Kopter inaczej - kopter dalekiego zasiegu BURZA MÓZGÓW

Miejsce gdzie możemy wpływać na kształt i sprawy bieżące forum

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Czy powinienem pozostać wśród Was, na forum?

Tak, jestem w porządku
6
13%
Nie, coś szwankuje z moim pojmowaniem wspólnoty
40
87%
 
Liczba głosów: 46

interria
Posty: 24
Rejestracja: niedziela 29 lip 2012, 15:44
Lokalizacja: legnica

Kopter inaczej - kopter dalekiego zasiegu BURZA MÓZGÓW

Post autor: interria »

Witam i zegnam was
Po prostu nie dla psa kielbasa
Witam i zegnam was
Po prostu nie dla psa kielbasa
Witam i zegnam was
Po prostu nie dla psa kielbasa !!!!!!!!!!!!!!
Ostatnio zmieniony czwartek 28 lut 2013, 01:11 przez interria, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
Marcin1415
Posty: 184
Rejestracja: piątek 08 cze 2012, 05:07
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: Marcin1415 »

Chyba coś w tym stylu widziałem. film
interria
Posty: 24
Rejestracja: niedziela 29 lip 2012, 15:44
Lokalizacja: legnica

Kopter inaczej - kopter dalekiego zasiegu BURZA MÓZGÓW

Post autor: interria »

Witam

Ogladnelem,ale to nie to . Na filmie jest skrzydlo i dodane cztery silniki byc moze z typowym FC jak do Quadrokoptera.
Jak to wisi czy leci w trybie koptera - to to skrzydlo jest pionowo , jedynie do lotu postepowego przechodzi w pozycje zblizona do poziomej.
W trybie " koptera " pionowo wiszace skrzydlo jest bardzo podatne na wiatr, ( duza powierzchnia ) nawet maly pewnie znosi ten model jak wisi.
W moim pomysle , kopter jest nadal kopterem, czy startuje czy wisi czy leci . To zawsze dyskoidalne skrzydlo jest " poziomo" Jest profilem oplywowym, lotniczym i nie ma tak duzych oprow dla wiatru , jak pionowo wiszacze skrzydlo.ktore wtedy nie jest skrzydlem . Tylko sciana dla wiatru

Moj pomysl to taki" .Witam i zegnam was
Po prostu nie dla psa kielbasa
Witam i zegnam was
Po prostu nie dla psa kielbasa
Witam i zegnam was
Po prostu nie dla psa kielbasa !!!!!!!!!!!!!!
Ostatnio zmieniony czwartek 28 lut 2013, 01:12 przez interria, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Widzę kilka problemów z rozwiązaniem typu ufo:
-jesteś pewien że dysk będzie wytwarzał jakąkolwiek rozsądną siłę nośną bez robienia naprawdę potężnego koptera?
-kopter w trybie "kopterowym" pochyla się lecąc w daną stronę. W tym momencie dysk zadziała jak ster wychylony w górę czyli będzie ściągał kopter w dół.
-przechył, nawet minimalny, podczas manewrów zwiększy podatność na wiatr. Uderzenie podmuchem nie tylko zniesie kopter ale może też utrudnić lub całkowicie uniemożliwić wyprostowanie koptera w przypadku niedostatecznego ciągu silników.
-obracane silniki mocno komplikują konstrukcję i czynią ją podatną na uszkodzenia.

To tak na szybko.
Z podobnych pomysłów to może wziąć samolot, władować mu po śmigle w skrzydła (można dorobić żaluzje żeby dziury nie psuły profilu) i jeden silnik na ogon i tylko ten ogonowy zrobić ruchomy. W trybie koperowym otwierasz żaluzje w skrzydłach i masz trikopter a w trybie samolotowym prostujesz silnik ogonowy i masz Predatora z silnikiem w tyłku. Minimalizujesz ilość delikatnych mechanizmów obracających silniki a normalne skrzydło zapewni oczekiwane osiągi. Niestety nadal pozostaje temat podatności na podmuchy i utrudnionych gwałtowniejszych manewrów.
Ten wredny...
interria
Posty: 24
Rejestracja: niedziela 29 lip 2012, 15:44
Lokalizacja: legnica

