Przypominam ze na mocy Ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 art. 15zzzzl. pkt 1. do odwolania WSZYSTKIE loty BSP w Polsce musza byc zgłaszane do PAŻPu. Dokonac tego można poprzez wykonanie CHECK-INu w aplikacji DroneRadarInformacje ogolneOd 31 grudnia 2020 roku zaczynaja w Polsce obowiazywac nowe, unijne przepisy regulujace wykonywanie operacji lotniczych z wykorzystaniem bezzalogowych statkow powietrznych (BSP), popularnie zwanych dronami. Przepisy te wprowadzone zostaja w oparciu o nastepujace rozporzadzenia Komisji Europejskiej:
Na te okolicznosc w polskich przepisach do ustawy Prawo Lotnicze dodany zostanie dzial VIa oraz wydane zostana dwa rozporzadzenia:
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego
Z uwagi na przedluzajacy sie w Polsce proces legislacyjny powyzsze Ministra Infrastruktury nie zostana ogloszone zapewne przez kilka kolejnych miesiecy. Do tego czasu zastapia je Wytyczne Prezesa ULC:
W celu ulatwienia interpretacji unijnych przepisow wydane zostaly materialy doradcze (AMC/GM - wylacznie w jezyku angielskim)
Dodatkowe informacje mozna znalezc na dedykowanych dronom stronach
ULCu oraz
PAZPuNowe przepisy wprowadzaja dwa bardzo istotne obowiazki:
- rejestracji operatora (nie mylic z rejestracja drona) dla wiekszosci kategorii. Minimalny wiek operatora to 16 lat (w Polsce zostanie obnizony do 14 lat) a rejestracja osob niepelnoletnich wymaga zgody opiekuna prawnego.
- dla pilotow koniecznosc wykazania sie odpowiednimi kompetencjami stosownie do kategorii. Minimalny wiek pilota to rowniez 16 lat (w Polsce zostanie obnizony do 14 lat). Osoby mlodsze moga wykonywac loty wylacznie pod nadzorem starszego pilota BSP posiadajacego odpowiednie kompetencje (nie dotyczy dronow-zabawek).
Rejestracji mozna dokonac na stronie http://drony.ulc.gov.pl/. Tu rowniez mozna zdac egzamin na kategorie A1/A3. Egzaminy na kategorie A2 i do scenariuszy standardowych mozna odbyc w osrodkach ktorych (stale rosnaca) liste mozna znalezc
TUTAJWprowadzony jest takze zupelnie nowy podzial operacji wykonywanych przy uzyciu dronw - zamiast dotychczasowego podzialu na operacje rekreacyjne lub sportowe, oraz operacje inne niz rekreacyje lub sportowe (zwane czasem mylnie komercyjnymi) wprowadzony zostaje podzial na 3 kategorie w zaleznosci od poziomu ryzyka dla osob postronnych
- kategoria otwarta dla operacji o niskim poziomie ryzyka
Loty w tej kategorii:
- zasadniczo nie wymagaja zgody (z wyjatkiem niektoych stref)
- sa lotami wylacznie VLOS i podlegaja okreslonymi ograniczeniom (np. co do maks. predkosci, czy wysokosci)
- moga byc wykonywane przy uzyciu BSP o maksymalnej masie do 25kg posiadajacych oznaczenie klasy C0-C4, badz budowanych samodzielnie (z wyjatkiem okresu przejsciowego)
- wymagaja potwierdzenia stosownych kwalifikacji
Szczegolowy opis zasad wykonywania lotow w kategorii otwartej znajduje sie TUTAJ - kategoria szczegolna dla operacji o srednim poziomie ryzka
Loty ktorych parametry wykraczaja poza kategorie otwarta (np. loty na wysokosci wiekszej niz 120m AGL, loty BVLOS, itp.) moga byc wykonywane w kategorii szczegolnej i wymagaja posiadania stosownych uprawnien oraz zatwierdzenia operacji w jeden z trzech z ponizszych sposobow:
- deklaracje zgodnosci z jednym ze scenariuszy standardowych (unijnych STS-x badz, w okresie przejsciowym, narodowych NSTS-x)
- zgode Przezesa ULC w oparciu o analize ryzyka gdy parametry lotu wykraczaja poza scenariusze standardowe
- certyfikat LUC (nie dotyczy osob fizycznych)
Szczegolowy opis zasad wykonywania lotow w kategorii szczegolnej znajduje sie TUTAJ - kategoria certyfikowana dla operacji o wysokim poziomie ryzyka
To kategoria dla operacji specjalistycznych nie mieszczacych sie w kategorii otwartej ani szczegolnej. Kategoria ta nie bedzie przeze mnie w tym watku omawiana.
