NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Tomisek
Posty: 52
Rejestracja: wtorek 16 lip 2013, 14:26
Lokalizacja: Rzeszow

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: Tomisek »

Witam ponownie wszystkich po kilku latach przerwy.
Postanowiłem wrócić do świata dronów i wcześniej sie do tego dobrze przygotować.
Zdałem egzamin A1/A3. W zasadzie za tydzień w sobote bede uczestniczył w kursie/egzamin na STS01.
Przeglądam strony, czytam przepisym, mam w komorce Droneradar.
Wszystko to wynika z tego ze mam dwa domki rodzinne w Rzeszowie i oba w strefie CTR lotniska pod Rzeszowem.
Przejrzałem dwie strony.
Pierwsza - ktora ma dział prawny...

http://www.swiatdronow.pl/nowe-zasady-l ... g-prawa-ue
Cytuje ////
Punkt 5 - Wszystkie loty w kategorii otwartej w promieniu 6km od granicy lotniska będą wymagały posiadania certyfikatu kompetencji pilota BSP.
UWAGA: minimalny poziom kompetencji by wykonać lot w CTR poniżej 6km wymaga teraz posiadania przynajmniej certyfikatu kompetencji pilota (w kategorii otwartej A2). Posiadacze świadectwa kwalifikacji UAVO są uprawnieni do takich lotów. Wszyscy pozostali muszą odbyć dodatkowy egzamin w ośrodkach szkolenia (poza egzaminem on-line na stronie ULC).///////
CTR 1.jpg
CTR 1.jpg (116.72 KiB) Przejrzano 5426 razy
Myśle sobie mina - koło domów nie polatam.
Ale wszedłem na strone Pansa
https://www.pansa.pl/uas_open/

No i tutaj twierdzą że do odległości 1-6 km w klasie A1 do 30m można latać bez zgłaszania - tylko odprawa w droneradar
CTR 2.jpg
CTR 2.jpg (210.95 KiB) Przejrzano 5426 razy
Obie tabelki wydane w tym samym czasie wydane przez Polska Agencje Żeglugi Powietrznej - ale zasadniczo różne.
Która obowiązuje ???
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

No to chyba oczywiste ze obowiazuja aktualne zasady ze strony PAZPu a nie z historycznego artykulu sprzed wejscia w zycie przepisow :-)
Tomisek
Posty: 52
Rejestracja: wtorek 16 lip 2013, 14:26
Lokalizacja: Rzeszow

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: Tomisek »

pawelsky pisze:No to chyba oczywiste ze obowiazuja aktualne zasady ze strony PAZPu a nie z historycznego artykulu sprzed wejscia w zycie przepisow :-)
Wiesz - ja to wiem ale wchodze swiezak na strone http://www.swiatdronow.pl/nowe-zasady-l ... g-prawa-ue.
Artykuł datowany na 31.12.2020. Odnosi sie do nowych przepisow unijnych - dział prawo dronowe hehe.

Pierwszy akapit..............
W związku z obowiązującym nowym europejskim prawem dronowym od 31.12.2020 r. zmieniają się też zasady lotów w CTR dostosowane do nowych przedziałów wagowych oraz kompetencji pilotów dronów.............

Ktos to interpretuje to tzw prawo unijne na ich stronie, wstawiona wiarygodna tabelka... nie wierze zeby sie zmienilo prawo od stycznia.
Czyli sciema.. no nic zaplacilem za szkolenie STS01 z tego powodu hehe
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Tomisek pisze:Artykuł datowany na 31.12.2020.
Nie na 31.12, tylko na 30.12 :)
Tomisek pisze:nie wierze zeby sie zmienilo prawo od stycznia.
Prawo sie nie zmienilo, ale zasady lotow w strefach geograficznych w obrebie CTRow a i owszem. A ze ich ustalaniem zajmuje sie PAZP to tam wlasnie powinienes szukac wiarygodnych i aktualnych informacji.
Tomisek pisze:Czyli sciema..
Nie, nie sciema, po prostu nieaktualny artykul
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