Post autor: interria »

"VERID "

Dziwne pytania zadajesz , jezeli chodzi o wytwarzane sily nosnej !
Po za tym co to znaczy " normalne skrzydla "
Kazde skrzydlo jest normane , czy prostakatne , czy trapezowe, czy trojkatne, czy jakies V do tylu , czy do przadu , czy okragle .czy osmokotne itd itp.
Skrzydlo jest skrzydlo ii juz.
Jakie tu delikatne mechanizmy widzsz _ jedna os obrotowa na lozyskach , i na dodatek oslonieta pzred uszkodzeniami ze wszstkich stron wlasnie tym skrzydlem. To delikatny mechanizm. Powiedz to tym co buduja BICOPTERY. tam wszstko wystaja jak w kazdym kopterze i jest ruchome i to na dodatek nie razem w jednej osi tylko kazde oddzielnie.

Tak oczywiscie jestem na 200 % pewien ze skrzydlo okragle wytworzy dostateczna sile naosna - tak jak i kazde inne w jakim kolwiek ksztalcie. jak bedzie skrzydlem.
A skrzydlem moze byc nawet plaska plytka , bez zadnego profilu lotniczego, byle by ustawiona pod dodatnim kątem w kierunku przemieszczania sie.
Polowa depronowcow to zadne skrzydla tylko plaskie powierzchnie płytki bez profilu .
I o dziwo to lata?
SKRZYDLO to pojecie umowne , nazwa czegos , sluzacego do czegos- nic wiecej.
Zreszta powiedz lotniarzowi ze nie ma skrzydla , tylko jakas szmate ( a to nie skrzydlo wg Ciebie ) i mu wytlumacz ze skoro tak to to latac nie moze, A on sobie na tym poleci i bedzie mial cie w " nosie .



Poza tym chyba nie przeczytales dokladnie tematu postu .i opisu

A tam pisze KOPTER DALEKIGO ZASIEGU. a nie kopter akrobacyjny.A Ty bys chcial wszsytkim baczki krecic kolo nogi. ( szybkie manewry tak rozumie w wykonanu kopterowcoe ) Sa rzeczy do jednych zastosowan i sa do innych.
Zreszyta za duzo tu dyskusji nie na temat i z przedszkola lotnictwa .
Jak dobrze dmuchnie, to zdmuchnie tez i kazda hekse czy okto.
Dla kazdej konstrukcji sa warunki w ktorych moze latac i takie w ktorych latac nie powinna.
Ostatnio zmieniony czwartek 28 lut 2013, 01:15 przez interria, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Na wstępie chciałbym zaznaczyć że nie podoba mi się agresja w twoim tonie - zbastuj albo szybko będziesz prowadził monolog.

A teraz do tematu - odnośnie siły nośnej. Zauważ że profil lotniczy jest asymetryczny, tak? Wszelkie skrzydła są na natarciu grubsze a na spływie szczuplejsze. I tu jest ból a nie w tym czy to jest kółko, kwadrat czy trójkącik. Poza tym, owszem, doczytałem że to ma być kopter dalekiego zasięgu stąd uważam że powinno się tu położyć nacisk na efektywność stosowanych rozwiązań. Dobrze policz czy przypadkiem nie okaże się w efekcie że do koptera o rozstawie śmigieł rzędu 30cm nie będziesz musiał dorobić dwumetrowego dysku z depronu...

Co do delikatności konstrukcji to cóż przekonasz się na własnej skórze (o ile przejdziesz od słów do czynów) że wszelkie przeguby i zawiasy dźwigające na sobie silniki i sterowane serwami to znacznie słabsza konstrukcja niż silnik bezpośrednio przykręcony do ramienia. Stąd wiele osób woli dołożyć ten jeden silnik + regiel i zrobić quadro a nie przyoszczędzić, dać jedno serwo i babrać się z mechanizmem wychyłowym robiąc traję.

