NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9764
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Głuś pisze:Ja odnowiłem swoje w październiku i wbili mi ważność uprawnień 3 lata :roll:
No to chyba normalne, stare uprawnienia dodatkowe sa wazne 3 lata.

@labo Zrobiles w swoim poscie taka sieczke ze prawde mowiac nawet nie chce mi sie tego wszystkiego po kolei prostowac. Proponuje:
a) przeczytac uwaznie i ze zrozumieniem przepisy unijne, znajdziesz tam rozdzialy na temat obowiazkow pilota i operatora dla kazdej z kategorii, ktore beda obowiazywac do momentu ogloszenia rozporzadzen krajowych lub wytycznych przezesa ULC.
b) wstrzymac sie z dyskusja na temat przepisow krajowych dopoki nie zostana opublikowane, bo w tej chwili przez niezrozumienie tematu tak naprawde bardziej zaciemniasz obraz zamiast go rozjasniac.
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: labo »

pawelsky pisze:@labo Zrobiles w swoim poscie taka sieczke ze prawde mowiac nawet nie chce mi sie tego wszystkiego po kolei prostowac.
Mogłem je ponumerować zamiast akapitów...
Pozwolę sobie więc zauważyć, że skoro każde kolejne "przybliżanie" nowych przepisów powoduje większe niezrozumienie, to przepisy są niestety do bani.
Tak, wiem, Kol. Pawelski zaraz napisze, że to mój problem, nie ustawodawcy.
Kto rozumie nowe przepisy (to, co zostało opublikowane), proszę ręka w górę...
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13005
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: Verid »

labo pisze:Kto rozumie nowe przepisy (to, co zostało opublikowane), proszę ręka w górę...
Przepisy stare czy nowe, w oryginale, nie przetrawione, nigdy nie były moją mocną stroną. Po poście Pawelsky'ego wiem co mnie dotyczy i jakie mnie czekają obowiązki w odniesieniu do sprzętów które użytkuję. Oczywiście, przykładowe kwestie obowiązków operatora względem pilotów pozostają mi obce bo mnie to po prostu nie dotyczy wiec i się w to nie zagłębiałem ale to nie jest tak że nowych przepisów nie da się zrozumieć. Co do "przybliżania z niezrozumieniem" to dwie sprawy - przychylam się do zdania Pawelsky'ego że chaotyczne zapisy jakie uskuteczniłeś post wcześniej osobom niezorientowanym lub trudno się orientującym (jak ja) życia nie ułatwiają a po drugie, jakkolwiek by to wkurzające nie było, musisz zrozumieć że części papierkologii po prostu jeszcze nie ma więc nie ma co wieszać takich czy innych czworonogów na legislacji której jeszcze nie ma.

Oczywiście można by pomarudzić na sam fakt że jej jeszcze nie ma - wszak to nie rozporządzenie covidowe które wychodzi z dnia na dzień i była chwila żeby to ogarnąć ale jak z większością marudzenia, nic się tym nie zyska poza podniesieniem ciśnienia co poniektórym dyskutantom i sobie samemu więc w mojej opinii nie warto. Trzeba poczekać i tyle.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9764
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

labo pisze:Mogłem je ponumerować zamiast akapitów...
Nie o forme chodzi tylko o niezborna tresc...
labo pisze:Pozwolę sobie więc zauważyć, że skoro każde kolejne "przybliżanie" nowych przepisów powoduje większe niezrozumienie, to przepisy są niestety do bani.
Nie moze byc do bani cos, co nie zostalo nawet opublikowane. Jedyna rzecza ktora jest tutaj do bani jest Twoj poziom zrozumienia zasad, wiec po raz ostatni apeluje - ogarnij sie i nie siej zametu.
labo pisze:Kto rozumie nowe przepisy (to, co zostało opublikowane), proszę ręka w górę...
Ja rozumiem. A teraz zakoncz juz swoje zale usiadz na czterech literach i czekaj na komplet przepisow.
Awatar użytkownika
Jambo
Posty: 299
Rejestracja: niedziela 24 lut 2013, 18:50
Lokalizacja: EU

