NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: Verid »

Wygraweruj na ramie
Ten wredny...
Awatar użytkownika
marimach77
Posty: 891
Rejestracja: poniedziałek 29 lis 2010, 14:56
Lokalizacja: Warszawa

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: marimach77 »

Ja drukuję na wodoodpornej taśmie do drukarek Dymo, akurat mam gdzie to przykleić na modelach.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: misiekkk »

Czy mająć aktualne ŚK wystarczy podać jego numer przy tworzeniu profilu pilota?
Zrobiłem tak i mam nadal Status: Oczekuący na zatwierdzenie.

Czy to kwestia weekendu noworocznego czy musze od razu zrobić konwersję?
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Dodalem kilka modyfikacji:
- korekte minimalnego wieku operatora (do czasu wejscia w zycie krajowych rozporzadzen pozostaje 16 lat)
- informacje o obowiazkowym ubezpieczeniu OC dla dronow powyzej 20kg (do czasu wejscia w zycie krajowych rozporzadzen OC dla lzejszych dronow nie jest wymagane)
- mala korekta dotyczaca przelotow nad ludzmi dla dronow <500g w okresie przejsciowym

Jesli ktos dostrzeze jeszcze jakies niescislosci czy bledy prosze o sygnal.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: Verid »

Profil pilota to jedno, konwersja Ś K to drugie. Profil pilota, w przeciwieństwie do profilu operatora, potrzebuje kilku chwil na zatwierdzenie. U mnie niecałe 20 min (tak circa) ale fakt, robiłem to w dzień roboczy.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: misiekkk »

Czym się więc różni latanie z aktualnym ŚK bez konwersji od latania po konwersji ŚK do aktualnych przepisów?
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

misiekkk pisze:Czym się więc różni latanie z aktualnym ŚK bez konwersji od latania po konwersji ŚK do aktualnych przepisów?
Do konca 2021 niczym (przy zalozeniu ze SK jest wazne).
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: labo »

pawelsky pisze:
misiekkk pisze:Czym się więc różni latanie z aktualnym ŚK bez konwersji od latania po konwersji ŚK do aktualnych przepisów?
Do konca 2021 niczym (przy zalozeniu ze SK jest wazne).
Rozumiem, że niczym (z wyjątkiem ograniczenia do 120m), o ile dotyczy kategorii open. Rozumiem to tak: posiadanie ŚK skutkuje tylko lotami w Open, gdyż do latania w Szczególnej, czyli w NSTSach wymagane jest potwierdzenie przez ULC otrzymania Oświadczenia o o operacji (wysyłał już ktoś?), albo jeśli wychodzimy poza NSTSy - "wniosek do Przezesa ULC w oparciu o analizę ryzyka". LUC pomijam.
Czyli bez dodatkowej papierologii, dotychczasowi posiadacze ŚK, mogą latać tylko w OPEN.
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: misiekkk »

labo pisze:
pawelsky pisze:
misiekkk pisze:Czym się więc różni latanie z aktualnym ŚK bez konwersji od latania po konwersji ŚK do aktualnych przepisów?
Do konca 2021 niczym (przy zalozeniu ze SK jest wazne).
Rozumiem, że niczym (z wyjątkiem ograniczenia do 120m), o ile dotyczy kategorii open. Rozumiem to tak: posiadanie ŚK skutkuje tylko lotami w Open, gdyż do latania w Szczególnej, czyli w NSTSach wymagane jest potwierdzenie przez ULC otrzymania Oświadczenia o o operacji (wysyłał już ktoś?), albo jeśli wychodzimy poza NSTSy - "wniosek do Przezesa ULC w oparciu o analizę ryzyka". LUC pomijam.
Czyli bez dodatkowej papierologii, dotychczasowi posiadacze ŚK, mogą latać tylko w OPEN.
Nie znalazłem nigdzie opisu takiej sytuacji.
Czyli osoby z aktualnym ŚK mogą latać w A1/A2/A3?

Po konwersji - tak samo A1/A2/A3?

Moje ŚK kończy się w kwietniu, więc wnet przetestuję konwersję ;-)
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: labo »

misiekkk pisze:Nie znalazłem nigdzie opisu takiej sytuacji.
Czyli osoby z aktualnym ŚK mogą latać w A1/A2/A3?

Po konwersji - tak samo A1/A2/A3?

Moje ŚK kończy się w kwietniu, więc wnet przetestuję konwersję ;-)
Ja to rozumiem tak, po konwersji (i przed - do końca 2021, o ile ktoś ma na cały ten rok uprawnienia) masz uprawnienia do otwartej i szczególnej, ale teraz (w nowych przepisach) to nie wystarcza aby latać w szczególnej, bo potrzebne są dodatkowe "papiery" aby w niej latać (poza uprawnieniami, które posiadacze ŚK mają).

Patrz post Kol. Pawelsky: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=579223#p579223 "Istnieja trzy sposoby uzyskania zatwierdzenia operacji w kategorii szczegolnej:" i dalej.

