NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - NIEAKTUALNE

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
sajgon
Posty: 482
Rejestracja: piątek 17 lut 2012, 17:48
Lokalizacja: Gdańsk

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: sajgon »

Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Pengo pisze:W takim razie taki przelot wyścigówką 5" poniżej 600g przez miasto, jadę za nią samochodem z kierowcą (tak na marginesie strasznie dziwne uczucie gdy ciało jest w ruchu podczas lotu na goglach) jest legalne?
Legalne pod pewnymi warunkami moze byc. Madre z pewnoscia nie jest...
Awatar użytkownika
Pengo
Posty: 172
Rejestracja: sobota 11 lut 2017, 14:46
Lokalizacja: Kwidzyn

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: Pengo »

Za to jakie ujęcia można nagrać, to w końcu co wolno skoro nic nie wolno :)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Pengo pisze:Za to jakie ujęcia można nagrać
Skaczac ze spadochronem do wnetrza aktywnego wulkanu tez mozna nagrac ciekawe ujecia...
Pengo pisze:to w końcu co wolno
Skoro lektura rozporzadzenia i FAQ w pierwszym poscie Ci tego jeszcze nie wyklarowaly to obawiam sie ze wiecej nie pomoge...
pull_up
Posty: 65
Rejestracja: piątek 03 lut 2017, 22:55

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: pull_up »

Ostatnio jeden z kolegów na forum, zwrócił moją uwagę na mające wejść w życie (2020 rok) przepisy unijne dotyczące m.in. naszego hobby czyli "latania". Próbowałem znaleźć jak najwięcej informacji na ten temat ale niestety często są one bardzo ograniczone lub wręcz sprzeczne. Czy ktoś z Was ma wiedzę, jak te przepisy wpłyną na użytkowników ze sprzętem poniżej 600g, którzy latają wyłącznie niekomercyjnie, dla swojej przyjemności i rekreacji? Zdaje się, że przesądzona jest obowiązkowa rejestracja (płatna czy też nie - tego chyba nie wiadomo). Jednak bardziej interesujące wydają się być zmiany w zakresie pozwoleń / certyfikatów oraz likwidacji "słynnej" granicy 600g.

Zastanawiam się czy warto wstrzymać zakup czegoś poważniejszego typu Mavic Air do czasu ostatecznego wyjaśnienia tych kwestii. Bo jeśli np. planuję trzy czy cztery razy w roku wykonać filmowanie w ciekawych miejscach (rekreacyjnie) to zdecydowanie nie będę "czynił za dość" ewentualnym wymogom szkoleń, ubezpieczeń itp. - po prostu zrezygnuję z zakupu i użytkowania.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Przy masie drona powyzej 250g poza rejestracja operatora (nie drona) i maksymalna wysokoscia lotu do 120m w zasadzie sie nie zmienia.
pull_up
Posty: 65
Rejestracja: piątek 03 lut 2017, 22:55

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: pull_up »

Dziękuję za odpowiedź Pawelsky. Czyli wygląda na to, że parę osób w sieci zrobiło niepotrzebnie szum. Na kilku forach modelarskich oraz podobnych dowiedziałem się, że te nowe unijne przepisy będą praktycznie "końcem lotów"... Niemal wszyscy powyżej 250g (wg tamtych informacji) mieli zostać objęci obowiązkiem szkoleń oraz kilku innych dosyć kosztownych rzeczy. A wygląda na to, że te zmiany będą w praktyce niewielkie i być może nawet całkiem sensowne! Mam na myśli cały czas loty niekomercyjne, w zasięgu wzroku, na pułapie ok. 100m oraz naturalnie z poszanowaniem rodzimych przepisów (strefy lotnisk itp.) i zdrowego rozsądku.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

pull_up pisze:Na kilku forach modelarskich oraz podobnych dowiedziałem się, że te nowe unijne przepisy będą praktycznie "końcem lotów"... Niemal wszyscy powyżej 250g (wg tamtych informacji) mieli zostać objęci obowiązkiem szkoleń oraz kilku innych dosyć kosztownych rzeczy.
To popros autorow tych rewelacji o jakies rzetelne zrodlo takich twierdzen.
Awatar użytkownika
sp5l-
Posty: 98
Rejestracja: wtorek 27 mar 2018, 15:09
Lokalizacja: Warszawa

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: sp5l- »

Pawelsky Dobra Robota - dzięki za wkład pracy.
Pozdrawiam Edek

DJI Spark - AEE Toruk AP10 - QZ-S8.
pull_up
Posty: 65
Rejestracja: piątek 03 lut 2017, 22:55

