Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest sobota 17 kwie 2021, 06:48

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 256 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Następna
Autor Wiadomość
Post: czwartek 01 kwie 2021, 18:50 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 17 lut 2012, 17:48
Posty: 467
Lokalizacja: Gdańsk
A2 to chyba prawko na motocykl ;) przynajmniej przepisy o ruchu drogowym mają jakąś podstawę prawną i ma je kto egzekwować.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 01 kwie 2021, 20:41 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9222
Lokalizacja: Polska
saticzek pisze:
Zdawałem egzamin na kategorię A2 jedno z pytań to :
W kategorii otwartej i podkategorii A2 minimalna odległość pozioma od osób to:
zaznaczyłem 50m , 30 m, 5m z włączoną funkcją ograniczenia prędkości prędkości
Odpowiedź była błędna, zaznaczenie 50 m jest źle.
Na pierwszej stronie jest A2 bez nadanej klasy 50m od osób.
Co jest nie tak?

Zalezy jak dokladnie bylo sformulowane pytanie. Odleglosc 50m dotyczy lotow wykonywanych w ramach przepisow przejsciowych przez pilotow "z poziomem kompetencji" conajmniej A2.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 01 kwie 2021, 20:53 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 02 cze 2017, 21:43
Posty: 56
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Pytanie było dokładnie takie:
"W kategorii otwartej i podkategorii A2 minimalna odległość pozioma od osób to:"

EDIT:
Czyżby testy nie uwzględniały okresu przejściowego?

_________________
Modelarz...."Wymierający gatunek"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 01 kwie 2021, 21:11 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9222
Lokalizacja: Polska
saticzek pisze:
Czyżby testy nie uwzględniały okresu przejściowego?

Mysle ze to raczej kwestia literalnego odwolania sie do przepisow dotyczacych kategorii otwartej, mozna sie spierac czy sa to loty w kategorii A3, z obnizona odlegloscia od osob ale za to podwzszonymi wymaganymi kwalifikacjami pilota do A2, czy loty w kategorii A2 z podwyzszona odlegloscia od ludzi. Czy moze tez w zadnej z nich. Sposob w jaki sformulowane sa przepisy przejsciowe nie jest moim zdaniem najszczesliwszy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 02 kwie 2021, 00:03 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9222
Lokalizacja: Polska
Komunikat od PansaUTM - wazne dla posiadaczy "starych" uprawnien
Cytuj:
6 kwietnia Dział Zarządzania Operacjami BSP PAŻP planuje przeprowadzić aktualizację listy certyfikatów w systemie PansaUTM.
Co to oznacza dla użytkowników?
• od 6 kwietnia nie będzie można wprowadzić uprawnień wpisanych do polskiego Świadectwa Kwalifikacji (VLOS, BVLOS, UAV5kg…) i certyfikatów medycznych
• wszystkie wprowadzone do 6 kwietnia uprawnienia zachowują ważność i będą widoczne w systemie PansaUTM, zarówno dla użytkowników, jak i dla pracowników PAŻP
• od 6 kwietnia będzie można wprowadzać w swoim profilu jedynie nowe, europejskie uprawnienia do wykonywania lotów w kategorii otwartej i szczególnej
W związku z tym, że Świadectwa Kwalifikacji zachowują ważność do 31.12.2021 roku, prosimy o wpisanie „polskich” uprawnień do profilu w systemie PansaUTM do dnia 6 kwietnia. Po tej dacie nie będzie to już możliwe.
Prosimy też o bieżące uzupełnianie profilu o uzyskane uprawnienia wynikające np. z konwersji Świadectwa Kwalifikacji. Usprawni to proces wydawania decyzji na loty BSP przez PAŻP.
Do dodanego certyfikatu prosimy zawsze załączać skan/screen maila bądź dokumentu otrzymanego od ULC. Certyfikaty weryfikujemy na bieżąco, aczkolwiek mogą pojawiać się małe poślizgi związane z aktualną sytuacją epidemiczną.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 03 kwie 2021, 10:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Posty: 2032
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
ŚK po konwersji nie należy już wpisywać? Wprowadza się wtedy OPEN_A_2_COMPETENCE i OPEN_A_1_A_3_COMPETENCE_ONLINE ?
Numerem który się przy tym podaje jest numer operatora? Bo numerów osobnych dla A2 i A1A3 nie widzę nigdzie.

