NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Przypominam ze na mocy Ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 art. 15zzzzl. pkt 1. do odwolania WSZYSTKIE loty BSP w Polsce musza byc zgłaszane do PAŻPu. Dokonac tego można poprzez wykonanie CHECK-INu na stroni https://checkin.pansa.pl/

Informacje ogolne

Od 31 grudnia 2020 roku zaczynaja w Polsce obowiazywac nowe, unijne przepisy regulujace wykonywanie operacji lotniczych z wykorzystaniem bezzalogowych statkow powietrznych (BSP), popularnie zwanych dronami. Przepisy te wprowadzone zostaja w oparciu o nastepujace rozporzadzenia Komisji Europejskiej: Na te okolicznosc dokonane zostana zmiany ustawy Prawo Lotnicze (i niektorych innyhc ustaw), a ich projekt i przebieg procesu legislacyjnego dostepny jest TUTAJ

Do tego czasu uchwalenia w/w ustawy obowiazywac beda Wytyczne Prezesa ULC: W celu ulatwienia interpretacji unijnych przepisow wydane zostaly materialy doradcze (AMC/GM - wylacznie w jezyku angielskim) Dodatkowe informacje mozna znalezc na dedykowanych dronom stronach ULCu oraz PAZPu

Nowe przepisy wprowadzaja dwa bardzo istotne obowiazki:
  • rejestracji operatora (nie mylic z rejestracja drona) dla wiekszosci kategorii. Minimalny wiek operatora to 16 lat (w Polsce zostanie obnizony do 14 lat) a rejestracja osob niepelnoletnich wymaga zgody opiekuna prawnego.
  • dla pilotow koniecznosc wykazania sie odpowiednimi kompetencjami stosownie do kategorii. Minimalny wiek pilota to rowniez 16 lat (w Polsce zostanie obnizony do 14 lat). Osoby mlodsze moga wykonywac loty wylacznie pod nadzorem starszego pilota BSP posiadajacego odpowiednie kompetencje (nie dotyczy dronow-zabawek).
Rejestracji mozna dokonac na stronie http://drony.ulc.gov.pl/. Tu rowniez mozna zdac egzamin na kategorie A1/A3. Egzaminy na kategorie A2 i do scenariuszy standardowych mozna odbyc w osrodkach ktorych (stale rosnaca) liste mozna znalezc TUTAJ

Wprowadzony jest takze zupelnie nowy podzial operacji wykonywanych przy uzyciu dronw - zamiast dotychczasowego podzialu na operacje rekreacyjne lub sportowe, oraz operacje inne niz rekreacyje lub sportowe (zwane czasem mylnie komercyjnymi) wprowadzony zostaje podzial na 3 kategorie w zaleznosci od poziomu ryzyka dla osob postronnych
  • kategoria otwarta dla operacji o niskim poziomie ryzyka
    Loty w tej kategorii:
    • zasadniczo nie wymagaja zgody (z wyjatkiem niektoych stref)
    • sa lotami wylacznie VLOS i podlegaja okreslonymi ograniczeniom (np. co do maks. predkosci, czy wysokosci)
    • moga byc wykonywane przy uzyciu BSP o maksymalnej masie do 25kg posiadajacych oznaczenie klasy C0-C4, badz budowanych samodzielnie (z wyjatkiem okresu przejsciowego)
    • wymagaja potwierdzenia stosownych kwalifikacji
    Szczegolowy opis zasad wykonywania lotow w kategorii otwartej znajduje sie TUTAJ
  • kategoria szczegolna dla operacji o srednim poziomie ryzka
    Loty ktorych parametry wykraczaja poza kategorie otwarta (np. loty na wysokosci wiekszej niz 120m AGL, loty BVLOS, itp.) moga byc wykonywane w kategorii szczegolnej i wymagaja posiadania stosownych uprawnien oraz zatwierdzenia operacji w jeden z trzech z ponizszych sposobow:
    • deklaracje zgodnosci z jednym ze scenariuszy standardowych (unijnych STS-x badz, w okresie przejsciowym, narodowych NSTS-x)
    • zgode Przezesa ULC w oparciu o analize ryzyka gdy parametry lotu wykraczaja poza scenariusze standardowe
    • certyfikat LUC (nie dotyczy osob fizycznych)
    Szczegolowy opis zasad wykonywania lotow w kategorii szczegolnej znajduje sie TUTAJ
  • kategoria certyfikowana dla operacji o wysokim poziomie ryzyka
    To kategoria dla operacji specjalistycznych nie mieszczacych sie w kategorii otwartej ani szczegolnej. Kategoria ta nie bedzie przeze mnie w tym watku omawiana.
W kazdej z powyzszych kategorii bedzie mozna wykonywac zatem zarowno loty hobbystyczne jak i komercyjne.

