Nowe podsumowanie znajduje sie TUTAJ
Jako ze nikt sie specjalnie nie kwapil postanowilem spisac krotkie podsumowanie dotyczace obowiazujacych od 7 wrzesnia 2016 nowych przepisow. Proponuje przypiecie w glownym dziale (zamiast starego watku), gdy pojawia sie dodatkowe informacje, bede oczywiscie aktualizowal.
- Link do rozporzadzenia:
http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2016/1317
Pamietac nalezy ze rozporzadzenie to nie zawiera calosci przepisow dotyczacych zasad poruszania sie w polskiej przestrzeni a wprowadza jedynie dla niektorych rodzajow statkow powietrznych (w tym dronow) wylaczenia zastosowania niektorych przepisow Prawa Lotniczego. Z tym ostatnim rowniez nalezy sie wiec zapoznac. - Komentarze radcy prawnego Mikolaja Doskocza:
https://bezzalogowe.wordpress.com/ (szczegolnie ciekawy jest ten dotyczacy GRANIC ZABUDOWY) - Najbardziej chyba aktualna, przyjazna w uzyciu i interaktywna mapa stref i ograniczen wynikajacych z przepisow:
https://droneradar.eu/mapa#aktualna (dostepne sa rowniez aplikacje na Androida i iOS) - Czytelne podsumowanie PANSY dotyczace koordynacji (czyli gdzie wolno, gdzie nie wolno, gdzie potrzeba uzyskac zgode i jak) lotow w poszczegolnych strefach, a takze informacji na temat unijnego rozporzadzenia SERA C:
http://www.pansa.pl/index.php?menu_lewe ... PS/ops_rpa - Ustawa o ochronie osób i mienia wskazujaca (w art. 5 ust. 1 i 2) obszary, obiekty i urzadzenia nad ktorymi loty sa zabronione (w przypadku modeli latajacych) lub wymagaja zgody zarzadzajacego (w przypadku bezzalogowych statkow powietrznych):
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971140740 - Lista terenow zamknietych oraz obiektow jadrowych nad ktorymi loty sa zabronione (w przypadku modeli latajacych) lub wymagaja zgody zarzadzajacego (w przypadku bezzalogowych statkow powietrznych), a malo kto o tym wie (szczegoly dzialek mozna znalezc na GEOPORTALU):
MON - tereny zamkniete w resorcie obrony narodowej (stan na dzien 18.04.2018)
MIR/MIB/MI - tereny zamkniete przez ktore przebiegaja linie kolejowe (stan na dzien 27.03.2014), pozniejszych zmian nalezy szukac w Dziennikach Urzedowych MIR/MIB/MI
PAA - lista obiektow jadrowych
- wprowadza rozroznienie na modele latajace (do lotow rekreacyjnych lub sportowych) oraz bezzalogowe statki powietrzne (do lotow wszelkich innych, np. komercyjnych)
ML - zalacznik nr 1, rozdzial 1.1
BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 1.1 - wprowadza mozliwosc lotow FPV (jesli latamy z obserwatorem) oraz doprecyzowuje pojecie kontaktu wzrokowego przy operacjach VLOS
ML - zalacznik nr 1, rozdzial 2.1.9) + 2.1.10) + 2.1.15) + 4.1.1)
BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 2.1.6) + 2.1.11) + 2.1.16) + 4.1.1) - wprowadza minimalne odleglosci przy lotach w poblizu ludzi i budynkow (dotyczy modeli latajacych)
ML - zalacznik nr 1, rozdzial 4.1.3) + 4.1.4) + 4.2 - znosi ograniczenia wynikajace ze stref R nad miastami powyzej 25 tys. mieszkancow
ML i BSP - paragraf 1.2).a) + 1.2).b) - komplikuje (niestety) uzyskanie pozwolenia na loty w strefach R nad parkami narodowymi (wymagana zgoda zarzadzajacego parkiem, co stwarza problemy kompetencyjne - patrz np. TUTAJ)
ML - zalacznik nr 1, rozdzial 4.1.9)
BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 4.1.8)
- lagodzi czesc ograniczen dla modeli o masie startowej ponizej 600g
ML - zalacznik nr 1, rozdzial 4.2 + 4.3
BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 4.4
- lagodzi czesc ograniczen w CTR/ATZ przy lotach w odleglosci wiekszej niz 6km od granicy lotniska
ML - zalacznik nr 1, rozdzial 4.4
BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 4.5
- wprowadza obowiazek posiadania tabliczki znamionowej, kamizelki ostrzegawczej, oswietlenia nocnego, systemu failsafe i instrukcji operacyjnej przy lotach BSP (nie dotyczy modeli latajacych)
BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 5.1.1) + 5.1.2) + 5.1.3) + 5.1.4) + 5.1.5) + 5.2 + 5.3 - wprowadza zakaz (ML) lub ograniczenie (BSP) lotow nad terenami zamknietymi, obiektami jadrowymi i innymi obszarami, obiektami i urzadzeniami ważnymi dla obronności, interesu gospodarczego państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów państwa
ML - zalacznik nr 1, rozdzial 4.6 (calkowity zakaz)
BSP - zalacznik nr 2, rozdzial 4.1.12) (loty tylko za zgoda lub na potrzeby zarzadzajacego)
FAQ czyli czesto zadawane pytania
- Co to jest dron?
Kiedys - wojskowa, zdalnie sterowana latajaca maszyna do zabijania. Obecnie - potoczne i coraz bardziej popularne (choc przez modelarzy z krwi i kosci uznawane za niewlasciwe) okreslenie na zdalnie sterowane modele latajace badz bezzalogowe statki powietrzne (wielowirnikowce, samoloty, szybowce, latajace skrzydla itp.) uzywane do zabawy badz pracy. - Czy do latania dronami potrzebuje licencji?
Jesli latasz w celach rekreacyjnych lub sportowych - nie. Licencja (a wlasciwie Swiadectwo Kwalifikacji Operatora Bezzalogowego Statku Powietrznego) wymagana jest przy innych typach lotow (np. komercyjnych). Warto jednak zastanowic sie nad uzyskaniem takiego swiadectwa - wiedza i umiejetnosci zdobyte podczas szkolenia i egzaminu z pewnoscia nie pojda na marne. - Co mi grozi za latanie niezgodne z przepisami?
Wachlarz przewidzianych kar jest dosc szeroki - od kary grzywny do pozbawienia wolnosci do lat 5, w zaleznosci od skali przewinienia. Mozliwe jest rowniez zatrzymanie drona, zatrzymanie samego operatora, mandat karny, itp. Nalezy sie rowniez liczyc z odpowiedzialnoscia finansowa badz karna w przypadku wyrzadzenia szkod w powietrzu badz na ziemi (patrz np.: https://bezzalogowe.wordpress.com/2017/ ... ika-drona/) - Czy moge latac dronem w miescie?
Z punktu widzenia prawa nie ma takiego zakazu pod warunkiem zachowania 100m w poziomie od granicy zabudowy oraz 30m w poziomie od ludzi i pojazdow (te dwa ostatnie ograniczenia nie dotycza dronow o masie mniejszej niz 600g). Z punktu widzenia zdrowego rozsadku lepiej jednak tego nie robic - z uwagi na gesta zabudowe, obecnosc ludzi i pojazdow a takze zageszczenie sieci radiowych mogacych zaklocac komunikacje potencjalne szkody gdy cos pojdzie nie tak (a predzej czy pozniej pojdzie) moga byc niepotrzebnie wysokie. Lepiej, szczegolnie gdy dopiero zaczynamy zabawe z dronami, latac na otwartej przestrzeni z dala od skupisk ludzkich. Oczywiscie niezaleznie od miejsca w ktorym latamy nalezy respektowanic wszelkie strefy lotnicze i inne ograniczenia. - Skad bede wiedzial w jakiej strefie aktualnie sie znajduje i czy moge w niej latac?