pawelsky pisze:Poniewaz byly pytania o analize ryzyka w kategorii szczegolnej, mysle ze warto wziac udzial w planowanym na 17 marca (w godz. 12:00-14:00) webinarium "Przewodnik po analizie ryzyka metodyką SORA"
Webinar sie wlasnie zakonczyl. Niestety nie bylem w stanie sledzic calosci, ale przewinalem sobie na szybko. Generalnie byl mocno teoretyczny, bez konkretow i dosc monotonny. Najciekawsza w zasadzie byla sesja pytan z ktorej warto wspomniec 4 nastepujace tematy:
- niebawem pojawia sie poprawione wytyczne prezesa ULC (mam nadzieje ze uporzadkuja nieszczesny punk 10.4). Jesli chodzi o rozporzadzenia i ustawe to jeszcze daleka droga (sa w tej chwili dopiero na etapie uzgodnien wewnetrznych, nawet nie weszly na poziom miedzyresortowy)
- ULC widzi uciazliwosc ograniczenia wysokosci lotow do 120m w kategorii szczegolnej i wiazaca sie z tym nadmierna papierologie dlatego tez wraz z innymi krajami probuje przekonywac EASE aby to ograniczenie zmienic. Co z tego wyniknie - zobaczymy, ale w samym zeszlym roku operacji powyzej 120m zgloszonych zostalo ponad 90 tysiecy i tragedia sie nie wydarzyla.
- planowane sa nowe PDRA, ale glownie dotyczace zniesienia obowiazku posiadania dronow o klasie C5/C6 w EASAowych STSach
- PAZP pracuje nad onlineowym modulem eSORA, ktory ma nieco ulatwic i przyspieszych przeprowadzanie analizy ryzyka.

Nie otrzymalem jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy bedzie dostepne nagranie, ale w ciagu kilku dni ma sie pojawic "relacja" (cokolwiek to oznacza) ze spotkania, wraz z materialami merytorycznymi.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Jako ze DroneRadar nie jest specjalnie skory do dialogu, kolejne aktualizacje aplikacji nie naprawiaja problemu, na swoje pytanie otrzymalem odpowiedz dopiero po ponad miesiacu, niestety wykretna i nie na temat, a dalsze proby komunikacji spelzly na niczym pragne poinformowac o dosc istotnym bledzie w aplikacji.

Blad (choc sklaniam sie bardziej ku opinii ze jest to swiadome dzialanie) polega na tym iz aplikacja nie uwzglednia przepisow przejsciowych, przez co wprowadza swoich uzytkownikow w blad informujac iz loty dronami nie posiadajacymi oznaczenia klasy ciezszymi niz 250g moga odbywac sie wylacznie w kategorii A3. Nie jest to prawda, gdyz w oparciu o przepisy przejsciowe (Art. 22 rozporzadzenia wykonawczego) do 1.01.2023 mozliwe sa loty:
- modelami bez oznaczenia klasy <500g (a wiec np. Mavic Air) na zasadach kategorii A1 (UAS.OPEN.020 pkt. 1)
- modelami bez oznaczenia klasy <2kg (a wiec np. wszelkie Mavic Pro, Mavic Air 2, czy wszelkie Phantomy) na zasadach kategorii A2 (UAS.OPEN.030 pkt. 2), z zachowamie odleglosci 50m w poziomie od osob

