Autopilot by Zbig & Pitlab

Autorskie projekty naszych użytkowników

Moderatorzy: marbalon, moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Rufio
Posty: 1157
Rejestracja: sobota 23 kwie 2011, 22:57
Lokalizacja: Wa-wa

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: Rufio »

Wiosna idzie, loty się zaczynają już sensowne a wraz z nimi pytanie, bo była ochota na test lotu w trybie HOLD.
I po 5km model zaczął krążyć.
Byłem prawie pewien, że zacznie wracać do bazy a tu zdziwienie.Zdarzyło się, że AP zgłupiał lub RC zgłupiało i wyjść z AUTO do STAB się nie dało.

Czy jest gdzieś opcja ustawienia "co ma zrobić AP jak dobije do granicy", której nie zauważyłem dotąd np. RTH, circle?
Assur92
Posty: 674
Rejestracja: niedziela 12 sty 2014, 02:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: Assur92 »

Ja mam za to pytanie, a raczej prośbę o wytłumaczenie jak zrobić kalibracje czujników w różnych temperaturach. Przez przypadek się wkliknąłem w ustawienia serwisowe i wykonałem tą kompesacje w temp pokojowej. Teraz nie wiem jak i do jakiej temp schłodzić i do jakiej podgrzać kanapkę by chodziła OK.
Wiem że gdzieś to było, ale używałem wtedy innego systemu i pominąłem tą informację no i teraz mam nauczkę jak przesiadłem się na ten system...
RIP Bixler 1.1, quadro 15, QAV 250, Pioneer XL
Awatar użytkownika
laciaty
Posty: 477
Rejestracja: środa 11 wrz 2013, 19:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: laciaty »

Ja też byłem przekonany, że po 5 km w trybie hold AP przełączy się na RTH, niestety tak nie jest. Czy jest taka opcja aby model jednak wracał po przleceniu 5 km, ewentualnie możliwość wyboru co ma nastąpić.
eLeReS MOD, Penguin FPV, Beta, X525, Pilatus PC-6 MPX, SkyEye FPV
Awatar użytkownika
Zbig
Posty: 2269
Rejestracja: czwartek 13 gru 2012, 20:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: Zbig »

Nie ma takiej ustawialnej opcji. RTH po HOLD? trochę dziwne - nie po to trzymamy kurs, żeby zaraz potem wracać...
Jeśli RC zgłupiało, to rzeczywiście problem. Ale na to widzę tylko jedno rozwiązanie, podobne do tego w pociągu czy metrze:
"Dead man switch" - jeśli stan wejść RC nie zmieni się przez określony czas to aktywujemy RTH.

Kalibracja żyroskopu:
Mid w temperaturze pokojowej +18...+25 stopni
Max +40...+50 stopni
Min -5.. +5 stopni
płytka musi być absolutnie nieruchomo przy kalibracji (1-2 sek po kliknięciu guzika).
Awatar użytkownika
laciaty
Posty: 477
Rejestracja: środa 11 wrz 2013, 19:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: laciaty »

Zbig pisze: trochę dziwne - nie po to trzymamy kurs, żeby zaraz potem wracać...
. Patrząc na to z innej strony można powiedzieć, że nie po to trzymamy kurs aby krążyć. Mając ostatnio sytuacje w której AP zawiesił się w trybie HOLD wolałbym aby przy braku jakiejkolwiek reakcji z mojej strony wrócił do bazy zamiast krążyć. Udało się wtedy jakoś wyłączyć wspomaganie i w trybie OFF bezpiecznie wylądować w bazie (prawdopodobnie problem był w radiu).
Fajnie byłoby aby więcej osób wypowiedziało się na ten temat.
eLeReS MOD, Penguin FPV, Beta, X525, Pilatus PC-6 MPX, SkyEye FPV
KamilCK
Posty: 658
Rejestracja: sobota 23 sie 2014, 07:55
Lokalizacja: Kielce

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: KamilCK »

Myślę że fajne rozwiązanie by było ale tak jak Zbig pisze że jeśli Ap Nie widzi ruchów po jakimś czasie to wtedy przełącza się na RTH
KamilCK
Posty: 658
Rejestracja: sobota 23 sie 2014, 07:55
Lokalizacja: Kielce

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: KamilCK »

A ja mam jeszcze pytanie do Zbiga
Ostatni Lot
Ustawienia AP
Minimalna wysokość 190m
Maksymalna wysokość 1000m
Lecąc na wysokości 650m wyłączyłem apaparaturę i Ap wyłączył silnik i zaczął opadać czy nie powinno być że zachowuje wysokość przed utratą zasięgu? Czy zejdzie poniżej 190m zadanej i dopiero włączy silnik? Bo z tego co kojarzę powinno być że utrzyma wysokość z przed utraty zasięgu
jwalentek
Posty: 228
Rejestracja: czwartek 09 sty 2014, 11:38
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: jwalentek »

