Budujemy reprap'a ?
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Re: Budujemy reprap'a ?
Podobnie jak w przypadku latadeł postawiłem na sprawdzone rozwiązania czyli poszedłem tu:
http://reprap.org/wiki/NEMA_17_Stepper_ ... tor_Models
i wybrałem te które na tamtą chwilę mogłem dostać w dobrej cenie. Padło na Wantai 42BYGHW811 do napędu osi, 42BYGHW609 do napędu ekstrudera. Kupowane na ebay'u u producenta bo akurat miał promocję.
http://reprap.org/wiki/NEMA_17_Stepper_ ... tor_Models
i wybrałem te które na tamtą chwilę mogłem dostać w dobrej cenie. Padło na Wantai 42BYGHW811 do napędu osi, 42BYGHW609 do napędu ekstrudera. Kupowane na ebay'u u producenta bo akurat miał promocję.
Ten wredny...
Re: Budujemy reprap'a ?
Ktoś jeszcze może napisać jakie ma silniki? I czy może zastosował trochę słabsze niż są wymagane?
Czy różnica między 0,35Nm a 0,4Nm będzie odczuwalna w pracy drukarki?
Dzięki i pozdrawiam:)
Czy różnica między 0,35Nm a 0,4Nm będzie odczuwalna w pracy drukarki?
Dzięki i pozdrawiam:)
Re: Budujemy reprap'a ?
Koledzy, jakie macie doświadczenie z używaniem rurek węglowych jako prowadnic liniowych w drukarkach?
Obecnie mam dosyć ciężką oś X - 3 wałki stalowe 8mm, standardowe łożyska LM8UU, aluminiowa płyta pod hotend, ekstruder bezpośredni - silnik na karetce. Chciałem zrobić takiego moda:
- zmienić ekstruder na bowden (stepper wyleci poza karetkę)
- zmienić wałki na rurki węglowe
- zmienić łożyska na igusy dryline
Pytanie tylko czy zwykłe rurki rowingowe (te tanie z modelarskiego) nadadzą się do tego celu. Prowadnice firmowe igusa są drogie, a takich rurek z tkaniny (3k 4k) nie znalazłem o średnicy zewnętrznej 8mm. Myślę że urywając taką ilość jeżdzącej masy udałoby mi się wyeliminować część artefaktów, ewentualnie przyspieszyć druk. Mam rację?
EDYTKA
Ponadto zakładam, że rurki węglowe (a w zasadzie wszystkie prowanice nie będące odpowiednio twarde i hartowane) odpadają do pracy z łożyskami kulkowymi z uwagi na krótką żywotność takich prowadnic (wycieranie rowków).
Obecnie mam dosyć ciężką oś X - 3 wałki stalowe 8mm, standardowe łożyska LM8UU, aluminiowa płyta pod hotend, ekstruder bezpośredni - silnik na karetce. Chciałem zrobić takiego moda:
- zmienić ekstruder na bowden (stepper wyleci poza karetkę)
- zmienić wałki na rurki węglowe
- zmienić łożyska na igusy dryline
Pytanie tylko czy zwykłe rurki rowingowe (te tanie z modelarskiego) nadadzą się do tego celu. Prowadnice firmowe igusa są drogie, a takich rurek z tkaniny (3k 4k) nie znalazłem o średnicy zewnętrznej 8mm. Myślę że urywając taką ilość jeżdzącej masy udałoby mi się wyeliminować część artefaktów, ewentualnie przyspieszyć druk. Mam rację?
EDYTKA
Ponadto zakładam, że rurki węglowe (a w zasadzie wszystkie prowanice nie będące odpowiednio twarde i hartowane) odpadają do pracy z łożyskami kulkowymi z uwagi na krótką żywotność takich prowadnic (wycieranie rowków).
Re: Budujemy reprap'a ?
Zobacz na ten temat:
https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=50&t ... C4%99glowe
Może tam coś znajdziesz.
Jerzy
https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=50&t ... C4%99glowe
Może tam coś znajdziesz.
