Tak, wiem, że była 16go, ale niestety z racji długości oglądnę to dopiero w święta. :/lesz pisze:nie, zobacz ten film od ULC, dlugi ale warto
https://www.youtube.com/watch?v=0i0IEyGbrWI
NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Czy ktoś wie czy ŚK po konwersji na nowe prawko będzie miało termin ważności uprawnień itp.?
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Tak, 5 lat.Głuś pisze:Czy ktoś wie czy ŚK po konwersji na nowe prawko będzie miało termin ważności uprawnień itp.?
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Świetnie przygotowany materiał. Dzięki pawelsky!
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Musze jeszcze wymyslec jakis lekkostrawny sposob opisania kategorii szczegolnej. Ale to jak juz ULC wrzuci na strone wszystkie NSTSy...mak pisze:Świetnie przygotowany materiał. Dzięki pawelsky!
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Rozumiem że admini forum wszelkie zarejestrowane, udostępniane filmy z lotów fpv które będą zamieszczane na tym forum będą skrupulatnie sprawdzane i jeśli zaistnieje obawa że zostało naruszone "prawo" zostaną zgłaszane odpowiednim organom państwowym w celu weryfikacji czy lot odbył się zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami?
A sam użytkownik który zamieszcza takie filmy zostanie zbanowany a jego filmy zostaną usunięte? Proszę jako wieloletni użytkownik forum o merytoryczną odpowiedź?
A sam użytkownik który zamieszcza takie filmy zostanie zbanowany a jego filmy zostaną usunięte? Proszę jako wieloletni użytkownik forum o merytoryczną odpowiedź?
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Sajgon, co z Tobą? Syndrom szeryfa?sajgon pisze:Rozumiem że admini forum wszelkie zarejestrowane, udostępniane filmy z lotów fpv które będą zamieszczane na tym forum będą skrupulatnie sprawdzane i jeśli zaistnieje obawa że zostało naruszone "prawo" zostaną zgłaszane odpowiednim organom państwowym w celu weryfikacji czy lot odbył się zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami?
A sam użytkownik który zamieszcza takie filmy zostanie zbanowany a jego filmy zostaną usunięte? Proszę jako wieloletni użytkownik forum o merytoryczną odpowiedź?
Już kiedyś te rozterki prawno-moralne przerabialiśmy - czego efektem jest pkt 20 regulaminu.
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Witam
Mam kilka pytań.
Rozumiem że obecne świadectwo po konwersji jest przedłużane o 5 lat od daty złożenia wniosku. Więc z tego wynika że jeżeli mam uprawnienia do 2023r to nie ma co się śpieszyć mogę to zrobić np w grudniu 2021 zawsze to prawie rok dłużej będzie ważne.
Jak to jest czy jeżeli będę chciał latać w mieście mavic 2 pro to będę latał w kategorii szczególnej?
Mam kilka pytań.
Rozumiem że obecne świadectwo po konwersji jest przedłużane o 5 lat od daty złożenia wniosku. Więc z tego wynika że jeżeli mam uprawnienia do 2023r to nie ma co się śpieszyć mogę to zrobić np w grudniu 2021 zawsze to prawie rok dłużej będzie ważne.
Jak to jest czy jeżeli będę chciał latać w mieście mavic 2 pro to będę latał w kategorii szczególnej?
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Zalezy jak blisko ludzi chcesz latac.robcio pisze:Jak to jest czy jeżeli będę chciał latać w mieście mavic 2 pro to będę latał w kategorii szczególnej?
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Hello,
Podłączam się do pytania kolegi "Robcio". Też latam w mieście i też bym chciał wiedzieć jak to będzie wyglądało. Mam ŚK i tam gdzie zdarza mi się latać nie ma możliwości utrzymać odległości od osób postronnych podanych w przykładach dla kategorii A2 - mój sprzęt to Mavic 2 Pro, więc chyba ta kategoria mnie powinna dotyczyć, jeśli być skrupulatnym bo masa 907 gram...
