pierwszy kopter - F450 naza v2 - dobor czesci

FC - wykorzystujące sprzęt firmy DJI

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
baxter321
Posty: 100
Rejestracja: piątek 15 sie 2014, 22:55
Lokalizacja: Jędrzejów

pierwszy kopter - F450 naza v2 - dobor czesci

Post autor: baxter321 »

Witam serdecznie wszystkich forumowiczow. Postanowilem zbudowac swoj pierwszy kopter fpv. Wybor padl na rame f450 z naza v2.
Kopter bedzie posiadal zestaw fpv: nadajnik video mini 250mW, misioosd, kamerke 700tvl, filtr LC. Aparatura to turnigy 9xr z frsky + monitorek i odbiornik video. Caloscia ma zarzadzac naza v2. Do tego dojda inne pierdolki tj. np. gps tracker. Narazie zestaw bedzie bez gimbala.
Najwiekszym dla mnie problemem jest jednak dobor silnikow i pakietu glownego. Wstepnie planowalem silniki 920kv (rctimer) ale kiedy zaczalem szukac w temacie to widze ze polecane sa inne o mniejszym KV np AX-2810Q-750KV z HK. Regulatory planuje takie ESC 30A OPTO simonK (rctimer). Co Wy byscie polecili ? jakie silniki i regulatory do nich? Jezeli nie bede mogl sie zdecydowac to najpewniej wezme 920kv i 30A opto simonk ze strony rc timer.

Nastepna sprawa to pakiet glowny...3s czy 4s? i ile C. ?
Na oku mam 3S 5800mAh Zippy albo 4s 4000-5000mAh Zippy compact z HK
Do tego jakie smigla?

Czyli podsumowujac. Szukam pomocy w doborze silnikow od 920kv w dol, regulatorow, pakietu glownego i smigiel :)

Chcialbym zeby model polatal tak ze 20 min. Posiadam szczegolowa liste podzespolow w pliku xls, tak wiec jezeli ktos by chcial sie blizej temu przyjrzec to moge podeslac. Masa koptera po podsumowaniu elementow wychodzi ok 1530 gram z pakietem 5800 3s.

Pozdrawiam serdecznie i mam nadzieje ze ... pomozecie :)
arczi72
Posty: 6
Rejestracja: niedziela 07 wrz 2014, 09:29
Lokalizacja: Płock

Post autor: arczi72 »

Witam
Moja konfiguracja to :

-rama Tarot 650
-silniki Emax MT3506 CCW 650KV - 250W - ciąg 1200g
-regulator 20A Sunrise HiMulti OPTO
- śmigła 12x4,5
-pakiet 4S 5000 mAh
-nadajnik Video ImmersionRC 600mW 5,8GHz.

Czas lotu 20 minut
Luk
Posty: 81
Rejestracja: czwartek 22 mar 2012, 11:29
Lokalizacja: Nieporęt

Post autor: Luk »

Witam,
Pierwsza sprawa , jeśli jeszcze kolego nie latałeś to zastanów się na początku nad nauką latania.
Może to wyglądać tak że zbudujesz fajny ale drogi sprzęt i w ciągu 5 minut wszystko pójdzie na złom.
Warto na początku zainwestować w coś małego ale nieszkodliwego. Potem kupić lub złożyć porządne latadło w sensie quada lub hexy.
Mam sprzęt na ramie tarota , 4s , naza V2 silniki SunnySky. Lata sam około 17 minut. z aparatem Nex5 10 minut.
Czasami przyjeżdżam do Małogoszczy więc jak chciałbyś podpatrzyć to polecam.
Powodzenia , to fajna zabawa ale ryzykowna i czasami kosztuje.
Łukasz
Awatar użytkownika
august
Posty: 387
Rejestracja: środa 21 mar 2012, 07:14
Lokalizacja: Poznań

Post autor: august »

- Do ramy F450 ze standardowymi ramionami to wsadzisz max śmigło 10"
- Temat GPS Trackera był poruszany na forum i to nie jest zbyt dobry pomysł...

