Regulatory obrotów easyESCU

Inne Flight Controlery (sterowniki) niz wyżej wymienione

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Klenio
Posty: 182
Rejestracja: środa 17 mar 2010, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Regulatory obrotów easyESCU

Post autor: Klenio »

Ponieważ nasze regulatory wzbudziły niemałe kontrowersje pomyślałem, że publikacja wykresów porównawczych powinna być niezłym materiałem do dyskusji.

Zachowanie wielowirnikowców w powietrzu oraz stopień stabilizacji i odporności platformy zależy od wielu czynników. Wśród nich są:
- konstrukcja mechaniczna ramy
- typ użytych napędów (silników oraz śmigieł)
- wielkość platformy
- masa platformy gotowej do lotu
- algorytmy wyznaczające kąty orientacji przestrzennej
- opóźnienia w obiekcie regulacji

Ostatni parametr (opóźnienia w obiekcie regulacji) wprost zależy od zastosowanych regulatorów obrotów, które sterują napędami wielowirnikowca (multicoptera).

Platformy latające Hornet są budowane w oparciu o regulatory easyESCU. Regulatory te które zostały zaprojektowane przez zespół RCConcept Team specjalnie na potrzeby wielowirnikowców.

Co wyróżnia regulatory easyESCU i powoduje, że są unikalnym produktem:

1. szybki PWM sterujący wirtualnym komutatorem przełączającym fazy silnika z częstotliwością około 30kHz
2. zaawansowane algorytmy wykrywania kolizji napędu, zabezpieczające regulator przed uszkodzeniem w przypadku nagłego zatrzymania śmigła
3. duża prędkość oraz wydajność prądowa bloku sterującego końcówką mocy (mostkiem H) zrealizowana przy pomocy dedykowanych driverów, które są w stanie bramkę tranzystora MOS wysterować prądem do 1,5A
4. duża sprawność układu przełączającego która powoduje brak wydzielania ciepła w regulatorze, dzięki czemu cała moc idzie w uzwojenia silnika BLM a nie w eskalację efektu cieplarnianego ;-)
5. możliwość łatwej wymiany FW (firmware'u) przy pomocy programatora linkPROG podłączonego do złącza portRC w easyESCU
6. stabilizacja obrotów napędu na zadanej przez easyCSDU prędkości obrotowej
7. bardzo szybka odpowiedź układu napędowego na sygnał sterujący (2-5ms)
8. oddawanie prądu do pakietu napędowego przy hamowaniu napędem
9. symetryczne sterowanie układem napędowym zarówno przy hamowaniu śmigła jak i przy jego przyspieszeniu
10. możliwość pomiaru kluczowych parametrów regulatora easyESCU, takich jak: napięcie zasilające końcówkę mocy, prąd pobierany przez napęd, temperatura pracy mostka H (w przygotowaniu, będzie dostępne po uruchomieniu komunikacji po I2C)
11. zastosowanie dedykowanego procesora zaprojektowanego przez firmę FreeScale specjalnie do realizacji sterowników silników BLM, który jest wyposażony w odpowiedni zasób sprzętu hardware'owo wspomagającego proces sterowania silnika
12. specjalnie zaprojektowany układ zasilania driverów tak, aby można było dynamicznie hamować silnikiem, bez obawy przed wzrostem napięcia zasilającego
13. mostek H w układzie komplementarnym (do zasilania każdej fazy użyta jest para tranzystorów N-MOS + P-MOS)
14. obsługa standardu fastPWM (400Hz)
15. obsługa standardu I2C (400Hz) z adresacją MK lub naszą (od strony sprzętowej jest to gotowe, w przygotowaniu jest oprogramowanie)
16. możliwość zmiany sposobu sterowania regulatorem z fastPWM na I2C i odwrotnie w zależności od miejsca przylutowania przewodów oraz wgranego FW (FirmWare'u)

Dzięki nawiązaniu współpracy z pewnym Instytutem otrzymaliśmy wyniki pomiarów naszych regulatorów easyESCU oraz wyniki pomiarów regulatorów, które są obecnie uważane za najszybsze na rynku. Są stosowane w zaawansowanych i wymagających platformach do celów profesjonalnych.