Pozdrawiam
Podłączam się do pytania kolegi "Robcio". Też latam w mieście i też bym chciał wiedzieć jak to będzie wyglądało. Mam ŚK i tam gdzie zdarza mi się latać nie ma możliwości utrzymać odległości od osób postronnych podanych w przykładach dla kategorii A2 - mój sprzęt to Mavic 2 Pro, więc chyba ta kategoria mnie powinna dotyczyć, jeśli być skrupulatnym bo masa 907 gram...
Pozdrawiam
Kto umiera bogatszy, ten wygrywa.
Życie jest pasmem straconych okazji.
Życie jest pasmem straconych okazji.
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Jesli chcesz latac na ludzmi to kategoria szczegolna, po zgloszeniu zgodnosci ze scenariuszem standarowym.Sebaa pisze:Też latam w mieście i też bym chciał wiedzieć jak to będzie wyglądało. Mam ŚK i tam gdzie zdarza mi się latać nie ma możliwości utrzymać odległości od osób postronnych podanych w przykładach dla kategorii A2 - mój sprzęt to Mavic 2 Pro, więc chyba ta kategoria mnie powinna dotyczyć, jeśli być skrupulatnym bo masa 907 gram...
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Latając w mieście nie da się latać z dala od ludzi.
Czyli z tego co rozumiem kategoria szczególna. Z tego co widzę na stronie ULC jest wzór oświadczenia
https://www.ulc.gov.pl/_download/Drony/ ... racji.docx
czy wystarczy że to wypełnię - złoże i będę mógł latać nad ludźmi w mieście.
Czyli z tego co rozumiem kategoria szczególna. Z tego co widzę na stronie ULC jest wzór oświadczenia
https://www.ulc.gov.pl/_download/Drony/ ... racji.docx
czy wystarczy że to wypełnię - złoże i będę mógł latać nad ludźmi w mieście.
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Da sie, kwestia odpowiedniego doboru miejsca.robcio pisze:Latając w mieście nie da się latać z dala od ludzi.
Nie, musisz jeszcze spelnic warunki danego scenariusza i otrzymac od ULCu potwierdzenie.robcio pisze:czy wystarczy że to wypełnię - złoże i będę mógł latać nad ludźmi w mieście.
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Udało mi się w końcu oglądnąć zapis z 16go w ULC...
Skoro do 20kg ubezpieczenie dobrowolne, to jak się ma do tego, że operator ma obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC? Zniesiono to czasowo rozumiem?
Napisałem do ULC, ale mają tam kocioł i nie odpisują na kolejne pytania. Dostałem info, że:
"Innym obowiązkiem operatora (poza ubezpieczeniem operatora - mój dopisek dla forum, tak wynika z korespondencji) będzie ubezpieczenie swoich pilotów. Operator będzie ponosił odpowiedzialność za brak takiego ubezpieczenia. "
Czyli z jednej strony operator nie musi do 20kg (?), z drugiej musi mieć OC, i jeszcze ma ubezpieczać pilotów? Czyli będzie musiał ubezpieczać siebie i jeszcze pilotów? Teraz już nic nie rozumiem.
Dostałem info z ULC, że:
"Piloci będą "latać" pod szyldem operatora. Operator ma pewne obowiązki m.in. odpowiada za kompetencje swoich pilotów."
To rozumiem, pilot nie może robić czegoś, do czego nie ma uprawnień.
"W Rejestrze operatorów wskazane będzie jakiego rodzaju loty mogą wykonywać piloci danego operatora."
Czyli piloci będą na sztywno przypisani operatorom? Operator akurat u mnie nie ma uprawnień. Jeśli tak, to będąc operatorem nie wolno mi (ani żadnemu innemu operatorowi) użyczyć swojego drona do polatania innemu pilotowi z odpowiednimi uprawnieniami do danego lotu, bo ów pilot nie jest przypisany do operatora?
W ostatnim filmie/prezentacji zginęły z Otwartej/A3 cięższe drony budowane samodzielnie, Nie będzie jednak można latać w open cięższymi niż 250g samoróbkami? Odpadają więc też styropianowce na łące?