_________________
Świat z góry wygląda lepiej ;-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 03 kwie 2021, 11:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9222
Lokalizacja: Polska
misiekkk pisze:
ŚK po konwersji nie należy już wpisywać?

Nie

misiekkk pisze:
Wprowadza się wtedy OPEN_A_2_COMPETENCE i OPEN_A_1_A_3_COMPETENCE_ONLINE ?
Numerem który się przy tym podaje jest numer operatora? Bo numerów osobnych dla A2 i A1A3 nie widzę nigdzie.

Wprowadzasz wszystko co masz, czyli (cytujac Macieja Stopke z PansaUTM):
  • UAS_PILOT_ID (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać nr pilota w formacie POL-RP-xxx);
  • UAS_OPERATOR_ID (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać nr operatora w formacie POLxxxx, a jako załącznik należy dodać plik z Potwierdzeniem rejestracji operatora) – bez tego „certyfikatu” nie zostanie zaakceptowany plan misji;
  • SPECIFIC_STS_NSTS (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać „NSTS-xx”, gdzie „xx” to odpowiedni nr scenariusza NSTS, a jako załącznik należy dodać otrzymane od ULC Potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia o operacji zgodnej z Krajowym Scenariuszem Standardowym) – bez tego „certyfikatu” nie zostanie zaakceptowany plan misji dotyczący lotów w kategorii szczególnej, np. lotu w strefie DRA-R CTR w odległości 1-6 km od granicy lotniska do wysokości większej niż 50m AGL;
  • OPEN_A_2_COMPETENCE (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać nr pilota w formacie POL-RP-xxx, a jako załącznik należy dodać plik z Certyfikat kompetencji pilota BSP);
  • OPEN_A_1_A_3_COMPETENCE_ONLINE (w polu „ID certyfikatu” należy wpisać nr pilota w formacie POL-RP-xxx, a jako załącznik należy dodać plik z Potwierdzeniem zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu on-line).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 03 kwie 2021, 20:18 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 02 cze 2017, 21:43
Posty: 56
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Aby latać ponad 120m AGL o masie<4kg muszę uzyskać NSTS-01, który będzie ważny 2 lata.
Jednakże unijny STS-01 dopuszcza masę do 25kg.
Czy za 2 lata będzie trzeba powtórnie zdawać egzaminy na STS-01, bo NSTS-01 zapewnia niższe kwalifikacje i traci ważność?

_________________
Modelarz...."Wymierający gatunek"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 03 kwie 2021, 21:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9222
Lokalizacja: Polska
Zaden (N)STS nie daje mozliwosci lotu powyzej 120m.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 04 kwie 2021, 07:21 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 02 cze 2017, 21:43
Posty: 56
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
pawelsky pisze:
Zaden (N)STS nie daje mozliwosci lotu powyzej 120m.


Tak, ale jest niezbędny aby składać wniosek o loty w scenariuszu niestandardowym (ponad 12m AGL VLOS).
I teraz:
1. Po okresie przejściowym co będzie z ważnością uprawnień krajowych ?
2. jeśli uzyskam obecnie NSTS-05, to czy poza granicami Polski mogę latać w STS-02, które de facto jest do 25 kg a nie do 4 kg?

_________________
Modelarz...."Wymierający gatunek"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 04 kwie 2021, 09:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9222
Lokalizacja: Polska
saticzek pisze:
Tak, ale jest niezbędny aby składać wniosek o loty w scenariuszu niestandardowym (ponad 12m AGL VLOS).