Jeżeli chodzi o dodatkową powierzchnię - wieź sobie kopter, przykręć do niego kawałek depronu (taki wystający poza obrys śmigieł) i idź się przeleć przy lekko wietrznej pogodzie. Nie zapomnij wstawić filmiku. Jak nie chcesz ryzykować maszyny to poszukaj na RCG dlaczego płetwa jako mechanizm sterujący YAW w trikopterach zamiast mechanizmu wychyłowego nie jest polecanym rozwiązaniem.
Ten wredny...
interria
Posty: 24
Rejestracja: niedziela 29 lip 2012, 15:44
Lokalizacja: legnica

Post autor: interria »

CYTAT """"Na wstępie chciałbym zaznaczyć że nie podoba mi się agresja w twoim tonie - zbastuj albo szybko będziesz prowadził monolog. """"""""

Nie rozumie o co Ci chodzi.
O to ze nie odrozniasz skrzydla od nie skrzydla i czegos nie wiedziales i zostalo Ci to wytlumaczone .
Chyba raczej powinienes podziekowac a nie krzyczec zeby ktos zbastowal.

Chyba jestes przewrazliwiony na swoim punkcie ????

Gdyz ja w mojej odpowiedzi nie widze zadnej agresji, z wyjatkiem wykladu z kawalka techniki.i zwrocenia uwagi ze nie napisalem o platformie do krecenia baczkow.
A Tobie dalej tylko o to chodzi , by kopterem krecic baczki. Wiec jezeli tak - to akurat nie ten temat !

Natomiast w Twoim poscie - cytat powyzej , wyraznie widac bezzasadna agresje , do kogos , kto nie zgadza sie z Toba, wie raczj wiecej - na temat skrzydel i nie skrzydel .
No coz , jezli urazona zostala Twoja wiedza w tej dziedzinie, albo raczej jej brak.
To oczywiscie nie musisz drazyc tematui zbaczac z niego na wycieczki osobiste.
Nie ma takiego przymusu.ten kogo to zainteresuje , zaintersuje sie tez tematem.
I napisze w temacie , a nie poza nim celem chyba nabicia kolejnego postu. do kompleu tysiecy

Wiec z tym tonem i w taki sposob jak to zrobiles, to rzeczywiscie zbastuj- gdyz taki ton Twoich wypowiedzi . to rzeczywiscie agresja slowna.
A ja zalozylem temat n konkretny temat.
Wiec nie chce by go rozwadniac agresja i pisaniem nie na temat. Masz pomysl LEPSZY. uzupelniajacy - pisz.
Nie masz - to chyba jedynie jest wtedy bicie piany postowej.
Ostatnio zmieniony czwartek 28 lut 2013, 01:17 przez interria, łącznie zmieniany 1 raz.
interria
Posty: 24
Rejestracja: niedziela 29 lip 2012, 15:44
Lokalizacja: legnica

Post autor: interria »

A co do Twojego pomyslu z pseudo predatorem, przerobionym na pseudo trikoptera z ruchomym sinikiem zeluzjami i cos tam jeszcze.
To jest dopiero malo konstrukcyjny i malo inzynierski pomysł.
Nakomplikowales co nie miara, do tego jeszcze trzeba minimum 3 serwa, i wsyzstko moze sie zaciac w kazdej chwili.nic nie osloniete .
ITD ITP
W moim pomysle , dochodzi podstwowo tylko jedno serwo, przekrecajace jedna cala os z dwoma silnikami. (Jak sie uprzec to moze byc nawet nie serwo , tylko krzyz maltanski i dwa stany poziom i pion.
Serwo tylko dlatego ze by miec mozliwoac zarowno wznoszenia sie jak i np nurkowania. Bez dokladania dodatkowych powierzchni sterowych.
Inne dywagacje z dodaniem powierzchni sterowych i serw, dotycza bardziej zabezpieczenia przed spadaniem koptera jak kamien, Gdyz do latania i sterowania w locie silnikowym
NIe sa bezwglednie nie zbedne. )



Zabudowana jest w kadlubie bedacym jednoczesnie skrzydlem, oslonieta nim ze wszystkich stron.
Wiec o ma tu sie zepsuc i co tu jest delikatne ?


Poprzez skrzydlo wystaja tylko dwa smigla i to tylko wylacznie w locie poziomym dlugodystansowym. W czasie wiszenia , spokojnego zmieniania pozycji , ladowania, . Te smigla sa poziomo. na dodatek osloniete kadlubem skrzydlem . Co to jest delikatniejszego niz w np heksie.??? Bo ja tam widze delikatnosc w heksie i reszcie- SMIGLA ! bez najmniejszego zabezpieczenia. Bardzo podatne na uszkodzenie . I SIE USZKADZAJA. ! Wystajace elementy - ramiona.

