Formalne stowarzyszenie FPV

Tu można uprawiać dyskutanctwo ;-)

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Czy powinno powstac ogolnopolskie stowarzyszenie pilotow FPV w celu opisanym w pierwszym poscie tego watku ? Odpowiedz "TAK" oznacza jednoczesnie moja chec do wstapienia do takiego stowarzyszenia

Czas głosowania minął niedziela 13 kwie 2014, 21:19

Tak
91
95%
Nie
5
5%
 
Liczba głosów: 96

Awatar użytkownika
sigreg
Posty: 1008
Rejestracja: piątek 12 mar 2010, 14:54
Lokalizacja: Zabrze

Formalne stowarzyszenie FPV

Post autor: sigreg »

Witam,

Nie wiem czy taki temat sie juz pojawil...ale moze nieglupim pomyslem byloby zalozyc formalne stowarzyszenie ? Po co ? No to akurat oczywiste ;) Zacytuje sie z innego watku:

To kolejna sytuacja kiedy postep techniczny wyprzedzil o kilka dlugosci obowiazujace przepisy i w zasadzie jednoznacznie i wprost temat FPV nigdzie nie jest potraktowany, podciaga sie wiec pod FPV przepisy dotyczace ogolnie modelarstwa, statkow eksperymentalnych czy tez normalnych komercyjnych dron. A kluby modelarskie i inni "przepisowi" wola tematu unikac bo w zasadzie to nie wiadomo co i jak.
To tak jakby skoczkow spadochronowych i motolotniarzy probowac podciagnac pod "latawce" z jednej strony albo normalne samoloty z drugiej. W jednym i w drugim przypadku niby tak, ale w zasadzie to glupi pomysl. Zostali wiec potraktowani rozsadnie i maja swoje wlasne przepisy ktore reguluja ich latanie, NIE ZAKAZUJA a reguluja. Dzieki czemu koledzy "na szmatkach" stali sie pelnoprawnymi uczestnikami ruchu powietrznego, wiedzacymi jaka obowiazki na nich spoczywaja, co moga a czego nie moga.

Ja bardzo chetnie zobaczylbym w koncu konkretne regulacje dotyczace FPV, FPV !! nie modelarstwa, krecenia filmow z koptera na weselu przy kosciele, czy statkow eksperymentalnych. Przepisow regulujacych loty "lekkich statkow bezzalogowych z kamera poza zasiegiem wzroku o zasiegu liczonym w kilometrach" w normalnej ogolnodostepnej przestrzeni powietrznej.

Niech nawet bedzie to sformalizowane na zasadzie kursu opisujacego podstawowe zasady ruchu powietrznego, czytanie map i komunikacje radiowa zakonczonego egzaminem i jakas licencja. Niech wyznacza nam strefy zakazane (np 1 km od zabudowan przy locie poza zasiegiem wzroku), nawet niech bedzie obowiazek posiadania przenosnego radia na pasmo lotnicze - jestem w pelni za.

I tu widzialbym role stowarzyszenia. Formalny organ prawny ktory bylby "strona" z ktora mozna rozmawiac. Badzmy szczerzy, panowie ktorzy takie przepisy mieliby tworzyc byc moze nie mieliby nawet pojecia czym jest wspolczesne FPV, nie zdziwilbym sie gdyby zyli w swiadomosci ze FPV to zwariowany model ktory po pierwszym kilometrze zrywa sie z kontroli siejac smierc i zniszczenie. Moze wiec lepiej gdyby to formalne stowarzyszenie wrecz wystapilo z prosba o uregulowanie tej sytuacji jednoczesnie "lobbujac" normalne zyciowe rozwiazania ? Jesli w urzedach lotniczych pracuje choc kilku rozsadnych ludzi, to doskonale zdaja sobie sprawe ze "zakazac !" niczego tu nie rozwiaze. Ludzie dalej bedac latac jak partyzanci a sam przepis bedzie martwy bo nie postawi sie przeciez policjanta co 100 metrow na polach za miastem. To tak jakby zakazac lotow paralotniarzom - BO NIE ! Wierzycie ze przestaliby latac ?

