2011, 22:57
Lokalizacja: Wa-wa

Post autor: Rufio »

oj fakt, sorki za "zamienszanie". Zakładam w takim razie, że ten tryb Airline będzie ciekawym odpowiednikiem z utrzymaniem kierunku.
Awatar użytkownika
Paczlatam
Posty: 57
Rejestracja: środa 23 maja 2012, 21:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paczlatam »

No to się wyjaśniło :). A stabilizację można, przynajmniej teoretycznie, skalibrować różnie...

FY31AP posiada: lot stabilizowany [kalibrowany na ziemi lub w powietrzu], lot nawigacyjny [wg zadanych punktów], lot po okręgu i RTH.
Pozdrawiam,

Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
adamm
Posty: 317
Rejestracja: czwartek 31 maja 2012, 21:07
Lokalizacja: GWE
Kontakt:

Post autor: adamm »

Mam problem ze swoim Raptorem. Już któryś raz z kolei wpadł w korkociąg. Tym razem obeszło się bez strat. Wygląda to tak:



Do tego chyba coś jest nie tak ze stabilizacją. W locie bardzo szarpie modelem co też widać na tym krótkim filmie.

Jak powinien się zachowywać model podczas włączenia RTH na ziemi? Mój wychyla ster wysokości maksymalnie w górę. Czy tak powinno być?
Ostatnio zmieniony niedziela 05 sie 2012, 19:24 przez adamm, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
mariusz1
Posty: 65
Rejestracja: niedziela 27 lis 2011, 12:46
Lokalizacja: crewe uk

Post autor: mariusz1 »

Proponowałbym zmniejszyć czułość i zobaczyć co się będzie działo w powietrzu.
Awatar użytkownika
Paczlatam
Posty: 57
Rejestracja: środa 23 maja 2012, 21:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paczlatam »

adamm pisze:Mam problem ze swoim Raptorem. Już któryś raz z kolei wpadł w korkociąg. Tym razem obeszło się bez strat.
Jak powinien się zachowywać model podczas włączenia RTH na ziemi? Mój wychyla ster wysokości maksymalnie w górę. Czy tak powinno być?
Adamm, istotnie, jak zauważył mariusz1 problem może być w ustawionej czułości. Jesli jest zbyt mała lub zbyt duża model albo nie zdąży skorygować zmiany położenia albo przesteruje poprawkę i zanim wprowadzi kolejną korektę jest już za późno. Zwykle przy zbyt dużej czułości model doświadcza swego rodzaju oscylacji ale nie traci równowagi. Zaznaczam, że używam w moich modelach FY30A i FY31 AP i mogę wypowiadać się tylko na ich temat.

Miewałem problemy z trybem stabilizacji w FY30A [w trybie stabilizacji poziomej, nie 3D] i także w FY31 AP w trybie stabilizacji [jedynym jaki ma] polegające na tym, ze model zaczynał dosłownie "wariować", wykonując serię nieskoordynowanych ruchów wszystkimi sterami. tylko wyłączenie stabilizacji i przejście na tryb ręczny uratowało modele przed katastrofą. Problemy te ustępują po przeprowadzeniu inicjalizacji żyroskopów [procedura ze zworką]. To nauczyło mnie zawsze obserwować czerwony LED przed startem. Sygnalizacja LEDa jest opisana w dokumentacji.

W FY31AP tryn RTH testowany na ziemi powoduje u mnie wychył powierzchni sterowych do skrętu ze wznoszeniem. Wychył nie jest gwałtowny jak w stabilizacji ale powolny. tak jak w powietrzu. RTH w FY31AP jest domyślnie ustawiony na powrót i krążenie nad HOME na ustalonej wysokości i po okręgu o promieniu [chyba 80m]. Więc jak włączysz RTH na ziemi w tym samym miejscu gdzie GPS złapał satelity to autopilot trochę głupieje i wychyla stery tak jakby chciał wyprowadzić model na zadaną wysokość i trasę [okrąg]. Tak to rozumiem.

Moja rada: Przeprowadzić inicjalizację żyroskopu. Wykalibrować stabilizację w poziomym położeniu modelu na ziemi. Sprawdzić czy stabilizacja na ziemi działa poprawnie i wykonać test stabilizacji w powietrzu. Osobiście odradzam testy RTH zanim upewnisz się, że stabilizacja pracuje poprawnie.

Jakie poniosłeś straty? Przykro patrzeć na filmiku jak raptorek wpada w korkociąg.
Pozdrawiam,

Jerzy
-----------------------------
Raptor FPV 2000 twin motor mod
Awatar użytkownika
Rufio
Posty: 1157
Rejestracja: sobota 23 kwie 2011, 22:57
Lokalizacja: Wa-wa

Post autor: Rufio »

adamm pisze:Już któryś raz z kolei wpadł w korkociąg.
Jeśli jesteś pewien, że stabilizacja prawidłowo reaguje na kierunki wychyleń modelu (wszystkie stery w tym ster kierunku) to pozostaje jak napisali koledzy:
1. zredukowanie czułość
2. inicjalizacja żyr i weryfikacja czułości

Na filmiku nie ma specjalnie szansy zobaczyć czy jak model leci "prosto", ciągle w zakrętach.
adamm
Posty: 317
Rejestracja: czwartek 31 maja 2012, 21:07
Lokalizacja: GWE
Kontakt:

Post autor: adamm »

Dziękuję za cenne rady. Dzisiaj zrobię tak jak piszecie.
Jakie poniosłeś straty? Przykro patrzeć na filmiku jak raptorek wpada w korkociąg.
Start nie było żadnych, do wyprowadzenie modelu zabrakło 2m wysokości. Zaczął nabierał prędkości i udało się wyciągnąć dziób. Spadł w wysokie zboże co zamortyzowało upadek, w sumie wyglądało to w ostatniej fazie jak lądowanie.
ODPOWIEDZ