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: Jambo »

labo pisze:Kto rozumie nowe przepisy (to, co zostało opublikowane), proszę ręka w górę..
uspokój się kolego , zaraz ostrzeżenie dostaniesz .
Na spokojnie , jakaś herbata ciastko i fim :
pozdro
Naza-M v1 4.0, F450, Sunnysky V2216 900kv, OPTO 30, AlexM + tarot T-2D ,
tarot T-4 , shell od phantoma
quad 250/280 + cc3d (OP) , PH3P, Mavic Air 2, smart controller
Pozdrawiam
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: labo »

Jambo pisze:uspokój się kolego
Ale ja to całkowicie na spokojnie... :shock: Za stary już jestem na nerwy z takich spraw.
Jambo pisze:Na spokojnie , jakaś herbata ciastko i fim :
Ja do kategorii otwartej właściwie pytań nie mam. Pytania mam do szczególnej i do zasad ogólnych dotyczących obu kategorii (otwartej i szczególnej).

Jambo, ja te trzy filmy z prezentacjami przepisów oglądałem, i to z powtórkami wielu fragmentów. :/

No nic, czekamy. Niech Wam Panowie Św. Mikołaj coś tam fajnego pod choinkę podłoży. :) Spokojnych Świąt!
sirdevon
Posty: 17
Rejestracja: poniedziałek 25 lut 2019, 19:39
Lokalizacja: Zabrze

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: sirdevon »

Jak rozumiem nowe przepisy całkowicie blokują możliwość latania większymi dronami własnej konstrukcji (np.: F450, F690) w terenie zabudowanym :(
Trzeba się zaopatrzyć w skategoryzowane drony (C1-C4) od komercyjnych producentów, żeby sobie polatać w mieście i zrobić zdjęcia dachów budynków.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9764
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

sirdevon pisze:Jak rozumiem nowe przepisy całkowicie blokują możliwość latania większymi dronami własnej konstrukcji (np.: F450, F690) w terenie zabudowanym :(
Zle rozumiesz. Po pierwsze teren zabudowany nie ma tu wiekszego znaczenia (liczy sie odleglosc od ludzi), po drugie istnieje kategoria specjalna.
sirdevon pisze:Trzeba się zaopatrzyć w skategoryzowane drony (C1-C4) od komercyjnych producentów, żeby sobie polatać w mieście i zrobić zdjęcia dachów budynków.
Nie trzeba.
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: kuczy »

pawelsky pisze: teren zabudowany nie ma tu wiekszego znaczenia (liczy sie odleglosc od ludzi)
Wiekszego znaczenia może nie ma, ale mniejsze juz bardziej.
W kategorii open z kompetencjami na poziomie A2 mozna latać w odległości nie mniejszej niż 50m od ludzi, natomiast cięższymi dronami (latając w A3 z kompetencjami A1) - nie bliżej jak 150m od zabudowań (i kilku jeszcze określeń wymienionych w przepisach).
Wszędzie w open oczywiście jest zakaz lotów nad zgromadzeniami czasami dopuszcza sie przelot nad osobami

Ale to A3 to taki wyjątek. Wywala nas dosłownie na pole
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9764
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

kuczy pisze:W kategorii open z kompetencjami na poziomie A2 mozna latać w odległości nie mniejszej niż 50m od ludzi
No ale z takim F450 to sie w 2kg zmiescisz, wiec przez dwa lata w A2 latac mozesz.
kuczy pisze:Ale to A3 to taki wyjątek. Wywala nas dosłownie na pole
Masz SK, wiec czym sie przejmujesz? Latasz wg scenariusza standardowego.
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: kuczy »

pawelsky pisze:Masz SK, wiec czym sie przejmujesz? Latasz wg scenariusza standardowego
Wszytsko się zgadza, osoby z SK mają przynajmniej na dwa lata względny spokój. A jesli chodzi o mnie to moj Tarot jest w częściach i nie widzę sensu budowy nowego DIY - 2 lata to w cale nie tak wiele, wolę poczekać jak będą sie klarowały przepisy - po dwóch latach przestaną też obowiązywać scenariusze krajowe- myślę, że spokój i cierpliwość moze tu byc wskazana.

Moja uwaga bardziej skupiona była na tym, że czasem odległośći są od osob a czasem od zabudowan. I ma to sens, ale kat open jest dla osób ktore np dopiero co kupily drona, i moze to być dla nich trochę dziwne na poczatek.