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: pull_up »

pawelsky pisze:
pull_up pisze:Na kilku forach modelarskich oraz podobnych dowiedziałem się, że te nowe unijne przepisy będą praktycznie "końcem lotów"... Niemal wszyscy powyżej 250g (wg tamtych informacji) mieli zostać objęci obowiązkiem szkoleń oraz kilku innych dosyć kosztownych rzeczy.
To popros autorow tych rewelacji o jakies rzetelne zrodlo takich twierdzen.
Zdaje się, ze chodzi o to: http://www.ulc.gov.pl/pl/publikacje/wia ... wietrznych A w szczególności o zapis:
Ponadto przepisy wykonawcze mają rozszerzyć krąg osób, które będą zobowiązane do przejścia obowiązkowych szkoleń teoretycznych i praktycznych,
Stąd pojawia się obawa, że połączenie zniesienia 600g limitu (obniżenie do 250g) oraz cytowane "rozszerzenie kręgu osób", stworzy poważne problemy dla obecnych użytkowników nie posiadających świadectw kwalifikacji UAVO. Słowem zmusi ich do przejścia szkoleń i zdania egzaminów lub... sprzedaży drona. Skoro w chwili obecnej wszystkie loty komercyjne wymagają świadectwa kwalifikacji to logicznie rzecz biorąc, rozszerzenie musi iść w kierunku tych niekomercyjnych.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

pull_up pisze:
Ponadto przepisy wykonawcze mają rozszerzyć krąg osób, które będą zobowiązane do przejścia obowiązkowych szkoleń teoretycznych i praktycznych,
Eeeh, nie ma to jak jeden cos uslyszy, drugi przekreci, trzeci zmysli i tworzy sie panika.

A tu chodzi o onlineowe szkolenie/test - no faktycznie wielki dramat, katastrofa i koniec swiata. Tak przy okazji to DJI juz takie testy robi w kilku krajach - zauwazyles masowe wyzbywanie sie dronow?
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: labo »

Panowie, interesuje mnie ATZ6KM. Poprawcie mnie jeśli źle piszę.

W ATZ można latać jeśli nieaktywna. Jak aktywna za zgodą i na warunkach kontroli lotów, wyjątek poniżej 600g dla VLOS, powyżej 1km od granicy lotniska, 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m.

W ATZ6KM loty RPAS <600g dozwolone powyżej 1km od granicy lotniska i do 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m. (czyli tu nie ma różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM dla małych <600g). Dla RPAS <25kg za zgodą i na warunkach kontroli lotów. No właśnie, ale nie widzę czy jak jest nieaktywna to także??? Rozumiem, że także jak nieaktywna, bo inaczej dla masy <25kg by nie było różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM. Dobrze myślę?
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

labo pisze:Panowie, interesuje mnie ATZ6KM. Poprawcie mnie jeśli źle piszę.

W ATZ można latać jeśli nieaktywna. Jak aktywna za zgodą i na warunkach kontroli lotów, wyjątek poniżej 600g dla VLOS, powyżej 1km od granicy lotniska, 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m.

W ATZ6KM loty RPAS <600g dozwolone powyżej 1km od granicy lotniska i do 30m wysokości lub najwyższej przeszkody w promieniu 100m. (czyli tu nie ma różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM dla małych <600g). Dla RPAS <25kg za zgodą i na warunkach kontroli lotów, ale czy jak jest nieaktywna to także??? Rozumiem, że także jak nieaktywna, bo inaczej dla masy <25kg by nie było różnicy pomiędzy ATZ a ATZ6KM. Dobrze myślę?
Zle.

Po pierwsze jak strefa jest nieaktywna, to tak jakby jej nie bylo.
Po drugie formalnie nie ma czegos takiego jak ATZ6KM - jest ATZ w ktorym lot wymaga zgody i pewne zlagodzenia tego wymagania dla niektorych rodzajow dronow przy lotach powyzej 1km i powyzej 6km od granicy lotniska.
Po trzecie dronem lzejszym niz 25kg mozesz latac w ATZ w odleglosci wiekszej niz 6km od granicy lotniska bez koniecznosci uzyskiwania zgody do wysokosci 100m AGL.

Masz to klarownie wyjasnione w FAQ w punkcie "Czy moge latac dronem kolo lotniska?"
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: labo »

Kolejnie pytanie: w rozporządzeniu nie widzę (albo pomroczność) na jaki czas są ważne uprawnienia VLOS. To jest jakiś inny przepis?
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 1 lutego 2019) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

labo pisze:pomroczność
Tak
labo pisze:To jest jakiś inny przepis?
Tak, jest wymieniony w rozporzadzeniu
Zablokowany