To doczytaj zamiast śmiecić bez sensu.slawomirRumia pisze:Nie rozumiem
NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Ten wredny...
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Posty kolegi slawomirRumia usunąłem do wiecznego archiwum, ponieważ nic nie wnoszą do dyskusji.
Ogromna prośba, aby nie zaśmiecać ważnego merytorycznie wątku "uważaniami".
Ogromna prośba, aby nie zaśmiecać ważnego merytorycznie wątku "uważaniami".
Świat z góry wygląda lepiej
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Informacja od Drone Radar (niestety nie sprecyzowano do ktorej potrwaja prace):
Dzień dobry i dobry wieczór. W dniu dzisiejszym o godzinie 20:00 (19:00 UTC) rozpoczynamy wspólnie z Polska Agencja Żeglugi Powietrznej dużą aktualizację systemu PansaUTM.
Niestety do tego procesu musimy wyłączyć, działanie serwisu, co oznacza, że aplikacja Droneradar i system PansaUTM nie będzie działać. Jeśli macie zaplanowane loty, kontaktujcie się telefonicznie z PAŻP. Przepraszamy za utrudnienia.
Rano, będzie na Was wyczekiwała zaktualizowana aplikacja w App Store i Google Play, wraz z informacją o nowościach.
Póki co zabieramy się do pracy a Was prosimy o 3manie kciuków!
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Pansa dzis/jutro wprowadza nowsza wersje swojego systemu w ATS w calej Polsce, na rano maja zaplanowane testy
jezeli nie bedzie problemow to licze, ze moze kolo poludnia rusza juz normalnie, a update aplikacji pewnie bedzie juz w nocy dostepny
Edit: juz jest update droneradar do sciagania
jezeli nie bedzie problemow to licze, ze moze kolo poludnia rusza juz normalnie, a update aplikacji pewnie bedzie juz w nocy dostepny
Edit: juz jest update droneradar do sciagania
#czasami bez ogonkow
flota 75mm-250mm +Mini2 +XK X380 +dji fpv (ex: air1; air2)
RX:QX7, X-Lite, TX16S, T-lite +frsky +eleres +multi +expresslrs
Gogle:DJI FPV, Skyzone 04X
4x4:A979, reely core, remo, feiuye, abs ab1, trx merv, trx pede, tmaxx elekt.
flota 75mm-250mm +Mini2 +XK X380 +dji fpv (ex: air1; air2)
RX:QX7, X-Lite, TX16S, T-lite +frsky +eleres +multi +expresslrs
Gogle:DJI FPV, Skyzone 04X
4x4:A979, reely core, remo, feiuye, abs ab1, trx merv, trx pede, tmaxx elekt.
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Ankieta od ULCu, mysle ze warto wypelnic i zasygnalizowac przedluzajace sie zalatwianie podstawowych spraw. Lub tez pochwalic oczywiscie :)
Zrodlo: https://www.facebook.com/ULCGOVPL/posts ... 1557993681Szanowni Państwo,
zachęcamy do udziału w Badaniu Satysfakcji Klienta #ULC
Ankieta jest krótka, udzielenie odpowiedzi zajmie tylko kilka minut
Cenny jest dla nas każdy komentarz!
Link do ankiety: https://tiny.pl/ts1v6
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Hello,
w dniu dzisiejszym otrzymałem na skrzynkę ePUAP potwierdzenie konwersji ŚK. Miałem spory problem z odeebraniem tego pisma - nie wiem czy platforma ePUAP ma jakiś problem, ale w końcu się udało. W 5-cio stronicowym dokumencie ULC informuje mnie, że przekształcił moje świadectwo na:
"następujące dokumenty potwierdzające kompetencje pilota bezzałogowego statku powietrznego:
1) potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online, uprawniające do wykonywania operacji w kategorii otwartej w podkategorii A1 i podkategorii A3,
ważne do dnia 28.01.2026r.
2) certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego, uprawniający do wykonywania operacji w kategorii otwartej w podkategorii A2,
ważne do dnia 28.01.2026r.