Oprocz powyzszych kategorii istnieje rowniez mozliwosc wykonywania lotow w ramach klubow i stowarzyszen, dajaca pewne ulatwienia, ale z uwagi na fakt iz to owe kluby/stowarzyszenia powinny zadbac o edukacje swoich czlonkow ten temat rowniez nie bedzie przeze mnie w tym watku szerzej poruszany.

Kolejna nowoscia jest nowy podzial stref geograficznych i warunkow wykonywania w nich operacji. Krotkie podsumowanie zawiera ponizsza tabelka.
strefy_geograficzne_20211002.png
strefy_geograficzne_20211002.png (36.08 KiB) Przejrzano 6790 razy
Interaktywna mapa stref dostepna jest w aplikacji na stronie https://checkin.pansa.pl/

Na uwage zasluguje fakt ze zalozenia przepisow sa jednolite dla calej Unii Europejskiej, dzieki czemu rejestracja i certyfikaty zdobyte w jednym z panstw czlonkowskich powinny byc honorowane rowniez w innych. Jak to bezie wygladac w praktyce - czas pokaze.

FAQ czyli czesto zadawane pytania
  • Co to jest dron?
    Kiedys - wojskowa, zdalnie sterowana latajaca maszyna do zabijania. Obecnie - potoczne i coraz bardziej popularne (choc przez modelarzy z krwi i kosci uznawane za niewlasciwe) okreslenie na bezzałogowe statki powietrzne (BSP) takie jak wielowirnikowce, samoloty, szybowce, latajace skrzydla itp. uzywane do zabawy, rywalizacji sportowej badz pracy.
  • Czy do latania dronami potrzebuje licencji?
    Tak, posiadanie licencji (a wlasciwie potwierdzenia stosownych kompetencji pilota) jest dla pilotow dronow niezbedne z wyjatkiem najmniejszych dronow w Kategorii Otwartej. Okres waznosci takiego certyfikatu to 5 lat.
  • Czy otrzymam papierowy/plastikowy certyfikat?
    Nie, certyfikaty beda wydawane w wersji elektronicznej.
  • Czy musze rejestrowac drona?
    Nie, rejestracja dronow nie jest wymagana. Wymagana jest jednak rejestracja operatora drona o masie powyżej 250g lub posiadajacego kamere, a wszytkie eksploatowane przez niego drony musza posiadac nadany podczas rejestracji nr rejestracyjny operatora.
  • Jaka jest roznica miedzy operatoram a pilotem?
    W uproszczeniu operator to osoba bedaca wlascicielem drona zas pilot to osoba wykonujaca lot. W Polskich przepisach przyjete bedzie zalozenie ze kazdy pilot jest jednoczesnie operatorem, ale nie kazdy operator musi byc pilotem.
  • Co mi grozi za latanie niezgodne z przepisami?
    Wachlarz przewidzianych kar jest dosc szeroki - od kary grzywny do pozbawienia wolnosci do lat 5, w zaleznosci od skali przewinienia. Mozliwe jest rowniez zatrzymanie drona, zatrzymanie samego operatora, mandat karny, itp. Nalezy sie rowniez liczyc z odpowiedzialnoscia finansowa badz karna w przypadku wyrzadzenia szkod w powietrzu badz na ziemi (patrz np.: https://latajlegalnie.com/2019/02/19/od ... wietrznej/ lub nieco starszy artukul https://bezzalogowe.wordpress.com/2017/ ... ika-drona/)
  • Czy dziecko moze latac dronem?
    Minimalny wiek pilota to 16 lat. Osoby mlodsze moga latac wylacznie pod nadzorem osoby posiadajace kwalifikacje odpowiednie do kategorii w ktorej odbywa sie lot (wyjatkiem sa niektore rodzaje dronow w Kategorii Otwartej)