W serwisie RCConcept DokuWiki umieściłem pełny opis oraz wszystkie wykresy:
http://wiki.rcconcept.pl/doku.php?id=pr ... egulatorow

Tutaj przedstawię tylko 4 wykresy które potwierdzają parametry naszego flagowego produkty - czyli regulatorów obrotów dedykowanych do wielowirnikowców Hornet i nie tylko, można je stosować również we własnych konstrukcjach.

Zacznę od dwóch wykresów na których widać rozpędzanie tego samego napędu z użyciem porównywanych regulatorów.

Regulator konkurencyjny:
Obrazek
POWIĘKSZENIE

Regulator RCConcept flying technology easyESCU12A:
Obrazek
POWIĘKSZENIE

Kilka słów komentarz. Warto zwrócić uwagę na:
1) szpilkę prądu dostarczaną do easyESCU w momencie nagłej zmiany sterującego sygnały wejściowego PWM z 50 do 70% wysterowania (pobudzenie skokiem jednostkowym). Jest to bardzo ostry pik, który dostarcza w danym momencie odpowiednią ilość prądu w uzwojenie silnika.
2) szybkość ustalenia się zadanej prędkości obrotowej śmigła po zmianie sygnały wejściowego. Co ważne czas odpowiedzi regulatora easyESCU nie zależy od częstotliwości sygnały PWM - dla osób bardziej wnikliwych na WiKi są te same wykresy przy różnych częstotliwościach.

A skończę na najważniejszym parametrze regulatora easyESCU czyli zdolności do bardzo szybkiego hamowania napędem oraz oddawania prądu do pakietu ;-).

Regulator konkurencyjny:
Obrazek
POWIĘKSZENIE

Regulator RCConcept flying technology easyESCU12A:
Obrazek
POWIĘKSZENIE

Porównanie dwóch ostatnich wykresów dobitnie pokazuje jakiej klasy regulator udało nam się zaprojektować. Jest to też odpowiedź dlaczego Hornet lata jak szerszeń (generuje charakterystyczny dźwięk) a jednocześnie jego zachowanie w powietrzu przy odpowiednich ustawieniach komputera pokładowego easyCSDU jest podobne do zachowania ważki ;-).

Regulatory obrotów występują w dwóch wersjach:
1. wersja gotowa do montażu w platformie
2. wersja "sote" do samodzielnego montażu (tańsza)

Wersji "sote" po przylutowaniu przewodów, kondensatorów oraz goldów we własnym zakresie będzie wyglądała tak jak na poniższych zdjęciach.

Widok z dołu na gotowy regulator easyESCU12A:
Obrazek
POWIĘKSZENIE

Widok z góry:
Obrazek
POWIĘKSZENIE

Regulatory mają fabrycznie:
- wlutowane gniazda GOLD 3,5mm, umożliwiające bezpośrednie wpięcie wtyków którymi zakończone są przewody silnika
- przylutowane przewody do podłączenia zasilania
- wlutowane kondensatory
- przylutowany przewód sygnału PWM

W opracowaniu jest jeszcze:

1. regulator easyESCU40A

Widok projektu płytki PCB czterech zespolonego regulatora 12A zoptymalizowane pod zasilanie 3S:

Obrazek
POWIĘKSZENIE

Obrazek
POWIĘKSZENIE

Opis projektu:
Regulator easyESCU4

2. regulator zespolony easyESCU4

Widok projektu płytki PCB regulatora 40A i 6S:

Obrazek
POWIĘKSZENIE

Obrazek
POWIĘKSZENIE

Opis projektu:
Regulator easyESCU40A
Zerkaj nad siebie! Drony latają wszędzie...
Piotr
cholo
Posty: 3371
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 21:38
Lokalizacja: Kraków

