Digital czy analog FPV do samochodu RC

Opis modeli które pilotujemy

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Spenser
Posty: 107
Rejestracja: sobota 23 sty 2016, 20:44
Lokalizacja: NL

Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: Spenser »

Co będzie miało najlepszy zasięg przy ziemi? Transmisja cyfrowa za pomocą protokołu Mavlink na paśmie 2.4 lub 5.8gHz, czy klasyczna transmisja analogowa z mocnymi RX/TX?
Wiem że pierwsza opcja w dronach to link wideo HD na 10km, tylko przy ziemi może się okazać, że opóźnienia będą katastrofalne.
Z drugiej strony analog ma katastrofalną jakość, ale opóźnienia prawie nie istnieją.

Mój plan jest taki:
ESC i servo podłączone do Pixhawk 4 z GPS, później złączem telemetrii do RaspberryPi z kartą WiFi w trybie monitor i dobrą anteną.
Później drugie RPI z kartą wifi i antenami i sterowanie kontrolerem usb przez QGroundcontroll lub ArduPilot.

Zasięg jaki mnie interesuje, to może z kilometr, dwa ale w lekko zalesionym terenie, za krawężnikiem :) itp
Oglądałem filmy z DJI Occusync, jest to prawie ten sam link wifi i działa całkiem sprawnie na niskich wysokościach.

Platforma jest na wideo, z tym że gimbal zastąpię gopro, które przekaże podgląd przez HDMI do RPI:
df2
Posty: 672
Rejestracja: poniedziałek 05 maja 2014, 21:11
Lokalizacja: Biała Podlasla

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: df2 »

Spenser pisze:Transmisja cyfrowa za pomocą protokołu Mavlink na paśmie 2.4 lub 5.8gHz, czy klasyczna transmisja analogowa z mocnymi RX/TX?
Wiem że pierwsza opcja w dronach to link wideo HD na 10km, tylko przy ziemi może się okazać, że opóźnienia będą katastrofalne.
Z drugiej strony analog ma katastrofalną jakość, ale opóźnienia prawie nie istnieją.
Transmisja cyfrowa mavlink to video HD?
Czegoś nie wiem, coś sobie wymyśliłeś, czy jakaś trzecia opcja?

Od kiedy protokół mavlink oferuje video hd?
Awatar użytkownika
Spenser
Posty: 107
Rejestracja: sobota 23 sty 2016, 20:44
Lokalizacja: NL

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: Spenser »

Zadajesz pytania, zamiast odpowiadać :)
Komunikacja leci przez protokół Mavlink z PX4 do GC na RPI, wideo przez UDP pomiędzy RPI.
W skrócie opensource DJI Occusync.

https://i.imgur.com/c3mLH65.png
df2
Posty: 672
Rejestracja: poniedziałek 05 maja 2014, 21:11
Lokalizacja: Biała Podlasla

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: df2 »

Spenser pisze:Zadajesz pytania, zamiast odpowiadać :)
Zadaję pytania, bo fatalnie skonstruowałeś posta.

Rozważałeś lora 433? Obecnie może być ciężko z modułami do np qlrs, ale jeśli chodzi o drzewa, u mnie jest bezkonkurencyjne.

Moim zdaniem to jedyne co da Ci szanse na stabilny link RC w terenie "lekko zalesionym".
Jesli chodzi o video to między drzewami najlepiej mi się sprawdza dji air unit z goglami dji fpv.
Na drugim miejscu postawiłbym dopalony 1.2 analog, ale szczegółowość i kolory są dużo niżej niż 5.8 analog.
Na trzecim miejscu u mnie openhd z kartami 0.5W 5.8 ale tu jest już dużo gorzej niż analog 1.2 1W.
Na ostatnim miejscu video analog 5.8. Testy przy max mocy wykazały bezsensowność zastosowania na aucie RC za kilkoma drzewami.
Awatar użytkownika
Spenser
Posty: 107
Rejestracja: sobota 23 sty 2016, 20:44
Lokalizacja: NL

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: Spenser »

Czyli zostaję przy OpenHD, możliwości rozbudowy i ewentualnej przebudowy w ramach niepowodzenia przeważają na korzyść cyfry.
df2
Posty: 672
Rejestracja: poniedziałek 05 maja 2014, 21:11
Lokalizacja: Biała Podlasla

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: df2 »

A konkretnie co przeważa na korzyść cyfry, którą tu określasz openhd, a wcześniej open source occusync dji?