  • Co to jest odleglosc bezpieczna?
    Odleglosc umozliwiajaca unikniecie kolizji (rowniez w wypadku awarii lub utraty kontroli) z uwzglednieniem panujacych warunkow, rodzaju drona i kwalifikacji operatora. Odleglosc ta moze byc okreslona zarowno w pionie (czyli nad obiektem) jak i w poziomie (czyli od obrysu poziomego obiektu). Jako punkt wyjscia EASA zaleca odleglosc pozioma rowna wysokosci.
  • Co to jest lot VLOS?
    Lot VLOS (Visual Line Of Sight), to wykonywanie lotu w takiej odleglosci i na takiej wysokosci aby caly czas byc w stanie okreslic (bez uzycia lornetek, lunet, itp.) co dzieje sie z dronem. Jesli nie jestes w stanie stwierdzic w ktora strone obrocony jest Twoj dron - jestes za daleko lub za wysoko!
  • Co to jest lot BVLOS?
    Lot BVLOS (Beyond Visual Line Of Sight) jest przeciwienstwem lotu VLOS, czyli wykonywanie lotu w sytuacji gdy nie jestesmy w stanie okreslic (bez uzycia lornetek, lunet, itp.) co dzieje sie z dronem.
  • Jak wysoko moge latac dronem?
    Maksymalna wysokosc lotu dronem to 120m do najblizszego punktu na ziemi. Loty powyzej tej wysokosci wymagaja zgody prezesa ULC w ramach Kategorii Szczegolnej.
  • Jak daleko moge latac dronem?
    Jedynie tak daleko aby caly czas utrzymywac kontakt wzrokowy z dronem (zazwyczaj ok. kilkuset metrow). Loty na wieksze odleglosci moga byc wykonywane jedynie w ramach Kategorii Szczegolnej.
  • Co ze "starymi" Swiadectwami Kwalifikacji?
    "Stare" Swiadectwa straciły swoja ważność z koncem 2021 roku.
  • Czy musze miec badania lekarskie?
    Nie, badania lekarskie nie sa wymagane.
  • Czy musze miec ubezpieczenie OC?
    Dla dronow ponizej 20kg ubezpieczenie OC nie jest w tej chwili wymagane (docelowo ulegnie to jednak zmianie po wejsciu w zycie krajowych rozporzadzen). Niezaleznie od prawnego obowiazku posiadanie ubezpieczenia OC jest zalecane w celu unikniecia kosztow odszkodowan w przypadku np. awarii.
  • Mam wiecej pytan, co robic, jak zyc?
    Odpowiedzi na wiele pytan znalezc mozna w FAQ przygotowanym przez ULC
W watku prosze o ograniczenie sie wylacznie do merytorycznej dyskusji/pytan na temat przepisow i powstrzymanie sie od narzekan na UE, niezgodnosc z konstytucja, blizej nieokreslone lobby czyhajace na nasze pieniadze, snucia wszelkiego rodzaju teorii spiskowych, itp. Posty tego typu beda zglaszane do moderacji

UWAGA! Informacje zawarte w tym poscie maja charakter informacyjny i choc staram sie aby bazowaly one na najlepszej wiedzy tak mojej jak i innych, moga wkrasc sie tu pewnie bledy, niescislosci badz uproszczenia (napisz w watku jesli takie dostrzezesz). Korzystasz na wlasna odpowiedzialnosc - jako operator drona to Ty jestes odpowiedzialy za przestrzeganie obowiazujacego prawa.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 01 sty 2024, 13:12 przez pawelsky, łącznie zmieniany 51 razy.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Kategoria otwarta