W kazdej z powyzszych kategorii bedzie mozna wykonywac zatem zarowno loty hobbystyczne jak i komercyjne.
Oprocz powyzszych kategorii istnieje rowniez mozliwosc wykonywania lotow w ramach klubow i stowarzyszen, dajaca pewne ulatwienia, ale z uwagi na fakt iz to owe kluby/stowarzyszenia powinny zadbac o edukacje swoich czlonkow ten temat rowniez nie bedzie przeze mnie w tym watku szerzej poruszany.
Kolejna nowoscia jest nowy podzial stref geograficznych i warunkow wykonywania w nich operacji. Krotkie podsumowanie zawiera ponizsza tabelka.
strefy_geograficzne_20201230.png [ 31.64 KiB | Przeglądany 1578 razy ]
Najbardziej chyba aktualna, przyjazna w uzyciu i interaktywna mapa stref dostepna jest w aplikacji DroneRadar, ktore zostala zaktualizowana do nowych przepisow. Zachecam do pobrania nowej wersji na
Androida i
iOS.
Na uwage zasluguje fakt ze zalozenia przepisow sa jednolite dla calej Unii Europejskiej, dzieki czemu rejestracja i certyfikaty zdobyte w jednym z panstw czlonkowskich powinny byc honorowane rowniez w innych. Jak to bezie wygladac w praktyce - czas pokaze.
FAQ czyli czesto zadawane pytania- Co to jest dron?
Kiedys - wojskowa, zdalnie sterowana latajaca maszyna do zabijania. Obecnie - potoczne i coraz bardziej popularne (choc przez modelarzy z krwi i kosci uznawane za niewlasciwe) okreslenie na bezzałogowe statki powietrzne (BSP) takie jak wielowirnikowce, samoloty, szybowce, latajace skrzydla itp. uzywane do zabawy, rywalizacji sportowej badz pracy. - Czy do latania dronami potrzebuje licencji?
Tak, posiadanie licencji (a wlasciwie potwierdzenia stosownych kompetencji pilota) jest dla pilotow dronow niezbedne z wyjatkiem najmniejszych dronow w Kategorii Otwartej. Okres waznosci takiego certyfikatu to 5 lat. - Czy otrzymam papierowy/plastikowy certyfikat?
Nie, certyfikaty beda wydawane w wersji elektronicznej. - Czy musze rejestrowac drona?
Nie, rejestracja dronow nie jest wymagana. Wymagana jest jednak rejestracja operatora drona o masie powyżej 250g lub posiadajacego kamere, a wszytkie eksploatowane przez niego drony musza posiadac nadany podczas rejestracji nr rejestracyjny operatora. - Jaka jest roznica miedzy operatoram a pilotem?
W uproszczeniu operator to osoba bedaca wlascicielem drona zas pilot to osoba wykonujaca lot. W Polskich przepisach przyjete bedzie zalozenie ze kazdy pilot jest jednoczesnie operatorem, ale nie kazdy operator musi byc pilotem. - Co mi grozi za latanie niezgodne z przepisami?
Wachlarz przewidzianych kar jest dosc szeroki - od kary grzywny do pozbawienia wolnosci do lat 5, w zaleznosci od skali przewinienia. Mozliwe jest rowniez zatrzymanie drona, zatrzymanie samego operatora, mandat karny, itp. Nalezy sie rowniez liczyc z odpowiedzialnoscia finansowa badz karna w przypadku wyrzadzenia szkod w powietrzu badz na ziemi (patrz np.: https://latajlegalnie.com/2019/02/19/odpowiedzialnosc-operatora-bsp-i-zachowanie-sie-w-przestrzeni-powietrznej/ lub nieco starszy artukul https://bezzalogowe.wordpress.com/2017/01/12/odpowiedzialnosc-prawna-uzytkownika-drona/) - Czy dziecko moze latac dronem?
