Jak zrozumieć mapę

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Radzik
Posty: 131
Rejestracja: czwartek 28 lis 2013, 15:46
Lokalizacja: Lubelskie

Jak zrozumieć mapę

Post autor: Radzik »

Na stronie http://www.fis.pansa.pl/ mamy dostępną mapę, która w założeniu powinna pokazać nam gdzie wolno latać.

Niestety dla wielu osób (w tym również dla mnie) mimo przeczytania opisu na stronie i legendy nie jest ona zbyt czytelna (sama mapa zawiera sporo danych, które dla modelarza potrzebne nie będą). Inne jak np zaznaczony obszar gdzie mogą odbywać się loty motolotnią itp (brązowawe/różowawe kółka) nic mi nie mówią o tym, czy latać tam wolno czy nie.

Zwracam się więc z prośbą dla osób bardziej obeznanych z lataniem o napisanie krótkiego i łopatologicznego objaśnienia do mapy dla modelarzy. Co wolno w jakiej strefie itp.


PS: temat nie dotyczy dyskusji do konkretnego przypadku ale myślę, że wpisuje się w dział o bezpiecznym lataniu. Ewentualnie moderatora proszę o przeniesienie w odpowiedniejsze miejsce.
Awatar użytkownika
krall
Posty: 3152
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:00
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

Post autor: krall »

To może ja nadgorliwie spróbuję parę zdań.
Otóż w Polsce wyróżniamy przestrzeń powietrzną typu C,D i G.
Przestrzeń typu C i D to przestrzenie kontrolowane - i tam latać wg przepisów zasadniczo nie wolno (patrz cytat niżej). Przestrzeń G to przestrzeń niekonktrolowana gdzie dopuszcza się loty.
To tak ogólnie.
Każdy zamknięty na mapie obszar to jakaś strefa. I tu należy przeczytać opis tej strefy żeby dowiedzieć się co to za strefa. Najpopularniejsze z nich opisane są w słynnym załączniku 6 Ustawy Prawo LOtnicze wraz z opisem co można w nich robić. Ponownie zacytuję:
Rozdział 4
Zasady wykonywania lotów
4.1. Loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych w warunkach VLOS wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:
1) zapewnieniem ciągłej i pełnej kontroli lotu, w szczególności przez zdalne sterowanie przy użyciu fal radiowych;
2) w sposób umożliwiający uniknięcie kolizji z innym użytkownikiem przestrzeni powietrznej;
3) poza strefami kontrolowanymi lotnisk (CTR);
4) poza strefami ruchu lotniskowego lotniska wojskowego (MATZ) oraz strefami kontrolowanymi lotniska wojskowego (MTCR), z zastrzeżeniem pkt 4.4;
5) poza strefami R, D oraz P, z zastrzeżeniem pkt 4.4;
6) poza otoczeniem lotniska lub lądowiska, tj. w odległości powyżej 5 km od jego granicy;
7) w strefach ATZ lub w odległości mniejszej niż 5 km od granicy lotniska lub lądowiska – za zgodą zarządzającego lotniskiem lub lądowiskiem;
8) w strefach CTR na warunkach określonych i opublikowanych w AIP Polska przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej i za zgodą właściwego organu ATC.
4.2. Warunków, o których mowa w pkt 4.1, nie stosuje się do modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych wykonujących loty na uwięzi lub w obiektach zamkniętych.
4.3. Operator modelu latającego lub bezzałogowego statku powietrznego zapewnia, że model ten lub statek dają pierwszeństwo drogi innym użytkownikom przestrzeni powietrznej.
4.4. W strefach D, MCTR lub MATZ dopuszcza się loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych za zgodą lub na potrzeby zarządzającego daną strefą.
4.5. Przepisów pkt 4.1–4.3 nie stosuje się do modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych, które wykonują lot swobodny.
Jeszcze mały dodatek
CTR - tą strefą bezpośrednio zarządza kontroler na wieży lotniska, którego na strefa dotyczy
TMA - tam również latać nie wolno - tą strefą bezpośrednio zarządza kontrola podejścia (approach)
TRA - strefy ćwiczeń wojskowych - zawsze podane są wysokości jakie obejmuje - strefa rezerwowana czasowo
Zresztą - nie będę cytował wszystkiego - jest pełno opisów w sieci.
Pierwszy lepszy link: http://www.amc.pansa.pl/ENR_2.2.2-15_DEC_2011.pdf
Jak czegoś nie rozumiesz - pisz - wyjaśnimy.
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Awatar użytkownika
efevee
Posty: 89
Rejestracja: czwartek 10 sty 2013, 08:15
Lokalizacja: Bdg