Post autor: cholo »

kurka, wiem jestem cham ale powiem co mi tam:
tu jest film coptera latajacego na zwyklych regulatorach pwm za 10$


prosze powiedziec mi co bedzie w takim razie potrafil taki copter na regulatorach easyESCU oprocz generowania charakterystycznego dzwieku wazki i dodatkowego "rozbalansowywania" pakietow oddawanym pradem, ktory starczy na dodatkowe 6.825 sekundy lotu (chyba sie zapedzilem z tymi sekundami) ?
Ostatnio zmieniony niedziela 09 sty 2011, 00:54 przez cholo, łącznie zmieniany 1 raz.
Klenio
Posty: 182
Rejestracja: środa 17 mar 2010, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Klenio »

cholo myślę, że nie ma dobrej odpowiedzi na Twoje pytanie ;-).

Jedyna rozsądna odpowiedź to taka, że są różne regulatory tak jak są różne samochody. easyESCU to regle dla tych którzy szukają czegoś więcej niż to co można uzyskać regulatorami za 10$.

Zapraszam na loty testowe, wtedy będziesz mógł stwierdzić czym różni się easyESCU od tych za tańszych.
Zerkaj nad siebie! Drony latają wszędzie...
Piotr
Awatar użytkownika
Adasko
Posty: 2245
Rejestracja: wtorek 28 gru 2010, 15:14
Lokalizacja: Londyn

Post autor: Adasko »

A tak w slowach nie mozesz napisac tej roznicy?
Bo jesli nie mozna opisac slowami to znaczy ze roznice dla wiekszosci uzytkownikow sa
niezauwazalne , bo malo ktory "latacz" podnieca sie wykresami juz raczej lotem , a w nim sobie swietnie radza zwykle tanie 10dolarowe , czasem te same po konwersji na I2C ale dalej po 10 dolarow?
pytanie drugie czyw ramach testow przewidujesz wypozyczanie regulatorow cz tez kazdy ma sobie zakupic zestaw w celu testow i dalszej oceny
o ile wypozyczenie mialoby sens o tyle zakup skazuje ragulatory easyESCU na fiasko testowo handlowe
Klenio
Posty: 182
Rejestracja: środa 17 mar 2010, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Klenio »

cholo przez przypadek natknąłem się na Twoje rozważania na temat śmigieł w tym poście:
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=13072& ... 65a6#13072

Napisałeś tam: "poniewaz zwykly esc ma ograniczona liczbe poziomow (zalozmy 200) to na jeden poziom przypada mi okreslona zmiana obrotow. dla silnika 1000kv zmiana ta bedzie oczywiscie wieksza (okolo 50) niz w silniku 750kv (okolo 40) czyli dokladnosc regulacji jest gorsza."

W easyESCU rozdzielczość sterowania jest dużo większa. Regulator jest wyłączony przy 1000us a maksymalne obroty osiąga przy 2000us. Przedział 1000us jest podzielony na 1000us, więc precyzja sterowania obrotami jest 5-cio krotnie większa niż to co zakładasz w powyższych rozważaniach. Dodatkowo maksymalne obroty są programowalne na razie jako definicję #derfine, ale pracujemy nad aplikacją dla easyESCU, która będzie umożliwiała zmianę tego parametry aby dostosować regulator do posiadanych silników.

Myślę, że to jest przynajmniej częściowa odpowiedź na postawione pytanie.

Adasko w słowach to opisałem, ale taki opis nie do wszystkich trafia ;-). Spróbuję więc raz jeszcze Hornet jest cichy dzięki zwiększonej częstotliwości kluczowania (nie słuchać 8kHz, które słychać w tanich regulatorach), a jego zachowanie w powietrzu jest podobne do zachowania ważki, dzięki temu że potrafi szybko przyspieszać oraz tak samo szybko hamować napędami, co widać na prezentowanych wykresach. Jeśli słowa to za mało zerknij na film:



W tym poście:
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=24303#24303
więcej informacji na temat hexacoptera Hornet-S6

Jeśli latasz wielowirnikowcami to zapewne docenisz szybkość zatrzymania Horneta podczas bujania nim z lewej na prawą oraz CrackMoves w wykonaniu Tomka ;-). Myślę, że to jest film który pozwala wyrobić sobie zdanie o możliwościach regulatorów, wykresy tylko to zachowanie potwierdzają.