Sama rama F450 do najlżejszych nie należy, jeśli chcesz osiągnąć większe czasy to inna rama np. coś z TAROTA... i wtedy silnik o niskim KV oraz większe śmigło.
ZMR-250 z NAZE32, DJI Phantom 3 Advanced, FY650 PIXHAWK, Turnigy 9X mod. ER9X z eLeReS + eLDisp
Awatar użytkownika
baxter321
Posty: 100
Rejestracja: piątek 15 sie 2014, 22:55
Lokalizacja: Jędrzejów

Post autor: baxter321 »

Dziekuje kolegom za odpowiedzi. Zdecydowalem sie na f450 bo wydaje sie bardzo prosta w budowie i do wszystkich czesci bede mial dobry dostep. F450 to taka standardowa rama i mozna sporo o niej znalezc np na youtubie. Na poczatek wydaje sie akurat. Bardzo wazna sprawa w doborze ramy jest dla mnie mozliwosc latwego montazu i demontazu ramy i podzespolow.

Odpowiadajac na wpis odnosnie nauki latania. Wczesniej mialem "stycznosc" z quadem na bazie multiwii i po kilkunastu probach utrzymania maszyny w zawisie w bliskim zasiegu wzroku, stwierdzilem ze to nie jest to czego oczekiwalbym od quada (kontrolera). Dla mnie to wygladalo tak jak bym caly czas walczyl z maszyna i pilnowal zeby nie odfrunela wsina dal....Mnie interesuja stabilne loty a nawet bardziej zawisy w okolicy startu. Wiadomo ze z czasem kiedy doswiadczenie wzrosnie moze wybiore sie dalej poza zasieg wzrokowy. Wiem tez ze oprocz latania na GPSie trzeba umiec opanowac maszyne w tzw "manualu". Ale uwazam ze na poczatek tryb GPS jaki oferuje Naza bedzie swietnym rozwiazaniem i pozwoli zaoszczedzic pieniadze na ewentualne naprawy po katastrofach.
Dodam jeszcze ze trenuje sobie latanie na symulatorku Aerosim rc. Probowalem latac tam kazdym modelem i najbardziej przypadl mi do gustu wlasnie quad na f450 z naza :)

Co do pakietu to widze ze bedzie to raczej 4s. Regulatory to tez raczej 30A simonk z RCtimer.
Problemem sa dla mnie nadal silniki. Dobrze by bylo zeby wypowiedzial sie ktos kto uzywa w ramie F450 innych silnikow niz 920kv. Dobrze by tez bylo zeby kosztowaly w okolicach 20$ za sztuke. Dobra wskazowka jest rozmiar smigla. Skoro max do tej ramy wejdzie 10" smiglo to trzeba zobaczyc jakie silniki je obsluza.
Awatar użytkownika
Pieth
Posty: 1841
Rejestracja: niedziela 23 lut 2014, 11:53
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Pieth »

Właśnie sklecam coś podobnego, zresztą też pierwszy mój Qad i jeżeli niższe Kv to większe śmigła, jak większe śmigła to nie ta rama, bo jak pisze August max 10"
Wszystko co lata, jeździ, pływa no i ... kobieta.
modevil
Posty: 111
Rejestracja: piątek 31 paź 2014, 09:43
Lokalizacja: Szwecja

Post autor: modevil »

Właśnie o tym napisałem w temacie o śmigłach do F450...

Mam F450 z oryginalnymi silnikami 2212/920kv i reglami 30A czyli tak jak DJI sprzedaje. Latam na 3s (2200mAh) i 4s (4000mAh) w obu przypadkach na śmigłach Graupnera 10x5. DJI zaleca żeby na 4s latać na śmigłach 8 cali ale to zalecenie dotyczy raczej ich firmowych śmigieł. Były nieskończone dyskusje na rcgroups o lataniu na 4s na Graupnerach 10x5 i ostatecznie stwierdzono że sie da co osobiście potwierdzam. Chociaż muszę wspomnieć, że moja F450 jest raczej lekka i nie latam agresywanie.

Dla pewności po założeniu nowych śmigieł (jakichkolwiek) potestuj je trochę w locie lądując co chwilę i dotknij silników i ESC czy nie są za ciepłe.

