Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

FC - wykorzystujące sprzęt firmy DJI

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Adrián
Posty: 9286
Rejestracja: środa 03 wrz 2014, 11:11
Lokalizacja: 50°08′13″N ; 18°57′59″E

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Adrián »

Ostatnia moja rada, usiądź na spokojnie, rozpisz sobie, co i do czego ma służyć ten kopter i jaki budżet przewidujesz.
Znasz już ceny poszczególnych przedmiotów potrzebnych do budowy i rozpisz sobie za i przeciw 250 vs 450
Wybierz ten, gdzie masz mniej minusów.
Szper
Posty: 443
Rejestracja: piątek 11 gru 2015, 10:22

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Szper »

Może trochę przestraszyłem moim poprzednim postem.
Mi też proponowano F450 a jako, że lubię pod górkę to mam dobraną własną listę zakupów którą sukcesywnie realizuję. Prawdę mówiąc trochę zainspirował mnie OFM Seeker ale to już inna bajka.

F450 jak to wiele osób zaznacza to dobry początek z dość łopatologicznym kontrolerem. Jest to sprawdzona i wylatana konfiguracja elementów. Problemy jeśli występują to w obrębie znanej platformy a nie składaka typu terra incognita. Fakt: masz zestawy 250 również.
Przy dobieraniu elementów na własną rękę wszystko może się wydawać już różowe a tu trafiasz na wątki typu "oryginalne silniki Sunnysky i podróby"... Łańcuch nowych problemów. Jak nie silniki to max ampery co dalej ciągnie ESC za sobą, itd, itd. Ja akurat w takim bagnie się kręcę - zabrzmi to masochistycznie ale podoba mi się to bo są problemy do rozwiązania ;) .

Pieth w innym wątku proponował mi DJI F450 bo pierwotnym planem składaka na diatonie q450 zbliżyłem się do F450 w podobnej cenie.

Tak jak Adrian radzi: zrób arkusz, kolumnę z częściami/zestawami i 2 kolejne kolumny nazwij sobie 250 i 450. Powpisuj ceny, zsumuj i popatrz co się pokrywa.

Startując z gotowego zestawu na F450 robiłbym dalej takie zmiany (ja wskakuje bezpośrednio na punkt 4+ bez 3 na początek):

1. Latanie przy nodze
- GPS (M8 ok 80-100zł) - przyda się by quad nie zabłądził jak straci sygnał (od początku dla mnie to był priorytet)
- Wymiana softu na nazie do V2

2. FPV
- Ekran lub gogle quanum - 200-400zł
- OSD - (minim ok 70zł) plus robota z rozdzielaniem sygnału GPS lub coś dedykowanego za większe pieniądze
- jak potrzeba to dokładasz pomiar natężenia - 40-70zł czujnik połączony z OSD lub dedykowane rozwiązania do Nazy.
- nadajnik/odbiornik - system dobierasz wedle uznania. 5.8 czy 1.3ghz. Ceny różne i dużo wątków tutaj.
Quad dalej lata i możesz popracować nad dodatkami jak jest uzieminiony. Telemetria, weryfikujesz dalsze zapotrzebowanie na części i usprawnienia.

3. Kamerun
- gimbał 2 osiowy za 200-300zł
- mobius, runcam, gopro czy cokolwiek co filmuje na pokład. Jak już maszynę masz wyczutą po lataniu przy nodze jak i FPV - latasz "na odruchach" i operowanie gimbem nie utrudnia.

4. Przepakowanie
- rama typu klon TBS (X-mode Alien lub Diatone Reptile) - ok 100-300zł (ramiona zostawiasz DJI - trwalsze). No chyba, że ktoś mnie naprowadzi na osobę co mi wykroi w carbonie płyty a'la TBS Disco.

