DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Hej,
mówisz o tym - http://www.thingiverse.com/thing:18379 ? Jak tak, to:
1: on się bez problemu drukuje bez jakichkolwiek podpór, zawsze tak go drukuję i nigdy nie ma problemu
2: podpory ustawia się w slicerze (zakładka "Support material" i zaznaczasz "Generate support material")
3: przy innej wysokości warstwy obiekt nie będzie grubszy, będzie tylko mniejsza liczba warstw. Co najwyżej może być grubszy o 0,03mm (gdy wielokrotność 0,28 nie odpowie wielokrotności 0,25mm, powiedzmy obiekt ma 2.5mm to byłoby 10 warstw 0,25mm a u Ciebie będzie 9 warstw *0,28 = 2,52mm)
Jedna uwaga co do tej wysokości warstwy - ona nie jest optymalna i wprowadza bardzo delikatne rozbieżności na wysokości (zapewne niezauważalne gołym okiem). Założmy że masz pręt standardowy M8 z podziałką 1,25mm, silnik standardowy 1.8stopnia i mikrokrok 1/16. Zatem pełen obrót to (360/1.8)*16 = 3200 impulów. Spowoduje to podniesienie Z o 1,25mm czyli dla 1mm dla Z masz ustawione 3200/1,25 = 2560 kroków. I teraz kwestia ile impulsów potrzeba na podniesienie Z o 0,25? 2560*0,25 = 640 impulsów. A dla warstwy 0,28mm masz 2560*0,28 = 716,8. Wychodzi więc liczba niecałkowita i ta różnica gdzieś się będzie gubić. Tak jak piszę -jest to niezauważalne gołym okiem, ale lepiej unikać takich sytuacji...
mówisz o tym - http://www.thingiverse.com/thing:18379 ? Jak tak, to:
1: on się bez problemu drukuje bez jakichkolwiek podpór, zawsze tak go drukuję i nigdy nie ma problemu
2: podpory ustawia się w slicerze (zakładka "Support material" i zaznaczasz "Generate support material")
3: przy innej wysokości warstwy obiekt nie będzie grubszy, będzie tylko mniejsza liczba warstw. Co najwyżej może być grubszy o 0,03mm (gdy wielokrotność 0,28 nie odpowie wielokrotności 0,25mm, powiedzmy obiekt ma 2.5mm to byłoby 10 warstw 0,25mm a u Ciebie będzie 9 warstw *0,28 = 2,52mm)
Jedna uwaga co do tej wysokości warstwy - ona nie jest optymalna i wprowadza bardzo delikatne rozbieżności na wysokości (zapewne niezauważalne gołym okiem). Założmy że masz pręt standardowy M8 z podziałką 1,25mm, silnik standardowy 1.8stopnia i mikrokrok 1/16. Zatem pełen obrót to (360/1.8)*16 = 3200 impulów. Spowoduje to podniesienie Z o 1,25mm czyli dla 1mm dla Z masz ustawione 3200/1,25 = 2560 kroków. I teraz kwestia ile impulsów potrzeba na podniesienie Z o 0,25? 2560*0,25 = 640 impulsów. A dla warstwy 0,28mm masz 2560*0,28 = 716,8. Wychodzi więc liczba niecałkowita i ta różnica gdzieś się będzie gubić. Tak jak piszę -jest to niezauważalne gołym okiem, ale lepiej unikać takich sytuacji...
Pozdrawiam,
Adam
Adam
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Czyli wogóle będzie lepiej jeśli ustawię na stałe sobie wysokość warstwy przy dyszy 0.35mm na 0.25mm ? Jak wtedy ustawić wysokość pierwszej warstwy ? Na co ma wpływ wysokość pierwszej warstwy ?
Czy kalkulację szerokości ścieżki zostawić Slicerowi czy zrobić to po swojemu ? Czytam cały czas inne fora i wszędzie jest zalecane żeby szerokość ścieżki była co najmniej równa lub większa niż szerokość dyszy. Sam nie wiem, czy używać tu jakichś kalkulatorów czy po prostu doświadczalnie takie parametry dobierać ?
Normalnie zarzucam Was pytaniami ...
Czy kalkulację szerokości ścieżki zostawić Slicerowi czy zrobić to po swojemu ? Czytam cały czas inne fora i wszędzie jest zalecane żeby szerokość ścieżki była co najmniej równa lub większa niż szerokość dyszy. Sam nie wiem, czy używać tu jakichś kalkulatorów czy po prostu doświadczalnie takie parametry dobierać ?