Nie ma czegos takiego jak scenariusz niestandardowy. Jest co najwyzej lot w oparciu o zezwolenie na operacje. Gdzie znalazles w przepisach informacje by byl wymagany do tego (N)STS?

Co do STS-01/STS-02 to loty w nich moga byc wykonywane wylacznie modelami kalsy C5 lub C6, a watpie abys takowego posiadal. Dodatkowo STSy obowiazywac beda dopiero od 2.12.2021.

NSTSy wazne sa do maks. 1.12.2023 (o ile oswiadczenie zostalo zlozone przez 2.12.2021).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 04 kwie 2021, 15:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 02 cze 2017, 21:43
Posty: 56
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
pawelsky pisze:
Nie ma czegos takiego jak scenariusz niestandardowy. Jest co najwyzej lot w oparciu o zezwolenie na operacje.

Przepraszam namieszałem.
Chodziło o lot na podstawie zezwolenia na operację.

https://www.pansa.pl/uas_specific/
cytuję.
"Zezwolenie na operację
Wniosek o zezwolenie na operację stosowany w przypadku, jeśli operacja nie jest objęta scenariuszem standardowym i nie należy do kategorii „otwartej”.
"

pawelsky pisze:
Gdzie znalazles w przepisach informacje by byl wymagany do tego (N)STS?



W przepisach nie szukałem, ale na kilku stronach z ofertami szkoleń tak.
W kilku ofertach szkoleniowych znalazłem zapis :

cytuję
"Co dają uprawnienia NSTS
Możesz
.....
.....
.....
Ubiegać się o zgodę prezesa ULC lub certyfikat LUC w przypadku operacji niemieszczącej się w scenariuszu standardowym, czyli np. loty powyżej 120 m AGL lub wysokości najwyższej przeszkody powiększonej o 15 m."

możliwe że to chwyt marketingowy... jednakże

Czy posiadając uprawnienia A1,A3 i nie posiadając uprawnień do żadnego NSTS , ani wydanego wcześniej Świadectwa Kwalifikacji (VLOS,BVLOS, UAV) jest możliwość uzyskania zezwolenia na operację do wysokości 500m AGL VLOS ? ( która to nie jest wykonywana w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które otrzymały zezwolenie zgodnie z art. 16. ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947)

_________________
Modelarz...."Wymierający gatunek"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 04 kwie 2021, 16:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9222
Lokalizacja: Polska
Obawiam sie ze moze byc w tym troche marketingu. Pozwolenia wydawane sa na podstawie analizy ryzyka ktora przygotujesz. Byc moze ULC bedzie traktowal posiadanie kwalifikacji dla (N)STS jako jeden ze srodkow minimalizujacych ryzyko.

500m to troche wysoko, wiec zanim wydasz pieniadze na szkolenia i egzaminy mysle ze najlepiej byloby spytac bezposrednio w ULCu jak w ich mniemaniu powinna w takiej sytuacji wygladac minimalizacja ryzyka i jakich kompetencji pilota oczekuja.

EDIT: Tak niejako w temacie zaktualizowalem wlasnie post dotyczacy kategorii szczegolnej informacjami dotyczacymi uzyskiwania pozwolenia na operacje wlasnie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 04 kwie 2021, 21:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 02 cze 2017, 21:43
Posty: 56
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
pawelsky jesteś wielki!!!

U mnie 500 m to standard szybowce 3,6m i 4m.
Dzięki.

_________________
Modelarz...."Wymierający gatunek"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 04 kwie 2021, 21:27 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9222
Lokalizacja: Polska
saticzek pisze:
U mnie 500 m to standard szybowce 3,6m i 4m.

To to ja wiem, ale jak ULC dostanie wniosek o takie loty, to bedzie mial twardy orzech do zgryziena, 4 kilo w przestrzeni dla GA to juz znaczace ryzyko. Pomijam juz fakt ze do marca pozwolen wydali w sumie... 10 :)

Cala para idzie w tej chwili na STSy, zatwierdzanie osrodkow szkolacych i konwersje uprawnien.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 256 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.