PRZESTROGA DOT. ZANIECZYSZCZEŃ FERRO SILNIKA tu: YUNEEC Q500

Gotowe modele firmy Yuneec

Moderatorzy: Adrián, breweryhills, moderatorzy2014, moderatorzy

flyordie
Posty: 34
Rejestracja: czwartek 12 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Szczecin

PRZESTROGA DOT. ZANIECZYSZCZEŃ FERRO SILNIKA tu: YUNEEC Q500

Post autor: flyordie »

Witam
Jako że nie znalazłem nic n/t zanieczyszcenia silnika materiałem ferromagnetycznym oraz okoliczności i konsekwencji, podaję mój przykład i działania zaradcze oraz zapobiegawcze.


Quadcopter zaliczył dynamicznego kreta w idealnych warunkach zewnętrznych (bezwietrze,GPS miał 10 satelit, trzecia min lotu LiPo 95%). Modelem zaczęło szarpać nieregularnie, a w wyniku upadku straciłem dwa śmigła i 2 ESC silników. Niewyjaśniony kret skłonił mnie do gruntownego przeanalizowania przypadku, w wyniku czego ustaliłem jaka była przyczyna zdarzenia.
Otóż dwa przednie silniki wykazywały dziwne przeskoki które początkowo przypisywałem pokłosiu upadku.

Objawy na filmiku (najlepiej na słuchawkach): https://youtu.be/HT0taY-5guY

Po rozebraniu jedego z silników ukazał się obraz (info:widoczna niebieska masa, to fabryczne wyważanie) : Obrazek

Niestety nie wystkie drobiny są widoczne jednak jest ich sporo.

Wg mojej oceny do upadku doszło na skutek blokowania silnika (widać na magnesach od wewnątrz rysy po zablokowaniu), i uszkodzenia ESC, ew. ESC padły po upadku.

Skąd te drobiny?
Są dwa możliwe powody:
1. lądowanie lub start na powierzchni która silnie pyli (ziemia,piach itp.) w wyniku czego dostały się do silnika drobiny ferro
2. kret po którym z podłoża dostały się do silników wskazane drobiny

Działania zaradcze
Jeśli mamy silnik zanieczyszcony ww materiałem ,rozbieramy go, i czyścimy. Po wielu próbach okazało się że najskuteczniej można to wykonać szczoteczką do zębów którą wymiatamy z magnesów i z pomiędzy nich drobiny (nie sprawdziły się sprężone powietrze i inny magnes neodymowy).Trwa to dość długo a efekt sprawdzamy najlepiej lupą.

Pamiętajmy iż warunkiem ew. wykorzystania silnika jest poprawny stan łożysk i/lub uzwojeń (przegrzanie w wyniku zablokowania).


Dzałania zapobiegawcze
1. nie startujemy/lądujemy na terenie pylącym.
2. jeśli jednak nie ma innej opcji, rozkładamy matę którą w celu ochrony śmigieł (mogących podwiać matę) przytwierdzamy szpilkami do podłoża i z takiego pola startowego wykonujemy starty i idealnie jeśli także lądowania.
3. zabezpieczamy silniki podczas przewożenia/składowania zakładając na ich górną część dekielki np. z tektury które ochronią silnik przezd dostaniem się przypadkowych drobin do środka.
4. Sprawdzamy okresowo szczególnie po starcie lub lądowaniu z podłoża pylącego, czy silniki obracają się swobodnie i nie przejawiają objawów blokowania.
5. BEZWZGLĘDNIE sprawdzamy ww opisane objawy po krecie.

PYTANIA
1.czy po tego typu zdarzeniu należy bezwzględnie wymienić silniki, czy można je użytkować (zakładam że nie biją ,sprawdzone wyważenie i łożyska)?
2.Jakie znacie (czy wogóle do wykonania) nieskomlikowane metody sprawdzenia czy silniki się nie przegrzały po zablokowaniu?

Pozdrawiam

flyordie
Biedrona Hi 6036 => Yuneec Q500 => Mavic Pro
Filo1
Posty: 157
Rejestracja: środa 22 paź 2014, 16:51
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: PRZESTROGA DOT. ZANIECZYSZCZEŃ FERRO SILNIKA tu: YUNEEC

Post autor: Filo1 »

flyordie pisze: 2.Jakie znacie (czy wogóle do wykonania) nieskomlikowane metody sprawdzenia czy silniki się nie przegrzały po zablokowaniu?
Przegrzane uzwojenie zmienia kolor (nie wiem czy zawsze), natomiast mi się tak zdarzyło
T-Rex 450 Pro
RadJet (out of service)
Bixler 2
S500@APM2.6
S550@PX4
ODPOWIEDZ