Ja jasno napisałem o mocnej przepaści między 1.2 analog i openhd w moim przypadku. Stąd jestem bardzo ciekawy co przeważyło.
Awatar użytkownika
Spenser
Posty: 107
Rejestracja: sobota 23 sty 2016, 20:44
Lokalizacja: NL

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: Spenser »

Dla mnie OpenHD to właśnie takie occusync od DJI, tylko w wersji opensouce.
Przeważyła cena, możliwość instalacji kilku kamer, pozycja GPS na mapie w Qgroundcontrol, podłączenie gogli przez hdmi, drugiego wyświetlacza w razie potrzeby, rejestracja dobrej jakości obrazu podczas jazdy itp. Ogólnie na więcej można sobie pozwolić mając linuxa na pokładzie, a w razie potrzeby części takiego zestawu można użyć w zupełnie innych projektach.
Kilka lat temu latałem na analogu (immersionRC 600mv + omni, na ziemi blackpearl diversity monitor z omni i 7dbi patch) i maksymalnie poleciałem na 1.7km w otwartej przestrzeni. A zapłaciłem za to w sumie sporo jak na tamte czasy.
Najbardziej obawiam się strat przy ziemi, ale postaram się znaleźć jakieś anteny, które będą odbijać sygnał czy coś w ten deseń.
df2
Posty: 672
Rejestracja: poniedziałek 05 maja 2014, 21:11
Lokalizacja: Biała Podlasla

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: df2 »

Spenser pisze:Dla mnie OpenHD to właśnie takie occusync od DJI, tylko w wersji opensouce.
Okej, już wiem jak to wymyśliłeś, rozumiem.

Przeważyła cena,
Wtopa. 1.2 wyjdzie taniej.

Jesli chcesz użyć tanich dongli usb typu 722, to od razu możesz zapomnieć o niskich opóźnieniach (a raczej napewno będą wysokie), nie mówiąc o zasięgu.
Dongli potrzebujesz 2. Załóżmy, że kupisz wifistation tak jak ja. Może zmieścisz się w 200 zł, a może w 400.
Do tego 2x rpi.

Komplet Mateka 1.2 kupiłem za jakieś niecałe 200zl i w zestawie były jako takie anteny. Do tego nie było problemów z bolt/lighting icon, a na rpi były.


możliwość instalacji kilku kamer,
Z tego to czego ja doszedłem, to więcej niż 1 kamera na camera porcie nie działa. Jakakolwiek na USB nie daje konfortu przy opóźnieniach.

Natomiast do analoga możesz podpiąć i 500 kamer, tylko musisz mieć przełącznik.

Uważam, że to nie ma żadnej wartości przeważającej na openhd.

pozycja GPS na mapie w Qgroundcontrol,
To możesz osiągnąć za pomocą linku RC.

podłączenie gogli przez hdmi,
Żebyś się nie zdziwił opóźnieniem przez hdmi. Szczególnie przy szybkiej jeździe autkiem.

Samo hdmi to żadna zaleta.

drugiego wyświetlacza w razie potrzeby,
No też nie widzę przewagi nad analogiem. Też możesz mieć drugi wyświetlacz.
A nawet trzeci.

rejestracja dobrej jakości obrazu podczas jazdy itp.
O ile będziesz miał link video za drzewami...
Jeśli chcesz rejestrować na pojeździe to zarejestrujesz i w analogu. Np super tanią teraz, względem ceny premierowej, kamerą jak split, tarsier itp.