KamilCK pisze:A ja mam jeszcze pytanie do Zbiga
Ostatni Lot
Ustawienia AP
Minimalna wysokość 190m
Maksymalna wysokość 1000m
Lecąc na wysokości 650m wyłączyłem apaparaturę i Ap wyłączył silnik i zaczął opadać czy nie powinno być że zachowuje wysokość przed utratą zasięgu? Czy zejdzie poniżej 190m zadanej i dopiero włączy silnik? Bo z tego co kojarzę powinno być że utrzyma wysokość z przed utraty zasięgu
Jeśli silnik został wyłączony to nic dziwnego, że samolot zaczął obniżać lot. Kolego, wg mnie masz źle ustawionego failsafe-a.
Po wyłączeniu apararury powinien zadziałać Failsafe i załączyć jednocześnie tryb Auto oraz drążek gazu w dół. Wtedy samolot będzie leciał do bazy z gazem ustawionym w parametrze Limit Gazu.
Jarek

SkyCruiser 2.4m, Rmielec 433MHz, 5,8GHz 2W video TX, PitLab OSD+AP+GS+Dedalus, Bevrc PV700.
KamilCK
Posty: 658
Rejestracja: sobota 23 sie 2014, 07:55
Lokalizacja: Kielce

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: KamilCK »

Ale jak mam 100m/120m to silnik normalnie się załącza a ja miałem wysokość 600m a limity były ustawione jak wyżej 190/1000m i po przełączeniu na Auto Ap wyłączył silnik i zaczął obniżać lot a wydaje mi się że powinien po Przełączeniu na RTH utrzymać wysokość z przed przełączenia. Chyba że lot jest ponad max wysokość zadaną
Awatar użytkownika
jelcyn
Posty: 3417
Rejestracja: niedziela 23 sty 2011, 16:56
Lokalizacja: B-stok

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: jelcyn »

Dobrze by było aby włączenie silnika zależało nie tylko od wysokości lecz również od odległości od bazy. Zachodzi duże prawdopodobieństwo że model doleci do bazy szybując bez silnika i nadal utrzyma się w widełkach ustawionych wysokości. Przy lataniu w termice i ogólnie przy szybowcach i niektórych warunkach tylko tym sposobem można sprowadzić model z powrotem. Było o tym wiele razy ale jak w końcu zostało zrobione to nie wiem.
Możliwe że niepożądane zachowanie da się wyeliminować innymi ustawieniami AP.
KamilCK
Posty: 658
Rejestracja: sobota 23 sie 2014, 07:55
Lokalizacja: Kielce

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: KamilCK »

U nas gdzie latamy to jest dość spory problem bo startujemy na wysokość 240mnpm i lecąc mamy dość sporą górę wysokość 661mnpm i po utracie zasięgu za tą góra samolot Obniży lot do 190m ale 190m oz miejsca z którego startował i jest problem bo 240+190= 430mnpm Czyli 661-430=231 i znajdujemy się na kursie kolizyjmym z Przeszkodą
Awatar użytkownika
jelcyn
Posty: 3417
Rejestracja: niedziela 23 sty 2011, 16:56
Lokalizacja: B-stok

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: jelcyn »

Przemyśl ustawienie dolnego limitu na 500m.
KamilCK
Posty: 658
Rejestracja: sobota 23 sie 2014, 07:55
Lokalizacja: Kielce

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: KamilCK »

Lub powinno to być zależne od nas tak jak pojemność Baterii i sami powinniśmy mieć możliwość decydowania a nie jak teraz widełki
jwalentek
Posty: 228
Rejestracja: czwartek 09 sty 2014, 11:38
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: jwalentek »

Ciekawe, u mnie model zawsze utrzymuje tą samą wysokość, a właściwie to nie, bo w trybie RTH AP nie używa SW do utrzymania wysokości lecz wysokość jest wynikiem prawidłowego (lub nie) wytrymowania modelu i ustawionego gazu stałego. Coś jest źle ustawione. Pytanie dlaczego wyłączył ci się silnik?
Jaki masz gaz? Dynamiczny czy stały? Pytałem też czy masz prawidłowo ustawiony failsafe?
Jarek

SkyCruiser 2.4m, Rmielec 433MHz, 5,8GHz 2W video TX, PitLab OSD+AP+GS+Dedalus, Bevrc PV700.
KamilCK
Posty: 658
Rejestracja: sobota 23 sie 2014, 07:55
Lokalizacja: Kielce

Re: Autopilot by Zbig & Pitlab

Post autor: KamilCK »

Gas mam na dynamiczny ale poniżej wysokości 190m normalnie włącza silnik i podnosi wysokość do minimalnej zadanej. Tryb Hold też działa prawidłowo i utrzymuje wysokość i kierunek
ODPOWIEDZ