W razie czego mogę podpiąć watomierz i zmierzyć pobór mocy ale pogodę mam wybitnie nielotną w tym tygodniu :-/

Moje LiPo to Turnigy Nano-tech 35C. Znane z tego że trochę puchną co potwierdzam. Moje 2200mAh 3s 35C lekko napuchły już po około 20 cyklach i tak jest do teraz (jakieś 40 cykli). Raczej to nie przeszkadza ale dla bezpieczeństwa pakiety ładuję w doniczce i mam w warsztacie zawieszony koc gaśniczy ;)

W przypadku tanich LiPo czy to Turnigy czy Zippy czy podobnych proponowałbym jak największą wartość C bo renomowani producenci to nie są więc za bardzo nie ma im co ufać.
Awatar użytkownika
Pieth
Posty: 1841
Rejestracja: niedziela 23 lut 2014, 11:53
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Pieth »

cyt "W przypadku tanich LiPo czy to Turnigy czy Zippy czy podobnych proponowałbym jak największą wartość C bo renomowani producenci to nie są więc za bardzo nie ma im co ufać."
To się zgadza, tylko waga :cry:
Wszystko co lata, jeździ, pływa no i ... kobieta.
modevil
Posty: 111
Rejestracja: piątek 31 paź 2014, 09:43
Lokalizacja: Szwecja

Post autor: modevil »

Pieth, Moim zdaniem są modele, że trzeba pilnować wagi, a przy innych niekoniecznie. Przy "spasionym" F450 te kilka gramów nie zrobi różnicy. Dla przykładu Nano-Techy 3s w popularnym rozmiarze 2200 mAh:
25C 187 g
35C 199 g
45C 201 g

Inny przykład, Nano-Tech 4s 4000 mAh:
25C 433 g
35C 427 g
45C 485 g
Awatar użytkownika
baxter321
Posty: 100
Rejestracja: piątek 15 sie 2014, 22:55
Lokalizacja: Jędrzejów

Post autor: baxter321 »

Dziekuje koledzy za zainteresowanie tematem. A jakie czasy kreci kolega Modevil swoim f450 na tych pakietach 3s i 4s? Na pakiecie 4s silniki moga uzyskiwac wyzsze obroty? Czy to jakos zle na nie wplywa? np na zywotnosc?. Rozumie ze na 4s ma sie zapas mocy "w drazku".
Czy wieksze smigla takie jak Graupner 10x5 wplywaja np na wiekszy udzwig? jak maszyna reaguje podczas lotu i manewrow z takimi smiglami?
Moj dron (f450) ma wazyc do 1600 gram (tak wychodzi z obliczen) ... i na oku mam silniki Rctimer 2830 750, 850 kv albo Rctimer SL2212/920KV . Regulatory planuje SimonK Firmware 30A OPTO tez z Rctimer ale nie wiem czy nie beda za slabe dla 750 i 850 kv.
A jak Wy widzicie taka konfiguracje.
Awatar użytkownika
Kiso
Posty: 152
Rejestracja: sobota 15 gru 2012, 15:18
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Post autor: Kiso »

To ja mam odmienne zdanie na temat ram DJI.
Nie waga jest najważniejsza, szczególnie na początku. Ta rama to dobry trop, jest toporna prosta i wytrzymała jak jasny gwint. I bardzo łatwo demontowalna, na początku będziesz miał milion pomysłów co by tu zmienić i przestawić.

Latałem:
składakiem z Castoramy
Tarotem 650 / 680 oraz T18!!!
I na chwilkę SpyHero Y

Teraz mam hexe DJI na zestawie e300 i dużo czasu, bo latam a nie wciąż coś poprawiam :)
To co planujesz kupić najtańsze nie jest więc, wnioskuje że budżet jakoś super Cię nie trzyma.
Jeśli mogę coś doradzić to z nazą świetnie działają regulatory DJI, jak dobrze poszukasz to są w podobnych cenach jak normalne regulatory na rynku. Nie oszczędzaj na regulatorach bo to się zemści. Przerabiałem Ipeaki i tam inne wynalazki szkoda czasu i pieniążków.

