zamarzyła mi się lekka hexa
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
zamarzyła mi się lekka hexa
Wreszcie kończę projekt, nad którym pracowałem przez ostatnie kilka tygodni - to hexa w wydaniu NIE składanym
skoro założenie jest nie składać to hexa musi być mała, by zmieścić się do każdego pojazdu, w związku z tym nie może być ani wysoka ani tym bardziej szeroka
dodatkow mój odwieczny cel latać co najmniej 30 minut musi być zachowany...
kurde, ale to przecież hexa, śmigła muszą być 17 cali a przy takich śmigłach całość musiała by mieć prawie metr średnicy
bach I jest pomysł, a co gdyby połowa motorów była zwrócona w dół, lekkie pokrycie na śmigłach może I troche zmniejszy efektywność, ale możliwość transport przeważyła, poza tym skoro koptery latają w konfiguracji Y6 I strata efektywności ma 10% przy pełnym pokryciu to lekkie pokrycie nie powinno więc stanowić wielkiego problemu by uzyskać moje 40 minut - decyzja zapadła
ale dalej problem, skoro połowa śmigieł będzie u dołu to jak mam składać nogi...
I znów pomysł - a gdyby nogi wbudować w ramiona, które mają motory skierowane do gory?
ale dalej kolejny problem
skoro to hexa czyli motorów aż o 2 więcej niż przy quadzie, kopter będzie cięższy, więc całość będzie raczej mało wydajna bo na jednej baterii to lżejszy quad latać będzie dłużej - I kolejna decyzja: 6 motorów więc muszą być 2 baterie
I do roboty
center platy tak małe jak się dało
oczywiście moje nowe zaciski kątowe co nie dają się bujać kopterowi w locie w dół
trzeba wymyślić coś jak nogi przykręcić
I gotowe
o tyle mogę się pochwalić, że ten kopterek jest od początku inny od wszystkiego co jest robione na świecie, ok, pewnie ameryki nie odkryłem, bo ludzie miewają wiele różnych pomysłów, ale jednak, to wszystko to wymysł tylko mojej wyobraźni :) bez podglądania jak to robią inni
naprawdę kilka ciekawych rzeczy:
- zaciski na rurki z kątowym mocowaniem 5 stopni (ok, już to znacie)
- zaciski motorów niemal wbudowane w same motory (to już było przy quadzie też)
- fajowe zaciski na rurki mocujące mechanizm nóg składanych - to jest super nowe :)
- kompletnie nowe podejście do sposobu mocowania baterii, właściwie to dwóch...
- zupełnie nowe mojego pomysłu wieszaki do rurek 10mm (troche wzorowane na Tarocie, jakkolwiek moje nie mają luzów I są lżejsze)
no I fotki w końcu
a reasumując wagę:
kopter: 638 gram
mocowania silników 6*16= 96 + 638 = 734
w porównania do mojego quada, który waży 563 gramy daje to 171 gram różnicy, czyli jedno ramię więcej waży w uproszczeniu 85 gram, chyba nie jest źle
kierunek rozwoju:
dwie baterie 4s 10000mAh każda (kupiłem w HK po 30USD :)
śmigła 17 cali
silniki dualsky 5010 - każdy daje ok 1,5kg na pełnym ciągu
wierzę, że może uda się złamać godzinkę :)
skoro założenie jest nie składać to hexa musi być mała, by zmieścić się do każdego pojazdu, w związku z tym nie może być ani wysoka ani tym bardziej szeroka
dodatkow mój odwieczny cel latać co najmniej 30 minut musi być zachowany...
kurde, ale to przecież hexa, śmigła muszą być 17 cali a przy takich śmigłach całość musiała by mieć prawie metr średnicy
bach I jest pomysł, a co gdyby połowa motorów była zwrócona w dół, lekkie pokrycie na śmigłach może I troche zmniejszy efektywność, ale możliwość transport przeważyła, poza tym skoro koptery latają w konfiguracji Y6 I strata efektywności ma 10% przy pełnym pokryciu to lekkie pokrycie nie powinno więc stanowić wielkiego problemu by uzyskać moje 40 minut - decyzja zapadła
ale dalej problem, skoro połowa śmigieł będzie u dołu to jak mam składać nogi...
