Projekt nowych regulacji EASA

Miejsce gdzie możemy wpływać na kształt i sprawy bieżące forum

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: DJI Mavic Mini 2

Post autor: pawelsky »

Adek99 pisze:Ok, a o co chodzi w tym zapisie:
O to ze dotyczy on tylko dronow wprowadzonych na rynek przed koncem okresu przejsciowego.
[MOD - prośba o prowadzenie dyskusji odnośnie legislacji w stosownym temacie]
Prosba do moda o przeniesienie dyskusji do watka o nowych przepisach, zeby nie robic zamieszania z aktualnie jeszcze obowiazujacymi.

[MOD - zrobione]
Ostatnio zmieniony sobota 28 lis 2020, 12:11 przez pawelsky, łącznie zmieniany 1 raz.
Adek99
Posty: 12
Rejestracja: czwartek 19 lis 2020, 19:10

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Adek99 »

pawelsky pisze: O to ze dotyczy on tylko dronow wprowadzonych na rynek przed koncem okresu przejsciowego.
Wydawało mi się, że to pytanie dotyczyło dronów obecnie produkowanych, czyli rozumiem, że Mini / Mini 2 nie łapią się na ten zapis i nie będą mogły latać w A1 po 01.01.2023 r.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Adek99 pisze:Wydawało mi się, że to pytanie dotyczyło dronów obecnie produkowanych, czyli rozumiem, że Mini / Mini 2 nie łapią się na ten zapis i nie będą mogły latać w A1 po 01.01.2023 r.
Drony obecnie produkowane sa dronami wprowadzonymi na rynek przed koncem okresu przejsciowego, wiec nie za bardzo rozumiem skad taki wniosek.
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: labo »

Gdzieś na YT (jak znajdę, to podlinkuję) jest całkiem nowy film prawnika latającego dronami. On także twierdzi, że obeceny stan prawny jest taki, że o ile się nic nie zmieni, wszystkie Mini, M2Z, M2P, P4 itp. nie będą mogły latać po 01.01.2023r.

EDIT: Od 10:00

EDIT: Uważam, że skoro został jeden miesiąc do nowych przepisów a dalej nic nie wiadomo (poza zamotanym OPEN), to znaczy że wejście tych przepisów w życie powinno być ponownie przesunięte.

EDIT: Poza tym UE wprowadza kasy dronów, a nie ma (o ile się nie mylę) ani jednego laboratorium certyfikującego.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

labo pisze:Gdzieś na YT (jak znajdę, to podlinkuję) jest film prawnika latającego dronami. On także twierdzi, że obeceny stan prawny jest taki, że o ile się nic nie zmieni, wszystkie Mini, M2Z, M2P, P4 itp. nie będą mogły latać po 01.01.2023r.
Bzdura, kazdy z nich bedzie mogl latac o ile zostanie wprowadzony na rynek przed koncem okresu przejsciowego. Lzejsze do 250g w A1, pozostale do 25kg w A3.
labo pisze:EDIT: Poza tym uważam, że skoro został jeden miesiąc do nowych przepisów a dalej nic nie wiadomo (poza zamotanym OPEN), to znaczy że wejście tych przepisów w życie powinno być ponownie przesunięte.
A czego konkretnie nie wiadomo co mialoby uzasadniac kolejne przesuniecie (pamietaj ze przesuniecia dokonac moze co najwyzej KE, fakt ze panstwo czlonkowskie nie dopiescilo jeszcze swoich przepisow nieszczegolnie bedzie kogokolwiek interesowal)? Nie widze nic zamotanego w kategorii open, jest ona chyba najbardziej przejrzysta ze wszystkich trzech typow kategorii w nowych przepisas.
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: labo »

pawelsky pisze:A czego konkretnie nie wiadomo
Wyjaśnij mi w jaki sposób po 1.1.2021 latać sprzętem powyżej 900g nad ludźmi (nie zgrupowaniami), nad budynkami (starówka, dokumentacja architektury, itp.), czy powyżej 120m. Ma być "magiczny" NSTS-01 o którym ciągle nic nie wiadomo.

Kolejna sprawa to konwersja uprawnień dopiero od 31.12.2020, co oznacza że w styczniu wszyscy będą uziemieni, bo nie wiadomo kiedy nowe uprawnienia będą nadane. Nakłada się na to kompletny brak wiedzy co dalej z NSTS-01, jak go załatwiać, kiedy załatwiać, kiedy będzie wydany, niepewność od kiedy będzie można pracować itp...