Dla przypomnienia ponizej pelna tresc wspomnianego Art. 22
Nie naruszając przepisów art. 20, użytkowanie w kategorii „otwartej” systemów bezzałogowych statków powietrznych, które nie spełniają wymogów określonych w częściach 1–5 załącznika do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945 (7), dopuszcza się w okresie przejściowym wynoszącym 30 miesięcy, rozpoczynającym się rok po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, z zastrzeżeniem następujących warunków:
a) bezzałogowy statek powietrzny o masie startowej mniejszej niż 500 g jest eksploatowany w granicach wymogów operacyjnych określonych w sekcji UAS.OPEN.020 pkt 1 w części A załącznika przez pilotów bezzałogowych statków powietrznych posiadających poziom kompetencji określony przez dane państwo członkowskie;
b) bezzałogowy statek powietrzny o masie startowej mniejszej niż 2 kg jest eksploatowany w taki sposób, że zachowywana jest minimalna odległość 50 metrów w poziomie od osób, a piloci bezzałogowych statków powietrznych posiadają poziom kompetencji co najmniej równorzędny poziomowi określonemu w sekcji UAS.OPEN.030 pkt 2 w części A załącznika;
c) bezzałogowy statek powietrzny o masie startowej mniejszej niż 25 kg jest eksploatowany w granicach wymagań operacyjnych określonych w sekcji UAS.OPEN.040 pkt 1 i 2, a piloci bezzałogowych statków powietrznych posiadają poziom kompetencji co najmniej równorzędny poziomowi określonemu w sekcji UAS.OPEN.020 pkt 4 lit. b) w części A załącznika.
Awatar użytkownika
saticzek
Posty: 61
Rejestracja: piątek 02 cze 2017, 21:43
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: saticzek »

Witam.
Zdawałem egzamin na kategorię A2 jedno z pytań to :
W kategorii otwartej i podkategorii A2 minimalna odległość pozioma od osób to:
zaznaczyłem 50m , 30 m, 5m z włączoną funkcją ograniczenia prędkości prędkości
Odpowiedź była błędna, zaznaczenie 50 m jest źle.
Na pierwszej stronie jest A2 bez nadanej klasy 50m od osób.
Co jest nie tak?
Modelarz...."Wymierający gatunek"
Awatar użytkownika
krall
Posty: 3152
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:00
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: krall »

To test wielokrotnego wyboru i powinieneś zaznaczyć
30 m,
i
5m z włączoną funkcją ograniczenia prędkości prędkości
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

saticzek pisze:Zdawałem egzamin na kategorię A2 jedno z pytań to :
W kategorii otwartej i podkategorii A2 minimalna odległość pozioma od osób to:
zaznaczyłem 50m , 30 m, 5m z włączoną funkcją ograniczenia prędkości prędkości
Odpowiedź była błędna, zaznaczenie 50 m jest źle.
Na pierwszej stronie jest A2 bez nadanej klasy 50m od osób.
Co jest nie tak?
Zalezy jak dokladnie bylo sformulowane pytanie. Odleglosc 50m dotyczy lotow wykonywanych w ramach przepisow przejsciowych przez pilotow "z poziomem kompetencji" conajmniej A2.
Awatar użytkownika
saticzek
Posty: 61
Rejestracja: piątek 02 cze 2017, 21:43
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: saticzek »

Pytanie było dokładnie takie:
"W kategorii otwartej i podkategorii A2 minimalna odległość pozioma od osób to:"

EDIT:
Czyżby testy nie uwzględniały okresu przejściowego?
Modelarz...."Wymierający gatunek"
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

