NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
mak
Posty: 118
Rejestracja: piątek 11 lip 2014, 21:46
Lokalizacja: Złotokłos

NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: mak »

Czy są tu członkowie klubu, który już uzyskał specjalne warunki? My czekamy, bo:

https://ulc.gov.pl/pl/drony/czesto-zada ... elarskiego

"(...) Dokładna instrukcja i wniosek zostaną opublikowane w późniejszym terminie."
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Nieco wiecej swiatla na sprawe rzucaja wytyczne PULC nr 25 (rozdzial 5).
Awatar użytkownika
saticzek
Posty: 61
Rejestracja: piątek 02 cze 2017, 21:43
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: saticzek »

Witam
Zwróciłem się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego z zapytaniem:

Kwalifikacje pilota określane jako NSTS-01 do NSTS-09 zezwalają na operację wg określonego scenariusza .
Jakie kwalifikacje powinien mieć pilot wykonujący operację, która nie jest objęta scenariuszem standardowym i nie należy do kategorii „otwartej”?
Czy skoro nie są one jednoznacznie określone to czy wystarczą uprawnienia A1,A3?
Założenia lotu:
Vlos
Model : szybowiec o rozpiętości 4m
Wysokość lotu: 500m AGL

Otrzymałem odpowiedź:
Warunki do szkolenia w ramach zezwolenia oraz warunki jakie ma spełnić pilot wykonujący operacje w ramach zezwolenia określane są w treści zezwolenia .
Zezwolenie na operacje wydawane jest na wniosek operatora, pod warunkiem spełnienia odpowiednich wymagań określonych w art.12 ust.2 rozporządzenia nr 2019/947/UE oraz USAS.SPEC.040 pkt. 1 części B załącznika do rozporządzenia2019/947/UE.

Wynika z tego ze dopiero operator uzyskując zezwolenie na operacje będzie miał wyznaczone wymagania odnośnie pilota.
Modelarz...."Wymierający gatunek"
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

saticzek pisze:Wynika z tego ze dopiero operator uzyskując zezwolenie na operacje będzie miał wyznaczone wymagania odnośnie pilota.
Zgadza sie, aczkolwiek w Twoim interesie jest "przekonac" ULC ze posiadasz wystarczajace kwalifikacje i podjales odpowiednie srodki aby operacja o ktora wnioskujesz byla bezpieczna, wiec zdany egzamin na NSTS w zblizonej kategorii z pewnoscia bedzie dzialal na Twoja korzysc. Szczegoly oczywiscie okresli ULC.
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: labo »

A ja mam pytanie z innej "parafii". Jak się mają aktualne przepisy w kontekście limitu 120m wysokości do lotu modeli rakiet? Jest jakieś wyłączenie? 120m to tu jest pikuś...
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

labo pisze:A ja mam pytanie z innej "parafii". Jak się mają aktualne przepisy w kontekście limitu 120m wysokości do lotu modeli rakiet? Jest jakieś wyłączenie? 120m to tu jest pikuś...
To pytanie raczej do http://www.rakiety.org.pl/
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Od czerwca obowiazuja nowe wytyczne PULC dotyczace BSP (konkretnie wytyczne nr 7 z dnia 9 czerwca 2021, Dz. Urz. 2021.35)

http://edziennik.ulc.gov.pl/legalact/2021/35/

Wersja ta porzadkuje pewne niejasne zapisy wprowadzone w wersji poprzedniej (np. dotyczace nadmiernego wyposazenia latadel w kategorii otwartej o ktorym pisalem wczesnie w tym watku). Niestey po raz kolejny nie uniknieto niejasnosci i wytyczne praktycznie zabraniaja wykonywania operacji BSP nie wyposazonym w kamere (patrz pkt. 4.4.2)
4.4. Dodatkowo system bezzałogowego statku powietrznego, którym ma być wykonana
operacja, jest wyposażony co najmniej:
[...]2) w kamerę lub inne urządzenie pozwalające na obserwację otoczenia bezzałogowego
statku powietrznego, w celu zmniejszenia ryzyka kolizji z innym statkiem powietrznym
lub przeszkodą;
Dodatkowo nowe wytyczne nakladaja na pilota obowiazek wykonywania operacji w taki sposob aby nie naruszyc unijnego rozporzadzenia w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych - temat istotny zasadniczo dla przesiebiorcow lub pragnacych zarabiac na zdjeciach z drona (osob przetwarzajacych dane osobowe do uzytku prywatnego wspomniane rozporzadzenie nie dotyczy).
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

W polowie lipca EASA opublikowala propozycje zmian w przepisach dotyczacych BSP (a konkretnie w AMC i GM).

