Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest piątek 17 wrz 2021, 12:07

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 284 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
Autor Wiadomość
Post: piątek 23 lip 2021, 22:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9416
Lokalizacja: Polska
W polowie lipca EASA opublikowala propozycje zmian w przepisach dotyczacych BSP (a konkretnie w AMC i GM).

Oprocz zmian w formularzach (znowu) czy certyfikatach (srednio przydatne, np. A1-A3, A2 i STS bedzie mozna miec na jednym papierku) wprowadza tez troche zmian dotyczacych przecietnego latacza. Po pobieznym przejrzeniu znalazlem m.in.:
- doprecyzowanie okreslenia materialow niebezpiecznych
- zawezenie kategorii osob nie-postronnnych - oprocz ich zgody i poinformowania ich o zasadach bezpieczenstwa nie beda one mogly zajmowac sie czym innym, czyli nad np. szwagrem piekacym kielbaski na grilu niczym wiekszym nie polatamy
- ale za to w okresie przejsciowym dronami do 2kg w kategorii A2 mozna latac mniej niz 50m od osob nie-postronnych
- drony o klasie C0, C1, C2 ,C3 lub C4, ktore zostaly zmodyfikowane tak ze utracily certyfikacje nie moga juz latac w kategorii A3 (tylko w specjalnej). Nie jest dla mnie jasne czy dotyczy to rowniez latadel ktore oznaczenia klasy nigdy nie mialy ale wydaje mi sie ze nie.
- doprecyzowano iz drony o klasie C0 i C1 moga byc rowniez uzywane w kategorii A3

Szczegoly wszystkich proponowanych zmian mozna znalezc TUTAJ

Skargi, wnioski, zazalenia mozna skladac do 15 wrzesnia 2021 TUTAJ (wymagana bezplatna rejestracja) - nr dokumentu NPA 2021-09 (Regular update of the acceptable means of compliance and guidance material to Regulation (EU) 2019/947 on the rules and procedures for the operation of unmanned aircraft).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 25 lip 2021, 08:16 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Posty: 2063
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Dzięki za informacje.
Odwalasz kawał dobrej roboty monitorując te przepisy.

_________________
Świat z góry wygląda lepiej ;-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 26 lip 2021, 15:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9416
Lokalizacja: Polska
misiekkk pisze:
Dzięki za informacje.
Odwalasz kawał dobrej roboty monitorując te przepisy.

Trzeba by sie uwazniej przyjrzec zmianom dotyczacym kategorii szczegolnej, ale niestety nie mam zbyt duzo czasu, wiec zachecam innych do wgryzienia sie w temat, poki jeszcze mozna zglaszac uwagi.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 30 lip 2021, 00:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9416
Lokalizacja: Polska
AKTUALIZACJA ROZPORZADZENIA WYKONAWCZEGO (EU) 2019/947

15 lipca opublikowane zostalo Rozporzadzenie Wykonawcze (EU) 2021/1166 zmieniajace Rozporzadzenie Wykonawcze (EU) 2019/947

Zmiany dotycza:
  • przesuniecia w kategorii szczegolej terminu koniecznosci posiadania zielonego swiatla migajacego oraz aktywnego i aktualnego systemu zdalnej identyfikacji o pol roku z 2.12.2021 na 1.07.2022
  • przesuniecia terminu od ktorego zaczynaja obowiazywac unijne scenariusze standardowe (STS) o 2 lata z 2.12.2021 na 3.12.2023. Do tego czasu mozliwe jest skladanie oswiadczen o lotach zgodnych z krajowymi scenariuszami standardowymi (NSTS) a juz zlozone zachowuja waznosc do maksymalnie 2.12.2025 (nie dluzej jednak niz 2 lata od ich zlozenia)

Zmiany wchodza w zycie 20 dni od ich opublikowania, czyli 5 sierpnia 2021.

Tresc pierwszego posta w watku zostala odpowienio zmodyfikowana. Aktualizacja tabelek po 5 sierpnia.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 22 sie 2021, 15:24 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9416
Lokalizacja: Polska
Tablelka w poscie dotyczacym kategorii szczegolnej zostala zaktualizowana zgodnie z ostatnimi zmianami, dodalem tez kilka drobnych poprawek.