saticzek pisze:Czyżby testy nie uwzględniały okresu przejściowego?
Mysle ze to raczej kwestia literalnego odwolania sie do przepisow dotyczacych kategorii otwartej, mozna sie spierac czy sa to loty w kategorii A3, z obnizona odlegloscia od osob ale za to podwzszonymi wymaganymi kwalifikacjami pilota do A2, czy loty w kategorii A2 z podwyzszona odlegloscia od ludzi. Czy moze tez w zadnej z nich. Sposob w jaki sformulowane sa przepisy przejsciowe nie jest moim zdaniem najszczesliwszy.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Komunikat od PansaUTM - wazne dla posiadaczy "starych" uprawnien
6 kwietnia Dział Zarządzania Operacjami BSP PAŻP planuje przeprowadzić aktualizację listy certyfikatów w systemie PansaUTM.
Co to oznacza dla użytkowników?
• od 6 kwietnia nie będzie można wprowadzić uprawnień wpisanych do polskiego Świadectwa Kwalifikacji (VLOS, BVLOS, UAV5kg…) i certyfikatów medycznych
• wszystkie wprowadzone do 6 kwietnia uprawnienia zachowują ważność i będą widoczne w systemie PansaUTM, zarówno dla użytkowników, jak i dla pracowników PAŻP
• od 6 kwietnia będzie można wprowadzać w swoim profilu jedynie nowe, europejskie uprawnienia do wykonywania lotów w kategorii otwartej i szczególnej
W związku z tym, że Świadectwa Kwalifikacji zachowują ważność do 31.12.2021 roku, prosimy o wpisanie „polskich” uprawnień do profilu w systemie PansaUTM do dnia 6 kwietnia. Po tej dacie nie będzie to już możliwe.
Prosimy też o bieżące uzupełnianie profilu o uzyskane uprawnienia wynikające np. z konwersji Świadectwa Kwalifikacji. Usprawni to proces wydawania decyzji na loty BSP przez PAŻP.
Do dodanego certyfikatu prosimy zawsze załączać skan/screen maila bądź dokumentu otrzymanego od ULC. Certyfikaty weryfikujemy na bieżąco, aczkolwiek mogą pojawiać się małe poślizgi związane z aktualną sytuacją epidemiczną.
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: misiekkk »

ŚK po konwersji nie należy już wpisywać? Wprowadza się wtedy OPEN_A_2_COMPETENCE i OPEN_A_1_A_3_COMPETENCE_ONLINE ?
Numerem który się przy tym podaje jest numer operatora? Bo numerów osobnych dla A2 i A1A3 nie widzę nigdzie.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

misiekkk pisze:ŚK po konwersji nie należy już wpisywać?
Nie
misiekkk pisze:Wprowadza się wtedy OPEN_A_2_COMPETENCE i OPEN_A_1_A_3_COMPETENCE_ONLINE ?
Numerem który się przy tym podaje jest numer operatora? Bo numerów osobnych dla A2 i A1A3 nie widzę nigdzie.
Wprowadzasz wszystko co masz, czyli (cytujac Macieja Stopke z PansaUTM):
  • UAS_PILOT_ID (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać nr pilota w formacie POL-RP-xxx);
  • UAS_OPERATOR_ID (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać nr operatora w formacie POLxxxx, a jako załącznik należy dodać plik z Potwierdzeniem rejestracji operatora) – bez tego „certyfikatu” nie zostanie zaakceptowany plan misji;
  • SPECIFIC_STS_NSTS (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać „NSTS-xx”, gdzie „xx” to odpowiedni nr scenariusza NSTS, a jako załącznik należy dodać otrzymane od ULC Potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia o operacji zgodnej z Krajowym Scenariuszem Standardowym) – bez tego „certyfikatu” nie zostanie zaakceptowany plan misji dotyczący lotów w kategorii szczególnej, np. lotu w strefie DRA-R CTR w odległości 1-6 km od granicy lotniska do wysokości większej niż 50m AGL;
  • OPEN_A_2_COMPETENCE (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać nr pilota w formacie POL-RP-xxx, a jako załącznik należy dodać plik z Certyfikat kompetencji pilota BSP);
  • OPEN_A_1_A_3_COMPETENCE_ONLINE (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać nr pilota w formacie POL-RP-xxx, a jako załącznik należy dodać plik z Potwierdzeniem zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu on-line).
Awatar użytkownika
saticzek
Posty: 61
Rejestracja: piątek 02 cze 2017, 21:43
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: saticzek »

Aby latać ponad 120m AGL o masie<4kg muszę uzyskać NSTS-01, który będzie ważny 2 lata.
Jednakże unijny STS-01 dopuszcza masę do 25kg.
Czy za 2 lata będzie trzeba powtórnie zdawać egzaminy na STS-01, bo NSTS-01 zapewnia niższe kwalifikacje i traci ważność?
Modelarz...."Wymierający gatunek"
ODPOWIEDZ