I znów pomysł - a gdyby nogi wbudować w ramiona, które mają motory skierowane do gory?
ale dalej kolejny problem
skoro to hexa czyli motorów aż o 2 więcej niż przy quadzie, kopter będzie cięższy, więc całość będzie raczej mało wydajna bo na jednej baterii to lżejszy quad latać będzie dłużej - I kolejna decyzja: 6 motorów więc muszą być 2 baterie
I do roboty
center platy tak małe jak się dało
oczywiście moje nowe zaciski kątowe co nie dają się bujać kopterowi w locie w dół
trzeba wymyślić coś jak nogi przykręcić
I gotowe
o tyle mogę się pochwalić, że ten kopterek jest od początku inny od wszystkiego co jest robione na świecie, ok, pewnie ameryki nie odkryłem, bo ludzie miewają wiele różnych pomysłów, ale jednak, to wszystko to wymysł tylko mojej wyobraźni :) bez podglądania jak to robią inni
naprawdę kilka ciekawych rzeczy:
- zaciski na rurki z kątowym mocowaniem 5 stopni (ok, już to znacie)
- zaciski motorów niemal wbudowane w same motory (to już było przy quadzie też)
- fajowe zaciski na rurki mocujące mechanizm nóg składanych - to jest super nowe :)
- kompletnie nowe podejście do sposobu mocowania baterii, właściwie to dwóch...
- zupełnie nowe mojego pomysłu wieszaki do rurek 10mm (troche wzorowane na Tarocie, jakkolwiek moje nie mają luzów I są lżejsze)
no I fotki w końcu
a reasumując wagę:
kopter: 638 gram
mocowania silników 6*16= 96 + 638 = 734
w porównania do mojego quada, który waży 563 gramy daje to 171 gram różnicy, czyli jedno ramię więcej waży w uproszczeniu 85 gram, chyba nie jest źle
kierunek rozwoju:
dwie baterie 4s 10000mAh każda (kupiłem w HK po 30USD :)
śmigła 17 cali
silniki dualsky 5010 - każdy daje ok 1,5kg na pełnym ciągu
wierzę, że może uda się złamać godzinkę :)
Re: zamarzyła mi się lekka hexa
Ciekawy projekt. Jestem ciekaw osiągów gotowego koptera.
Jeśli tak walczysz z wagą, to od razu nasuwa się pytanie: czy koniecznie potrzebujesz składanego podwozia. Rezygnując z niego i skracając nogi oszczędzasz spokojnie 60-80 gramów...darek pisze:ale dalej problem, skoro połowa śmigieł będzie u dołu to jak mam składać nogi...
I znów pomysł - a gdyby nogi wbudować w ramiona, które mają motory skierowane do gory?