Oprocz zmian w formularzach (znowu) czy certyfikatach (srednio przydatne, np. A1-A3, A2 i STS bedzie mozna miec na jednym papierku) wprowadza tez troche zmian dotyczacych przecietnego latacza. Po pobieznym przejrzeniu znalazlem m.in.:
- doprecyzowanie okreslenia materialow niebezpiecznych
- zawezenie kategorii osob nie-postronnnych - oprocz ich zgody i poinformowania ich o zasadach bezpieczenstwa nie beda one mogly zajmowac sie czym innym, czyli nad np. szwagrem piekacym kielbaski na grilu niczym wiekszym nie polatamy
- ale za to w okresie przejsciowym dronami do 2kg w kategorii A2 mozna latac mniej niz 50m od osob nie-postronnych
- drony o klasie C0, C1, C2 ,C3 lub C4, ktore zostaly zmodyfikowane tak ze utracily certyfikacje nie moga juz latac w kategorii A3 (tylko w specjalnej). Nie jest dla mnie jasne czy dotyczy to rowniez latadel ktore oznaczenia klasy nigdy nie mialy ale wydaje mi sie ze nie.
- doprecyzowano iz drony o klasie C0 i C1 moga byc rowniez uzywane w kategorii A3

Szczegoly wszystkich proponowanych zmian mozna znalezc TUTAJ

Skargi, wnioski, zazalenia mozna skladac do 15 wrzesnia 2021 TUTAJ (wymagana bezplatna rejestracja) - nr dokumentu NPA 2021-09 (Regular update of the acceptable means of compliance and guidance material to Regulation (EU) 2019/947 on the rules and procedures for the operation of unmanned aircraft).
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: misiekkk »

Dzięki za informacje.
Odwalasz kawał dobrej roboty monitorując te przepisy.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

misiekkk pisze:Dzięki za informacje.
Odwalasz kawał dobrej roboty monitorując te przepisy.
Trzeba by sie uwazniej przyjrzec zmianom dotyczacym kategorii szczegolnej, ale niestety nie mam zbyt duzo czasu, wiec zachecam innych do wgryzienia sie w temat, poki jeszcze mozna zglaszac uwagi.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

AKTUALIZACJA ROZPORZADZENIA WYKONAWCZEGO (EU) 2019/947

15 lipca opublikowane zostalo Rozporzadzenie Wykonawcze (EU) 2021/1166 zmieniajace Rozporzadzenie Wykonawcze (EU) 2019/947

Zmiany dotycza:
  • przesuniecia w kategorii szczegolej terminu koniecznosci posiadania zielonego swiatla migajacego oraz aktywnego i aktualnego systemu zdalnej identyfikacji o pol roku z 2.12.2021 na 1.07.2022
  • przesuniecia terminu od ktorego zaczynaja obowiazywac unijne scenariusze standardowe (STS) o 2 lata z 2.12.2021 na 3.12.2023. Do tego czasu mozliwe jest skladanie oswiadczen o lotach zgodnych z krajowymi scenariuszami standardowymi (NSTS) a juz zlozone zachowuja waznosc do maksymalnie 2.12.2025 (nie dluzej jednak niz 2 lata od ich zlozenia)
Zmiany wchodza w zycie 20 dni od ich opublikowania, czyli 5 sierpnia 2021.

Tresc pierwszego posta w watku zostala odpowienio zmodyfikowana. Aktualizacja tabelek po 5 sierpnia.
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Tablelka w poscie dotyczacym kategorii szczegolnej zostala zaktualizowana zgodnie z ostatnimi zmianami, dodalem tez kilka drobnych poprawek.

Lista zmian:
- aktualizacja dat obowiazywania NSTS/STS
- dodane zaznaczenie iz klasa C5 nie dopuszcza staloplatow (wyjatkiem sa staloplaty na uwiezi, ale dla przejrzystosci wyjatek ten zostal pominiety)
- poprawiona maksymalna predkosc w STS-02 ("bez ograniczen" zmienione na 50m/s wynikajace z wymagan klasy C6)
- usunieto informacje o obowiazku posiadania swiatel dookolnych w lotach nocnych NSTS (zgodnie z nowymi wytycznymi PULC) - pozostaje jedynie zielone migajace swiatlo.

Dodatkowo w pierwszym poscie zaktualizowany zostal odnosnik do skonsoliwodanej wersji rozporzadzenia wykonawczego zawierajacej zmiany obowiazujace od 5 sierpnia (2021/1166)
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

Obiecywany przez DroneRadar "prezent" dla tych ktorzy zakupili wersje platna DR, zanim ten stal sie zupelnie darmowy.

