Silnik szczotkowy i pakiet LiPo

Od niedawna na forum?: poczytaj zanim zapytasz!

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Desper
Posty: 80
Rejestracja: środa 21 gru 2011, 01:47
Lokalizacja: Wawa

Silnik szczotkowy i pakiet LiPo

Post autor: Desper »

Witam.

Drogą kupna zanabyłem dzisiaj model jeżdzący (w zgodzie z forum - ma jeździć FPV).
Model o nazwie Mad Truck Heng Long skala 1:10.
Silnik szczotkowy, zasilany by default pakietem 7.2V NiCd 1800mAh.
Sprzedawca zaproponował na wymianę pakiet LiPo 2S 4000mAh 25c.
I teraz pytanie, za i przeciw stosowaniu w takim modelu pakietu LiPo i z silnikiem szczotkowym.
Dodam jeszcze, że ESC ma naklejkę z ładnym napisem 320A, pakiet LiPo da stówkę.
W co wierzyć? Googiel nie pomógł.

Pozdrawiam.
klocolus
Posty: 1364
Rejestracja: wtorek 30 lis 2010, 23:33
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: klocolus »

Desper pisze:I teraz pytanie, za i przeciw stosowaniu w takim modelu pakietu LiPo i z silnikiem szczotkowym.
Dodam jeszcze, że ESC ma naklejkę z ładnym napisem 320A, pakiet LiPo da stówkę.
W co wierzyć? Googiel nie pomógł.
Proponuję zapoznać się trochę z prawami fizyki i się wyjaśni :-) Lipo da i kilkaset A jak trzeba, wartości C są jedynie poglądowe.

Ogólnie nie ma przeciwwskazań tylko zabezpiecz pakiet przed nadmiernym rozładowaniem.
Każdy ma swoje 6 minut :-)
Awatar użytkownika
reastdignity
Posty: 46
Rejestracja: sobota 05 sty 2013, 22:40
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Post autor: reastdignity »

klocolus pisze:Lipo da i kilkaset A jak trzeba, wartości C są jedynie poglądowe.
Jednakże po takim wyczynie (mocnym przekroczeniu prądu maksymalnego) najprawdopodobniej spuchnie
Desper
Posty: 80
Rejestracja: środa 21 gru 2011, 01:47
Lokalizacja: Wawa

Post autor: Desper »

Kombinuję jak mogę i moje domysły są takie, że LiPo nie da więcej niż może, więc go nie zmasakruję. Mylę się? (ostatnie boje z fizyką miałem 28 lat temu :)).
Mam rację?
Awatar użytkownika
cebulator
Posty: 1432
Rejestracja: poniedziałek 10 wrz 2012, 08:16
Lokalizacja: Mielec

Post autor: cebulator »

Spokojnie możesz go zastosować. Silnik szczotkowy w tej klasie nigdy tyle nie pociągnie. Wydajność NiMh jest zdecydowanie mniejsza niż LiPo. Co więcej silnik będzie się szybciej kręcił( wyższe napięcie) ale trzeba uważać na temperaturę bo łatwo przegrzać. Sam mam model 1:10 i jeździ na zdechłym pakiecie, który ma żadną wydajność. Co do napisu 320A to chyba szpilka takiego prądu może przepłynąć a przy 20A pewnie już zacznie rozpływać się.
Wkładaj lipo i jeździj tylko zwracaj uwagę na temperaturę silnika i regla oraz na rozładowanie pakietu bo szkoda.
Desper
Posty: 80
Rejestracja: środa 21 gru 2011, 01:47
Lokalizacja: Wawa

Post autor: Desper »

cebulator pisze:Spokojnie możesz go zastosować. Silnik szczotkowy w tej klasie nigdy tyle nie pociągnie. Wydajność NiMh jest zdecydowanie mniejsza niż LiPo. Co więcej silnik będzie się szybciej kręcił( wyższe napięcie) ale trzeba uważać na temperaturę bo łatwo przegrzać. Sam mam model 1:10 i jeździ na zdechłym pakiecie, który ma żadną wydajność. Co do napisu 320A to chyba szpilka takiego prądu może przepłynąć a przy 20A pewnie już zacznie rozpływać się.
Wkładaj lipo i jeździj tylko zwracaj uwagę na temperaturę silnika i regla oraz na rozładowanie pakietu bo szkoda.
Chyba wsadzę coś z pokładu PitLaba i potestuję prąd zwracając uwagę na podłączenie LiPo monitora do balansera.