3) certyfikat wiedzy teoretycznej i potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego, uprawniający do wykonywania operacji w kategorii szczególnej w zakresie:
a) NSTS -01, NSTS -02,ważne do dnia 2 grudnia 2023 r.,
b) STS-01, ważny od dnia 2 grudnia 2021 r. do dnia 1 grudnia 2026 r".
Ciekawe tylko, czy otrzymam jakiś dokument na wzór starego ŚK. Niestety w całej decyzji nic o tym nie ma. Najważniejsze, że cały proces się zakończył. Data na dokumencie jest 28 stycznia, Składałem wniosek 1 stycznia. Dziś otrzymałem.
Pozdrawiam
w dniu dzisiejszym otrzymałem na skrzynkę ePUAP potwierdzenie konwersji ŚK. Miałem spory problem z odeebraniem tego pisma - nie wiem czy platforma ePUAP ma jakiś problem, ale w końcu się udało. W 5-cio stronicowym dokumencie ULC informuje mnie, że przekształcił moje świadectwo na:
"następujące dokumenty potwierdzające kompetencje pilota bezzałogowego statku powietrznego:
1) potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online, uprawniające do wykonywania operacji w kategorii otwartej w podkategorii A1 i podkategorii A3,
ważne do dnia 28.01.2026r.
2) certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego, uprawniający do wykonywania operacji w kategorii otwartej w podkategorii A2,
ważne do dnia 28.01.2026r.
3) certyfikat wiedzy teoretycznej i potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego, uprawniający do wykonywania operacji w kategorii szczególnej w zakresie:
a) NSTS -01, NSTS -02,ważne do dnia 2 grudnia 2023 r.,
b) STS-01, ważny od dnia 2 grudnia 2021 r. do dnia 1 grudnia 2026 r".
Ciekawe tylko, czy otrzymam jakiś dokument na wzór starego ŚK. Niestety w całej decyzji nic o tym nie ma. Najważniejsze, że cały proces się zakończył. Data na dokumencie jest 28 stycznia, Składałem wniosek 1 stycznia. Dziś otrzymałem.
Pozdrawiam
Kto umiera bogatszy, ten wygrywa.
Życie jest pasmem straconych okazji.
Życie jest pasmem straconych okazji.
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Papierowego nie otrzymasz. Otrzymasz jedynie elektroniczne wersje wspomnianych uprawnien (powinienes je miec dostepne w swoim profilu pilota).Sebaa pisze:Ciekawe tylko, czy otrzymam jakiś dokument na wzór starego ŚK.
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Podczas egzaminu na A1 / A3 pada pytanie o to, czy numer operatora powinien być jawny, czy możliwie poufny (były jeszcze dwie inne opcje, ale nie pamiętam ich - były to raczej zapchaj-dziury). Niestety nie potrafiłem znaleźć odpowiedzi (być może przeoczyłem w materiałach szkoleniowych), ale sama obecność tego pytania zastanowiła mnie.
Jeśli numer byłby jawny, to ktoś postronny może go umieścić na swoim "dronie" / modelu. W razie pobieżnej kontroli numer na modelu jest, ale w razie wypadku to ja będę uważany za operatora. Taki tok rozumowania sugeruje, że numer powinien być możliwie poufny.
Sam numer musimy umieszczać na modelach, więc z drugiej strony - nie wprost - ale jakoś tam sugeruje to jawność numeru. Jednak nie znalazłem żadnych wytycznych co do tego gdzie numer operatora ma być umieszczony. Jeśli takich wytycznych faktycznie nie ma, to numer można umieścić w miejscu dostępnym, ale niekoniecznie od razu widocznym (np. pod owiewką, czy pod baterią). W razie nieszczęśliwego zdarzenia i tak będzie można dojść do operatora, a chyba o to chodzi.
Ja nie znalazłem (ale też przyznam, że nie za długo szukałem) - czy są konkretne regulacje wyjaśniające powyższe kwestie?
Jeśli numer byłby jawny, to ktoś postronny może go umieścić na swoim "dronie" / modelu. W razie pobieżnej kontroli numer na modelu jest, ale w razie wypadku to ja będę uważany za operatora. Taki tok rozumowania sugeruje, że numer powinien być możliwie poufny.