Smutek, liczyłem na NSTS i powyżej 120m, a tak to lipa. :( Obawiam się, że w NSTS-01 czy 02 także nie będzie zrzutu przedmiotów.
"Wniosek o zezwolenie na operację" ma być na okres, ale można napisać ogólnie i wykorzystywać w dowolnym miejscu i czasie (oczywiście zgodnie z prawem)? Czy np. Poznań, to mam papier na Poznań ale na Wrocław już muszę pisać na nowo? Jeśli będzie papier na ogólnie teren miejski, to na pole trzeba osobno?
Ten wniosek składa operator czy pilot?
Szkoda, że zostają kamizelki. Z praktyki wiem, że bardziej przeszkadzają niż pomagają. :(
Teraz z ŚK było z uprawnieniami podstawowymi i dodatkowymi jakoś tak na 5 i na 3 lat (nie wiem dokładnie, bo nie posiadam) a w tej chwili będzie tylko jedno na 5 lat?
Skoro do 20kg ubezpieczenie dobrowolne, to jak się ma do tego, że operator ma obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC? Zniesiono to czasowo rozumiem?
Napisałem do ULC, ale mają tam kocioł i nie odpisują na kolejne pytania. Dostałem info, że:
"Innym obowiązkiem operatora (poza ubezpieczeniem operatora - mój dopisek dla forum, tak wynika z korespondencji) będzie ubezpieczenie swoich pilotów. Operator będzie ponosił odpowiedzialność za brak takiego ubezpieczenia. "
Czyli z jednej strony operator nie musi do 20kg (?), z drugiej musi mieć OC, i jeszcze ma ubezpieczać pilotów? Czyli będzie musiał ubezpieczać siebie i jeszcze pilotów? Teraz już nic nie rozumiem.
Dostałem info z ULC, że:
"Piloci będą "latać" pod szyldem operatora. Operator ma pewne obowiązki m.in. odpowiada za kompetencje swoich pilotów."
To rozumiem, pilot nie może robić czegoś, do czego nie ma uprawnień.
"W Rejestrze operatorów wskazane będzie jakiego rodzaju loty mogą wykonywać piloci danego operatora."
Czyli piloci będą na sztywno przypisani operatorom? Operator akurat u mnie nie ma uprawnień. Jeśli tak, to będąc operatorem nie wolno mi (ani żadnemu innemu operatorowi) użyczyć swojego drona do polatania innemu pilotowi z odpowiednimi uprawnieniami do danego lotu, bo ów pilot nie jest przypisany do operatora?
W ostatnim filmie/prezentacji zginęły z Otwartej/A3 cięższe drony budowane samodzielnie, Nie będzie jednak można latać w open cięższymi niż 250g samoróbkami? Odpadają więc też styropianowce na łące?
Smutek, liczyłem na NSTS i powyżej 120m, a tak to lipa. :( Obawiam się, że w NSTS-01 czy 02 także nie będzie zrzutu przedmiotów.
"Wniosek o zezwolenie na operację" ma być na okres, ale można napisać ogólnie i wykorzystywać w dowolnym miejscu i czasie (oczywiście zgodnie z prawem)? Czy np. Poznań, to mam papier na Poznań ale na Wrocław już muszę pisać na nowo? Jeśli będzie papier na ogólnie teren miejski, to na pole trzeba osobno?
Ten wniosek składa operator czy pilot?
Szkoda, że zostają kamizelki. Z praktyki wiem, że bardziej przeszkadzają niż pomagają. :(
Teraz z ŚK było z uprawnieniami podstawowymi i dodatkowymi jakoś tak na 5 i na 3 lat (nie wiem dokładnie, bo nie posiadam) a w tej chwili będzie tylko jedno na 5 lat?
Re: NOWE PRZEPISY (od 31 grudnia 2020) - PODSUMOWANIE
Dziękuje. Ja odnowiłem swoje w październiku i wbili mi ważność uprawnień 3 latapawelsky pisze:Tak, 5 lat.Głuś pisze:Czy ktoś wie czy ŚK po konwersji na nowe prawko będzie miało termin ważności uprawnień itp.?