Ogolne zasady kategorii otwartej:
  • latamy wylacznie VLOS (z wyjatkiem lotow z obserwatorem)
  • latamy do wysokosci nie wiekszej niz 120m od najblizszego punku gruntu
  • nie zrzucamy z drona zadnych przedmiotow ani nie przenosimy materialow niebezpiecznych
  • latamy z uwzglednieniem stref geograficznych
  • piloci musza wykazac sie stosownymi kompetencjami i miec co najmniej 16 lat (wyjatki opisano w tabeli ponizej)
  • operatorzy musza byc zarejestrowani, miec conajmniej 16 lat i umiescic swoj numer rejestracyjny na kazdym eksploatowanym dronie
  • latamy dronami o masie do 25kg posiadajacymi oznaczenie klasy C0-C4 (z wyjatkiem okresu przejsciowego i zabawek) badz konstruowanymi samodzielnie
Kategoria otwarta dzieli sie na 3 podkategorie wprowadzajace mniejsze lub wieksze wymagania i ograniczenia w zaleznosci od ryzyka operacji dla osob postronnych:
  • A1 - dopuszcza przeloty nad osobami postronnymi (z wyjatkiem zgromadzen osob)
  • A2 - dopuszcza przeloty w poblizu osob postronnych (w odleglosci 30m lub 5m z wlaczona funkcja ograniczania predkosci lotu do maks. 3m/s)
  • A3 - loty z dala od osob postronnych i zabudowy (w odleglosci co najmniej 150m)
Ponizszy obrazek przedstawia szczegolowe podsumowanie zasad obowiazujących w kategorii otwartej (kliknij aby powiekszyc)
kategoria_otwarta_20240101.png
kategoria_otwarta_20240101.png (133.91 KiB) Przejrzano 241 razy
Wszelkie loty wykraczajace parametrami poza kategorie otwarta (np. powyzej 120m, BVLOS, wymagajace zrzucania przedmiotow, etc.) musza byc wykonywane w kategorii szczegolnej.

FAQ czyli czesto zadawane pytania
  • Czy moge latac dronami bez oznaczenia kategorii C0-C4?
    Tak, jednak tylko dronami wprowadzonymi na rynek do konca 2023 roku lub dronami skonstruowanymi samodzielnie. Szczegolowe zasady przedstawia tabela powyzej.
  • Co to sa zgromadzenia osob?
    To grupy w ktorych zageszczenie osob uniemozliwia im swobodne poruszanie i ew. ucieczke w sytacji awaryjnej (np. koncerty, imprezy sportowe, manifestacje itp.)
  • Jak interpretowac wysokosc "120m od najblizszego punktu na ziemi"?
    Odleglosc te nalezy traktowac jako odleglosc on najblizszego punktu na ziemi uwzgledniajac krzywizne terenu, nie jest to zatem klasyczna wysokosc AGL (Above Ground Level - nad poziomem ziemi) w pionie. Ponizszy rysunek obrazuje te interpretacje.
    wysokosc.jpg
    wysokosc.jpg (63.87 KiB) Przejrzano 11913 razy
  • Czy moge latac na podstawie "starych" Swiadectw Kwalifikacji?
    Nie, "stare" Swiadectwa Kwalifikacji stracily waznosc z koncem 2021 roku.
UWAGA! Informacje zawarte w tym poscie maja charakter informacyjny i choc staram sie aby bazowaly one na najlepszej wiedzy tak mojej jak i innych, moga wkrasc sie tu pewnie bledy, niescislosci badz uproszczenia (napisz w watku jesli takie dostrzezesz). Korzystasz na wlasna odpowiedzialnosc - jako operator drona to Ty jestes odpowiedzialy za przestrzeganie obowiazujacego prawa.
Ostatnio zmieniony niedziela 04 lut 2024, 00:31 przez pawelsky, łącznie zmieniany 16 razy.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Kategoria szczegolna