Najprosciej sprawdzic na stronie DroneRadar lub zainstalowac aplikacje na Androida badz iOS. Oczywiscie moga sie zdarzyc sytuacje, ze informacja od DroneRadar nie bedzie kompletna - uzywaj na wlasna odpowiedzialnosc. - Co to jest wysokosc AGL i AMSL?
Skrotem AGL okresla sie wysokosc liczona od powierzchni ziemi (Above Ground Level), zas skrot AMSL oznacza wysokosc bezwzgledna nad poziomem morza (Above Mean Sea Level) - Czy moge latac dronem kolo lotniska?
Prosta odpowiedz brzmi - NIE! Z uwagi na mozliwosc kolizji z wiekszymi statkami powietrznymi cywilne lotniska chronione sa tzw. strefa CTR (wieksze lotniska kontrolowane) lub ATZ (mniejsze lotniska) i z przyczyn oczywistych w strefach tych latanie jest zabronione. Istnieja jedynie 3 wyjatki od tej reguly: (1) uzyskalismy zgode od instytucji zapewniajacej kontrole ruchu lotniczego badz zarzadzajacego dana strefa, (2) latamy dronem o masie nie wiekszej niz 600g i w odleglosci co najmniej 1km od granicy lotniska i do wysokosci max. 30m AGL lub wysokosci najwyzszej przeszkody w promieniu 100m od operatora, (3) latamy dronem o masie nie wiekszej niz 25kg i w odleglosci co najmniej 6km od granicy lotniska i do wysokosci max. 100m AGL. - A co z lotniskami wojskowymi?
Podobnie jak lotniska cywilne, lotniska wojskowe rowniez maja wyznaczone strefy ochronne MCTR lub MATZ i w tych strefach latanie jest rowniez zabronione. Jedynym wyjatkiem od tej reguly jest sytuacja w ktorej uzyskalismy zgode od zarzadzajacego dana strefa. - Na czym poleaga utrzymywanie kontaktu wzrokowego z dronem
Utrzymywanie kontaktu wzrokowego z dronem, zwane rowniez lotem VLOS (Visual Line Of Sight), to wykonywanie lotu w takiej odleglosci i na takiej wysokosci aby caly czas byc w stanie okreslic (bez uzycia lornetek, lunet, itp.) co dzieje sie z dronem. Jesli nie jestes w stanie stwierdzic w ktora strone obrocony jest Twoj dron - jestes za daleko lub za wysoko! - Jak wysoko moge latac dronem?
Zgodnie z prawem tak wysoko na ile pozwala strefa w ktorej aktualnie latasz, pod warunkiem zachowania ciaglego kontaktu wzrokowego z dronem. Zaleca sie jednak nie przekraczac wysokosci 150m AGL. Powyzej tej granicy (minimalnej wysokosci dla tzw. lotow VFR) istnieje duze prawdopodobienstwo spotkania wiekszych uzytkownikow przestrzeni powietrznej. Niezaleznie od wysokosci musisz miec zawsze oczy szeroko otwarte, by nie dopuscic do kolizji z innymi uzytkownikami przestrzeni powietrznej (zasada see & avoid) - Jak daleko moge latac dronem?
Jedynie tak daleko aby caly czas utrzymywac kontakt wzrokowy z dronem (zazwyczaj ok. kilkuset metrow) - Czy moge latac FPV?
Tak, pod warunkiem posiadania obserwatora, ktory bedzie utrzymywal za Ciebie staly kontakt wzrokowy z dronem. - Czy moge latac dronem w parku narodowym?
Loty w parkach narodowych dozwolone sa wylacznie za zgodza i na zasadach okreslonych przez zarzadzajacego danym parkiem. W wielu parkach zarzadcy calkowicie takich lotow zabraniaja, w innych wymagana jest pisemna zgoda, w jeszcze innych dodatkowo pobierane sa (czasem wielotysieczne) oplaty. Ciekawe zestawienie zasad dla 10 z 23 polskich parkow narodowych mozna znalezc na tej stronie.
Na koniec dwie ulotki przygotowane przez ULC (sa one oczywiscie duzym uproszczeniem)