Re: zamarzyła mi się lekka hexa
rzecz polega na tym, że nie tylko chodzi o wage ale o wage w platformie do filmowania
jeśli nogi nie będą składane to nie da się obracać kamerką o 360 stopni a tak właśnie ma być
składane podwozie w quadzie light waży 158 gramy (wraz z całym osprzętem, śrubkami itp) sam kopter więc waży poniżej 400 gram ale trzeba by lądować na baterii, w hexie podwozie waży 172 gramy (mimo, że ma 3 nogi składane) czyli hexa bez podwozia była by lekko ponad 500 gram
ale ja nie chcę bić rekordów a jedynie stworzyć długo latającą platform do filmowania a taka ma swoje potrzeby, z których po prostu nie chcę zrezygnować
ta hexa (I quad) to będą jedyne platformy nie składane, ale za to na tyle małe by dało się je przewozić bez składania, oszczędność wagi na materiałach, składaniu I całej reszcie daje ostatecznie rezultat w postaci stosunkowo niewielkiej wagi całości, która spełnia lepiej luib gorzej potrzeby wszystkich jako platformy do filmowania, następne projekty będą już składały ramiona, lepiej do transportu ale będzie zawsze ciężej, niestety
jeśli nogi nie będą składane to nie da się obracać kamerką o 360 stopni a tak właśnie ma być
składane podwozie w quadzie light waży 158 gramy (wraz z całym osprzętem, śrubkami itp) sam kopter więc waży poniżej 400 gram ale trzeba by lądować na baterii, w hexie podwozie waży 172 gramy (mimo, że ma 3 nogi składane) czyli hexa bez podwozia była by lekko ponad 500 gram
ale ja nie chcę bić rekordów a jedynie stworzyć długo latającą platform do filmowania a taka ma swoje potrzeby, z których po prostu nie chcę zrezygnować
ta hexa (I quad) to będą jedyne platformy nie składane, ale za to na tyle małe by dało się je przewozić bez składania, oszczędność wagi na materiałach, składaniu I całej reszcie daje ostatecznie rezultat w postaci stosunkowo niewielkiej wagi całości, która spełnia lepiej luib gorzej potrzeby wszystkich jako platformy do filmowania, następne projekty będą już składały ramiona, lepiej do transportu ale będzie zawsze ciężej, niestety
Re: zamarzyła mi się lekka hexa
Składana rama Tarota FY690S co prawda z nie składanym podwoziem podają 600gram
Re: zamarzyła mi się lekka hexa
I co z tego wynika?
Re: zamarzyła mi się lekka hexa
W czym twoja jest lepsza? Oczywiście po za tym że własnoręcznie zrobiona. Szczerze mówiąc nie wiem czemu Twoja jest cięższa bo wygląda bardzo minimalistycznie w stosunku do Tarota. Na pewno swoje robi składane podwozie albo waga Tarota jest podana w ogóle bez podwozia. Czy nie było by lepiej zastosować tylko dwie nogi? I jeszcze jedno. Czy zastosowanie składanych ramion na zatrzaski by podniosło wagę? Stosujesz swoje mocowania rurek pod kątem ale chyba byś mógł zrobić też takie zatrzaski podobne do tych http://abc-rc.pl/Zatrzask-16mm
Re: zamarzyła mi się lekka hexa
jeżeli porównujesz dwie różne rzeczy w sposób prosty to na pierwszy rzut oka widzisz tylko proste liczby, dopiero gdy przyglądasz się bliżej to dostrzeżesz więcej różnic I właśnie taki błąd popełniasz, tak mi się wydaje
na przykład opis w abc-rc: Możliwe śmigła: 10-13 cali
ja zamocuję w swojej ramie śmigła 17 cali
nogi zauważyłeś, ale idąc dalej, ja zaprojektowałem zastosowanie 2 baterii, w tarocie widzę jedną płytę bateryjną I opis z abc-rc: Akumulator zalecany: 14,8V 4000-5000mAh, u mnie będą to 2 baterie 4s 10000mAh
u mnie ramiona mają kąt 5 stopni, w tarocie jest płasko (sama ta opcja jest warta małą fortune, poczytaj czemu)
w tarocie rama składa się tylko w jednej płaszczyźnie, masz rurki ok 70cm długie ale nogi wciąż odstają o dobre 30 cm, u mnie rama będzie płaska po podniesieniu nóg choć szersza bo będę miał ok rurki w rozstawie ok 65x73 (tak są planowane)
składane ramiona znacząco wpływają na utratę sztywności a u mnie są osadzone na stałe o bardzo specjalnych zaciskach I ze świecą szukać tak sztywnej ramy, mimo, że moje rurki mają o 1mm mniejszą średnicę
dodatkowo gdybyś chciał zainstalować w ramietarota składane nogi to stanie się ona cięższa, a jej ciężar będzie bardzo zbliżony do mojej ramy
reasumując rama tarota będzie latać max 20 minut a moja 40-50 minut
