Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest środa 03 mar 2021, 04:02

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 227 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Następna
Autor Wiadomość
Post: piątek 05 lut 2021, 09:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9042
Lokalizacja: Polska
mak pisze:
Podczas egzaminu na A1 / A3 pada pytanie o to, czy numer operatora powinien być jawny, czy możliwie poufny (były jeszcze dwie inne opcje, ale nie pamiętam ich - były to raczej zapchaj-dziury). Niestety nie potrafiłem znaleźć odpowiedzi (być może przeoczyłem w materiałach szkoleniowych), ale sama obecność tego pytania zastanowiła mnie.
[...]
Ja nie znalazłem (ale też przyznam, że nie za długo szukałem) - czy są konkretne regulacje wyjaśniające powyższe kwestie?

Przepisy mowia jedynie o umieszczeniu numeru operatora na dronie (nie precyzuja w jakis sposob ma to byc zrobione), biorac jednak pod uwage ze numer operatora nalezy wprowadzic rowniez do systemu zdalnej identyfikacji ktory jawnie te dane rozglasza nalezy przyjac zalozenie ze nie jest on tajny.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 06 lut 2021, 11:39 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 11 lip 2014, 21:46
Posty: 110
Lokalizacja: Złotokłos
pawelsky pisze:
Przepisy mowia jedynie o umieszczeniu numeru operatora na dronie (nie precyzuja w jakis sposob ma to byc zrobione), biorac jednak pod uwage ze numer operatora nalezy wprowadzic rowniez do systemu zdalnej identyfikacji ktory jawnie te dane rozglasza nalezy przyjac zalozenie ze nie jest on tajny.


Mówisz o systemie zdalnej identyfikacji, takim jak mają np. drony DJI? Jeśli tak, to modeli to raczej nie dotyczy i dotyczyć nie będzie. Chyba, że zaczną nas zmuszać do umieszczania w modelach zestandaryzowanych transponderów - co mam nadzieję w przypadku klasycznych modeli nigdy nie nastąpi.

Wracając jeszcze do samego umieszczenia numeru operatora. Skoro w przepisach nie jest określone, w jaki sposób ten numer ma być umieszczony to znaczy, że nie musi on być jawnie widoczny (może być np. pod baterią, czy gdzieś pod owiewką) oraz że może być np. w formie kodu QR, który będę naklejał na swoich modelach. Trochę to zaskakujące, że sposób umieszczania numeru operatora nie jest choć w podstawowy sposób uregulowany.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 06 lut 2021, 11:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9042
Lokalizacja: Polska
mak pisze:
Mówisz o systemie zdalnej identyfikacji, takim jak mają np. drony DJI? Jeśli tak, to modeli to raczej nie dotyczy i dotyczyć nie będzie.

Mowie o systemie zdalnej identyfikacji w ktory beda musialy byc wyposazone niemal wszystkie drony z nadana klasa (zarowno w kategorii open jak i latajace w ramach scenariusz standardowych). Skoro bedzie on rozglaszal dane jawnie, mozna wysnuc z tego ogolny wniosek ze numeru operatora nie mozna uznac za tajny.

mak pisze:
Wracając jeszcze do samego umieszczenia numeru operatora. Skoro w przepisach nie jest określone, w jaki sposób ten numer ma być umieszczony to znaczy, że nie musi on być jawnie widoczny (może być np. pod baterią, czy gdzieś pod owiewką)

Nie widze przeciwwskazan przed takim umieszczeniem, ale nie posuwalbym sie do ekstremow wymagajacych odkrecenia 20 srub i rozkucia zacynowanego pojemnika w ktorym bedzie umieszczony. Rozsadnym jest przyjecie zalozenia ze numer powinien byc latwo dostepny.

mak pisze:
oraz że może być np. w formie kodu QR, który będę naklejał na swoich modelach.

Jesli mowisz o kodzie QR ktory dostales wraz z rejestracja operatora, to zdecydowanie nie, bo nie zawiera on nr tylko odnosnik do strony w ULCu.

Jesli mowisz o numerze zakodowanym przez Ciebie w postaci kodu QR to powiedzialbym ze rowniez nie, poniewaz przepisy mowia umieszczeniu numeru operatora a nie jakiejs tam jego reprezentacji (rownie dobrze ktos moglby chciec go umiescic zapisanego morsem badz w postaci pisma wezelkowego, co jaks sam rozumiesz nie jest najrozsadniejsze).

mak pisze:
Trochę to zaskakujące, że sposób umieszczania numeru operatora nie jest choć w podstawowy sposób uregulowany.

Byly pomysly zeby to uregulowac, nawet bardzo uregulowac i numer mial byc umieszczany w sposob nieulegajacy zniszczeniu np. w wypadku pozaru. Na szczescie z tego zrezygnowano, liczac na zdrowy rozsadek.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 06 lut 2021, 12:19 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 11 lip 2014, 21:46
Posty: 110
Lokalizacja: Złotokłos
pawelsky pisze:
Nie widze przeciwwskazan przed takim umieszczeniem, ale nie posuwalbym sie do ekstremow wymagajacych odkrecenia 20 srub i rozkucia zacynowanego pojemnika w ktorym bedzie umieszczony. Rozsadnym jest przyjecie zalozenia ze numer powinien byc latwo dostepny.


Tak samo zakładam. Np. w samolotach i heli pod zdejmowaną owiewką.

pawelsky pisze:
Jesli mowisz o numerze zakodowanym przez Ciebie w postaci kodu QR to powiedzialbym ze rowniez nie, poniewaz przepisy mowia umieszczeniu numeru operatora a nie jakiejs tam jego reprezentacji (rownie dobrze ktos moglby chciec go umiescic zapisanego morsem badz w postaci pisma wezelkowego, co jaks sam rozumiesz nie jest najrozsadniejsze).