Zrobmy cos zebysmy stali sie w koncu normalnymi czlonkami ruchu powietrznego, z obowiazkami ale tez uprawnieniami, lepiej tak niz gdyby temat mieli ruszyc ludzie ktorzy maja o tym blade pojecie i podejma co chca bo nie maja nawet z kim rozmawiac.
Ostatnio zmieniony niedziela 06 kwie 2014, 21:19 przez sigreg, łącznie zmieniany 1 raz.
FPV - Your world from my perspective :)
Awatar użytkownika
Jedrula
Posty: 2058
Rejestracja: poniedziałek 22 mar 2010, 20:22
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: Jedrula »

sigreg, kiedyś jak Artu trąbił żeby założyć to jak pamiętam większość olała sprawę.
Ja osobiście opieram i chętnie włączę się w działanie.
Lecę na nielegalu!
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

Bardzo dobry pomysł.
Podane przez Ciebie przykłady paralotniarzy wskazują, że należy wypracować przepisy pozwalające koegzystować a nie ukrywać się po krzakach.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
markac
Posty: 1506
Rejestracja: poniedziałek 27 gru 2010, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: markac »

Ja jestem jak najbardziej za, chociaż jestem trochę niedzielnym lataczem.
Wkurza mnie brak regulacji i obarczanie nas samymi zakazami, nie dając w zamian żadnych praw - wspomniane OC i kombinowanie pod co to podciągnąć, czyli spychanie nas do podziemia.

- edit -
W przypadku kontroli jakiejkolwiek, chciałbym się powołać na swoje prawa, które są spisane i wszystkim znane.
Wylegitymować się jakąkolwiek legitymacją/licencją, nawet jako hobbista nie zarabiający na kręceniu filmów - coś jak prawo jazdy / karta rowerowa.

- edit -
To pociąga za sobą chyba legalizację sprzętu, udostępnienie częstotliwości dla FPV itp.?
Pnow65
Posty: 250
Rejestracja: niedziela 29 sty 2012, 11:04
Lokalizacja: PL

Post autor: Pnow65 »

sigreg pisze: A ja bardzo chetnie zobaczylbym w koncu konkretne regulacje dotyczace FPV, FPV !! nie modelarstwa, krecenia filmow z koptera na weselu przy kosciele, czy statkow eksperymentalnych. Przepisow regulujacych loty "lekkich statkow bezzalogowych z kamera poza zasiegiem wzroku o zasiegu liczonym w kilometrach" w normalnej ogolnodostepnej przestrzeni powietrznej.
Stowarzyszać się można, a nawet trzeba. To najlepsza szkoła społeczeństwa obywatelskiego.

Ale przepisów dla lotów FPV jak w powyższym cytacie nie będzie NIGDY.

Daje za to głowę czy dowolną inną część ciała. Ostatni czas gdy takie przepisy mogły być wprowadzone - to przed drugą wojną światową. Przy obecnym i ciągle wzrastającym ruchu powietrznym, szczególnie w przestrzeniach ogólnodostępnych (General Aviation) nikt przy zdrowych zmysłach nie dopuści do swobodnych lotów niecertyfikowanego sprzętu, bez możliwości zapewnienia separacji (upośledzone widzenie tak w zakresie pola jak i oceny odległości), itp.

W przyszłości - prędzej będą dostępne możliwości lotów w pełni autonomicznych, niż pilotowanych w stylu FPV. Loty FPV będą możliwe tylko w stylu "angielskim", czyli ze spotterem i w zasięgu wzroku = jak to się obecnie określa - maks zasięg 500 metrów i wysokość 400 ft (150m). "Złote czasy" FPV właśnie się kończą.
Piotr
Awatar użytkownika
Myszon
Posty: 1054
Rejestracja: wtorek 19 mar 2013, 13:56
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Post autor: Myszon »

Chętnie się zapiszę a nawet mogę pomóc założyć stowarzyszenie gdyż już jedno zakładałem i mam wszystkie potrzebne papiery, statut itp.
Awatar użytkownika
przynenta
Posty: 529
Rejestracja: piątek 08 cze 2012, 18:46
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Post autor: przynenta »

Jestem,Za.

W jednym ze stowarzyszeń jestem w Komisji Rewizyjnej. Jeżeli będę mógł pomóc, to pomogę.