Lista zmian:
- aktualizacja dat obowiazywania NSTS/STS
- dodane zaznaczenie iz klasa C5 nie dopuszcza staloplatow (wyjatkiem sa staloplaty na uwiezi, ale dla przejrzystosci wyjatek ten zostal pominiety)
- poprawiona maksymalna predkosc w STS-02 ("bez ograniczen" zmienione na 50m/s wynikajace z wymagan klasy C6)
- usunieto informacje o obowiazku posiadania swiatel dookolnych w lotach nocnych NSTS (zgodnie z nowymi wytycznymi PULC) - pozostaje jedynie zielone migajace swiatlo.

Dodatkowo w pierwszym poscie zaktualizowany zostal odnosnik do skonsoliwodanej wersji rozporzadzenia wykonawczego zawierajacej zmiany obowiazujace od 5 sierpnia (2021/1166)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 25 sie 2021, 21:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9416
Lokalizacja: Polska
Obiecywany przez DroneRadar "prezent" dla tych ktorzy zakupili wersje platna DR, zanim ten stal sie zupelnie darmowy.

https://www.facebook.com/DroneRadar/pos ... 3193301198

Cytuj:
Co to za niespodzianka?
Przez ostatnie 3 lata, wspólnie z WIZIPISI (Wrocławski Instytut Zastosowań Informacji Przestrzennej i Sztucznej Inteligencji) i firmą Creotech Instruments zajmowaliśmy się przygotowaniem zupełnie nowego produktu GREY. Produktu, który będzie Was wspierał w żmudnym, czasochłonnym i często kosztownym procesie przygotowywania analizy ryzyka. Dostępne na rynku narzędzia wspierania analiz SORA, są deklaratywne, co oznacza, że na podstawie najlepszej Waszej wiedzy (którą często trudno zdobyć, jeśli nie jesteście na miejscu) szacujecie ryzyko, wypełniając EAS-owskie formularze. Niestety analiza SORA, okazała się procesem niewspółmiernie (do faktycznych korzyści) trudnym do spełnienia, przez co wielu z Was (ponad 95%) zaczęło korzystać z narodowych scenariuszy NSTS (bo przecież ciągle nie można korzystać z STS-1 i STS-2 bowiem te wymagają bezzałogowców z nadaną klasą, a tej jeszcze nikt nie nadaje). Nawet EASA po cichu przyznała się, że proces jest trudny, wydłużając ostatnio czas obowiązywania narodowych scenariuszy do 2025 roku. Dodatkowo w związku z obowiązywaniem wytycznych (15-23) Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 29.12.2020 postanowiliśmy ułatwić Wam proces przygotowania do lotu za pomocą portalu, w którym w DOWOLNYM miejscu w Polsce możecie zaplanować lot rysując trasę przelotu. My w zamian, na podstawie wszystkich zagregowanych danych (lista wybranych poniżej), przygotujemy dla Was raport pdf z pełną analizą. Raport ten, będzie docelowo zgodny z wymaganiami ustanowionymi przed odpowiednią władzę.
Dane które używamy do przygotowania analizy przedlotowej.
- modele DSM (Digital Surface Model) wraz z informacją o czasie pozyskania
- danymi o estymowanej standardowej populacji
- danymi dotyczącymi obiektów infrastruktury (drogi z podziałem na intensywność ruchu, budynki, więzienia, szkoły, przedszkola, itd.) wraz z przypisanymi im wartościami ryzyka w funkcji RHM (Risk Heat Map)
- danymi o przeszkodach, w tymi liniami napowietrznymi średniego i wysokiego napięcia, trakcjami kolejowymi, znanymi masztami, wieżami, kominami i wieloma innymi
- i wiele, wiele innych….
Dla kogo niespodzianka?
Wszystkich którzy zakupili aplikację Droneradar Premium chcielibyśmy za całego serca zaprosić do udziału w bezpłatnym okresie przedwdrożeniowym naszej nowej usługi w wersji Beta (link do usługi udostępnimy w połowie września 2021) wraz z pierwszym, bezpłatnym miesiącem użytkowania.
Szczegóły przystąpienia do programu w linku: https://droneradar.eu/blog/2021/08/25/grey-zaproszenie/


grey.jpg
grey.jpg [ 322.8 KiB | Przeglądany 825 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 26 sie 2021, 11:06 
Offline

Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Posty: 1139
Lokalizacja: Toruń
pawelsky pisze:
saticzek pisze:
U mnie 500 m to standard szybowce 3,6m i 4m.