Ogolne zasady kategorii szczegolnej:
  • loty wymagaja zgody ULC lub potwierdzonego oswiadczenia o zgodnosci ze scenariuszem standardowym
  • latamy zgodnie z warunkami okreslonymi w scenariuszu standardowym lub zgodzie z ULC
  • wymagane jest przygotowanie instrukcji operacyjnej INOP (wyjatki opisane ponizej)
  • latamy z uwzglednieniem stref geograficznych
  • piloci musza wykazac sie stosownymi kompetencjami i miec co najmniej 16 lat
  • operatorzy musza byc zarejestrowani, miec conajmniej 16 lat i umiescic swoj numer rejestracyjny na kazdym eksploatowanym dronie
  • wnioski i oswiadczenia skladamy w formie pisemnej
  • email kontaktowy specificUAS@ulc.gov.pl
Istnieja trzy sposoby uzyskania zatwierdzenia operacji w kategorii szczegolnej:
  1. Oswiadczenie o zgodnosci z jednym ze scenariuszy standardowych
    Oswiadczenie sklada operator przy uzyciu formularza Oswiadczenia o operacji. ULC nie wydaje zgody jako takiej, a jedynie sprawdza wniosek pod wzgledem kompletnosci i w ciagu maksymalnie 30 dni roboczych wydaje potwierdzenie odbioru. Potwierdzenie to upowaznia do wykonywania operacji zgodnej z wnioskowanym scenariuszem standardowym przez kolejne 2 lata (nie ma potrzeby ponawiania wniosku przy kazdej operacji) badz do momentu gdy zmienia sie dane zawarte we wniosku (np. rodzaj drona badz dane operatora). Ponizsza tabelka podaje zestawienie dostepnych scenariuszy standardowych (krajowych i unijnych) ich podstawowe wymagania oraz terminy obowiazywania. Scenariusz NSTS-09 bedący scenariuszem specjalistycznym nie został ujęty w tabelce.
    kategoria_szczegolna_20240101.png
    kategoria_szczegolna_20240101.png (138.22 KiB) Przejrzano 347 razy
  2. Wniosek do Przezesa ULC w oparciu o analize ryzyka
    Analizy ryzyka mozemy dokonac na jeden z dwoch sposobow:
    • Wykorzystac jeden z opublikowanych PDRA (predefiniowana analiza ryzyka) jesli dotyczy on naszej operacji
      Liste opublikowanych PDRA mozna znalezc w materialach doradczych w rozdziale "GM1 to AMC1 Article 11 Rules for conducting an operational risk assessment"
    • Przeprowadzic pelna analize ryzyka metoda SORA
      Prezentacja dotyczaca analizy ryzyka metoda SORA mozna znalezc TUTAJ
      Przewodniki oraz formatki SORA mozna znalezc pod ponizszymi linkami:
    O zgode na operacje wystepujemy przy uzyciu tego formularza. Wiecej informacji na temat procedury skladania wniosku mozna znalezc na stronie ULC
  3. Na podstawie certyfikatu LUC (light UAS operator certificate)
    ta metoda nie bedzie przeze mnie w tym watku szerzej omawiana, gdzyz dotyczy ona wylacznie osob prawnych
UWAGA! Informacje zawarte w tym poscie maja charakter informacyjny i choc staram sie aby bazowaly one na najlepszej wiedzy tak mojej jak i innych, moga wkrasc sie tu pewnie bledy, niescislosci badz uproszczenia (napisz w watku jesli takie dostrzezesz). Korzystasz na wlasna odpowiedzialnosc - jako operator drona to Ty jestes odpowiedzialy za przestrzeganie obowiazujacego prawa.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 01 sty 2024, 13:03 przez pawelsky, łącznie zmieniany 16 razy.
Awatar użytkownika
Spenser
Posty: 107
Rejestracja: sobota 23 sty 2016, 20:44
Lokalizacja: NL

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: Spenser »

Będzie jak z rowerami elektrycznymi.
Jedni pobiegną rejestrować silnik 350W bo państwo rozkazało, inni będą jeździć z motorem 1500W i uśmiechem na twarzy.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: Verid »

pawelsky pisze:Coming soon...
No mam nadzieję bo jeżeli chodzi o teksty prawne to ja jakiś ułomny jestem i póki ktoś tego w ludzkim języku nie wyłoży to nigdy nie wiem do końca na czym stoję.
Ten wredny...
lesz
Posty: 473
Rejestracja: wtorek 03 lut 2015, 20:29
Lokalizacja: wlkp