Sam numer musimy umieszczać na modelach, więc z drugiej strony - nie wprost - ale jakoś tam sugeruje to jawność numeru. Jednak nie znalazłem żadnych wytycznych co do tego gdzie numer operatora ma być umieszczony. Jeśli takich wytycznych faktycznie nie ma, to numer można umieścić w miejscu dostępnym, ale niekoniecznie od razu widocznym (np. pod owiewką, czy pod baterią). W razie nieszczęśliwego zdarzenia i tak będzie można dojść do operatora, a chyba o to chodzi.
Ja nie znalazłem (ale też przyznam, że nie za długo szukałem) - czy są konkretne regulacje wyjaśniające powyższe kwestie?
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Przepisy mowia jedynie o umieszczeniu numeru operatora na dronie (nie precyzuja w jakis sposob ma to byc zrobione), biorac jednak pod uwage ze numer operatora nalezy wprowadzic rowniez do systemu zdalnej identyfikacji ktory jawnie te dane rozglasza nalezy przyjac zalozenie ze nie jest on tajny.mak pisze:Podczas egzaminu na A1 / A3 pada pytanie o to, czy numer operatora powinien być jawny, czy możliwie poufny (były jeszcze dwie inne opcje, ale nie pamiętam ich - były to raczej zapchaj-dziury). Niestety nie potrafiłem znaleźć odpowiedzi (być może przeoczyłem w materiałach szkoleniowych), ale sama obecność tego pytania zastanowiła mnie.
[...]
Ja nie znalazłem (ale też przyznam, że nie za długo szukałem) - czy są konkretne regulacje wyjaśniające powyższe kwestie?
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Mówisz o systemie zdalnej identyfikacji, takim jak mają np. drony DJI? Jeśli tak, to modeli to raczej nie dotyczy i dotyczyć nie będzie. Chyba, że zaczną nas zmuszać do umieszczania w modelach zestandaryzowanych transponderów - co mam nadzieję w przypadku klasycznych modeli nigdy nie nastąpi.pawelsky pisze:Przepisy mowia jedynie o umieszczeniu numeru operatora na dronie (nie precyzuja w jakis sposob ma to byc zrobione), biorac jednak pod uwage ze numer operatora nalezy wprowadzic rowniez do systemu zdalnej identyfikacji ktory jawnie te dane rozglasza nalezy przyjac zalozenie ze nie jest on tajny.
Wracając jeszcze do samego umieszczenia numeru operatora. Skoro w przepisach nie jest określone, w jaki sposób ten numer ma być umieszczony to znaczy, że nie musi on być jawnie widoczny (może być np. pod baterią, czy gdzieś pod owiewką) oraz że może być np. w formie kodu QR, który będę naklejał na swoich modelach. Trochę to zaskakujące, że sposób umieszczania numeru operatora nie jest choć w podstawowy sposób uregulowany.
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Mowie o systemie zdalnej identyfikacji w ktory beda musialy byc wyposazone niemal wszystkie drony z nadana klasa (zarowno w kategorii open jak i latajace w ramach scenariusz standardowych). Skoro bedzie on rozglaszal dane jawnie, mozna wysnuc z tego ogolny wniosek ze numeru operatora nie mozna uznac za tajny.mak pisze:Mówisz o systemie zdalnej identyfikacji, takim jak mają np. drony DJI? Jeśli tak, to modeli to raczej nie dotyczy i dotyczyć nie będzie.
Nie widze przeciwwskazan przed takim umieszczeniem, ale nie posuwalbym sie do ekstremow wymagajacych odkrecenia 20 srub i rozkucia zacynowanego pojemnika w ktorym bedzie umieszczony. Rozsadnym jest przyjecie zalozenia ze numer powinien byc latwo dostepny.mak pisze:Wracając jeszcze do samego umieszczenia numeru operatora. Skoro w przepisach nie jest określone, w jaki sposób ten numer ma być umieszczony to znaczy, że nie musi on być jawnie widoczny (może być np. pod baterią, czy gdzieś pod owiewką)
Jesli mowisz o kodzie QR ktory dostales wraz z rejestracja operatora, to zdecydowanie nie, bo nie zawiera on nr tylko odnosnik do strony w ULCu.mak pisze:oraz że może być np. w formie kodu QR, który będę naklejał na swoich modelach.