to, że nie są to mrzonki masz na filmiku:
40 minut bez niszczenia baterii bo lądowanie jest przy 3.6V na celę I gdyby to było konieczne kopter mógłby latać kolejne 5-10 minut
gdy porównujesz koptery powinieneś patrzeć nie na same gabaryty koptera ale śmigła jekie mogą obsłużyć, na przykład Tarot X6: http://abc-rc.pl/Tarot-TL6X001 może przyjąć śmigła 15 cali, po wydłużeniu ramion zapewne I 17 cali a w opisie: Niska waga ramy: 1580g a potem nawet 2kg
to chyba pokazuje moją ramę w nieco innym świetle :)
na przykład opis w abc-rc: Możliwe śmigła: 10-13 cali
ja zamocuję w swojej ramie śmigła 17 cali
nogi zauważyłeś, ale idąc dalej, ja zaprojektowałem zastosowanie 2 baterii, w tarocie widzę jedną płytę bateryjną I opis z abc-rc: Akumulator zalecany: 14,8V 4000-5000mAh, u mnie będą to 2 baterie 4s 10000mAh
u mnie ramiona mają kąt 5 stopni, w tarocie jest płasko (sama ta opcja jest warta małą fortune, poczytaj czemu)
w tarocie rama składa się tylko w jednej płaszczyźnie, masz rurki ok 70cm długie ale nogi wciąż odstają o dobre 30 cm, u mnie rama będzie płaska po podniesieniu nóg choć szersza bo będę miał ok rurki w rozstawie ok 65x73 (tak są planowane)
składane ramiona znacząco wpływają na utratę sztywności a u mnie są osadzone na stałe o bardzo specjalnych zaciskach I ze świecą szukać tak sztywnej ramy, mimo, że moje rurki mają o 1mm mniejszą średnicę
dodatkowo gdybyś chciał zainstalować w ramietarota składane nogi to stanie się ona cięższa, a jej ciężar będzie bardzo zbliżony do mojej ramy
reasumując rama tarota będzie latać max 20 minut a moja 40-50 minut
to, że nie są to mrzonki masz na filmiku:
40 minut bez niszczenia baterii bo lądowanie jest przy 3.6V na celę I gdyby to było konieczne kopter mógłby latać kolejne 5-10 minut
gdy porównujesz koptery powinieneś patrzeć nie na same gabaryty koptera ale śmigła jekie mogą obsłużyć, na przykład Tarot X6: http://abc-rc.pl/Tarot-TL6X001 może przyjąć śmigła 15 cali, po wydłużeniu ramion zapewne I 17 cali a w opisie: Niska waga ramy: 1580g a potem nawet 2kg
to chyba pokazuje moją ramę w nieco innym świetle :)
Re: zamarzyła mi się lekka hexa
Tarot też ma składane nogi, już doczytałem dlaczego zastosowałeś 3 nogi. Robiąc to samo w Tarocie też założysz większe śmigła. Sugeruję tylko że gdybyś przerobił swoje mocowania na ruchome to mógłyś zrobić ramę składaną.
Re: zamarzyła mi się lekka hexa
który tarot ma składane nogi? ten 600 gram czy ten 2kg?
FY690S: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=17045 - ma ruchome nogi ale pozbawione machanizmu podnoszenia)
jak zaczniesz przerabiać tarota to przestanie on być tak lekki jak w specyfikacji (to akurat dotyczy
co do składanych nóg to mam swoje plany, ten kopter ma być NIE składany z założenia, nie każdy uważa, że składane znaczy dobre włącznie ze mną, jakkolwiek dostrzegam plusy takiego rozwiązania
pomysł mocowania nóg do rurek jest oczywiście do skopiowania, jedynie ty będziasz miał niemałe z tym problem a moje 3 nogi ważą zaledwie 20 gram więcej jak składane 2 nogi
no nic, kjażdy ma swoje preferencje, jeden woli kupić inny woli zrobić, ja należę do tych drugich tym bardziej, że większość oferty na rynku mi po prostu nie leży a czy tobie będzie leżeć to już twoja decyzja
FY690S: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=17045 - ma ruchome nogi ale pozbawione machanizmu podnoszenia)
jak zaczniesz przerabiać tarota to przestanie on być tak lekki jak w specyfikacji (to akurat dotyczy
co do składanych nóg to mam swoje plany, ten kopter ma być NIE składany z założenia, nie każdy uważa, że składane znaczy dobre włącznie ze mną, jakkolwiek dostrzegam plusy takiego rozwiązania
pomysł mocowania nóg do rurek jest oczywiście do skopiowania, jedynie ty będziasz miał niemałe z tym problem a moje 3 nogi ważą zaledwie 20 gram więcej jak składane 2 nogi
no nic, kjażdy ma swoje preferencje, jeden woli kupić inny woli zrobić, ja należę do tych drugich tym bardziej, że większość oferty na rynku mi po prostu nie leży a czy tobie będzie leżeć to już twoja decyzja
Re: zamarzyła mi się lekka hexa
Cześć Darku.
