Strona 1 z 1

Racer 140 na 3 calach - problem przy pierwszym starcie

: czwartek 09 maja 2019, 18:51
autor: as1200
Witam,

Mam problem z poderwaniem do lotu kopterka.
Gdy próbuję go powoli podnieść do lotu to spokojnie się rozkręca do momentu kiedy ma oderwać się od ziemi.
W tym momencie następuje jakby nagły wzrost lotności i startuje jak sztatan.
O jakimś zawieszeniu w powietrzu po starcie nie ma mowy.
Słyszę też w silnikach wówczas strzelanie i jest niesterowny (ucieka w przypadkowym kierunku).

Poniżej przedstawię setup owej 140-tki, którą próbuję ulotnić:

- Rama Realacc Crow 140mm
- Silniki EMAX RS1606 3300kV/4000kV 3-4S
- ESC Hobbywing Xrotor 40A 4in1
- Kontoler OMNIBUS F4 PRO V2 F405 OSD BEC PDB
- Śmigła GEMFAN FLASH 3052 BLADE

Oraz PID'y na których to robię:

ROLL --> 46, 45, 25, 60 ...
PITCH --> 50, 50, 27, 60 ...
YAW --> 65, 45, 0, 60 ...

Taki rozmiar koptera buduje pierwszy raz i nie kumam czemu mam taki objaw...

Re: Racer 140 na 3 calach - problem przy pierwszym starcie

: czwartek 09 maja 2019, 19:44
autor: Adriee
Cześć,
na początek spróbuj obniżyć wartości P o np. 10pkt dla osi PITCH/ROLL - wg mnie są za wysokie, jak na 3-calowca.
Ucieka w trybie stabilizacji? Kalibrowałeś akcelerometr?
W nocie Betaflight 4.0.0 twórcy zwracali uwagę, że mniejsze quady mogą wymagać ustawienia innych wartości dla dynamicznych filtrów.

Kod: Zaznacz cały

Dynamic lowpass filter settings

dyn_lpf_gyro_min_hz sets the lowest frequency below which the dynamic lowpass filter cannot pass. It doesn't shift the throttle to cutoff curve upwards, rather it puts a 'floor' below which the cutoff cannot go as rpm falls.

dyn_lpf_gyro_max_hz, sets the highest frequency the lowpass can rise to, following a smooth curve from zero throttle. Ideally dyn_lpf_gyro_max_hz should be set close to the quad's actual max rpm in hz. For a typical 5" this is about 450-500hz, equivalent to 27,000 to 30,000 rpm. Smaller props typically rev faster, eg 600-650hz for 3"-4", and larger quads rev slower, eg 300-350hz. Max frequency can be determined by displaying an rpm debug in the OSD as you fly, or making a log and performing blackbox or plasmatree analysis. Displaying the max value in the stats screen after disarming can be enabled via set osd_stat_max_fft = ON, make sure to set dyn_lpf_gyro_max_hz to at least 610 however as otherwise the dynamic notch will not be able to go high enough and the max FFT reading will be bogus.

Re: Racer 140 na 3 calach - problem przy pierwszym starcie

: czwartek 09 maja 2019, 20:12
autor: as1200
Dzięki za szybką informację w temacie :)

Kalibrowałem akecelerometr i ESC.

Gdzie ten filtr na min. 610 Hz ustawić w Beta Flight?

---------------------------------------------------------------------------------

Minęło kilka dni i w końcu problem udało mi się rozwiązać.

Najpierw jednak chcę się podzielić z Wami uwagą dotyczącą bezpieczeństwa przy dronach.

W amoku działań, prób i kombinacji postanowiłem mimo złego zachowywania się drona podczas startu poderwać go wyżej od ziemi.
Dron wystrzelił w pewnym momencie tak szybko w górę, że nawet nie wiem do teraz czy najpierw trafił we mnie a potem walnął w ścianę czy było odwrotnie.
Oczywiście oberwałem śmigłem. Całe szczęście, że w rękę a nie na przykład w twarz...
Krew się polała i została pamiątka w postaci głebokiego nacięcia.
To jest przestroga dla mnie i innych aby tego nie robili gdy coś jest nie tak z dronem.

Obrazek

Oczywiście dron w "nagrodę" od razu pozbył się śmigieł :)

Obrazek

Wracając do tematu opiszę co było nie tak z nim, że strzelało w silnikach i nieprzewidywalnie podrywał się do lotu.
Nie wiem jak to się stało ale nie zauważyłem, że w płytce ESC wygięły się dwa piny w złączu od kanału 3 i 4.
Obydwa podłączyły się do kanału 3 w kontrolerze lotu, gdzie 4 kanał FC nie był nigdzie przez to podłączony.
Czyli krótko pisząc silnik 3 i 4 pracowały na 3 kanale FC.

Obrazek

Trafiłem na trop przeglądając dokładnie wszystkie ustawienia w BetaFlight. Gdy suwakami zacząłem sprawdzać silniki to wyszło szydło z worka.
Jak miałem model jeszcze rozłożony na stole wszystko mi grało i w BF suwaki regulowały silniki prawidłowo.
Widocznie przy którymś wpinaniu i wypinaniu złącza coś poszło nie tak i piny się wygieły.
Ot, cała historia... :)