Jesli mowisz o numerze zakodowanym przez Ciebie w postaci kodu QR to powiedzialbym ze rowniez nie, poniewaz przepisy mowia umieszczeniu numeru operatora a nie jakiejs tam jego reprezentacji (rownie dobrze ktos moglby chciec go umiescic zapisanego morsem badz w postaci pisma wezelkowego, co jaks sam rozumiesz nie jest najrozsadniejsze).
Byly pomysly zeby to uregulowac, nawet bardzo uregulowac i numer mial byc umieszczany w sposob nieulegajacy zniszczeniu np. w wypadku pozaru. Na szczescie z tego zrezygnowano, liczac na zdrowy rozsadek.mak pisze:Trochę to zaskakujące, że sposób umieszczania numeru operatora nie jest choć w podstawowy sposób uregulowany.
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Tak samo zakładam. Np. w samolotach i heli pod zdejmowaną owiewką.pawelsky pisze:Nie widze przeciwwskazan przed takim umieszczeniem, ale nie posuwalbym sie do ekstremow wymagajacych odkrecenia 20 srub i rozkucia zacynowanego pojemnika w ktorym bedzie umieszczony. Rozsadnym jest przyjecie zalozenia ze numer powinien byc latwo dostepny.
Tak, mówię o zakodowanym samym numerze w formie stickera QR. Zamówiłbym sobie takie naklejki i miałbym gotowe do naklejenia na każdy model. Kod QR jest jednak dosyć popularny i wystarczająco łatwy do odczytania. Sensu stricto kod dziesiętny i litery łacińskie są także tylko jednym z kodów, najbardziej rozpowszechnionym, ale jednak kodem. OK, trochę sobie tutaj żartuję ;).pawelsky pisze:Jesli mowisz o numerze zakodowanym przez Ciebie w postaci kodu QR to powiedzialbym ze rowniez nie, poniewaz przepisy mowia umieszczeniu numeru operatora a nie jakiejs tam jego reprezentacji (rownie dobrze ktos moglby chciec go umiescic zapisanego morsem badz w postaci pisma wezelkowego, co jaks sam rozumiesz nie jest najrozsadniejsze).
Tego się trzymajmy.pawelsky pisze:Byly pomysly zeby to uregulowac, nawet bardzo uregulowac i numer mial byc umieszczany w sposob nieulegajacy zniszczeniu np. w wypadku pozaru. Na szczescie z tego zrezygnowano, liczac na zdrowy rozsadek.
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Nikt nie broni Ci umiescic kodu QR oprocz samego nr operatora, przepisy jednak mowia o umieszczeniu nr operatora - a ten otrzymales w postaci kodu dziesietnego oraz liter lacinskich i taki numer jestes zobowiazany umiescic (wiem ze zartujesz ale pisze tak na wszelki wypadek aby uciac ew. dalsze filozoficzne rozwazania w tym temacie ).mak pisze:Tak, mówię o zakodowanym samym numerze w formie stickera QR. Zamówiłbym sobie takie naklejki i miałbym gotowe do naklejenia na każdy model. Kod QR jest jednak dosyć popularny i wystarczająco łatwy do odczytania. Sensu stricto kod dziesiętny i litery łacińskie są także tylko jednym z kodów, najbardziej rozpowszechnionym, ale jednak kodem. OK, trochę sobie tutaj żartuję ;).
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Jak u Was z konwersją? Ja wysłałem elektronicznie 08.01.2021 i do tej pory nic, ani konwersji ani żadnej komunikacji zwrotnej.
Świat z góry wygląda lepiej
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
U mnie z konwersją ŚK podobnie. Dokumenty wysłane elektronicznie na początku stycznia i do tej pory cisza.