Ps. Kiedyś chciałem przekazać na licytację na rzecz forum graty ale jeden z modów stwierdził, że nie ma takiej opcji. U Nas jest możliwość wsparcia działalności.
Pozdrawiam

Tomek
Taranis x9d; PhoenixRC; AeroSIM, Blade mCPx;Copter 450 V2 SE 3G, Hexa Taror 690, Quadrocopter Tarot oraz dużo za dużo
Awatar użytkownika
Jedrula
Posty: 2058
Rejestracja: poniedziałek 22 mar 2010, 20:22
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: Jedrula »

Trzeba wypracować wspólny, stworzyć samemu projekt ustawy itp, ale podstawą do tego jest stowarzyszenie.
Przykład z tematyki strzeleckiej- ROMB, goście się zabrali i już widac efekty.

Problemem nie są loty długodystansowe/wysokościowe.
Dlaczego :?:
Bo mimo upływu czasu to wcale nie jest prostsze, to jest latanie dla pasjonatów, ludzi obeznanych z tematem, a ci raczej o bezpieczeństwo dbają. Takie loty są "szpanerskie" dla małego grona.
Problemem są piloci, nazwę ich "specyficzni" gotowi latać bez celu w CTR nad głowami jakiejś "manify" których niejako z urzędu przykleja się od pilotów FPV.

edit. Żeby nie było ;-)
Ostatnio zmieniony niedziela 06 kwie 2014, 15:22 przez Jedrula, łącznie zmieniany 1 raz.
Lecę na nielegalu!
Awatar użytkownika
jacekV
Posty: 2246
Rejestracja: czwartek 30 maja 2013, 18:06
Lokalizacja: Jasienica

Post autor: jacekV »

Phantom to nie model ? To stan umysłu !
:mrgreen:
pozdrawiam, Jacek
__________________
Sprzęt był sprawny. Użytkownik nie.
W Hangarze; Hujsban FPV, KRAB 250, Qamikaze X4, OctoCongoCopter X8, Kadłubek, Raptor,
Artgraf1981
Posty: 491
Rejestracja: piątek 10 sty 2014, 11:46
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Artgraf1981 »

Takze jestem za stowarzyszeniem, mnie szczegolnie zastanowił problem widocznosci koptera. Ostatnio odlecialem na ok 500m i doslownie zniknal mi z oczu, dopiero ruch prawo lewo pozwolil mi go zobaczyc na tle otoczenia. Juz wiem ze musze dac jakis mocne swiatlo chocby blyskajace. I wlasnie takie przepisy by sie przydaly zeby kazdy w tym phantomy model musial miec jakies swiatlo i najlepiej nadajnik uwidaczniajacy taki model na jakichs radarach. Nie znam sie na tym ale chyba przy coraz wiekszej ilosci lataczy beda musialy powstac jakies przepisy okreslajace strefy w ktorych automatycznie nie wystartujemy modelem. Typu gps blokujacy zbrojenie silnikow w danym miejscu. Albo cos w tym stylu. Moze to biadolenie ale to jak z debilami ktorzy wsiadaja za kolko po alko. Wystarczyl by prosty pomiar nie pozwalajacy odpalic auta ale nic w tym kierunku sie nie robi. Z modelami jest podobnie. Kupuja sobie zabawki ktore de facto nimimnie sa ale tak sie je sprzedaje. A do zakupu nawet czesci powinna byc rejestrowana wlasnie jakas legitymacja. I nagle koniec problemow. Bo ktos wlasnym nazwiskiem mialby podpisane czesci. Wtedy malo by sie znalazlo gupich lotow phantomami. Wiem ze haotycznie pisze ale sam jestem zdezorientowany tymi wszystkimi przepisami, a po latajacych nad kielcami samolotach widze ze spokojnie moglbym kazdego z nich zdrowo uszkodzic swoja hexa. Czyli wogole nie jest bezpiecznie ani nie wiadomo gdzie jest, w ostatnia niedziele nad miejscowka modelarska przy obwodnicy kolo Kielc dwa razy przeleciala jakas awionetka i to nisko a miescowka wygloda naprawde bezpiecznie, choc jak widac nie jest tak.
Awatar użytkownika
Jedrula
Posty: 2058
Rejestracja: poniedziałek 22 mar 2010, 20:22
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: Jedrula »

Artgraf1981, ty tak na serio piszesz. :shock:
Bo wiesz jak dobrze pamiętam to już kiedyś był system który chciał wszystko kontrolować. :mrgreen:

Tak na poważnie to jeśli jakieś nowe prawo powstanie to powinno być maksymalnie liberalne i opierać się na represji a nie prewencji, jeśli będzie rygorystyczne to albo będzie łamane albo obchodzone.