Jerzy
Re: Budujemy reprap'a ?
Nie napisałeś jaki masz układ. W bramowych odchudzanie osi x nie za dużo pomaga bo nadal masz ciężka os Y z całym stołem. Tak długo jak obie te osie mają podobną masę do sterowania nimi możesz używać takich samych parametrów przyspieszen vmax i jerk. Jak zaczynasz mieć różne masy to i parametry ruchu musisz zacząć różnicowanie.
Pozdrawiam,
Przemek
Przemek
Re: Budujemy reprap'a ?
Obecnie mam układ kartezjański-XY, ale przymierzam się do zbudowania CoreXY (słyszałem że w tym układzie masa osi X ma duże znaczenie) i chciałbym poćwiczyć w mniejszej skali. Wydaje mi się również, że w moim obecnym kartezjańskim XY też masa osi X ma znaczenie (no i jest całkiem spora).
Co więcej to oś Y też nie ma lekko, ciąga ciężar całej osi X + dodatkowo silnik napędzający oś Y. W moim wypadku odciążenie powinno pomóc.
Co więcej to oś Y też nie ma lekko, ciąga ciężar całej osi X + dodatkowo silnik napędzający oś Y. W moim wypadku odciążenie powinno pomóc.
Re: Budujemy reprap'a ?
W takim wypadku to oczywiście odchudzanie osi X jak i Y da efekty. W sumie na każdej drukarce można próbować szybko drukować ale gdy osie są bardzo ciężkie a napęd i sztywność nieodpowiednie to można spodziewać się pogorszenia jakości oraz w najgorszym przypadku pogubionych kroków.
Pozdrawiam,
Przemek
Przemek
Re: Budujemy reprap'a ?
Nie chce robic reklamy ale m.in na sasiednim forum reprapy.pl Koledzy testowali chyba rurki weglowe + igusy budujac HEVO (juz nie pamietam dokladnie kto).Szymon pisze:Koledzy, jakie macie doświadczenie z używaniem rurek węglowych jako prowadnic liniowych w drukarkach?
Obecnie mam dosyć ciężką oś X - 3 wałki stalowe 8mm, standardowe łożyska LM8UU, aluminiowa płyta pod hotend, ekstruder bezpośredni - silnik na karetce. Chciałem zrobić takiego moda:
- zmienić ekstruder na bowden (stepper wyleci poza karetkę)
- zmienić wałki na rurki węglowe
- zmienić łożyska na igusy dryline
Pytanie tylko czy zwykłe rurki rowingowe (te tanie z modelarskiego) nadadzą się do tego celu. Prowadnice firmowe igusa są drogie, a takich rurek z tkaniny (3k 4k) nie znalazłem o średnicy zewnętrznej 8mm. Myślę że urywając taką ilość jeżdzącej masy udałoby mi się wyeliminować część artefaktów, ewentualnie przyspieszyć druk. Mam rację?
EDYTKA
Ponadto zakładam, że rurki węglowe (a w zasadzie wszystkie prowanice nie będące odpowiednio twarde i hartowane) odpadają do pracy z łożyskami kulkowymi z uwagi na krótką żywotność takich prowadnic (wycieranie rowków).
W moim corexy przescie na igusy zwiekszylo jednak wyraznie opory ruchu w stosunku do zwyklych LM8UU.
Na pewno rurki weglowe musza miec specjalny splot a nie pierwsze lepsze zeby nie strzelic sobie w kolano. na w/w forum bylo juz dosc sporo postow dot poszukiwania odpowiednich, ale jakos zbytnio sie nie zaglebialem w temacie, najlepiej poszukaj sam.
Fakt ze mam dosc ciezki ekstruder direct ale idzie spokojnie drukowac okolo 70-80mm/s z acc X/Y 1500 i Jerk 15-20.
Na J=20 uwiadacznia sie efekt "echo" dosc wyraznie.