Podobnie ze 120m ale nie AGL tylko od najblizszego punktu ziemi, czyli także po skosie jeśli stoimy na wzniesieniu i lecimy obok zbocza wzniesienia. EASA dokładnie to narysowała na swojej grafice - i wg mnie jest to juz lekka nadgorliwość - na odczytach wysokosci w apkach czy osd mamy wysokość od punktu startu. A wiedza o odległości wymagałaby jakihś lidarów i skanowania nimi przynajmniej połowy sfery pod dronem. Ultradźwiękowe czujniki takich zasiegów nie mają, albo są duże.

Dlatego wg mnie cześć zapisów jest niepraktyczna.
Narromiast ogrom tych przepisow sprawia, że latwo się pogubic, np w progach wagowych... inne mamy dla dronów bez nadanej klasy - np granica 500g, a inne z nadaną klasą (w przyszłości) 900g. Tia...
Użytkownicy MavicAir2 zadowoleni nie są .

W kat open dla starych dronów łapią się na C1 (Edit: chodziło mi o A3) 150m od zabudowań, a jesli zrobią kurs teoretyczny w ośrodku, i zdadzą wszytsko na A2 - to 50m od ludzi.... - bez SK czy kat specjalnej, to taka średnia opcja, patrząc, że do tej pory byli poniżej 600g i mogli więcej
Ostatnio zmieniony piątek 25 gru 2020, 20:50 przez kuczy, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9764
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

kuczy pisze:Moja uwaga bardziej skupiona była na tym, że czasem odległośći są od osob a czasem od zabudowan. I ma to sens, ale kat open jest dla osób ktore np dopiero co kupily drona, i moze to być dla nich trochę dziwne na poczatek.
Dlatego tabelka w tym watku w prosty i czytelny sposob to wyjasnia. Przypomne ze wg obowiazujacych jeszcze przepisow nie mozna latac bez SK nad zabudowaniami NICZYM ciezszym niz 600g, a nowe przepisy podniosa te wage do 900g a (po zdaniu dodatkowego egzaminu teoretycznego - bardzo mozliwe ze online) nawet do 4kg. Dziwne ze jakos na to nikt nie zwraca uwagi.
kuczy pisze:Podobnie ze 120m ale nie AGL tylko od najblizszego punktu ziemi, czyli także po skosie jeśli stoimy na wzniesieniu i lecimy obok zbocza wzniesienia. EASA dokładnie to narysowała na swojej grafice - i wg mnie jest to juz lekka nadgorliwość - na odczytach wysokosci w apkach czy osd mamy wysokość od punktu startu.
Jezeli bedziesz trzymal sie 120m AGL zawsze bedziesz w zgodzie z przepisami. Podana interpretacja daje Ci po prostu troche wiecej swobody - nie chcesz z niej skorzystac lec ponizej 120m AGL.
kuczy pisze:Dlatego wg mnie cześć zapisów jest niepraktyczna.
Ten dotyczacy wysokosci jest akurat bardzo praktyczny bo pozwala Ci przeleciec nad pionowym klifem bez koniecznosci naglego teleportowania sie na wysokosc 120m zaraz po przekroczeniu jego granicy...
kuczy pisze:Narromiast ogrom tych przepisow sprawia, że latwo się pogubic, np w progach wagowych... inne mamy dla dronów bez nadanej klasy - np granica 500g, a inne z nadaną klasą (w przyszłości) 900g. Tia...
j.w. masz to rozpisane w tabelce, wystarczy poswiecic chwilke na jej przeczytanie.
kuczy pisze:Użytkownicy MavicAir2 zadowoleni nie są .
W kat open dla starych dronów łapią się na C1
Zeby byla jasnosc - uzytkownicy MA2 nie lapia sie na C1, bo MA2 nie ma nadanej tej klasy, moze bedzie program wstecznej certyfikacji, ale do tego czasu MA2 nie jest C1.
kuczy pisze:150m od zabudowań, a jesli zrobią kurs teoretyczny w ośrodku, i zdadzą wszytsko na A2 - to 50m od ludzi.... - bez SK czy kat specjalnej, to taka średnia opcja, patrząc, że do tej pory byli poniżej 600g i mogli więcej
Zawsze bedzie jakas granica ktora kogos uczyni nieszczesliwym. Tak samo mozna by narzekac ze ktos komu zostal 1 dzien do 18 lat i nie moze sobie kupic Zoladkowej Gorzkiej w Zabce, a ktos kto jest 1h po juz moze. Na tym polega zycie, trzeba sobie umiec radzic z byciem nieszczesliwym, jesli ktos tego jeszcze nie zrozumial bedzie mial w zyciu ciezko...