Po konwersji najpopularniejszych uprawnień VLOS UAV<5kg są całe open, a w szczególnej do VLOS NSTS-01 <4kg i VLOS NSTS-02 MR<25kg oraz STS-01 UE.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

labo pisze:Ja to rozumiem tak, po konwersji (i przed) masz uprawnienia do otwartej i szczególnej, ale teraz (w nowych przepisach) to nie wystarcza aby latać w szczególnej, bo potrzebne są dodatkowe "papiery" aby w niej latać (poza uprawnieniami, które posiadacze ŚK mają).
Niepotrzebnie wprowadzasz zamieszanie. Do konca 2021 nie ma ZADNEJ roznicy (poza terminem waznosci) miedzy swiadectwem skonwertowanym i nie. Na obu na takich samych zasadach latasz we wszystkich kategoriach open i na takich samych zasadach zglaszasz zgodnosc z NSTSami (ktore SK uprawnia do ktorego NSTSa masz podane w tabelce w poscie dotyczacym kategorii szczegolnej). Nie ma tez roznicy w 'dodatkowych papierach' - w obu przypadkach potrzebujesz jedynie potwierdzenia odbioru oswiadczenia o zgodnosci z NSTS. Nie ma tez zadnej roznicy w wysokosci na ktorej mozesz latac - zarowno dla open jak dla NSTSow jest to w obu przypadkach maks. 120m.
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: labo »

Wybacz Kolego, ale czepiasz się strasznie (i to nie tylko mnie).
pawelsky pisze:Do konca 2021 nie ma ZADNEJ roznicy (poza terminem waznosci) miedzy swiadectwem skonwertowanym i nie.
Nie napisałem, że się czymkolwiek różnią, wręcz przeciwnie, nawet zacytowałeś:
labo pisze:po konwersji (i przed) masz uprawnienia do otwartej i szczególnej
pawelsky pisze:na takich samych zasadach zglaszasz zgodnosc z NSTSami (ktore SK uprawnia do ktorego NSTSa masz podane w tabelce w poscie dotyczacym kategorii szczegolnej).
Właśnie napisałem, że nie wystarczy mieć tylko ŚK, aby latać w szczególnej. Też to zacytowałeś.:
labo pisze: teraz (w nowych przepisach) to nie wystarcza aby latać w szczególnej, bo potrzebne są dodatkowe "papiery" aby w niej latać (poza uprawnieniami, które posiadacze ŚK mają).
pawelsky pisze:Nie ma tez roznicy w 'dodatkowych papierach' - w obu przypadkach potrzebujesz jedynie potwierdzenia odbioru oswiadczenia o zgodnosci z NSTS.
Oczywiście, że nie ma. Chodzi mi o to, że samo ŚK (przekonwertowane czy nie) nie wystarcza do latania w szczególnej. Kropka. A jak będziesz sobie nazywał "dodatkowe papiery", bez których latać w szczególnej nie można, to Twoja wola.

Jedyne co nie określiłem dokładnie co miałem na myśli ze 120m, bo to faktycznie różnica stare a nowe przepisy, czyli mając ŚK w zeszłym roku można było latać wyżej, a teraz przed konwersja czy po lipa, tyko do 120m (chyba, że masz "dodatkowe papiery").
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

labo pisze:Wybacz Kolego, ale czepiasz się strasznie (i to nie tylko mnie).
Nie czepiam tylko prostuje Twoje chaotyczne wypowiedzi ktorymi wprowadzasz niepotrzebne zamieszanie.
labo pisze:Nie napisałem, że się czymkolwiek różnią, wręcz przeciwnie
Napisales, cytuje:
labo pisze:Rozumiem, że niczym (z wyjątkiem ograniczenia do 120m), o ile dotyczy kategorii open.
Co sugeruje ze nie dosc ze miedzy skonwertowanym a nieskonwertowany swiadectwem jest roznica w maksymalnej wysokosci na jakiej mozna latac, to jeszcze jest jakas roznica w kategorii szczegolnej. Nie jest to prawda.

To ze jest roznica miedzy starymi a nowymi przepisami jest oczywiste, ale nie o to bylo pytanie i mieszanie jednego z drugim wprowadza jedynie zbedny zament i apeluje abys zaprzestal to robic.

Powtorze po raz kolejny i mam nadzieje ostatni - obecnie nie ma ZADNEJ roznicy (poza terminem waznosci) pomiedzy skonwertowanym i nie skonwertowanym SK. Oba daja dokladnie takie same uprawnienia.
AreoMaxx
Posty: 3
Rejestracja: sobota 01 wrz 2018, 18:17

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: AreoMaxx »

Witam, jeśli dobrze rozumiem, mój dron własnej konstrukcji o masie +600g zalicza się do kategorii A3?
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

AreoMaxx pisze:Witam, jeśli dobrze rozumiem, mój dron własnej konstrukcji o masie +600g zalicza się do kategorii A3?
Docelowo tak, ale w okresie przejsciowym (do konca 2022) rowniez do A2 <2kg.

Tak a propos A2 to pojawiaja sie juz pierwsze "pre-ordery" na egzaminy. Cena w okolicach 30PLN lub wrecz darmowe. Pozostaje czekac na zatwierdzenie przez ULC osrodkow szolacych...
ODPOWIEDZ