Jeśli chodzi o przetestowanie regulatorów to jest taka możliwość. Zapraszam tutaj:
http://wiki.rcconcept.pl/doku.php?id=fa ... ed_zakupem

Myślę, że zakup naszych regli ma sens tylko wtedy gdy komuś przestają wystarczać regulatory na których obecnie lata ;-).
Zerkaj nad siebie! Drony latają wszędzie...
Piotr
cholo
Posty: 3371
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 21:38
Lokalizacja: Kraków

Post autor: cholo »

Klenio pisze:cholo przez przypadek natknąłem się na Twoje rozważania na temat śmigieł w tym poście:
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=13072& ... 65a6#13072

Napisałeś tam: "poniewaz zwykly esc ma ograniczona liczbe poziomow (zalozmy 200) to na jeden poziom przypada mi okreslona zmiana obrotow. dla silnika 1000kv zmiana ta bedzie oczywiscie wieksza (okolo 50) niz w silniku 750kv (okolo 40) czyli dokladnosc regulacji jest gorsza."
tak, ale napisalem tam takze, ze jest to rozwazanie czysto teoretyczne i w praktyce moze nie miec zadnego znaczenia dla latadla. i zapewne tak wlasnie jest, ze nie ma to znaczenia - zwroc uwage jak szybko zatrzymuje sie z lopow kopter na zalaczonym powyzej filmie (na regulatorach pwm).
mowiac szczerze, zalaczony przeze mnie film (koptera za okolo 150$) wyglada duzo bardziej "bezkompromisowo" niz Twoj ;-)
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

Cholo, jesteś tendencyjny ;-) bo bezkompromisowy to jest pilot tego kopterka....i jak jeszcze dodasz że z loopów wychodzi tak szybko bo nie ma automatu ;-) czyli akceleratorów które jak wiadomo wydłużają czas reakcji ;-) to okaże się że w Jego rękach Hornet mógłby takie cuda wykonywać o których się Kleniowi nie śniło :mrgreen:
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Post autor: miś »

No cóż, trzeba zaczekać aż ten super regulator easyESCU będzie kosztował $20, a wtedy się rozpowszechni i trafi pod strzechy i wszyscy będą zadowoleni, włącznie z konstruktorem i sprzedawcą, bo będą go sprzedawać wiadrami.
Pzdr. -----MIŚ-----
Klenio
Posty: 182
Rejestracja: środa 17 mar 2010, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Klenio »

Akcelerometry mogą, ale nie muszą wydłużać czasu reakcji. To zależy między innymi od regulatorów oraz od komputera pokładowego. Tryb platformowy w Hornecie jest bardzo szybki - mówię o czasie dojścia platformy do pozycji "zerowej" po puszczeniu drążków.

Jeśli chodzi o cuda wykonywane Hornetem to szykujemy wersję na zespolonych regulatorach i śmigłach 8" od GAUI. Zobaczymy ile flipów zrobimy ;-). Ciekawi mnie również jak Hornet będzie latał w plusie. Zobaczymy...
Zerkaj nad siebie! Drony latają wszędzie...
Piotr
cholo
Posty: 3371
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 21:38
Lokalizacja: Kraków

Post autor: cholo »

Rurek pisze:Cholo, jesteś tendencyjny ;-) bo bezkompromisowy to jest pilot tego kopterka....i jak jeszcze dodasz że z loopów wychodzi tak szybko bo nie ma automatu ;-) czyli akceleratorów które jak wiadomo wydłużają czas reakcji ;-) to okaże się że w Jego rękach Hornet mógłby takie cuda wykonywać o których się Kleniowi nie śniło :mrgreen:
zauwaz, ze mowimy o szybkosci odpowiedzi ESC oraz ilosci poziomow, ktorymi dysponuje i tu nie ma znaczenia jaki kontroler FC stoi za tym wszystkim. jezeli regulatory by nie wydalaly to nie dalo by sie tak latac.