https://www.facebook.com/DroneRadar/pos ... 3193301198
Co to za niespodzianka?
Przez ostatnie 3 lata, wspólnie z WIZIPISI (Wrocławski Instytut Zastosowań Informacji Przestrzennej i Sztucznej Inteligencji) i firmą Creotech Instruments zajmowaliśmy się przygotowaniem zupełnie nowego produktu GREY. Produktu, który będzie Was wspierał w żmudnym, czasochłonnym i często kosztownym procesie przygotowywania analizy ryzyka. Dostępne na rynku narzędzia wspierania analiz SORA, są deklaratywne, co oznacza, że na podstawie najlepszej Waszej wiedzy (którą często trudno zdobyć, jeśli nie jesteście na miejscu) szacujecie ryzyko, wypełniając EAS-owskie formularze. Niestety analiza SORA, okazała się procesem niewspółmiernie (do faktycznych korzyści) trudnym do spełnienia, przez co wielu z Was (ponad 95%) zaczęło korzystać z narodowych scenariuszy NSTS (bo przecież ciągle nie można korzystać z STS-1 i STS-2 bowiem te wymagają bezzałogowców z nadaną klasą, a tej jeszcze nikt nie nadaje). Nawet EASA po cichu przyznała się, że proces jest trudny, wydłużając ostatnio czas obowiązywania narodowych scenariuszy do 2025 roku. Dodatkowo w związku z obowiązywaniem wytycznych (15-23) Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 29.12.2020 postanowiliśmy ułatwić Wam proces przygotowania do lotu za pomocą portalu, w którym w DOWOLNYM miejscu w Polsce możecie zaplanować lot rysując trasę przelotu. My w zamian, na podstawie wszystkich zagregowanych danych (lista wybranych poniżej), przygotujemy dla Was raport pdf z pełną analizą. Raport ten, będzie docelowo zgodny z wymaganiami ustanowionymi przed odpowiednią władzę.
Dane które używamy do przygotowania analizy przedlotowej.
- modele DSM (Digital Surface Model) wraz z informacją o czasie pozyskania
- danymi o estymowanej standardowej populacji
- danymi dotyczącymi obiektów infrastruktury (drogi z podziałem na intensywność ruchu, budynki, więzienia, szkoły, przedszkola, itd.) wraz z przypisanymi im wartościami ryzyka w funkcji RHM (Risk Heat Map)
- danymi o przeszkodach, w tymi liniami napowietrznymi średniego i wysokiego napięcia, trakcjami kolejowymi, znanymi masztami, wieżami, kominami i wieloma innymi
- i wiele, wiele innych….
Dla kogo niespodzianka?
Wszystkich którzy zakupili aplikację Droneradar Premium chcielibyśmy za całego serca zaprosić do udziału w bezpłatnym okresie przedwdrożeniowym naszej nowej usługi w wersji Beta (link do usługi udostępnimy w połowie września 2021) wraz z pierwszym, bezpłatnym miesiącem użytkowania.
Szczegóły przystąpienia do programu w linku: https://droneradar.eu/blog/2021/08/25/grey-zaproszenie/
grey.jpg
grey.jpg (322.8 KiB) Przejrzano 4334 razy
labo
Posty: 1150
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Lokalizacja: Toruń

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: labo »

pawelsky pisze:
saticzek pisze:U mnie 500 m to standard szybowce 3,6m i 4m.
To to ja wiem, ale jak ULC dostanie wniosek o takie loty, to bedzie mial twardy orzech do zgryziena, 4 kilo w przestrzeni dla GA to juz znaczace ryzyko. Pomijam juz fakt ze do marca pozwolen wydali w sumie... 10 :)

Cala para idzie w tej chwili na STSy, zatwierdzanie osrodkow szkolacych i konwersje uprawnien.
No i niestety od kwietnia wiele się nie zmieniło, bo w tej chwili jest to chyba ok. 45, a jedna z mojej młodzieży czeka już prawie miesiąc na zatwierdzenie profilu pilota.

Przepis o wysokości 120m właściwie stał się już przepisem martwym - widzę jak ludzie latają. Oczywiście kłopoty się zaczną dopiero jak coś się stanie.
Wg mnie, można było zostawić unlimited w strefie G (przynajmniej modelarze by polatali w termice nad polami w kategorii otwartej), albo przynajmniej dla posiadaczy NSTSów.

Słyszałem, że na "dniach "miało się pokazać jakieś uproszczenie, ale nie wiem czy uproszczenie składania wniosków coś da, skoro i tak te wnioski nie są przyznawane. ;)

Co do wniosku: Czy jeśli ktoś złoży wniosek o latanie na 250m nad starówką w Opolu, to czy musi składać osobny wniosek o latanie na 250m nad Włocławkiem, czy Koszalinem (warunki w sumie podobne)?
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9750
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE

Post autor: pawelsky »

labo pisze:Czy jeśli ktoś złoży wniosek o latanie na 250m nad starówką w Opolu, to czy musi składać osobny wniosek o latanie na 250m nad Włocławkiem, czy Koszalinem (warunki w sumie podobne)?
Wniosek skladasz na operacje w okreslonej lokalizacji, w konkretnych warunkach, robiac stosowna do nich analize ryzyka. W zezwoleniu otrzymujesz warunki wykonania operacji i do nich musisz sie stosowac. Zezwolenie takie moze byc jednorazowe lub czasowe.
ODPOWIEDZ