W moim pomysle , moja platforme moge pzretoczyc w czasie lotu po scianie budynku i nic sie nie stanie.
A u Ciebie , smigielka odleca w kawalkach do krainy wiecznych smigielek.
Mowimy o dwoch roznych zeczach ja mowie o platformie do celow specjalnych , dlugodystansowej, nie spadajacej na ludzi jak kilku kg kamien, ni34e ciachajacy ich smiglami jak wyjdzie spod kontroli i odpornej na iszkodzenia, zetkniecia z pzredmiotami. Malo tego umiacej jak trzba nawet szybowac, A jak dodamy kola to nawet potrafi jezdzic, Ba nawet od biedy moze wyladowac w wodzie - raczj nie utonie.
Ty swojego twora , bedziesz szukal na dnie stawu, rzeki , jeziora czy zapory.
Widzis zroznice zastoswoawan i mozliwosci. Widzisz roznice w tym o czym ja mowie w zaczetym temacie, a o czym Ty mowisz w baczkowaniu kolo nogi i kreceniu ici nad glowa,
Mam nadzieje ze widzsz. Wiec raczj piszesz nie na temat.
Ostatnio zmieniony środa 27 lut 2013, 00:09 przez interria, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Nie rozumie o co Ci chodzi.
Widzę. No cóż, w takim razie nie pozostaje mi nic innego jak życzyć powodzenia w projekcie i udanego bicia rekordów. Rozumiem że relacji z postępu prac nie poskąpisz?
Ten wredny...
interria
Posty: 24
Rejestracja: niedziela 29 lip 2012, 15:44
Lokalizacja: legnica

Post autor: interria »

Wiesz Ty naprawde nie czytasz tematu i opisu tematu.
Jak w kazdym temacie na forum bierzesz udzial w taki wlasnie aktywny sposob
.To nie dziwie sie ze masz natrzaskane tyle postow.
Ale sprawdzac tego nie napewno nie bede.

Temat jest pomyslem, a nie relacja z budowy.
Teraz mam wazniejszy i bardziej skomplikowany" komercyjny " projekt na glowie, choc tez latajacy.I napewno w najblzszym czasie nie bede bral sie za ten pomysl, choc moze kiedys tak.


Wiec napewno relacji z budowy nie bedzie, gdyz nie jest to temat o relacji z budowy.
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

Interria Twoja koncepcja jest ciekawa ale zupełnie niespójna.
Czy oszacowałeś choćby wstępnie kiedy UFO zaczyna utrzymywać się w powietrzu z pomocą siły nośnej? No bo wiesz - poniżej pewnych warunków granicznych w dalszym ciągu będzie cegłą spadającą, jak to poetycko ująłeś - na dno stawu. Obawiam się że praktyczny pilotaż z prędkościami JEtów w przypadku konstrukcji zbliżonej do wielowirnikowców to skórka za wyprawkę.

I jeszcze prośba - mniej agresji i więcej życzliwości. Verid skomentował Twoje pomysły konkretnie i "twórczo" a Ty bez pardonu dusisz do gleby...za co? pytam się...miała być burza mózgów a tymczasem robi się jakaś niezrozumiała jatka którą prowokujesz. Czill ałt.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
interria
Posty: 24
Rejestracja: niedziela 29 lip 2012, 15:44
Lokalizacja: legnica

Post autor: interria »

Hej witaj Rurek.

Wiesz jest powiedzenie ze agresja rodzi agresje.

Ale jezeli za pzrejaw agresji , ktos uwaza (tak jak Verdi ) wylozenie mu nauki o tym czego nie wie czy tez nie rozumie. Czy tez zwrocenie uwagi ze pisze nie na temat i - bo temat jest inny
To niestety dla mnie jest to przerost ego nad forma.