Post autor: efevee »

Ja polecam inną mapę:
https://maps.google.pl/maps/ms?msid=216 ... dg=feature

CTRy są wyraźnie zaznaczone i można sobie sprawdzić 'łopatologicznie' przy pomocy zooma czy nasza miejscówka jest bezpieczna.

edit: widzę shaggee dodał to wcześniej: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=266423#266423
może warto przypiąć gdzieś ten adres do mapy ?
Ostatnio zmieniony niedziela 09 mar 2014, 19:36 przez efevee, łącznie zmieniany 1 raz.
klocolus
Posty: 1364
Rejestracja: wtorek 30 lis 2010, 23:33
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: klocolus »

Legenda do mapy: http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/LEGENDA.jpg

Strefy są opisane tu http://www.helicopters.zafriko.pl/kat/podzial_na_strefy

Polecam jeszcze http://www.amc.pata.pl/index.php?lang=_ ... s=amc_info zakładka elementy przestrzeni/AUP bieżący. Mamy interaktywną mapę i co najważniejsze aktualną.
Każdy ma swoje 6 minut :-)
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

Przeniosłem, przykleiłem temat który od pewnego czasu funkcjonuje, i był przyklejony od zawsze... widocznie musiał powstać specjalny dział o bezpieczeństwie latania aby ten temat mocniej zaznaczyć... http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=16731
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
From_heaven
Posty: 1301
Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: From_heaven »

Dodam, że z naszego punktu widzenia najbardziej dotyczą nas obszary CTR oraz MATZ (strefy kontrolowane lotnisk wojskowych). Pozostałe strefy na mapie mają określone przedziały wysokości w jakich obowiązują. I tak na przykład TMA Kraków obowiązuje na wysokości 2300ft-FL285. Określenie FL (Flight Level) to inaczej wartość w stopach (ft) podzielona przez 100. Czyli przeliczając na metry TMA Kraków zaczyna się od wysokości 701m.

Oczywiście latanie w przestrzeni niekontrolowanej G nie gwarantuje nam, że nie spotkamy się tam z innym statkiem powietrznym. Dlatego podstawa to czujność, ostrożność i zdrowy rozsądek.

Trzeba dodać, że w myśl prawa loty FPV są nielegalne, ponieważ dozwolone jest tylko wykonywanie lotów modelami w zasięgu wzroku.
Awatar użytkownika
Air
Posty: 543
Rejestracja: piątek 27 lip 2012, 14:08
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Air »

From_heaven pisze:Trzeba dodać, że w myśl prawa loty FPV są nielegalne, ponieważ dozwolone jest tylko wykonywanie lotów modelami w zasięgu wzroku.
Nie tak.

Loty FPV poza VLOS nie są legalne bez stosownego świadectwa kwalifikacji. Jeśli takowe posiadasz - możesz latać.

http://www.ulc.gov.pl/pl/bezzalogowe-statki-powietrzne

Wszystko jest tam jasno opisane.
Moje DRONY: Y6 copter, ST-330 glider, bezzałogowy helikopterek meteorologiczny "Putas"
Awatar użytkownika
Radzik
Posty: 131
Rejestracja: czwartek 28 lis 2013, 15:46
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: Radzik »

Więc mam kilka pytań odnośnie mapki: http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/POLSKA.jpg

Obszar jaki mnie interesuje to TSA04 na północ od Lublina. Fragment oznaczony A GND.
Jak się ma takie oznaczenie do latania w tym obszarze?

