Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
[Ośrodek Planowania Strategicznego] - prezentacje są własnością Ośrodka Planowania Strategicznego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
KOORDYNACJA LOTÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH I MODELI LATAJĄCYCH (RPA) O MASIE NIE WIĘKSZEJ NIŻ 25KG I WYKONYWANYCH WYŁĄCZNIE W ZASIĘGU WZROKU OPERATORA
Powyższe loty muszą być wykonywane zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków - Załącznik nr 6.
Operatorzy modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o MTOM nie większej niż 25 kg używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku operatora (VLOS) planujący loty w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) mają obowiązek dokonać zgłoszenia do PAŻP na minimum 5 dni przed planowanymi lotami celem określenia możliwości i warunków wykonania lotów.
Dane adresowe komórki PAŻP rozpatrującej zgłoszenie:
faks: +48-22-574-5729
e-mail: asm1@pansa.pl
Wymagane dane w zgłoszeniu:
- lokalizacja lotów (współrzędne WGS-84),
- typ/rodzaj zdalnie sterowanego statku powietrznego (w tym MTOM),
- data i czas (UTC),
- maksymalna wysokość lotów (w stopach lub metrach AGL),
- krótki opis przedsięwzięcia (np. filmowanie, rekreacyjnie),
- dane adresowe/kontakt do zgłaszającego.
Więcej + MAPA
KOORDYNACJA LOTÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH I MODELI LATAJĄCYCH (RPA) O MASIE NIE WIĘKSZEJ NIŻ 25KG I WYKONYWANYCH WYŁĄCZNIE W ZASIĘGU WZROKU OPERATORA
Powyższe loty muszą być wykonywane zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków - Załącznik nr 6.
Operatorzy modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o MTOM nie większej niż 25 kg używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku operatora (VLOS) planujący loty w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) mają obowiązek dokonać zgłoszenia do PAŻP na minimum 5 dni przed planowanymi lotami celem określenia możliwości i warunków wykonania lotów.
Dane adresowe komórki PAŻP rozpatrującej zgłoszenie:
faks: +48-22-574-5729
e-mail: asm1@pansa.pl
Wymagane dane w zgłoszeniu:
- lokalizacja lotów (współrzędne WGS-84),
- typ/rodzaj zdalnie sterowanego statku powietrznego (w tym MTOM),
- data i czas (UTC),
- maksymalna wysokość lotów (w stopach lub metrach AGL),
- krótki opis przedsięwzięcia (np. filmowanie, rekreacyjnie),
- dane adresowe/kontakt do zgłaszającego.
Więcej + MAPA
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
PRZYKLEIĆ !
pozdrawiam, Jacek
__________________
Sprzęt był sprawny. Użytkownik nie.
W Hangarze; Hujsban FPV, KRAB 250, Qamikaze X4, OctoCongoCopter X8, Kadłubek, Raptor,
__________________
Sprzęt był sprawny. Użytkownik nie.
W Hangarze; Hujsban FPV, KRAB 250, Qamikaze X4, OctoCongoCopter X8, Kadłubek, Raptor,
-
- Posty: 746
- Rejestracja: czwartek 01 wrz 2011, 10:44
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
A to przykład z praktyki, jak należy sprawę załatwić. Nie jest to ani trudne, ani czasochłonne, ani kosztowne. Mamy za to spokój i satysfakcję należenia do świadomych i odpowiedzialnych pilotów-operatorów BSP.
1. Pobieramy i wypełniamy formularz:
4. Każdorazowo przed rozpoczęciem lotu, najpóźniej na 10 minut przed planowanym startem, należy uzgodnić lot z wskazanym w odpowiedzi organem ATC. Tak samo zgłaszamy zakończenie lotów. W czasie lotów komórkę mamy włączoną tak, aby była możliwość kontaktu ze strony organu ATC. Jeśli latamy w obszarze z kiepskim zasięgiem GSM, uzgadniając lot informujemy o tym organ ATC.
5. Latamy w spokoju i legalnie, oczywiście przestrzegając ograniczeń wskazanych w odpowiedzi na wniosek oraz przekazanych przez organ ATC.
1. Pobieramy i wypełniamy formularz:
- Zgłoszenie przeprowadzenia lotów bezzałogowych statków powietrznych w warunkach VLOS o masie nie większej niż 25kg, wykonywanych w przestrzeni CTR - Microsoft Word, lub
- Zgłoszenie przeprowadzenia lotów bezzałogowych statków powietrznych w warunkach VLOS o masie nie większej niż 25kg, wykonywanych w przestrzeni CTR - Adobe Acrobat
- Przykład wypełnionego wniosku
- W poz. 1 pole "Miejsce realizacji" wpisujemy nazwę miejscowości na terenie której wykonywane będą loty. Szczegółowe wskazanie miejsca wykonywania lotów ma miejsce w poz. 2.
- W poz. 1 pole "Data, czas" wskazujemy zakres czasu, w jakim wykonywane będą loty.