Chyba najbardziej pomoze Ci przejscie na bowdena, aczkolwiek oznacza to przekonfigurowanie dotychczasowych profili i byc moze wprowadzi tez inne problemy niz miales dotychczas :) Ale jak widzialem w kilku przypadkach bowden to nie takie zlo jak go czesto maluja
O jakich "artefaktach" mowa, napisz cos wiecej/ pokaz zdjecia wydrukow i konstrukcji to bedziemy mogli cos pomoc.
Moze problem tkwi w ew "luzach" lub konstukcji obudowy
Re: Budujemy reprap'a ?
Witam. Ponowie swoje pytanie.
W jakim sklepie najlepiej kupić fliament? Widzę np. że 1kg ABS czy PLA potrafi kosztować 80zł a widzę że kosztuje i 40zł.
Ktoś może się pochwalić na czym drukuje i skąd?
Pozdrawiam.
W jakim sklepie najlepiej kupić fliament? Widzę np. że 1kg ABS czy PLA potrafi kosztować 80zł a widzę że kosztuje i 40zł.
Ktoś może się pochwalić na czym drukuje i skąd?
Pozdrawiam.
Re: Budujemy reprap'a ?
A ktoś mógłby się zainteresować szukajką PRZED naklepaniem posta gdzie popadnie?ledu7 pisze:Ktoś może się pochwalić na czym drukuje i skąd?
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=63&t=24594
Ten wredny...
Re: Budujemy reprap'a ?
Witam.
Jaki smar do łożysk polecacie? Jakiś płyny olejek czy jakiś gęsty smar?
Pozdrawiam
Jaki smar do łożysk polecacie? Jakiś płyny olejek czy jakiś gęsty smar?
Pozdrawiam
Re: Budujemy reprap'a ?
Pierwszy z brzegu link:ledu7 pisze:Jaki smar do łożysk polecacie? Jakiś płyny olejek czy jakiś gęsty smar?
http://mikolow.lento.pl/olej-do-maszyn- ... 00585.html
Jerzy
Re: Budujemy reprap'a ?
Ponieważ przez nieuwagę kupiłem mix 1kg PLA 3 mm (a nikt nie chciał się wymienić na 1,75 mm), dokupiłem graty i poskładałem extruder na tę średnicę.
Niestety, pierwsza próba wydruku zakończyła się zaklejeniem dyszy i rurki łączącej blok grzejny z extruderem (mam głowicę direct MK8). Oczywiście rurka bez teflonu w środku.
Zakleiło tak, że na siłę nie idzie wyrwać filamentu z głowicy.
Z usunięciem sobie poradzę, ale pytanie, co mogłem zrobić źle i czy wydrukowanie tego 1 kg nie będzie męczarnią?
Niestety, pierwsza próba wydruku zakończyła się zaklejeniem dyszy i rurki łączącej blok grzejny z extruderem (mam głowicę direct MK8). Oczywiście rurka bez teflonu w środku.
Zakleiło tak, że na siłę nie idzie wyrwać filamentu z głowicy.
Z usunięciem sobie poradzę, ale pytanie, co mogłem zrobić źle i czy wydrukowanie tego 1 kg nie będzie męczarnią?
Doświadczenie - wiedza, którą zdobyłeś tuż po tym, kiedy była ci najbardziej potrzebna...
Re: Budujemy reprap'a ?
Spotkałem się osobiście z podobnym problemem - dla średnicy 1.75mm. Rozwiązania są dwa:
1) albo super wydajne chłodzenie, aby rurka prowadząca (heat break) powyżej bloku grzejnego się nie rozgrzewała przez co plastik zaczyna się sklejać już tam.
2) tulejka teflonowa...
Ponieważ nie byłem w stanie ulepszyć już chłodzenia to wróciłem do teflonowej rurki.
1) albo super wydajne chłodzenie, aby rurka prowadząca (heat break) powyżej bloku grzejnego się nie rozgrzewała przez co plastik zaczyna się sklejać już tam.
2) tulejka teflonowa...
Ponieważ nie byłem w stanie ulepszyć już chłodzenia to wróciłem do teflonowej rurki.
Pozdrawiam,
Przemek
Przemek