5... 6... i tak można do oporu. Silniki, ESC, budowa czegoś nowego.
Syma X5C -> "Drewniak X5C"
S500 Black -> "Szlajacz" Black Snapper PRO L
GEPRC ZX5 190
I różne mikroby 1103, 1304...
Palryk
Posty: 56
Rejestracja: poniedziałek 28 gru 2015, 11:28

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Palryk »

Pierwszy punkt z GPS, to ja zakładałem kupienie wersji z Nazą lite już z GPS w zestawie, chyba że teraz piszesz o jeszcze czymś innym? Co do zmiany softu to wiem, czytałem że naza Lite i V2 to sprzętowo identyczne urządzenia i soft da się podmienić.

Tylko nadal nie wiem co z akumulatorem, jest na forum wątek gdzie ludzie wypisują swoją konfiguracje i ile wyciągają przy jakiej baterii i z przerażeniem widze że F450 osiągają tam od 8 do 13 minut, rzadko pojawiały się wyższe wartości, więc jak mniemam na aku trzeba by wydać ze 300zł, a nie daj Boże zachciało by mi się mieć dwa żeby mieć zapas...
Awatar użytkownika
ci3jk4
Posty: 1576
Rejestracja: środa 25 kwie 2012, 16:35
Lokalizacja: Gdańsk / Straszyn

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: ci3jk4 »

za 300 złotych to sobie kupisz pewnie z "10 baterii".
F450 latałem już co prawda bardzo dawno temu na 3s 2200mah przez jakieś 10 minut lekko..
Można było tam włożyć pewnie i 4000mah ale już był ciężki a minut wiele nie przybywało. Zawsze możesz połączyć 2 pakiety na próbę i w ten sposób zwiększyć ich pojemność, ale jeden większy będzie zawsze trochę lżejszy niż te dwa połączone.

4s możesz brać ale jak się nauczysz latać i o ile kupisz silniki i regulatory które się przy nim nie sfajczą.
Na początek 3s w zupełności starczy.

2200mah [wg mnie dość tania i wszechstronna pojemność] kosztuje od 14 usd/szt, celuj w 25c min dla spokojnego latania, większe C to lepiej, ale bez przesady.
Tu masz szukajkę...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... asp?t=lipo

poczytaj na jakich pakietach ludzie latają i kup podobne +- 200mah i będzie pan zadowolony, ale cudów nie oczekuj że będzie to latać 30 min :)
Awatar użytkownika
Pieth
Posty: 1841
Rejestracja: niedziela 23 lut 2014, 11:53
Lokalizacja: Poznań

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Pieth »

Szper pisze:4. Przepakowanie
- rama typu klon TBS (X-mode Alien lub Diatone Reptile) - ok 100-300zł (ramiona zostawiasz DJI - trwalsze). No chyba, że ktoś mnie naprowadzi na osobę co mi wykroi w carbonie płyty a'la TBS Disco.
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=24&t=32750
Wszystko co lata, jeździ, pływa no i ... kobieta.
Szper
Posty: 443
Rejestracja: piątek 11 gru 2015, 10:22

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Szper »

Umknęło mi, że są zestawy z GPS.

Z aku mam ten sam problem. W moim składaku zacznę od 4s 5-6Ah 35c. Zweryfikuję stronę praktyczną zanim dam na plecy cegłę typu 10ah lub 2 mniejsze pakiety.

Powtórzę w innej formie po części co napisał ci3jk4.
Przy dawaniu większej baterii masz przepychankę gdzie lipo dokłada masę która zabiera czas lotu. Jedynie co to uzyskasz to czas lotu dynamicznego/mieszanego. W ecalc dla składaka swojego ugrałem 30min, ale w zawisie... Fajnie wygląda na papierze. Jak dostanę 20min w mieszanym to już będę się cieszyć.
Tak wygląda papier. Dlatego sobie odpuściłem walkę w kalkulatorze i decyzja padła na 5-6Ah by na nim praktykować. I tak z czasem lipo się zajedzie a do tego momentu będzie doświadczenie i podejmiesz decyzję czy zamulisz maszynę masą czy częściej będziesz wracać po kolejne pakiety. Padną propozycje sprawdzenia 3s jak i 4s. Jak to często piszą "doświadczenie bezcenne".

Nie zapominaj o tym, że wydajność prądowa lipola dla tej samej wartości C wygląda inaczej dla różnych pojemności. W teorii można wziąć 7Ah 25C zamiast 5Ah 35C - pomijam kwestie jakości.