I pragne podkreslic po raz kolejny i mam nadzieje ostatni - te przepisy obowiazuja czy sie komus to podoba czy nie i marudzenie tu na ich temat niczego nie zmieni. Jak ktos nie moze sie powstrzymac - zalozcie sobie osobny watek w hyde parku i tam sie wyzalajcie jaka to UE jest zla. Ten watek bardzo bym prosil aby pozostal wolny od nieczego nie wnoszacego jeczenia.
kuczy
Posty: 2199
Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: kuczy »

pawelsky pisze:nowe przepisy podniosa te wage do 900g a (po zdaniu dodatkowego egzaminu teoretycznego - bardzo mozliwe ze online) nawet do 4kg. Dziwne ze jakos na to nikt nie zwraca uwagi.
Nidprawda jesli chodzi o drony w okresie przejsciowym bez nadanej klasy.
pawelsky pisze:Zeby byla jasnosc - uzytkownicy MA2 nie lapia sie na C1, bo MA2 nie ma nadanej tej klasy, moze bedzie program wstecznej certyfikacji, ale do tego czasu MA2 nie jest C1.
Fakt, chodziło mi o loty w A3. Poprawiłem poprzedniego posta ale dopisałem "edit" aby nie zmieniać treści
pawelsky pisze:masz to rozpisane w tabelce, wystarczy poswiecic chwilke na jej przeczytanie
A skąd ta tabelka? Bo na pewno nie ze strony EASA ani ULC wiec jej wartość dla mnie jest zerowa. Poza tym jest niezgodna z oficjalnymi matetialami.
pawelsky pisze:Jak ktos nie moze sie powstrzymac - zalozcie sobie osobny watek w hyde parku i tam sie wyzalajcie jaka to UE jest zla. Ten watek bardzo bym prosil aby pozostal wolny od nieczego nie wnoszacego jeczenia.

Hahahahahhaha - zbanuj mnie, bo jeszcze za malo ludzi odeszło z tego forum przez Ciebie... zostanie archiwum dla potomnych
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9764
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

kuczy pisze:Nidprawda jesli chodzi o drony w okresie przejsciowym bez nadanej klasy.
Dlatego napisalem "podniosa" w czasie przyszlym, czytaj kiedy pojawia sie drony posiadajace dana klase (badz nastapi re-certyfikacja starych).
kuczy pisze:A skąd ta tabelka? Bo na pewno nie ze strony EASA ani ULC wiec jej wartość dla mnie jest zerowa.
Z wielu godzin mojego studiowania przepisow, videokonferencji i prezentacji ULCu, FAQu EASY, etc. Przykro mi ze mimo wlozonego w nia sporego wysilku nie ma ona dla Ciebie zadnej wartosci :( Mam nadzieje ze innym sie jednak przyda.
kuczy pisze:Poza tym jest niezgodna z oficjalnymi matetialami.
Tak jak wspominalem jesli gdzies dostrzegles bledy to je zglos - poprawi sie.
kuczy pisze:Hahahahahhaha - zbanuj mnie
Nie posiadam takiej mocy sprawczej, moge jedynie prosic (a bardziej nachalnych narzekaczy zglaszac do moderacji).
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: misiekkk »

pawelsky, dzięki za przygotowane materiały - są bardzo pomocne.
Nowe przepisy są kontrowersyjne, jednak pamiętajcie o tym, że pawelsky nie jest ich autorem ;-)

Jeszcze raz dzięki za przygotowanie zwięzłego streszczenia.
Nie pozostaje nic innego niż przygotować się odpowiednio do rejestracji po 1.1.2021 ;-)
A wszystkich oburzonych zmianami proszę o pokazanie ile razy zwrócili się w oficjalnej propozycji do ustawodawców o konkretne zmiany w przepisach.
Było to możliwe - były konsultacje, webinaria, itp.

Wesołych Świąt i Szybkiej Rejestracji po Nowym Roku!
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
ODPOWIEDZ