a odnosnie samego pilota, mysle ze taki Hornet szybciutko by sie znalazl na zlomie w jego rekach. zauwaz, ze nie bylo zadnego filmu z loopem ani na kontrolerze Horneta ani Mifaua a nawet chyba MK (byc moze za niedlugo sie to zmieni). i nie jest to problem ceny bo jest sporo ludzi, ktorych stac na taka zabawe. te kontrolery sa zapewne zbyt zaawansowane a tu potrzeba czego prostego i wydajnego ;)
Awatar użytkownika
kostek
Posty: 374
Rejestracja: niedziela 16 maja 2010, 20:20
Lokalizacja: Kutno

Post autor: kostek »

Ja tez jestem tendencyjny.
oraz oddawania prądu do pakietu ;-) .
Gdybyś był uprzejmy i przestał wciskać kit , bo przeginasz.
Zastanawiałem się nad waszym FC , ale ta nachalna i nierzetelna reklama skutecznie mnie powstrzymała.
Kazimierz
Klenio
Posty: 182
Rejestracja: środa 17 mar 2010, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Klenio »

miś to nie chodzi o to czy regiel jest super czy nie. Chodzi o to, że jest to regiel zoptymalizowany pod kątem parametrów które odgrywają kluczową rolę w wielowirnikowcach. Myślę, że z naszymi reglami jest podobnie jak z Twoim OSD - w końcu systemów OSD jest cała masa, jednak Twój został zaprojektowany specjalnie pod kątem wielowirnikowców i pewne jego cechy powoduję, że jest to produkt bezkompromisowy.

cholo składam platformę Hornet-X4 w wersji light na silnikach EMAX tych które przetestowaliśmy w hexacopterze Hornet-S6. Platforma będzie przeznaczona do szaleństw. Rama w całości z G10, napędy zasilane zespolonym reglem, śmigła 8", pakiet 1500mAh. Celujemy w wagę 700-750g platformy gotowej do lotu. Ciekawi mnie jak prędkość flipów uda się nam uzyskać w wersji X. Nie lubię latać plusem. Jednak do takich akro plusowa rama może być nieodzowna. Zobaczymy jaki będzie wynik testów.
Zerkaj nad siebie! Drony latają wszędzie...
Piotr
Awatar użytkownika
miś
Posty: 9242
Rejestracja: niedziela 07 lut 2010, 15:24
Lokalizacja: Bytom

Post autor: miś »

Cholo, ja kręcilem loopy moim MK, nawet przy pierwszym dziewiczym locie (no nie pierwszym ale w ten dzień, na drugim pakiecie). Potem znowu, potem było drzewo i mi trochę przeszło, ale nie na zawsze :-P
Pzdr. -----MIŚ-----
cholo
Posty: 3371
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 21:38
Lokalizacja: Kraków

Post autor: cholo »

Klenio pisze:Platforma będzie przeznaczona do szaleństw. Rama w całości z G10, napędy zasilane zespolonym reglem, śmigła 8", pakiet 1500mAh. Celujemy w wagę 700-750g platformy gotowej do lotu. Ciekawi mnie jak prędkość flipów uda się nam uzyskać w wersji X. Nie lubię latać plusem. Jednak do takich akro plusowa rama może być nieodzowna. Zobaczymy jaki będzie wynik testów.
no to czekamy na filmy, chetnie takze z tych nieudanych prob ;-)
Klenio
Posty: 182
Rejestracja: środa 17 mar 2010, 11:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Klenio »

Oddawanie prądu do pakietu widać na prezentowanym wykresie - nie jest to żaden kit, to po prostu fakt.
Zerkaj nad siebie! Drony latają wszędzie...
Piotr
ODPOWIEDZ