Co do pakietu to polecam Nanotechy chyba najlepszy stosunek ceny do jakości. Zippy mam i na pewno są gorsze od nanotechów. Czasem warto kupić jeden lub 2 pakiety niż 3 albo 4 ale cieszyć się bezpiecznym lataniem niż martwić się że ostatni volt może zniknąć szybciej niż byś się tego spodziewał....
modevil
Posty: 111
Rejestracja: piątek 31 paź 2014, 09:43
Lokalizacja: Szwecja

Post autor: modevil »

baxter321, F450 latam głównie na 3s. Jak poskładałem quada to moje 2200 mAh 35c nano-techa miały po około 15 cykli za sobą na samolotach. Wtedy czas lotu lekkim F450 dochodził do 7 minut. Obecnie pakiety chyba mają pod 40 cykli i czas lotu to niecałe 6 minut. Na początku było mega spokojne latanie i dużo zawisów, teraz latam szybciej.

Na 4s 4000 mAh polatałem może 8 razy ale czasów nie pamietam. Mocy więcej i udzwig też większy co ważne przy ciężkim setupie - ja tego narazie nie potrzebuję, latać quadem specjalnie nie lubię ;-) a pakiety 4s mam do samolotów.

kV to ilośc obrotów nieobciążonego silnika na 1 V. Większe napięcie = więcej obrotów. Obciążając ten sam silnik tym samym śmigłem będziemy mieć więcej obrotów na 4s niż na 3s, ciąg i udzwig wzrośnie. Temperatura silnika będzie wyższa, ale póki jest ciepły a nie gorący to tragedii nie ma. Niby ciepło to strata energii, z drugiej strony większe śmigło to większa sprawność... Nie ma co wchodzić w detale - F450 to popularny sprzęt, pooglądaj na czym ludzie latają i weź coś podobnego. Jak lubisz eksperymentować to weź i 3s i 4s, ze 2-3 rodzaje śmigieł i testuj. Jak lubisz planować to pomyśl czym jeszcze chciałbyś latać: łatwo znajdziesz fajny samolot na popularne 3s 2200 mAh. Z drugiej strony 4s mogą Ci się przydać do większego multicoptera.
Awatar użytkownika
Pieth
Posty: 1841
Rejestracja: niedziela 23 lut 2014, 11:53
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Pieth »

Większe śmigła, większy pobór prądu, a jak sprawa wygląda przy 300E bo tu regle mają tylko 15A?
Wszystko co lata, jeździ, pływa no i ... kobieta.
Awatar użytkownika
mw88
Posty: 256
Rejestracja: piątek 28 gru 2012, 17:14
Lokalizacja: Rawicz

Post autor: mw88 »

Czy istnieją śmigła nieoryginalne które pasują na wał silnika DJI 2212 który jest dodawany do F450 ??
Chodzi mi o to wcięcie które zapobiega samowolnemu obracaniu się śmigła.

Najlepiej 8x45 - sztywniejsze i sprawdzone niż te które dodaje producent.
Kupiłem QHprop mr ale nie podoba mi się rozwiercanie. Boję się że śmigło w locie się obluzuje i zacznie kręcić się bezwładnie
RangeLink + Fox 800 + AAT Tracker + Biquad VEE + Hero3 silver+black + OSD AP PitLab + Penguin V2 1720 + Wideo Gogle Carl Zeiss + DJI F450
Awatar użytkownika
czak45
Posty: 818
Rejestracja: czwartek 14 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: czak45 »

Latam na HQPROP i APC tylko tyle, że mam zamienniki Twoich silników (EMAX 2213)
Nic nie muszę rozwiercać, a śmigło odkręciło mi się tylko raz w ciągu 2 lat i to jeszcze jak dokręciłem nakrętkę ręką.
Pół roku temu kupiłem zestaw NAZA lite plus rama i silniki DJI (tylko dla FC bo wychodziło taniej)
Od razu sprzedałem te silniki jak zobaczyłem, że HQ PROP nie pasują. Ta większa średnica to chyba polityka monopolistyczna DJI.
ODPOWIEDZ