Nic do Verdiego nie mam ( nie mialem bo juz mam ) .
Ale jak chce krecic baczki i akrobacje, to tak jak by bombowcem dalekiego zasiegu chciec scigac sie jak mysliwcem
ganiajac w kólko z predkoscia kilku Mch.
Wiec dla mnie Verdi zminil temat na inny, a ja raczj zalozylem go w innym celu i czego innego dotyczl.

Niestety prawda jest taka , albo masz rybke , albo masz pipke.
Wiec cos co ma sluzyc do czegos , napewno nie nada sie dobrze do czegos innego. Tak samo jest tu z ta platforma.- jej pomyslem Z zalozenia nie jest do baczkow , tylko do spokojnego wiszenia i przemieszcznia sie.
Lub do szybkiego i dalekiego przemieszczania sie z oszczedzaniem bezuzytecznie traconej energi
Awatar użytkownika
--mi--
Posty: 311
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 16:50
Lokalizacja: Wwwawa

Post autor: --mi-- »

Siła nośna zależy w głównej mierze od profilu aerodynamicznego a powierzchnię będziesz mieć taką jaka wynika z rozmiarów koptera. Profil z kolei będzie tu mocno zaburzany wystającymi elementami i nie osiągnie wymaganej siły nośnej.

Z tego co zrozumiałem to nie chcesz dawać "normalnego skrzydła". Jednakowoż trochę rysunków by się przydało zrobić, bo mogą tu wyjść kwestie interpretacyjne.

Verid dobrze rozumował. Jeśli chcesz iść do przodu a nie brnąć w ślepy zaułek to proponowałbym jeszcze raz przeczytać jego pierwszy post w tym wątku.
---------------------
Pozdrawiam
Michał
interria
Posty: 24
Rejestracja: niedziela 29 lip 2012, 15:44
Lokalizacja: legnica

Post autor: interria »

Rurek
co tu szacowac , srednio bez problemu 1 m2 powierzni nosnej , szacunkowo moze podniesc ( czyli miec sila nosną ) rzedu 25 kg i wiecej . Oczywiscie w zaleznosci od szybkosci oplywajacej go strugi gazu ( czyt powietrza )i akurat dla tych 25 kg wcle nie trzba duzo tych m/s.
Wystarczy arkusz styropinu o wielkosci 1m2 w reke i mozna sie przkonac jak ta sila jest wielka juz przy zwyklym chodzie. oczywiscie pamietac o dodatnim kocie natarcia. Gdyz tylko wtedy bedzie to " jakies skrzydło )
Tabel nie mam wiec ci nie prztocze, ale około 400 m2 jest w stanie uniesc ponad 180T czyl 180 tysiecy kg przy wym ok 20 x 20 m. oczywiscie przy odpowiedniej predkoci oplywu gazu. Nie pamietam teraz ile m/s ale cos mi sie kojarzy ze chyba12 m/s bylo w wyliczeniach
NIe mowie tu i nie wspominalem ,ze z koptera bedziemy robic odrzutowiec. Tylko koptera dlugodystansowego.
Choc dwa silniki pchajace o mocy kilkuet W na pelnej mocy , pewnie JEta mogly by z niego zrobic. Zreszta prawie robia i bez skrzydla przeciez lata szybko a silniki nie pchaja pelna moca. bo wiekszosc zuzywaja jej na utrzymanie koptera , tylko krótko. ;-) Skrzydlo to duza oszczednosc energii w locie ale nie w zawisie. A tej oszczednosci w kopterze w locie nie ma .
Gdyz skad ma sie brac, jak cala sile nosna produkuja wylacznie silniki ( smigla )
W smiglowcu tej oszczednosci troche jestw locie postepowym , a w kopterze wlasciwie nic.
Nie zakladalem odrzutowca - zlozylem motoszybowiec , samolot.
Dlatego zastosowane skrzydlo to profil plasko wypukly , dajacy sile nosna zarowno przy zerowym kacie zaklinowania , jak i nawet przy ujemnym.
Symetryczny wypukly, czy plaski. Te potrzbuja do wytworzenia sily nosnej dodatniego kąta natarcia i do takiego zastosowania sie nie nadaja.
Oczywiscie , poniewaz silniki i smigla sa wpuszczone w skrzydlo, to spowoduje znaczne , moze nawet 40% zmniejszenie sily nosnej. ( ubedzie powirzchni, , ddatkowe zawirowania i oderwanie strug.
Profil tez trzeba wybrac, napewno bedzie musial byc dosc " gruby " wlasnie po to by mogl sie oprzec tendencji do przechylania go przez wiatr ,czego tak kolega sie obawia.
Na smukly dysk nie liczmy.
Ale w koncu czy dalekodystansowe FPV to malutkie kieszonkowe smukle wyscigowe modele. ?
Nie wiec jak bedzie mial kopter 1 m srednicy , to wcale nie bedzie wielki. Do bagaznika powinien sie zmiescic.spoko A skrzydlo z pianki nie jest cięzkie, wiec glowny ciezar i tak bedzie prawie zalezal od samego wbudowanego w skrzydlo kopteraz jako takiego
Ale dzieki skrzydlu , moze da sie odchudzic znacznie koptera ? ;-)
W koncu ma taki kopter glownie leciec caly czas. a jedynie jak trzeba na chwile - to zawisnac.
Wiec moze dysponowac sobie znacznym nadmiarem mocy , potrzebnym do zawiisu, ale nie wykorzystywanym do lotu.
Nie bardzo rozumiem co jest nie spojne.