Mi za to bardzo spodobał się pomysł z trzema podnoszonymi nogami. Myślałem już o takim rozwiązaniu w Y6 (pomiędzy ramionami).
Jak postępy w pracach ? Ciekawi mnie sprawność napędów gdy strumienie napędów nachodzą na siebie
Mi za to bardzo spodobał się pomysł z trzema podnoszonymi nogami. Myślałem już o takim rozwiązaniu w Y6 (pomiędzy ramionami).
Jak postępy w pracach ? Ciekawi mnie sprawność napędów gdy strumienie napędów nachodzą na siebie
Re: zamarzyła mi się lekka hexa
wkrótce
na razie dostałem śmigła I muszę je przerrobić
tak: http://www.carbon-cnc.eu/pl/blog/ciecie ... cie-smigla
oraz tak: http://www.carbon-cnc.eu/pl/blog/ciecie ... nia-smigla (tyle, że 22x5,5 bo 20x5,5 już przerobiłem)
no I właściwie można podpinać bebechy
tyle, że po drodze miałem dodatkowe przemyślenia I zacząłem pracę nad Octo z 4 nogami, początkowo miał być hexa z trzema ale po przeliczeniu ciągu doszedłem do wniosku, że octo będzie miał lepsze wykorzystanie, ten octo użyje cienkie rurki 15mm I silniki tylko dualsky 5010 ze śmigłami 17 cali, tyle, że by gabaryty były mniejsze połowa motorów będzie zwrócona do gory a połowa do dołu, będą zakłady około 20% ale wydaje mi się, że mała rama jest tego warta, ten oco będzie miał ciągu 8 x 1600 = 12,8kg czyli masa do lotu to około 6,5kg - ten kopter będzie albo długodystansowcem z gimbalem gopro albo powinien latać ze 30 minut z moim gimbalem polatucha (około 1,3kg z aparatem sony nex 5)
no nic, wkrótce na pewno coś poślę nowego
na razie dostałem śmigła I muszę je przerrobić
tak: http://www.carbon-cnc.eu/pl/blog/ciecie ... cie-smigla
oraz tak: http://www.carbon-cnc.eu/pl/blog/ciecie ... nia-smigla (tyle, że 22x5,5 bo 20x5,5 już przerobiłem)
no I właściwie można podpinać bebechy
tyle, że po drodze miałem dodatkowe przemyślenia I zacząłem pracę nad Octo z 4 nogami, początkowo miał być hexa z trzema ale po przeliczeniu ciągu doszedłem do wniosku, że octo będzie miał lepsze wykorzystanie, ten octo użyje cienkie rurki 15mm I silniki tylko dualsky 5010 ze śmigłami 17 cali, tyle, że by gabaryty były mniejsze połowa motorów będzie zwrócona do gory a połowa do dołu, będą zakłady około 20% ale wydaje mi się, że mała rama jest tego warta, ten oco będzie miał ciągu 8 x 1600 = 12,8kg czyli masa do lotu to około 6,5kg - ten kopter będzie albo długodystansowcem z gimbalem gopro albo powinien latać ze 30 minut z moim gimbalem polatucha (około 1,3kg z aparatem sony nex 5)
no nic, wkrótce na pewno coś poślę nowego