Ogólnie na więcej można sobie pozwolić mając linuxa na pokładzie,
Ogólnie to tak średnio powiedziane.

Naprawdę interesują mnie konkrety.

Ja przy openhd osiągnąłem tyle, że działa link video, OSD, a nagrywanie niekoniecznie.
Nie widzę tu na co jeszcze można by sobie pozwolić. Szczególnie w autku.

Owszem jest jedna opcja, ale rpi tu nie wystarczy. Będą tysiące zł. A opcja jest hermetyczna i tajna. Nie sądzę aby o to Ci chodziło.


a w razie potrzeby części takiego zestawu można użyć w zupełnie innych projektach.
No wybacz. Rzeczywiście. Przecież zestawu 1.2 nie użyjesz w innych projektach?


Kilka lat temu latałem na analogu (immersionRC 600mv + omni, na ziemi blackpearl diversity monitor z omni i 7dbi patch) i maksymalnie poleciałem na 1.7km w otwartej przestrzeni. A zapłaciłem za to w sumie sporo jak na tamte czasy.
To chyba nic nie ma do openhd?
A nawet wydaje mi się, że analog na 5.8 na 200mW bije mi openhd na 500mW.

Nie wiem jak to zrobiłeś w otwartej przestrzeni, ale 2 lata temu kolega sprawdzil zasięg taniej kamerki aio 25mW z goglami vr d2 pro i wyszło mu ponad 2km.
Mi na akk z pagodą z abcrc na 25mW w połączeniu z fr632 z pagodą i własnoręcznie zrobionym helikalem pękło 3.5km.

Także, coś nie wyszło Koledze.

Najbardziej obawiam się strat przy ziemi,
I to przeważa na korzyść openhd? No chyba absolutnie nie.
ale postaram się znaleźć jakieś anteny, które będą odbijać sygnał czy coś w ten deseń.
A tu już konkretnie widać jak zmarnowałem czas na jakiekolwiek uzyskanie wartościowych konkretów.

Tu jednak siedzą ludzie, którzy cokolwiek znają się nad tym co robią, wiesz? :D

Deseń Cie nie ratuje.




Podsumowujac: życzę powodzenia. Oby magiczne odbicia i desenie usprawiedliwiły wybór openhd do lekko zadzrzewionego terenu.
Awatar użytkownika
Spenser
Posty: 107
Rejestracja: sobota 23 sty 2016, 20:44
Lokalizacja: NL

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: Spenser »

Faktycznie trochę poleciałem z tematem.
Zrobiłem większy research i w sumie nie ma taniej ani pewnej opcji na uzyskanie dobrego linku wideo.
Ludzie w sieci na DJI FPV uzyskują zasięgi rzędu 500m, na 5.8 jest podobnie.
Jedynie na 1.3 widziałem trochę większe odległości, ale przy zdecydowanie gorszej jakości obrazu.
Nie wiem co z tym tematem zrobić, bo wydawać €800-1000 na FPV z zasięgiem połowy kilometra to trochę głupi pomysł.
Awatar użytkownika
volender
Posty: 896
Rejestracja: sobota 27 kwie 2013, 16:56
Lokalizacja: Kraków

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: volender »

Możesz próbować wynieść anteny (te przy tobie, tx, vrx) wyżej na jakimś bacie, żeby poprawić widoczność anten, np https://archiwum.allegro.pl/oferta/masz ... 41132.html
no ale to kolejna dłubanina będzie ;)
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: pma_ »

jakiś dron do retransmisji :) albo samolot :)
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
Awatar użytkownika
volender
Posty: 896
Rejestracja: sobota 27 kwie 2013, 16:56
Lokalizacja: Kraków

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: volender »

...albo balon ;)
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Re: Digital czy analog FPV do samochodu RC

Post autor: pma_ »

volender pisze:...albo balon ;)
i to jest myśl :)
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
ODPOWIEDZ