- Pracownicy PAŻP otrzymują dużo takich wniosków. Jeśli loty mają mieć charakter cykliczny a nie jednorazowy (np. chcemy "zalegalizować" miejscówkę, w której raz od czasu chcemy latać), warto ułatwić im pracę a sobie zaoszczędzić czasu, poprzez wskazanie odpowiednio dużego zakresu czasowego. Maksymalnie może to być okres trzymiesięczny, przed upływem którego składamy wniosek na kolejne trzy miesiące itd.
- faksem na numer 22 574 57 69 lub 22 574 57 13, lub
- mailem na adres asm1@pansa.pl, lub
- pocztą tradycyjną na adres Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Ośrodek Planowania Strategicznego ASM1, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa
4. Każdorazowo przed rozpoczęciem lotu, najpóźniej na 10 minut przed planowanym startem, należy uzgodnić lot z wskazanym w odpowiedzi organem ATC. Tak samo zgłaszamy zakończenie lotów. W czasie lotów komórkę mamy włączoną tak, aby była możliwość kontaktu ze strony organu ATC. Jeśli latamy w obszarze z kiepskim zasięgiem GSM, uzgadniając lot informujemy o tym organ ATC.
5. Latamy w spokoju i legalnie, oczywiście przestrzegając ograniczeń wskazanych w odpowiedzi na wniosek oraz przekazanych przez organ ATC.
Pozdrawiam, Sebastian
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Wypadałoby tytuł wątku uzupełnić uwagą że temat dotyczy przestrzeni kontrolowanej (nie tylko CTR)
W przypadku przestrzeni G to chyba nic nie trzeba robić poza (nieobowiązkowym ale świadczącym o kulturze współżycia i współdzielenia przestrzeni) poinformowaniem właściwego FISu, zgadza się?
W przypadku przestrzeni G to chyba nic nie trzeba robić poza (nieobowiązkowym ale świadczącym o kulturze współżycia i współdzielenia przestrzeni) poinformowaniem właściwego FISu, zgadza się?
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Wg mnie nie trzeba zmieniać, ponieważ opisana procedura zgłoszenia dotyczy CRT, ale w linkowanym artykule opisany jest sposób postępowania również dla innych stref - czyli jak w temacie: koordynacja lotów w ogóle.
- kamilborkowski
- Posty: 2183
- Rejestracja: niedziela 02 lut 2014, 14:43
- Lokalizacja: Opole
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Panowie, wielkie dzięki za to, przede wszystkim breweryhills za praktyczny przykład!
Wyprzedaję wszystko - http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=46147
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Warto jeszcze dodać, że PAŻP wychodzi trochę na przeciw modelarzom i z tego co kiedyś dowiedziałem się od jednego pracownika PAŻP istnieje opcja, żeby zgłosić pewne stałe miejsca modelarskie do PAŻPu jednorazowo i jedynie aktywować "strefę lotów" telefonicznie - wtedy nie trzeba spełniać tego warunku, że zawsze 5 dni wcześniej. Jedyny minus jest taki, że srodowisko modelarskie w danym mieście musi wyznaczyć osobę kontaktową, która będzie odpowiedzialna zawsze za aktywowanie i zamykanie lotów przed ich rozpoczęciem i po zakończeniu. Poza tym nie ponosi się żadnych kosztów z tego co pamiętam, ale ktoś musi wziąć częściową odpowiedzialność za grupę modelarzy.
Zapraszam na http://zrobsobiedrona.blogspot.com oraz http://swiatdronow.pl.
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Przydatne dla operatorów BSP, powstała aplikacja na komórki z mapami przestrzeni powietrznej.
https://droneradar.eu/
https://www.facebook.com/DroneRadar/
https://droneradar.eu/
https://www.facebook.com/DroneRadar/
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.
Realis familiam pater, mater et filii est.
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Fajne, bo chyba zawierajace najbardziej aktualne dane (tak przynajmniej twierdza), ale szkoda ze mozna sprawdzic status tylko dla aktualnej lokalizacji a nie dla dowolnej.pirzol pisze:Przydatne dla operatorów BSP, powstała aplikacja na komórki z mapami przestrzeni powietrznej.
Fajna jest tez opcja CHECKIN, jak ludzie zaczna tego uzywac, bedzie mozna zobaczyc kto lata w okolicy :)
Re: Odp: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Aplikacja niezgodna z moim urządzeniem. Uwielbiam ten komunikat.
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Z moim windowsem tym bardziej
- grzegorz2906
- Posty: 117
- Rejestracja: środa 15 kwie 2015, 15:52
- Lokalizacja: Racibórz
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Odpaliłem dla testu. Centrum miasta, ścisła zabudowa, powyżej 25tys mieszkańców, a lampka świeci na zielono- czyli można latać ;)pirzol pisze:Przydatne dla operatorów BSP, powstała aplikacja na komórki z mapami przestrzeni powietrznej.
https://droneradar.eu/
https://www.facebook.com/DroneRadar/
Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
U, wygląda ciekawie, zaraz przetestuję
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Stref miejskich nie uwzglednia, bo to ewidentne niedopatrzenie w przepisach.grzegorz2906 pisze:Odpaliłem dla testu. Centrum miasta, ścisła zabudowa, powyżej 25tys mieszkańców, a lampka świeci na zielono- czyli można latać ;)
Re: Koordynacja lotów BSP i model latających (MAPA!)
