Projekt nowych regulacji EASA

Miejsce gdzie możemy wpływać na kształt i sprawy bieżące forum

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

labo pisze:Skoro do 1 lipca 2021 uzyskane uprawnienia utrzymują ważność, to można latać na "starych zasadach" do tej daty?
Nie. Od pierwszego lipca 2020 obowiazuja "nowe zasady" ktorych czescia jest okres przejsciowy, w Twoim konkretnym przypadku kategoria szczegolna, scenariusz standardowy NSTS-01, zblizony do obecnego VLOS <25KG.
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: labo »

pawelsky pisze:w Twoim konkretnym przypadku kategoria szczegolna, scenariusz standardowy NSTS-01, zblizony do obecnego VLOS <25KG.
Chyba właśnie nie, bo cytując za: EASA opublikowała dwa pierwsze scenariusze w kategorii szczególnej Scenariusz STS-01 "w którym pilot ma pewność, że znajdą się ewentualnie jedynie osoby zaangażowane w ten lot (wyklucza znalezienie się w obrębie tego obszaru osób przypadkowych)", więc nie tyle co nad zgrupowaniami, co całkowicie nad przypadkowymi. Czyli nijak nie pasuje do lotu nad starówką.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

STS-01 i NSTS-01 to dwie rozne rzeczy.
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: labo »

pawelsky pisze:STS-01 i NSTS-01 to dwie rozne rzeczy.
Ooo, a to gdzie znajdę coś o NSTS-01, czy jeszcze za wcześnie? Nie bardzo mogę wygooglować czegoś sensownego poza tym, że określany jest jako narodowy STS-01 stosując wg mnie błędnie skrót STS-01 jako mylący ze "zwykłym" STS-01.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

labo pisze:Ooo, a to gdzie znajdę coś o NSTS-01, czy jeszcze za wcześnie?
Cytujac moja pierwsza odpowiedz na Twoje pytania:
pawelsky pisze:Nie ma jeszcze szczegolow.
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: labo »

Czy coś może wiadomo, czy np. z zaistniałą sytuacją dopracowanie przepisów będzie w czasie późniejszym, czy dalej termin wejścia w życie bez zmian?
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

labo pisze:czy dalej termin wejścia w życie bez zmian?
Bez zmian
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Wlasnie przesunieto termin wejscia w zycie nowych przepisow o 6 miesiecy (czyli na 1 stycznia 2021)
https://www.ulc.gov.pl/pl/aktualnosci/5 ... ych-dronow
pull_up
Posty: 65
Rejestracja: piątek 03 lut 2017, 22:55

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pull_up »

Próbuję ustalić, co dokładnie zmieni się po wejściu w życie nowych przepisów (obecnie od 1 stycznia 2021) dla użytkowników (słynnego już) Mavica Mini. Na tą chwilę widzę właściwie tylko konieczność rejestracji operatora przy ciągle jeszcze nie ustalonym koszcie tej czynności. Czy coś mi umknęło?
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Przez 2 lata obowiazywac bedzie okres przejsciowy. Rejestracja, loty ponizej 120m, VLOS, z dala od zgromadzen ludzi.
Awatar użytkownika
Głuś
Posty: 1487
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Lokalizacja: Lubelskie
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Głuś »

Warto śledzić oficjalny kanał ULC na YT, kilka dni temu opublikowali ciekawy film odnośnie kategorii otwartej.



Zapowiedzieli też, że będą kolejne filmy ;-)

Tak na szybko z ciekawostek, egzaminy na kategorie otwartą mają być darmowe, a nowe "prawko" będzie wydawane tylko w wersji elektrycznej :-P
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Głuś pisze:egzaminy na kategorie otwartą mają być darmowe
No nie do konca, w przypadku kategorii A2 egzamin bedzie odbywal sie w podmiocie zewnetrznym, a te juz zapewne charytatywnie robic tego nie beda...
Adek99
Posty: 12
Rejestracja: czwartek 19 lis 2020, 19:10

Re: DJI Mavic Mini 2

Post autor: Adek99 »

Po analizie "internetów" dziś zakupiłem swojego pierwszego drona - Mini 2. Szukałem czegoś do 2 000 zł, wersja podstawowa z cashbackiem kosztowała 2 020 zł wiec prawie się w budżecie zmieściłem.
Nie jestem prawnikiem i tak jak kwestia konieczności rejestracji dronów do 250 g z kamerą jest dla mnie w miarę zrozumiała (RODO), to temat nowych klas dronów i możliwości latania od 01.01.2023 r. już nie do końca. Z art. 20 i 22 rozporządzenia unijnego oraz wyjaśnienia ze strony EASA wychodzi mi, że "stare" drony do 250 g będą podlegały pod kategorię lotów A1. Czy może coś źle zrozumiałem?
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: DJI Mavic Mini 2

Post autor: pawelsky »

Adek99 pisze: wychodzi mi, że "stare" drony do 250 g będą podlegały pod kategorię lotów A1
Tak, ale tylko do konca okresu przejsciowego.
Adek99
Posty: 12
Rejestracja: czwartek 19 lis 2020, 19:10

Re: DJI Mavic Mini 2

Post autor: Adek99 »

Ok, a o co chodzi w tym zapisie:
"After 1 January 2023, you can still fly your drone without class identification labels, however, only under the following subcategories of operation, for which you have to fully comply with:
- Subcategory A1 when the drone’s maximum take-off weight (MTOM) is less than 250 g; or
- Subcategory A3 when the drone’s maximum take-off weight is less than 25 kg.
You will not need to apply any retrofit/sticker to the drone in subcategories A1 or A3."


[MOD - prośba o prowadzenie dyskusji odnośnie legislacji w stosownym temacie]
ODPOWIEDZ