Normalnie zarzucam Was pytaniami ...
Różne aeroplany...
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Dla 0.25mm używam pierwszej też 0.25mm. Osobne ustawienie pierwszej warstwy jest przydatne jak drukujesz np na 0.1mm. Wtedy pierwsza warstwa gdyby była 0.1mm to byłoby naprawdę ciężko to ustawić i musiałbyś mieć naprawdę idealnie płaski stół. I to jest główny powód ustawiania tej wysokości
Co do kalibracji proponuję zacząć od tego bardzo prostego schematu - http://www.mojreprap.pl/board/viewtopic ... 149#p54435
Co do kalibracji proponuję zacząć od tego bardzo prostego schematu - http://www.mojreprap.pl/board/viewtopic ... 149#p54435
Pozdrawiam,
Adam
Adam
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Czyli na dzisiaj po pracy mam już lekturę obowiązkową .
Różne aeroplany...
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Pytanie typowo do Adama:
Moim testowym modelem do wydruku przy walce z przesunięciami warstw był wózek osi X opracowany przez Ciebie pod wałki 12mm. Oczywiście sam wózek wydrukował się prawidłowo bez przesunięcia warstw, ale boczne ścianki (obrysowe) wózka patrząc od spodu mają przerwę pomiędzy sobą - w projekcie widzę że te obrysy powinny być zamknięte (zespolone ze sobą). Czy tutaj może mieć wpływ złe ustawienie szerokości ścieżki ?
Moim testowym modelem do wydruku przy walce z przesunięciami warstw był wózek osi X opracowany przez Ciebie pod wałki 12mm. Oczywiście sam wózek wydrukował się prawidłowo bez przesunięcia warstw, ale boczne ścianki (obrysowe) wózka patrząc od spodu mają przerwę pomiędzy sobą - w projekcie widzę że te obrysy powinny być zamknięte (zespolone ze sobą). Czy tutaj może mieć wpływ złe ustawienie szerokości ścieżki ?
Różne aeroplany...
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Pokaż fotkę, bo z opisu nie wiem o które miejsce Ci chodzi...
Pozdrawiam,
Adam
Adam
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Jest i fotka. Miejsca puste oznaczyłem czerwoną kreską.
Różne aeroplany...
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Nie tylko u Ciebie. Mój zamówiony wózek do drukarki miał dokładnie taki sam feler. Przy tym, ogólnie rzecz biorąc, warstwy były słabo posklejane i wszystko trzeszczało w rękach. Wydrukowany powtórnie (z innego materiału) był ok.mauer pisze:boczne ścianki (obrysowe) wózka patrząc od spodu mają przerwę pomiędzy sobą
________________
Cobra
Cobra
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Cobra - to może nie jest feler tylko błąd w sztuce drukowania ? Właśnie czekam na opinię Adama.
Różne aeroplany...
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
O, skądś znam tę fotkę
Dzieje się tak dlatego, że tam ścianka jest dosyć wąska. Przyjmijmy dla przykładu że ustawione są 2 obrysy zewnętrzne (perimeters) i szerokość ścieżki powiedzmy 0,5mm. I załóżmy że ścianka tam ma grubość 2,25mm. Wtedy po 2 obrysy z jednej i drugiej strony zajmują 2mm. Zostaje szczelina 0,25mm - za mało, aby zmieściła się ścieżka. W takim przypadku lepiej dać np 1 obrys i pójdzie normalne wypełnienie. Ale Ty mając dyszę 0,35mm mógłbyś skalibrować tak, aby mieć szerokość ścieżki 0.3mm. Wtedy będzie dużo miejsca w środku na wypełnienie, a i wydruki będziesz miał dokładniejsze (chociaż będzie to widocznie głównie na małych elementach, a cały wydruk będzie przez to dłuższy). Liczby tylko przykładowe, ale obrazują o co kaman. Po prostu trzeba inaczej pociąć plik.
Przy okazji polecę fajną przeglądarką wygenerowanych g-code'ów: http://gcode.ws/ - tam zobaczysz że po prostu slic3r nie wypełnił Ci tego otworu.
Co do słabo posklejanych warstw i trzeszczącego plastiku - cóż, czasami trafia się filament który jest trochę gorszy. Może się i cała rolka zdarzyć taka... kwestia tylko i wyłącznie filamentu i wydruku nim (temperatura itp).