To to ja wiem, ale jak ULC dostanie wniosek o takie loty, to bedzie mial twardy orzech do zgryziena, 4 kilo w przestrzeni dla GA to juz znaczace ryzyko. Pomijam juz fakt ze do marca pozwolen wydali w sumie... 10 :)

Cala para idzie w tej chwili na STSy, zatwierdzanie osrodkow szkolacych i konwersje uprawnien.


No i niestety od kwietnia wiele się nie zmieniło, bo w tej chwili jest to chyba ok. 45, a jedna z mojej młodzieży czeka już prawie miesiąc na zatwierdzenie profilu pilota.

Przepis o wysokości 120m właściwie stał się już przepisem martwym - widzę jak ludzie latają. Oczywiście kłopoty się zaczną dopiero jak coś się stanie.
Wg mnie, można było zostawić unlimited w strefie G (przynajmniej modelarze by polatali w termice nad polami w kategorii otwartej), albo przynajmniej dla posiadaczy NSTSów.

Słyszałem, że na "dniach "miało się pokazać jakieś uproszczenie, ale nie wiem czy uproszczenie składania wniosków coś da, skoro i tak te wnioski nie są przyznawane. ;)

Co do wniosku: Czy jeśli ktoś złoży wniosek o latanie na 250m nad starówką w Opolu, to czy musi składać osobny wniosek o latanie na 250m nad Włocławkiem, czy Koszalinem (warunki w sumie podobne)?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 26 sie 2021, 14:06 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9416
Lokalizacja: Polska
labo pisze:
Czy jeśli ktoś złoży wniosek o latanie na 250m nad starówką w Opolu, to czy musi składać osobny wniosek o latanie na 250m nad Włocławkiem, czy Koszalinem (warunki w sumie podobne)?

Wniosek skladasz na operacje w okreslonej lokalizacji, w konkretnych warunkach, robiac stosowna do nich analize ryzyka. W zezwoleniu otrzymujesz warunki wykonania operacji i do nich musisz sie stosowac. Zezwolenie takie moze byc jednorazowe lub czasowe.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 27 sie 2021, 11:32 
Offline

Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 21:19
Posty: 1139
Lokalizacja: Toruń
A to lipa. :(( Czyli wiadomo kto będzie robić takie zgłoszenia: firmy które wiedzą kiedy i o której mają jakieś wydarzenie do uwiecznienia, oni będą musieli takie zgłoszenie zrobić. Reszta (o, super pogoda, chodź idziemy polatać) nie będzie się przejmować jakimiś ograniczeniami wysokości. No i tak się dzieje.
Dzwoniłem kilka dni temu do jednej z większych firm szkoleniowych w PL z pytaniem o pomoc w zgłoszeniu, to wprost dostałem odpowedź, że po prostu latać wyżej i już, bo i tak prawie nikt nie dostaje pozwolenia. Polskie realia...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 01 wrz 2021, 10:45 
Offline

Rejestracja: wtorek 27 lip 2021, 14:54
Posty: 2
Lokalizacja: Wrocław
https://www.swiatdronow.pl/projekt-usta ... 26-08-2021

Szykuje się jakaś masakra... :(

-------------------------------------------------

EDIT po uwadze od @pawelsky, żeby odnieść się merytorycznie do projektu ustawy

Najbardziej martwi mnie opłata za NSTS-01. Ten narodowy scenariusz standardowy jest dobrym wyjściem, żeby polatać np. cinewhoopem z GoPro (masa około 600-700 gramów) blisko ludzi lub po prostu polatać dronem po łące bez obserwatora.
Cytuj:
13. Rozpatrzenie wniosku i wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1–4 rozporządzenia nr 2019/947/UE, na pojedynczą operację w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE – 200 zł
14. Rozpatrzenie wniosku i wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1–4 rozporządzenia nr 2019/947/UE, na co najmniej dwie operacje w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE – 500 zł

O ile dobrze to rozumiem, będzie trzeba płacić kilka stówek za wydanie zezwolenia. Dodatkowo oczywiście kurs przypominający, którzy raczej też zdrożeje w szkołach bo ich też mogą dosięgnąć nowe opłąty.