Żeby nie było, ja nie mam uprawnień i nie zarabiam na dronach, ale znam kilka osób je posiadające i na prawdę w tym ciężkim okresie jeszcze kładzie im się pod nogi kłody. Amatorzy i tak będą mieli w d... przepisy i rejestrację, a osoby które muszą je stosować mają utrudnione zadanie.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

labo pisze:Wyjaśnij mi w jaki sposób po 1.1.2021 latać sprzętem powyżej 900g nad ludźmi (nie zgrupowaniami), nad budynkami (starówka, dokumentacja architektury, itp.), czy powyżej 120m. Ma być "magiczny" NSTS-01 o którym ciągle nic nie wiadomo.
Wyjasnialem Ci to juz wczesniej. Chcesz poznac wiecej szczegolow - obejrzyj linkowane w tym watku video ULCu.
labo pisze:Kolejna sprawa to konwersja uprawnień dopiero od 31.12.2020, co oznacza że w styczniu wszyscy będą uziemieni, bo nie wiadomo kiedy nowe uprawnienia będą nadane. Nakłada się na to kompletny brak wiedzy co dalej z NSTS-01, jak go załatwiać, kiedy załatwiać, kiedy będzie wydany, niepewność od kiedy będzie można pracować itp...
j.w. w prezentacji ULCu masz to wyjasnione.
labo pisze:Żeby nie było, ja nie mam uprawnień i nie zarabiam na dronach, ale znam kilka osób je posiadające i na prawdę w tym ciężkim okresie jeszcze kładzie im się pod nogi kłody. Amatorzy i tak będą mieli w d... przepisy i rejestrację, a osoby które muszą je stosować mają utrudnione zadanie.
Czyli klasyczne "nie znam sie, ale sie wypowiem". Zamiast klepac bez opamietania w klawisze lepiej poswiec ten czas na obejrzenie wyjasnien ULCu i przestan biadolic.
Adek99
Posty: 12
Rejestracja: czwartek 19 lis 2020, 19:10

Re: DJI Mavic Mini 2

Post autor: Adek99 »

pawelsky pisze:
Adek99 pisze: wychodzi mi, że "stare" drony do 250 g będą podlegały pod kategorię lotów A1
Tak, ale tylko do konca okresu przejsciowego.
pawelsky pisze:labo pisze:
Gdzieś na YT (jak znajdę, to podlinkuję) jest film prawnika latającego dronami. On także twierdzi, że obeceny stan prawny jest taki, że o ile się nic nie zmieni, wszystkie Mini, M2Z, M2P, P4 itp. nie będą mogły latać po 01.01.2023r.

Bzdura, kazdy z nich bedzie mogl latac o ile zostanie wprowadzony na rynek przed koncem okresu przejsciowego. Lzejsze do 250g w A1, pozostale do 25kg w A3.
No to jak ostatecznie to będzie ;-) ?
Po pierwszym przeczytaniu przepisów wydawało mi się, że drony takie jak Mini 2 będą mogły latać w A1 po 2022 roku, ale im więcej na ten temat czytam tym mniej wiem :-)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: DJI Mavic Mini 2

Post autor: pawelsky »

Adek99 pisze:No to jak ostatecznie to będzie ;-) ?
Ile razy mam Ci jeszcze powtorzyc, ze o ile zostaly wprowadzone na rynek przed koncem okresu przejsciowego (czyli przed 1 stycznia 2023) to beda mogly latac w A1, zebys w koncu zrozumial? :roll:
Adek99
Posty: 12
Rejestracja: czwartek 19 lis 2020, 19:10

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Adek99 »

Spokojnie, na początku chyba źle Cię zrozumiałem - że A1 dla małych dronów będzie do końca okresu przejściowego :-) Czy jest tak jak myślałem, dzięki.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Adek99 pisze:Spokojnie, na początku chyba źle Cię zrozumiałem - że A1 dla małych dronów będzie do końca okresu przejściowego :-)
Skrot myslowy, chodzilo o zakup do konca okresu przejsciowego.
Adek99 pisze:Czy jest tak jak myślałem
Tak
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: labo »