Z mojego przeglądu tematów i czasów lotów: baterie i propellery zostawić sobie w strefie eksperymentalnej.

PS. Dzięki Pieth.
Syma X5C -> "Drewniak X5C"
S500 Black -> "Szlajacz" Black Snapper PRO L
GEPRC ZX5 190
I różne mikroby 1103, 1304...
Palryk
Posty: 56
Rejestracja: poniedziałek 28 gru 2015, 11:28

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Palryk »

Czyli lepiej uderzyć w kilka mniejszych baterii zamiast za tą samą cenę kupować jedną dużą, No to jestem w szoku że 2200mAh wystarcza na 10 minut, fakt, jakbym sobie kupił 4 pakiety to by było już w miarę okej zapas energii do polatania
Awatar użytkownika
kwak
Posty: 369
Rejestracja: poniedziałek 21 lis 2011, 01:53
Lokalizacja: Pszczółki / Skowarcz

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: kwak »

Wiesz ile to będzie latać, wiele zależy od wagi coptera, silników czy nawet samych śmigieł.
Ja sam zaczynając zabawę z copterami zacząłem do DJI F330 z Naza lite, miałem kilka pakietów 2200 3S po helikach i samolocie które wykorzystałem do quada.
Wg mnie F330(mało popularny) lub F450 na początek bardzo dobry model, łatwy w zbudowaniu, naza prosta w konfiguracji, każdy sobie z tym poradzi bo na YT jest mnóstwo poradników które prowadzą za rączkę. Obecnie F330 wyposażona w CC3D lata na 4S z FPV a Naza przeszczepiona do alaTBS który sobie grzecznie leży i czeka na wiosnę. Niestety jest tak jak piszą koledzy, apetyt rośnie.....
TYLKO DroneRacing #DRC & #KISS FTW :)
Awatar użytkownika
Pieth
Posty: 1841
Rejestracja: niedziela 23 lut 2014, 11:53
Lokalizacja: Poznań

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Pieth »

Jeżeli mowa o F450-E305 to nic innego jak Phantom2 więc szukanie baterii jest stratą czasu i kasy, całość musi się zamknąć w 1200-1600g, a jak będzie 2kg to też poleci, chociaż nie tak ładnie :-/
Trochę modeli już skleciłem i tanie zamienniki stosuję często ale nie w wielowirnikowcach, raz to zrobiłem i powiedziałem NIGDY WIĘCEJ, bo w tym przypadku tanio zawsze wychodzi drożej, jeżeli ktoś nie wierzy to uwierzy kosztem nabrania bezcennych doświadczeń.
Wszystko co lata, jeździ, pływa no i ... kobieta.
Palryk
Posty: 56
Rejestracja: poniedziałek 28 gru 2015, 11:28

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Palryk »

Pieth pisze:szukanie baterii jest stratą czasu i kasy

Co przez to rozumiesz?
Awatar użytkownika
Pieth
Posty: 1841
Rejestracja: niedziela 23 lut 2014, 11:53
Lokalizacja: Poznań

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Pieth »

Na 3S waga baterii do 400g czyli 5-6A latasz ponad 20min, ale odnoszę się cały czas do zestawu który podałeś na początku tematu.
Wszystko co lata, jeździ, pływa no i ... kobieta.
Palryk
Posty: 56
Rejestracja: poniedziałek 28 gru 2015, 11:28

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Palryk »

Tak tak, cały czas mówimy o tym co jest na początku tematu.

http://abc-rc.pl/3300mAh-3S-25C-lipol

pierwszy lepszy znaleziony akumulator podług waszych wskazówek, teraz muszę odnaleźć ten temat z osiągami na konkretnych konfiguracjach i podpatrzeć co tam ludzie mieli pozakładane
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13005
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Verid »

Ja bym zasugerował baterię o wyższym C - 30, 40 najchętniej. Na 25C tez poleci tyle że może się grzać i mieć tendencje do puchnięcia.
Przynajmniej w moim drugim składaku (niecałe 1,5kg) tak było.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
Pieth
Posty: 1841
Rejestracja: niedziela 23 lut 2014, 11:53
Lokalizacja: Poznań