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: lesz »

w sumie nachodza mnie 2 pytania:
- gdzie w te przepisy wpisuje sie FPV...? rejestracja z uwagi na kamere musi byc, ok, ale co dalej?
- co sie stanie z przepisami krajowymi dla x<600g, teraz sa dosc laskawe i x>1km od lotniska + wys. do 30m mozna latac.
#czasami bez ogonkow
flota 75mm-250mm +Mini2 +XK X380 +dji fpv (ex: air1; air2)
RX:QX7, X-Lite, TX16S, T-lite +frsky +eleres +multi +expresslrs
Gogle:DJI FPV, Skyzone 04X
4x4:A979, reely core, remo, feiuye, abs ab1, trx merv, trx pede, tmaxx elekt.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

lesz pisze:- gdzie w te przepisy wpisuje sie FPV...? rejestracja z uwagi na kamere musi byc, ok, ale co dalej?
Obserwator, kategoria szczegolna lub klub/stowarzyszenie.
lesz pisze:- co sie stanie z przepisami krajowymi dla x<600g, teraz sa dosc laskawe i x>1km od lotniska + wys. do 30m mozna latac.
Dotychczasowe przepisy przestaja obowiazywac 31 grudnia. Podzial na strefy ureguluje "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych".
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Dodalem (w miare czytelne i kompletne mam nadzieje) zestawienie zasad obowiazujacych w kategorii otwartej.
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=579222#p579222

Prosze o informacje gdyby wkradly sie tam jakies bledy.
lesz
Posty: 473
Rejestracja: wtorek 03 lut 2015, 20:29
Lokalizacja: wlkp

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: lesz »

chyba wszystko jest dobrze podane :)
moze warto dorzucic te przepisy do posta z banera na gorze strony "Zanim włączysz silnik(i)"?
(i go troche przy okazji wyczyscic ze zbednych konemtarzy ;) )
#czasami bez ogonkow
flota 75mm-250mm +Mini2 +XK X380 +dji fpv (ex: air1; air2)
RX:QX7, X-Lite, TX16S, T-lite +frsky +eleres +multi +expresslrs
Gogle:DJI FPV, Skyzone 04X
4x4:A979, reely core, remo, feiuye, abs ab1, trx merv, trx pede, tmaxx elekt.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Dodałem informacje o konwersji uprawnien + drobne modyfikacje i korekty
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=579222#p579222
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: labo »

Proponuję dodać info o konieczności ubezpieczenia.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

labo pisze:Proponuję dodać info o konieczności ubezpieczenia.
Obowiazek ubezpieczenia wprowadza dopiero przepisy krajowe, a te nie beda gotowe jeszcze przez kilka miesiecy, wiec informacja o koniecznosci ubezpieczenia pojawi sie gdy bede znal wystarczajaco duzo szczegolow.
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: labo »

To na razie nie będzie obowiązku ubezpieczenia operatora?
lesz
Posty: 473
Rejestracja: wtorek 03 lut 2015, 20:29
Lokalizacja: wlkp

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: lesz »

nie, zobacz ten film od ULC, dlugi ale warto
https://www.youtube.com/watch?v=0i0IEyGbrWI
choc nadal mogliby sprecyzowac jeszcze pare rzeczy :P
pawelsky - wiesz moze cos jak ma wygladac/kosztowac ten egzamin z open na szczegolna (pod fpv, czyli VLOS >> NSTS1)?
#czasami bez ogonkow
flota 75mm-250mm +Mini2 +XK X380 +dji fpv (ex: air1; air2)
RX:QX7, X-Lite, TX16S, T-lite +frsky +eleres +multi +expresslrs
Gogle:DJI FPV, Skyzone 04X
4x4:A979, reely core, remo, feiuye, abs ab1, trx merv, trx pede, tmaxx elekt.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

lesz pisze:pawelsky - wiesz moze cos jak ma wygladac/kosztowac ten egzamin z open na szczegolna (pod fpv, czyli VLOS >> NSTS1)?
Nic mi o tym nie wiadomo, to pytane do podmiotow szkolacych.
ODPOWIEDZ