Dziękuję za odpowiedzi.
Desper
Posty: 80
Rejestracja: środa 21 gru 2011, 01:47
Lokalizacja: Wawa

Post autor: Desper »

cebulator pisze:Wydajność NiMh jest zdecydowanie mniejsza niż LiPo. Co więcej silnik będzie się szybciej kręcił( wyższe napięcie) ale trzeba uważać na temperaturę bo łatwo przegrzać.
Zauważyłem, że piszecie o NiMh, ja pisałem o NiCd, jakieś różnice?
klocolus
Posty: 1364
Rejestracja: wtorek 30 lis 2010, 23:33
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: klocolus »

Desper pisze: Jednakże po takim wyczynie (mocnym przekroczeniu prądu maksymalnego) najprawdopodobniej spuchnie
Kwestia przez jak długi okres będziesz ciągnął taki prąd. Jak przez ułamek sekundy to nic się nie stanie nawet na pełnym zwarciu.
Desper pisze:Kombinuję jak mogę i moje domysły są takie, że LiPo nie da więcej niż może, więc go nie zmasakruję. Mylę się? (ostatnie boje z fizyką miałem 28 lat temu :)).
Mam rację?
Oczywiście że da więcej, wszystko zależy od obciążenia. Wartość C określa teoretycznie bezpieczne wartości rozładowania (które nawiasem mówiąc zupełnie się nie zgadzają, ale jakiś pogląd jest).

Chodzi Ci o największą moc, którą można wyciągnąć z aku czy natężenie prądu? Natężenie pradu będzie największe na zwarciu.

Natomiast maksymalna moc będzie w momencie kiedy odbiornik pradu będzie miał oporność równą oporności wewnętrznej pakietu. Weźmy takiego biednego lipo 3s 2200mAh 30C. Będzie miał oporność wewnętrzną koło 20mohm. Mając w pełni naładowany pakiet i dając odbiornik o takiej samej wartości uzyskujemy prąd rzędu 315A przy napięciu 6,3v. Daje to nam niecałe 2 kilowaty mocy. Drugie tyle zamienia się w ciepło w ogniwach - także lipo zaczyna wydzielać ciepło jak grzałka od czajnika. Oczywiście obliczenia są przybliżone i zależą od wielu czynników. Mamy prąd rzędu 143C :-) Dla zwarcia idealnego będzie natężenie 630A.
Desper pisze:ważyłem, że piszecie o NiMh, ja pisałem o NiCd, jakieś różnice?
Raczej nie.
Każdy ma swoje 6 minut :-)
Desper
Posty: 80
Rejestracja: środa 21 gru 2011, 01:47
Lokalizacja: Wawa

Post autor: Desper »

klocolus pisze:
Desper pisze: Jednakże po takim wyczynie (mocnym przekroczeniu prądu maksymalnego) najprawdopodobniej spuchnie
Nie ja pisałem :)
klocolus pisze:
Desper pisze:Kombinuję jak mogę i moje domysły są takie, że LiPo nie da więcej niż może, więc go nie zmasakruję. Mylę się? (ostatnie boje z fizyką miałem 28 lat temu :)).
Mam rację?
Oczywiście że da więcej, wszystko zależy od obciążenia. Wartość C określa teoretycznie bezpieczne wartości rozładowania (które nawiasem mówiąc zupełnie się nie zgadzają, ale jakiś pogląd jest).

Chodzi Ci o największą moc, którą można wyciągnąć z aku czy natężenie prądu? Natężenie pradu będzie największe na zwarciu.
Natężenie, ale wyjaśniłeś poniżej.
klocolus pisze: Natomiast maksymalna moc będzie w momencie kiedy odbiornik pradu będzie miał oporność równą oporności wewnętrznej pakietu. Weźmy takiego biednego lipo 3s 2200mAh 30C. Będzie miał oporność wewnętrzną koło 20mohm. Mając w pełni naładowany pakiet i dając odbiornik o takiej samej wartości uzyskujemy prąd rzędu 315A przy napięciu 6,3v. Daje to nam niecałe 2 kilowaty mocy. Drugie tyle zamienia się w ciepło w ogniwach - także lipo zaczyna wydzielać ciepło jak grzałka od czajnika. Oczywiście obliczenia są przybliżone i zależą od wielu czynników. Mamy prąd rzędu 143C :-) Dla zwarcia idealnego będzie natężenie 630A.
Rozumiem, że najważniejszym elementem jest silnik i jego pobór prądu - jeżeli ESC może, to silnik dać musi tyle ile potrzebuje, a jeżeli silnik ma maksymalny pobór 50A (i nie jest w stanie rozkręcić się bardziej), to nie zamęczę pakietu 4000mAh 25C.

Dobrze myślę?

Btw. powinieneś być moją nauczycielką fizyki, hahaha :)

Pozdrawiam.
klocolus
Posty: 1364
Rejestracja: wtorek 30 lis 2010, 23:33
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: klocolus »

Desper pisze: Btw. powinieneś być moją nauczycielką fizyki, hahaha :)
Mało z krzesła nie spadłem :lol:
Desper pisze:Rozumiem, że najważniejszym elementem jest silnik i jego pobór prądu - jeżeli ESC może, to silnik dać musi tyle ile potrzebuje, a jeżeli silnik ma maksymalny pobór 50A (i nie jest w stanie rozkręcić się bardziej), to nie zamęczę pakietu 4000mAh 25C.
Dokładnie. Silnik jest głównym odbiornikiem energii. Regiel im ma napisane na koszulce więcej amperów tym prawdopodobnie ma mniejszą rezystancję wewnętrzną. Mniejsza rezystancja=> mniej ciepła na regulatorze.