Dodatkowo mój kolega słusznie zauważył (mnie to akurat nie dotyczy), że skrócił się czas na konwersję starych uprawnień. Był czas do końca roku teraz jest do połowy listopada:
Cytuj:
Do dnia 1 stycznia 2022 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonuje na wniosek zainteresowanego podmiotu, złożony nie później niż do dnia 15 listopada 2021 r.,

Pojawił się cennik kar za naruszenia. Generalnie dobrze, że wiemy ile co będzie kosztować, ale niektóre przewinienia mogą być bardzo dotkliwe
Cytuj:
za lot niezgodny z założeniami NSTS – 4 000 zł za każde naruszenie

Nie wiem czy będzie aż tak źle, ale np. za brak kamizelki przy lataniu w NSTS-01 mogą nam w teorii dowalić 4 tysiące... Oczywiście nie to że mam gdzieś kamizelkę, chodzi mi tylko o wysoki stosunek kary do przewinienia.


Ostatnio zmieniony czwartek 02 wrz 2021, 09:25 przez robert.rypula, łącznie zmieniany 3 razy

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 01 wrz 2021, 14:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9416
Lokalizacja: Polska
robert.rypula pisze:
Szykuje się jakaś masakra... :(

Zamiast tego typu ogolnikowych komentarzy proponuje odniesienie sie (merytoryczne) do konkretnych fragmentow projektu ustawy ktore uwazasz za problematyczne. Ulatwi to rzeczowa dyskusje i zgromadzenie ew. uwag do projektu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 02 wrz 2021, 09:21 
Offline

Rejestracja: wtorek 27 lip 2021, 14:54
Posty: 2
Lokalizacja: Wrocław
pawelsky pisze:
robert.rypula pisze:
Szykuje się jakaś masakra... :(

Zamiast tego typu ogolnikowych komentarzy proponuje odniesienie sie (merytoryczne) do konkretnych fragmentow projektu ustawy ktore uwazasz za problematyczne. Ulatwi to rzeczowa dyskusje i zgromadzenie ew. uwag do projektu.

Słuszna uwaga - zaktualizowałem mój poprzedni post o komentarze.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 02 wrz 2021, 11:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9416
Lokalizacja: Polska
robert.rypula pisze:
Najbardziej martwi mnie opłata za NSTS-01.

Art. 12 ust. 1-4 odnosi sie do zgody na operacje, nie scenariusz standardowych. Scenariuszy standardowych dotyczy ust. 5 i oplata w tym przypadku wynosi 50PLN.

robert.rypula pisze:
Dodatkowo mój kolega słusznie zauważył (mnie to akurat nie dotyczy), że skrócił się czas na konwersję starych uprawnień. Był czas do końca roku teraz jest do połowy listopada

Tu akurat nie widze szczegolnego problemu. I tak musisz te uprawnienia skonwertowac, wiec to czy zlozysz ten wniosek do konca grudnia, czy do polowy listopada wielkiej roznicy nie robi. Mozesz go zlozyc nawet dzisiaj. Dodatkowo planowana data wejscia w zycie ustawy to 1 stycznia 2022 roku a prawo nie moze dzialac wstecz.

robert.rypula pisze:
Pojawił się cennik kar za naruszenia.

No tutaj zgadzam sie ze taryfikator jest absurdalny, szczegolnie ze kary sa sztywnie, a nie "do". Wysokosc kary powinna zalezec od skali naruszenia, bo wg projektuy, przynajmniej teoretycznie za lot Mavicem Mini w parny dzien nad plaza mozna zostac ukaranym 500PLN.

Dosc zabawna jest tez kara za brak zwrotu cofnietych uprawnien, ktore wydawane sa w formie... elektronicznej :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 08 wrz 2021, 20:59 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9416
Lokalizacja: Polska
Rozwazania na temat projektu nowych przepisow od dron.edu.pl - warto obejrzec.

https://www.facebook.com/watch/live/?v=641361680175316


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 284 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 15, 16, 17, 18, 19

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.