Przy sąsiednich, zielonych literach mamy inne wartości wysokości (np na prawo C 1700 ft) Czy to znaczy, że do tej wysokości można latać?

co z z tymi małymi strefami dla moto paralotni itp? np NOWA WOLA 3000 ft?
XJ600
Posty: 112
Rejestracja: niedziela 19 sty 2014, 12:03
Lokalizacja: Lubanie

Post autor: XJ600 »

U mnie też tyle tych oznaczeń, że się gubię czy, gdzie, i jak można latać...
Jakby ktoś mógł koledze wyżej i mi doradzić... :roll:
To moja mapka
http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/GD_A2.jpg
Mieszkam w prawym dolnym rogu, tam gdzie się spotykają : Warszawa info, Poznań Info, Gdańsk Info, i Olsztyn info- konkretnie między Nieszawą a Włocławkiem. Ja już nie wiem co tam jest za strefa... a po drugiej stronie Wisły nie ma żadnej?(ja mieszkam na lewym brzegu).
Edit: no dobra, u mnie jest TSA08, czyli już mi loty odpadają, a za Wisłą?
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Post autor: Rurek »

Ojej dawno nie patrzyłem na tę mapkę... u mnie na wsi latają PPG, zawsze się o nich trochę bałem bo latają w korytarzu dla awionetek idących wzdłuż trasy "7" do W-wy i dokładnie na drodze podejścia na okęcie na pas 33.... i dlatego pod domem nie latam wyżej jak komin mojego domu :-) a tymczasem na mapce widzę że glajciarze z motorkiem w tyłku dostali strefę do 500m :shock:
Nie wiem jak to możliwie bo tam dokładnie nad tą strefą nie raz widziałem rejsowe na 100 metrach :shock: a mistrzami wręcz niskiego latania są fioletowe vizzairy....
Tyle że podejście na tym kierunku jest nie za częste, tylko przy południowych i południowo-wschodnich wiatrach a takie rzadko wieją na mazowszu.
Tak więc zapewne glajciarze dowiaduja się w FISie i rezerwują przestrzeń.

Edicao: o dokładnie to kółko na dole na środku opisane "PIEŃKÓW GND-2000ft", środek tego kółka to 600m od mojej chałupy...w ogóle jak patrze jak u mnie gęsto - korytarz na okęcie, korytarz na EPBC, z jednej strony las-puszcza z literką R, z drugiej trasa samochodowa gdańska... to zero szans na bezpieczne latanie :-(
Obrazek
Ostatnio zmieniony niedziela 09 mar 2014, 20:57 przez Rurek, łącznie zmieniany 2 razy.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
klocolus
Posty: 1364
Rejestracja: wtorek 30 lis 2010, 23:33
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: klocolus »

Radzik pisze:Obszar jaki mnie interesuje to TSA04 na północ od Lublina. Fragment oznaczony A GND.
Jak się ma takie oznaczenie do latania w tym obszarze?
TSA04A wysokości GND-FL245. Musisz po prostu uzystać informację czy strefa nie jest wydzielona i wtedy można latać.
Radzik pisze:Przy sąsiednich, zielonych literach mamy inne wartości wysokości (np na prawo C 1700 ft) Czy to znaczy, że do tej wysokości można latać?
Jest to wysokość początku strefy patrząc od dołu. TSA04C obowiązuje od 1700 stóp do FL245