Re: Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: Pieth »

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=63534
Łączysz dwie takie i masz 6A przy wadze niecałe 400g, amperów też wystarczy do spokojnych lotów.
Wszystko co lata, jeździ, pływa no i ... kobieta.
Awatar użytkownika
matulekpl
Posty: 2175
Rejestracja: piątek 16 paź 2015, 16:48
Lokalizacja: Wejherowo

Pierwszy dron, F450 + brak wiedzy o doborze części

Post autor: matulekpl »

Ja do swojego zestawu F450 E305 kupiłem baterie 4S. Różnica w tym przypadku miedzy 4S a 3S wiąże sie z prędkością obrotowa silników. Im większa prędkość tym powinny byc mniejsze śmigła. Bo jak przy dużych śmigłach weźmiesz 4S i bedziesz miał duże obroty to duże śmigła bedą stawiały zbyt wiele oporu i silniki zaczną sie grzać i przekracza swoją maksymalną wartość Mocy. Dla tego mówi sie ze im wyższa wartość prędkości obrotowej tym mniejsze śmigła aby uzyskać najwyższa sprawność silników.
W przypadku E305 ESC przystosowane jest do 4S jak i do 3S. Silniki mają 960KV. W teorii wszystko poniżej 1000KV nadaje sie juz pod 4S. A wszystko powyżej na 3S - przy dedykowanych śmigłach. Tak wiec polatasz na 3S ale bedzie słaby ciąg bo przy gołym kopterZe uzyskasz ciąg 2:1 . A przy 4S uzyskasz 3:1. Czyli przy 4S dron bedzie bardziej zwinny.
A jeżeli chodzi o długość lotu to tu głownie patrzysz na pojemność baterii. ESC max pociągną Ci 20A. Masz 4 ESC czyli razem 80A. Bateria 8000mAh czyli 8Ah da ci 80A przez 6 minut. Ale nigdy nie bedziesz miał maksymalnego zużycia nonstop. Przyjmij średnio około 20-30A. Bateria 2000mAh da Ci 20A przez 6 minut. A bateria 4000mAh da Ci juz 12minut. To są założenia dla baterii 3S. Dla 4S bedzie mniejsze zużycie Amperow bo mamy wyższe napięcie. A mamy w efekcie uzyskać tą samą wartość mocy silników. P= U*I. Czyli jak wzrasta napiecie to maleje natężenie prądu. Czyli przy 4S bedziesz miał średnio na baterii 2000mAh około 10minut, a na 4000mAh juz 20minut.

Ja kupiłem 5000mAh 4S i liczę na 25mimut.

Kolejna sprawa to ciężar baterii. Im mniej C tym lżejsza, ale C powinno byc conajmniej dwa razy większe niz potrzeba, aby bateria miała w miarę dobra żywotność. Dla tego tez lepiej kupic markową baterie bo maja bardziej realne wartości C podane. Przy np 4000mAh przy max użyciu 80A a średnim 40A bateria musi miec minimum 20C tak wiec najlepiej wziąć 25C aby miec zapas. Ale ten zapas juz starcZa. Ale przy mniejszej pojemności to C juz musi byc większe. A przy większej pojemności C moze byc mniejsze. Czyli stosunek masy do wydajności baterii zależy od C.
Ja dla 5000mAh wziąłem 20C i to powinno wystarczyć. A doświadczenie pokaże czy jest tak czy inaczej. Przekazałem Ci tutaj kawałek teorii, a w życiu to każdemu wychodzi inaczej, ale od czegoś trzeba zacząć.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Moje zabawki: Syma X5SW ORANGE + TX MOD | Syma X8C MODDED | DJI F450 NaZa-GULL - RIP. | TBS Discovery NAZA-GuLL | DJI Phantom 3 ADV - SPRZEDANY | DJI Phantom 4 PRO
WWW/BLOG: www.matulekpl.com | Kanał YouTube: Youtube | Foto: Flickr
ODPOWIEDZ