PS. Proponuje zakończyć OT bo nie o prawie miało być a o budowie stowarzyszenia.
Lecę na nielegalu!
IvanM
Posty: 1566
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Lokalizacja: Podkarpackie

Post autor: IvanM »

Przepisow regulujacych loty "lekkich statkow bezzalogowych z kamera poza zasiegiem wzroku o zasiegu liczonym w kilometrach" w normalnej ogolnodostepnej przestrzeni powietrznej.
Chłopaki - trochę bardziej realizmu by się przydało. Organizacja ruchu w przestrzeni powietrznej i przepisy są i są ważne dla wszystkich.
Nie da się tworzyć specjalne nowe przepisy dla każdego i obniżać wymogi naprz. dla samolotów zdalnie sterowanych tylko dla tego, że dla nich te wymogi są nierealne czy skomplikowane.
prompt
Posty: 106
Rejestracja: środa 15 sty 2014, 18:01
Lokalizacja: Świecie

Post autor: prompt »

IvanM pisze:Nie da się tworzyć specjalne nowe przepisy dla każdego i obniżać wymogi
A dlaczego nie ?
Skoro obniżono wymogi dla samolotów ultralekkich, paralotni itp., to dlaczego nie można dla modeli latających ?
Jedynym progiem w przepisach, którego nie da się przeskoczyć w modelarstwie, jest wymóg certyfikowania. Produkcja i serwisowanie modeli przez certyfikowane firmy i procedury uzyskiwania certyfikatów dla poszczególnych konstrukcji są zaprzeczeniem idei modelarstwa.
Cała reszta wymogów, takich jak np. dla samolotów ultralekkich, w myśl obecnie obowiązującego prawa lotniczego w Polsce, jest przez stosowane konstrukcje modeli FPV spełniona.
Moim skromnym zdaniem jest furtka do rozwiązania tego problemu. Należy odejść od certyfikowania modeli na rzecz certyfikowania konstruktora i operatora, w odpowiednim zakresie. Innym dla konstruowania płatowców, innym dla projektowania elektroniki, innym dla samego latania i podstawowej obsługi.
Nie miejsce tu na pisanie o szczegółach, ale odpowiednie stowarzyszenie mogłoby bardzo pomóc w pracach nad uszczegółowieniem zasad konstrukcji i lotów modeli FPV.
Awatar użytkownika
Kowal
Posty: 4541
Rejestracja: poniedziałek 27 sty 2014, 21:15
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska

Re: Formalne stowarzyszenie FPV

Post autor: Kowal »

sigreg pisze:Witam,

Nie wiem czy taki temat sie juz pojawil...ale moze nieglupim pomyslem byloby zalozyc formalne stowarzyszenie...
Kolejny "bumerang" na forum Stowarzyszenie... czy jest sens ? :mrgreen:
I zapewne i tym razem nic z tego nie wyjdzie... :-?
Pozdrawiam, Artur
Lepiej wejść komuś w drogę, niż w tyłek...
Awatar użytkownika
sigreg
Posty: 1008
Rejestracja: piątek 12 mar 2010, 14:54
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: sigreg »

Wiecej wiary Artu ;-) Ja widzisz dyskusja ciekawie sie rozwija, a mysle ze i czasy troche inne. Dwa lata to niby niewiele czasu, ale w naszym hobby to cala dekada, a i samych pilotow przybylo. Problem legalnosci i odpowiednich przepisow o ile wtedy gdzies tam w tle sie pojawial, o tyle teraz stal sie wobec roznych zdarzen i mozliwosci sprzetu dosyc naglacy. Dobrze gdyby samo srodowisko sie nad tym pochylilo i poprzez stowarzyszenie bylo w stanie zaproponowac rozwiazania, inaczej ktos zrobi to za nas.
FPV - Your world from my perspective :)
ODPOWIEDZ