Na tej mapce http://www.amc.pata.pl/in...c&opis=amc_info zakładka elementy przestrzeni/AUP bieżący klikasz na daną strefę i masz pełne informacje (wysokości, współrzędne, komentarz)
XJ600 pisze:U mnie też tyle tych oznaczeń, że się gubię czy, gdzie, i jak można latać...
Jakby ktoś mógł koledze wyżej i mi doradzić... :roll:
To moja mapka
http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/GD_A2.jpg
Mieszkam w prawym dolnym rogu, tam gdzie się spotykają : Warszawa info, Poznań Info, Gdańsk Info, i Olsztyn info- konkretnie między Nieszawą a Włocławkiem. Ja już nie wiem co tam jest za strefa... a po drugiej stronie Wisły nie ma żadnej?(ja mieszkam na lewym brzegu).
Tam gdzie masz białą przestrzeń na mapie nieobramowaną na niebiesko to nie ma żadnej strefy.
Każdy ma swoje 6 minut :-)
XJ600
Posty: 112
Rejestracja: niedziela 19 sty 2014, 12:03
Lokalizacja: Lubanie

Post autor: XJ600 »

Dzięki, pewnie tam gdzie nie ma strefy to też nie jest wolna amerykanka, ale tam chyba była minimalna wysokość bezwzględna 2300 ft, czyli jakbym leciał na np. 200m to raczej poza ptactwem niczego być nie powinno?
.
.
No i przez Wisłę trzeba przelecieć, a u mnie szerokaa, najbliższy most 20km :mrgreen:
klocolus
Posty: 1364
Rejestracja: wtorek 30 lis 2010, 23:33
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: klocolus »

XJ600 pisze:Dzięki, pewnie tam gdzie nie ma strefy to też nie jest wolna amerykanka, ale tam chyba była minimalna wysokość bezwzględna 2300 ft, czyli jakbym leciał na np. 200m to raczej poza ptactwem niczego być nie powinno?
Przestrzeń niekontrolowana to nie znaczy nieużywana. Możesz się spodziewać: samolotów turystycznych, paralotni, helikopterów i wielu innych niedużych statków powietrznych. Ale po pierwsze ryzyko spotkania jest znacznie mniejsze po drugie każdy pilot odpowiada za separację ruchu (tak samo odpowiadasz Ty).

Ogólnie wszystko powyżej FL095 (9500 stóp) jest przestrzenią kontrolowaną ale w Twoim przypadku nie widzę żadnych ograniczeń poniżej tego poziomu.
Każdy ma swoje 6 minut :-)
Awatar użytkownika
Radzik
Posty: 131
Rejestracja: czwartek 28 lis 2013, 15:46
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: Radzik »

Dzięki, teraz mi się trochę wyjaśniło.

Czyli jeśli dobrze rozumiem ( na podstawie http://www.amc.pata.pl/generator_AUP.php?rodz=jutro lub mapki) to jutro w sektorze TSA04A od 8 do 16:30 jest rezerwacja dla lotów TS11 (czyli chyba Iskra).

Trochę dziwi mnie, o ile dobrze to czytam, że taka rezerwacja obszaru obowiązuje już od samej ziemi. 50-100 m "luzu" od ziemi byłoby wg mnie odpowiedniejsza i pozwoliła modelarzom na spokojne polatanie sobie bez obawy o łamanie prawa (bo sama iskra raczej tak nisko i tak latać nie będzie)
Awatar użytkownika
From_heaven
Posty: 1301
Rejestracja: czwartek 04 lut 2010, 13:04
Lokalizacja: Kraków

Post autor: From_heaven »

Air pisze:Loty FPV poza VLOS nie są legalne bez stosownego świadectwa kwalifikacji. Jeśli takowe posiadasz - możesz latać.

http://www.ulc.gov.pl/pl/...atki-powietrzne

Wszystko jest tam jasno opisane.
Oj wprowadzasz w błąd kolego. Świadectwo kwalifikacji wymagane jest w wypadku wykonywania lotów komercyjnych. Do latania rekreacyjnego jest niepotrzebne.

No ale jeśli już mówimy o lataniu poza zasięgiem wzroku, to gdzie Twoim zdaniem jest opisane pod linkiem, który wkleiłeś? Ja tam nic nie znalazłem o tym, w jaki sposób można uzyskać świadectwo BVLOS.
ODPOWIEDZ