Minimalny wiek pilota to 16 lat. Osoby mlodsze moga latac wylacznie pod nadzorem osoby posiadajace kwalifikacje odpowiednie do kategorii w ktorej odbywa sie lot (wyjatkiem sa niektore rodzaje dronow w Kategorii Otwartej) - Co to jest odleglosc bezpieczna?
Odleglosc umozliwiajaca unikniecie kolizji (rowniez w wypadku awarii lub utraty kontroli) z uwzglednieniem panujacych warunkow, rodzaju drona i kwalifikacji operatora. Odleglosc ta moze byc okreslona zarowno w pionie (czyli nad obiektem) jak i w poziomie (czyli od obrysu poziomego obiektu). Jako punkt wyjscia EASA zaleca odleglosc pozioma rowna wysokosci. - Co to jest lot VLOS?
Lot VLOS (Visual Line Of Sight), to wykonywanie lotu w takiej odleglosci i na takiej wysokosci aby caly czas byc w stanie okreslic (bez uzycia lornetek, lunet, itp.) co dzieje sie z dronem. Jesli nie jestes w stanie stwierdzic w ktora strone obrocony jest Twoj dron - jestes za daleko lub za wysoko! - Co to jest lot BVLOS?
Lot BVLOS (Beyond Visual Line Of Sight) jest przeciwienstwem lotu VLOS, czyli wykonywanie lotu w sytuacji gdy nie jestesmy w stanie okreslic (bez uzycia lornetek, lunet, itp.) co dzieje sie z dronem. - Jak wysoko moge latac dronem?
Maksymalna wysokosc lotu dronem to 120m do najblizszego punktu na ziemi. Loty powyzej tej wysokosci wymagaja zgody prezesa ULC w ramach Kategorii Szczegolnej. - Jak daleko moge latac dronem?
Jedynie tak daleko aby caly czas utrzymywac kontakt wzrokowy z dronem (zazwyczaj ok. kilkuset metrow). Loty na wieksze odleglosci moga byc wykonywane jedynie w ramach Kategorii Szczegolnej. - Co ze "starymi" Swiadectwami Kwalifikacji?
"Stare" Swiadectwa Kwalifikacji pozostaja aktualne do konca ich terminu waznosci (ale nie dluzej niz do konca 2021 roku) i uprawniaja do wykonywania operacji w niektorych kategoriach (patrz szczegolowe opisy poszczegolnych kategorii). Do konca 2021 roku mozna rowniez zglosic do ULC chec konwersji waznego Swiadectwa Kwalifikacji na nowe, europejskie uprawnienia wazne 5 lat. UWAGA! Konwersja odbywac sie bedzie wylacznie na wniosek zainteresowanego - nie bedzie automatycznej konwersji uprawnien. - Czy musze miec badania lekarskie?
Nie, badania lekarskie nie sa wymagane. - Czy musze miec ubezpieczenie OC?
Dla dronow ponizej 20kg ubezpieczenie OC nie jest w tej chwili wymagane (docelowo ulegnie to jednak zmianie po wejsciu w zycie krajowych rozporzadzen). Niezaleznie od prawnego obowiazku posiadanie ubezpieczenia OC jest zalecane w celu unikniecia kosztow odszkodowan w przypadku np. awarii.
W watku prosze o ograniczenie sie wylacznie do merytorycznej dyskusji/pytan na temat przepisow i powstrzymanie sie od narzekan na UE, niezgodnosc z konstytucja, blizej nieokreslone lobby czyhajace na nasze pieniadze, snucia wszelkiego rodzaju teorii spiskowych, itp. Posty tego typu beda zglaszane do moderacjiUWAGA! Informacje zawarte w tym poscie maja charakter informacyjny i choc staram sie aby bazowaly one na najlepszej wiedzy tak mojej jak i innych, moga wkrasc sie tu pewnie bledy, niescislosci badz uproszczenia (napisz w watku jesli takie dostrzezesz). Korzystasz na wlasna odpowiedzialnosc - jako operator drona to Ty jestes odpowiedzialy za przestrzeganie obowiazujacego prawa.