Wartościami C raczej bym się za bardzo nie przejmował, w większości to twórczość radosna producentów modelarskich. I tak najważniejszy jest prąd średni, chwilowym raczej lipo nie zabijesz. Jeżeli będziesz jeździł dłużej niż 6 minut (średnio 10C) to raczej pakietu 25C nie powinieneś zabić. Jeżeli krócej to zależy o ile chińczyk naciągnął parametry lipo :-)
Każdy ma swoje 6 minut :-)
Desper
Posty: 80
Rejestracja: środa 21 gru 2011, 01:47
Lokalizacja: Wawa

Post autor: Desper »

Podziękował za wyjaśnienia.
A teraz wisienka.
Włożyłem lipola, kilka szybkich rundek (zaskoczony powerem modelu), wsteczny - poszedł dymek z silnika (tak, jestem pewny, z silnika :)) i model nie kręci na wstecznym :(
Do przodu nadal z powerem.

Jakieś pomysły? :)

Pozdrawiam.
mader
Posty: 212
Rejestracja: wtorek 07 sie 2012, 18:57
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: mader »

Spalił się tranzystor mocy na jednej gałęzi mostka H - na ślepo obstawiam że p-mosfet na górnej połówce.

Pozdrawiam
Zanim zadasz pytanie: http://rtfm.killfile.pl/
Desper
Posty: 80
Rejestracja: środa 21 gru 2011, 01:47
Lokalizacja: Wawa

Post autor: Desper »

mader pisze:Spalił się tranzystor mocy na jednej gałęzi mostka H - na ślepo obstawiam że p-mosfet na górnej połówce.

Pozdrawiam
Oczywiście trafienie w dziesiątkę. Rozebrałem regler i element "odstrzelony" :)

Pomożesz/pomożecie zidentyfikować element do zakupu?
Jak ustrzec się przed ponownym "odstrzeleniem"?

Obrazek

Dziękuję i pozdrawiam.
mader
Posty: 212
Rejestracja: wtorek 07 sie 2012, 18:57
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: mader »

Desper pisze: Oczywiście trafienie w dziesiątkę. Rozebrałem regler i element "odstrzelony" :)

Pomożesz/pomożecie zidentyfikować element do zakupu?
[url=http://images39.fotosik.pl/2025/0a8620e877659371m.jpg]Obrazek[/URL]
Ten tranzystor to: NTD80N02
Zastanawia mnie jednak czemu to jest n-mosfet..
Jeśli dałbyś zdjęcia całego regla może by mi to coś więcej powiedziało.

Jeśli rzeczywiście ten to mam takich (znaczy zamienników na 160A) jeszcze trochę na stanie, mogę Ci podrzucić/wymienić.
Desper pisze: Jak ustrzec się przed ponownym "odstrzeleniem"?

Dziękuję i pozdrawiam.
Zastosować większy tranzystor/dołożyć diody zabezpieczające/dodać chłodzenie

Pozdrawiam
Zanim zadasz pytanie: http://rtfm.killfile.pl/
Desper
Posty: 80
Rejestracja: środa 21 gru 2011, 01:47
Lokalizacja: Wawa

Post autor: Desper »

mader pisze:Jeśli dałbyś zdjęcia całego regla może by mi to coś więcej powiedziało.
W tej chwili mam tylko takie:
Obrazek

Jeżeli zrozumiałem datasheeta, to ten tranzystor daje 80A, czy wsadzenie w to miejsce 160A nie spowoduje przegrzewania, palenia pozostałych?
Regulator jest do wzięcia za 60 plnów z wysyłką, a koszt wymiany tranzystorów przewyższy jego wartość.
Z chłodzeniem nie ma problemów, duża buda, więc jakiś radiator i/lub wentylator dobiorę.
Zastanawia mnie fakt, czy lipo z tym regulatorem ma jakikolwiek sens. Jeździłem kilka chwil, nie wiem czy więcej niż minutę, bez "budy" i powodem "uszkodzenia" było przegrzanie? Dodam, że nie trzymałem na pełnym gazie dłużej niż sekundę/dwie (ograniczony tor :)).

Żałuję, że nie sprawdziłem temperatury organoleptycznie :)

Jeżeli wymiana mosfeta będzie rozsądna kwotowo/wydajnościowo, to chętnie zrobię z Tobą deal.

Dziękuję raz jeszcze i pozdrawiam.
ODPOWIEDZ