Dzieje się tak dlatego, że tam ścianka jest dosyć wąska. Przyjmijmy dla przykładu że ustawione są 2 obrysy zewnętrzne (perimeters) i szerokość ścieżki powiedzmy 0,5mm. I załóżmy że ścianka tam ma grubość 2,25mm. Wtedy po 2 obrysy z jednej i drugiej strony zajmują 2mm. Zostaje szczelina 0,25mm - za mało, aby zmieściła się ścieżka. W takim przypadku lepiej dać np 1 obrys i pójdzie normalne wypełnienie. Ale Ty mając dyszę 0,35mm mógłbyś skalibrować tak, aby mieć szerokość ścieżki 0.3mm. Wtedy będzie dużo miejsca w środku na wypełnienie, a i wydruki będziesz miał dokładniejsze (chociaż będzie to widocznie głównie na małych elementach, a cały wydruk będzie przez to dłuższy). Liczby tylko przykładowe, ale obrazują o co kaman. Po prostu trzeba inaczej pociąć plik.
Przy okazji polecę fajną przeglądarką wygenerowanych g-code'ów: http://gcode.ws/ - tam zobaczysz że po prostu slic3r nie wypełnił Ci tego otworu.
Co do słabo posklejanych warstw i trzeszczącego plastiku - cóż, czasami trafia się filament który jest trochę gorszy. Może się i cała rolka zdarzyć taka... kwestia tylko i wyłącznie filamentu i wydruku nim (temperatura itp).
Pozdrawiam,
Adam
Adam
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Znowu zaczynam dłubać wydruki i mam pytanie: jak prawidłowo zmienić filament w drukarce w czasie druku?
Ja sobie wydumałem, że: klikam PAUSE PRINT i po prostu na rozgrzanej głowicy wyciągam "stary" filament i jak wszystko dobrze pójdzie instaluję nowy - wszystko na gorąco no i CONTINUE. Jak to wykonać, żeby głowica przy wpychaniu nowego filamentu nie wypchnęła nowego koloru na wydruk ? Tu widzę problem
Ja sobie wydumałem, że: klikam PAUSE PRINT i po prostu na rozgrzanej głowicy wyciągam "stary" filament i jak wszystko dobrze pójdzie instaluję nowy - wszystko na gorąco no i CONTINUE. Jak to wykonać, żeby głowica przy wpychaniu nowego filamentu nie wypchnęła nowego koloru na wydruk ? Tu widzę problem
Różne aeroplany...
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Proponuję na tym etapie nie bawić się w pauzowanie i zmiany kolorów podczas druku... Generalnie jak chcesz mieć czysty wydruk dwukolorowy, to filament trzeba zmienić poza obszarem wydruku. Po włożeniu nowego filamentu trzeba wtedy go przepchać przez dyszę, i to całkiem sporo, bo na początku będzie się mieszał kolor z tym wcześniejszym. Taka operacja nie jest trywialna i nie polecam zaczynać przygody z reprapem od tego...
Pozdrawiam,
Adam
Adam
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
Znów kłania się Repetier i jego opcja zmiany filamentu.mauer pisze:jak prawidłowo zmienić filament w drukarce w czasie druku?
Klikasz (z menu albo z przycisku szybkiego dostępu) zmień filament, druk zostaje spauzowany, a głowica odjeżdża na wcześniej zdefiniowaną pozycje, potem kręcisz impulsatorem aby cofnęło resztę starego filamentu, dalej zwalniasz docisk ekstrudera i wyjmujesz to co pozostało, wtykasz nowy, kręcisz kółkiem w drugą stronę aż filament zacznie wypływać z dyszy, kręcisz po woli dalej aż kolor będzie już taki jak powinien być, odrywasz pęsetą to co wisi z ekstrudera, po czym klikasz ponownie enkoderem. Głowica wraca tam gdzie skończyła, i zaczyna drukować dalej.
Pzdr. -----MIŚ-----
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
To była by rewelka, chyba w najbliższym czasie będzie przeskok na Repetiera.miś pisze:Klikasz (z menu albo z przycisku szybkiego dostępu) zmień filament, druk zostaje spauzowany, a głowica odjeżdża na wcześniej zdefiniowaną pozycje,
Różne aeroplany...
Re: DIY Mendel90 "ver. goły MDF"
W marlinie pojawia sie to od dawna i można to zrobić z poziomu LCD albo z pronterface wpisując komendę odpowiednia :) Jest to prosty kod do marlina, nie wiem czy juz go oficjalnie nie ma dostępnego w najnowszym :)
THE SKY IS NOT THE LIMIT ANYMORE...