Przedtawilem koncepcje i to spojna. Skrzydlo w ksztalcie dysku i o 90 stopni przestwiane silniki w jednej osi Quadrokoptera.
To cala koncepcja uzyskania duzego zasiegu koptera.
Reszta typu dodatkowe powierzchnie sterowe , odlacznie zbednych silnikow itp.
To dodatki uzupelniajce . Wymyslone na szybko celem udoskonalenia maszyny .Oraz celem uzyskania kontroli nad maszyna takze w locie swobodnym . A w szczegolnosci w locie awaryjnym . bezsilnikowym.
Rurek
Nie wiem co jest w tej koncpcji nie spojnego.

Moze jedynie trudnosc wyobrzenia sobie czegos nowego, czego sie nie widzialo.w calosci juz gotowego ?
Moze kiedys cos narysuje, byc moze ja to widze bez rysunkow.
Ale jezeli przy tak prostej konstrukcji i tak dokladnym opisie i wiedzy wlasnej forumowiczów - jeszcze bez rysunku ,ciezko sobie to wyobrazic . I to na forum o takiej tematce. Z tematem raczej nie skierwanym do pocztkujacych co pisza , " chcialbym , ale nic nie wiem "
:roll: No to ja wymiekam i rozkladam bezradnie rece.


co tu trudnego.
Skrzydla dyskoidalne , cztery okragle dziury na cztery smigla ( tunele w skrzydle - dlatego smigla sa osloniete i zabezpieczone przed kontaktem z otoczeniem )
Jedna para naprzeciwleglych smigiel zwiazna jedna osia , ktora jest obrotowa o 90 stopni. COs podobnie jak w duokopterach.
Zreszta po to o nich wspomnialem, zakladajac ze skoro wiedza forumowicze co to tricopter , ta takze wiedza co to duocopter i jak jego konstrukcja wyglada.
Prosciej chyba sie nie datego opisac.
Az szkoda rysowac cos tak banalnego..[/b]
interria
Posty: 24
Rejestracja: niedziela 29 lip 2012, 15:44
Lokalizacja: legnica

Post autor: interria »

Ok zamiast rysunku dodam pogladowe zdjecie.
zdjecie nie przedstawia dyskoidalnego skrzydla , a jedynie jest pogldowe.
Prosze sobie wyobrazic ze zamiast tej kanciastej obudowy, mamy pelne piankowe skrzydlo w ksztalcie dysku od spodu praktycznie plaskie . O troche wiekszej srednicy , tak ze smigla nie sa tak blisko krawedzi zewnetrznej dysku.
Natomiast gora to wypuklosc profilu ( nie tak jak w tej obudowie ze plaska powierzchnia )
Raszta tak samo - cztery dziury na smigla z tym ze jedna para naprzeciwleglych smigiel jest na wspolnej obrotowej osi . I z poziomu moze byc przstawiona do pionu. Para pionowo postawionych smigiel To nasz naped pchajacy


no nie wiem co sie dzeje , fotka nie wchodzi
Zablokowany