pawelsky pisze:wiadomo juz od dawna ze nowe unijne przepisy wprowadzaja nieco ulatwien dla czlonkow aeroklubow czy stowarzyszen.
Ciekawe jak się ma do tego ograniczane swobód obywatelskich i konstytucja.
(Kiedyś w któtkofalarstwie było tak, że aby mieć papier i nadawać była konieczna przynależność do PZK. Później był larum, że zmuszanie do członkowstwa itd. i teraz prawo jest takie, że do PZK nie trzeba należeć. Jak widać interpretacja "swobód obywatelskich" zależy od wygody ustawodawcy.)
pawelsky pisze:
labo pisze:Wyjaśnij mi w jaki sposób po 1.1.2021 latać sprzętem powyżej 900g nad ludźmi (nie zgrupowaniami), nad budynkami (starówka, dokumentacja architektury, itp.), czy powyżej 120m. Ma być "magiczny" NSTS-01 o którym ciągle nic nie wiadomo.
Wyjasnialem Ci to juz wczesniej. Chcesz poznac wiecej szczegolow - obejrzyj linkowane w tym watku video ULCu.
pawelsky pisze:Zamiast klepac bez opamietania w klawisze lepiej poswiec ten czas na obejrzenie wyjasnien ULCu i przestan biadolic.
Poświęciłem jeszcze raz tę godzinę i podtrzymuję co napisałem, dalej w powyższym nic nie wiadomo a został miesiąc do nowych przepisów.
pawelsky pisze:
labo pisze:Gdzieś na YT (jak znajdę, to podlinkuję) jest film prawnika latającego dronami. On także twierdzi, że obeceny stan prawny jest taki, że o ile się nic nie zmieni, wszystkie Mini, M2Z, M2P, P4 itp. nie będą mogły latać po 01.01.2023r.
Bzdura, kazdy z nich bedzie mogl latac o ile zostanie wprowadzony na rynek przed koncem okresu przejsciowego. Lzejsze do 250g w A1, pozostale do 25kg w A3.
Pozostałe wg podlinkowanej prezentacji ULC do A2 nie A3 (pójdę Ci na rękę, od 30:00), co by było logiczne, bo ważą mniej niż 4kg.

Czy możecie mi wyjaśnić na jakich warunkach przy: VLOS, od budynków i ludzi>150m wg nowych przepisów można dokonać zrzutu przedmiotu o masie <= 350g? Czy do tej pory uprawnienia VLOS dawały taką możliwość? Jest to lot oczywiście nierekreacyjny wg "starych - obecnych" przepisów.
pawelsky pisze:Czyli klasyczne "nie znam sie, ale sie wypowiem".
Czyż nie na tym polegają "internety"? :)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

labo pisze:Ciekawe jak się ma do tego ograniczane swobód obywatelskich i konstytucja.
Na tego typu zale masz watek tutaj
pawelsky pisze:Pozostałe wg podlinkowanej prezentacji ULC do A2 nie A3 (pójdę Ci na rękę, od 30:00), co by było logiczne, bo ważą mniej niż 4kg.
Nie obejrzales prezentacji uwaznie. Pisales o dronach bez oznaczenia kategorii po 01.01.2023, wiec nie do A2 tylko do A3.
pawelsky pisze:Czy możecie mi wyjaśnić na jakich warunkach przy: VLOS, od budynków i ludzi>150m wg nowych przepisów można dokonać zrzutu przedmiotu o masie <= 350g?
Na warunkach kategorii szczegolnej (albo wg. scenariusza standardowego jesli pasuje, albo w oparciu o analize ryzyka i zgloszenia do wlasciwych organow). I zebys nie wymyslal kolejnych scenariuszy - wszystko co nie miesci sie w kategorii open podlega pod kategorie szczegolna.
pawelsky pisze:Czyż nie na tym polegają "internety"? :)
Nie, internety polegaja na tym ze daja darmowy dostep do wiedzy ktora nalezy zglebic zanim zaczniesz sie wypowiadac.

Zdecydowanie zatem polecam wiecej zglebiania (np. tej prezentacji), a mniej pisania dla samego pisania.
Awatar użytkownika
Jambo
Posty: 299
Rejestracja: niedziela 24 lut 2013, 18:50
Lokalizacja: EU

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: Jambo »

Sie ma , dawno mnie nie było / ale byłem duchem :-)
Wszystkiego nie czytałem , ale jak by co to w IRE ja już jestem po "testach" i rejestracji licencji open A1/A3.
Promocyjnie kosztowało to €5 docelowo ma być €20.
W teorii czekam na konwersje mojej licencji od nowego roku (certyficate)
Test był online , można go robić ile razy się chce , przed testem oglada się video .
Wszystkie pytania w tescie pojawiają się w video.
Rejestrasja poległa na potwierdzeniu danych osobowych , dostałem nr oeratora .
Wszystko trwało ma 2h


pozdro
Naza-M v1 4.0, F450, Sunnysky V2216 900kv, OPTO 30, AlexM + tarot T-2D ,
tarot T-4 , shell od phantoma
quad 250/280 + cc3d (OP) , PH3P, Mavic Air 2, smart controller
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Projekt nowych regulacji EASA

Post autor: pawelsky »

Jambo pisze:jak by co to w IRE ja już jestem po "testach" i rejestracji licencji open A1/A3.
Gratulacje, to teraz pora na A2 :)
ODPOWIEDZ