Temat sprzed kilku miesięcy, ale coraz bardziej aktualny dla coraz większej rzeszy świadomych operatorów BSP. Tak więc chciałem zapytać (bo kurde nie mogę tego znaleźć) , jak należy przeprowadzić rozmowę telefoniczną z TWR ??
W dniu wczorajszym wysłałem swoje pierwsze :) , zgłoszenie dotyczące lotu w strefie CTR w Krakowie . W dniu dzisiejszym otrzymałem zgodę od PAŻP na latanie. W piśmie jest informacja , że 10 minut przed planowanym lotem mam skontaktować się z TWR EPKK (odpowiedzialnym za tę strefę, a znajdujący się w Warszawie nie Krakowie). Oczywiście, wiem , że należy przed lotem zadzwonić, tylko nie do końca wiem, jak tę rozmowę / zgłoszenie lotu przeprowadzić, tak aby być "bez zbędnego tłumaczenia" zrozumianym po drugiej stronie. Wiem , że należy zadzwonić przed i po zakończeniu lotu, pytanie tylko jak to zrobić "profesjonalnie" ?? Dzięki
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ok. Po wykonaniu już kilku telefonów i zmierzeniu się z kilkoma osobami z wierzy kontroli i nie tylko , napiszę jak prawidłowo powinien wyglądać telefon do TWR , który wykonujemy 10 minut przed lotem i zaraz po jego zakończeniu.
Załóżmy , że dostajemy pozwolenie na latanie w strefie CTR Kraków, Rejon lotów 8, lot na wysokości 100m AGL, Promień 150m (Wszystkie te dane dostajemy w piśmie zwrotnym od PAŻP)
Przed rozpoczęciem lotu naszym statkiem powietrznym np. "dronem" , 10 minut przed oderwaniem się od ziemi, wykonujemy telefon do TWR na numer, podany w odpowiedzi od PAŻP. Rozmowa powinna wyglądać następująco:
Dzień Dobry. Zgłaszam lot bezzałogowego statku powietrznego , Kraków CTR, Rejon lotów nr 8. Lot na wysokości do 100 m AGL. Przewidywany czas lotu około 1,5 godziny. Dziękuję
Te dane wystarczą dla nadzorującego strefą.
Po zakończeniu lotów (jest to dosyć ważne i należy o tym pamiętać), bierzemy telefon i po raz kolejny dzwonimy do wierzy z informacją:
Dzień Dobry. Zgłaszam zakończenie lotów bezzałogowym statkiem powietrznym, Kraków CTR, Rejon lotów nr.8. Dziękuję
No i to by było na tyle. Pakujemy szybko swój sprzęty i uciekamy zanim zjawią się jakieś służby
W dniu wczorajszym wysłałem swoje pierwsze :) , zgłoszenie dotyczące lotu w strefie CTR w Krakowie . W dniu dzisiejszym otrzymałem zgodę od PAŻP na latanie. W piśmie jest informacja , że 10 minut przed planowanym lotem mam skontaktować się z TWR EPKK (odpowiedzialnym za tę strefę, a znajdujący się w Warszawie nie Krakowie). Oczywiście, wiem , że należy przed lotem zadzwonić, tylko nie do końca wiem, jak tę rozmowę / zgłoszenie lotu przeprowadzić, tak aby być "bez zbędnego tłumaczenia" zrozumianym po drugiej stronie. Wiem , że należy zadzwonić przed i po zakończeniu lotu, pytanie tylko jak to zrobić "profesjonalnie" ?? Dzięki
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ok. Po wykonaniu już kilku telefonów i zmierzeniu się z kilkoma osobami z wierzy kontroli i nie tylko , napiszę jak prawidłowo powinien wyglądać telefon do TWR , który wykonujemy 10 minut przed lotem i zaraz po jego zakończeniu.
Załóżmy , że dostajemy pozwolenie na latanie w strefie CTR Kraków, Rejon lotów 8, lot na wysokości 100m AGL, Promień 150m (Wszystkie te dane dostajemy w piśmie zwrotnym od PAŻP)
Przed rozpoczęciem lotu naszym statkiem powietrznym np. "dronem" , 10 minut przed oderwaniem się od ziemi, wykonujemy telefon do TWR na numer, podany w odpowiedzi od PAŻP. Rozmowa powinna wyglądać następująco:
Dzień Dobry. Zgłaszam lot bezzałogowego statku powietrznego , Kraków CTR, Rejon lotów nr 8. Lot na wysokości do 100 m AGL. Przewidywany czas lotu około 1,5 godziny. Dziękuję
Te dane wystarczą dla nadzorującego strefą.
Po zakończeniu lotów (jest to dosyć ważne i należy o tym pamiętać), bierzemy telefon i po raz kolejny dzwonimy do wierzy z informacją:
Dzień Dobry. Zgłaszam zakończenie lotów bezzałogowym statkiem powietrznym, Kraków CTR, Rejon lotów nr.8. Dziękuję
No i to by było na tyle. Pakujemy szybko swój sprzęty i uciekamy zanim zjawią się jakieś służby