Tak, mówię o zakodowanym samym numerze w formie stickera QR. Zamówiłbym sobie takie naklejki i miałbym gotowe do naklejenia na każdy model. Kod QR jest jednak dosyć popularny i wystarczająco łatwy do odczytania. Sensu stricto kod dziesiętny i litery łacińskie są także tylko jednym z kodów, najbardziej rozpowszechnionym, ale jednak kodem. OK, trochę sobie tutaj żartuję ;).

pawelsky pisze:
Byly pomysly zeby to uregulowac, nawet bardzo uregulowac i numer mial byc umieszczany w sposob nieulegajacy zniszczeniu np. w wypadku pozaru. Na szczescie z tego zrezygnowano, liczac na zdrowy rozsadek.


Tego się trzymajmy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 06 lut 2021, 12:41 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9042
Lokalizacja: Polska
mak pisze:
Tak, mówię o zakodowanym samym numerze w formie stickera QR. Zamówiłbym sobie takie naklejki i miałbym gotowe do naklejenia na każdy model. Kod QR jest jednak dosyć popularny i wystarczająco łatwy do odczytania. Sensu stricto kod dziesiętny i litery łacińskie są także tylko jednym z kodów, najbardziej rozpowszechnionym, ale jednak kodem. OK, trochę sobie tutaj żartuję ;).

Nikt nie broni Ci umiescic kodu QR oprocz samego nr operatora, przepisy jednak mowia o umieszczeniu nr operatora - a ten otrzymales w postaci kodu dziesietnego oraz liter lacinskich i taki numer jestes zobowiazany umiescic (wiem ze zartujesz ale pisze tak na wszelki wypadek aby uciac ew. dalsze filozoficzne rozwazania w tym temacie :-)).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 10 lut 2021, 09:37 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Posty: 2024
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Jak u Was z konwersją? Ja wysłałem elektronicznie 08.01.2021 i do tej pory nic, ani konwersji ani żadnej komunikacji zwrotnej.

_________________
Świat z góry wygląda lepiej ;-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 11 lut 2021, 09:18 
Offline

Rejestracja: niedziela 24 gru 2017, 16:00
Posty: 17
Lokalizacja: Opole
U mnie z konwersją ŚK podobnie. Dokumenty wysłane elektronicznie na początku stycznia i do tej pory cisza.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 11 lut 2021, 17:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9042
Lokalizacja: Polska
Podczas webinaru dzisiaj ULC przyznal ze sa zawaleni papierami i nie wyrabiaja, mysle ze swiadectwa ktore jeszcze sa stosunkowo dlugo wazne wyladuja na koncu kolejki...

Dla lepszego kontekstu dodam tylko ze zarejestrowanych zostalo ponad 41tys. operatorow. To daje niemal 1000 dziennie...

20210211_191143.jpg
20210211_191143.jpg [ 103.73 KiB | Przeglądany 588 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 12 lut 2021, 22:29 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9042
Lokalizacja: Polska
Dostalem dzis dość zaskakującą odpowiedź ULCu na temat punktu 10.4 Rozdzialu 4 wytycznych prezesa ULC. Przyznam ze rodzi ona raczej wiecej pytan niz odpowiedzi wiec pozostawie ja tu bez komentarza...

@krall obawiam się ze podobny zapis wyladuje w ostatecznym rozporzadzeniu, a wtedy nie bedzie juz tylko "zaleceniem" wiec chyba warto to jednak wyprostowac - pamietam ze miales kiedys mozliwosc zgloszenia uwag do konsultacji spolecznych poprzednich przepisow (jak mniemam przez jakis zaprzyjasniony podmiot bioracy udzial w konsultacjach), projekt w tej chwili sie mieli, niebawem wyladuje w konsultacjach, czy tym razem rowniez bedziesz mial mozliwosc przekazania ew. uwag?

PYTANIE:
Chciałbym prosić o wyjaśnienie wątpliwości dotyczących rozdziału 4, punktu 10.4 załącznika nr 1 do wytycznych Prezesa ULC nr 25, który wprowadza obowiązek wyposażenia SBSP w co najmniej: urządzenie do lokalizacji podstawowej, urządzenie do lokalizacji awaryjnej, failsafe, rejestrator parametrów lotu oraz kamerę. Jako że nie widzę nigdzie wyłączeń stosowania tego punktu muszę założyć, że dotyczy on WSZYSTKICH SBSP eksploatowanych w kategorii otwartej, szczególnej bądź w ramach klubów i stowarzyszeń.
Wydaje się to być wymaganiem nadmiernym (szczególnie w przypadku mniejszych dronów, tych budowanych samodzielnie, bądź np. modeli na uwięzi) i oznacza iż niedopuszczalne byłoby eksploatowanie dronów nie posiadających telemetrii, zaawansowanego kontrolera lotu z rejestratorem parametrów lotu i failsafe czy kamery. Czy rzeczywiście taka była intencja Prezesa ULC, czy może źle to odczytuję?


ODPOWIEDZ:
Wytyczne nr 25 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. są aktem prawnym o charakterze informacyjnym. Są w nim także zawarte zalecenia, a więc opisano w nich polecany przez nadzór lotniczy sposób wykonywania operacji systemami bezzałogowych statków powietrznych. Nie są to przepisy nadrzędne wobec przepisów Unii Europejskiej, a takim aktem prawnym jest rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.).
Wspomniany przez Pana pkt 10.4 rozdziału 4 załącznika nr 1 do wytycznych nr 25 nie dotyczy wszystkich systemów bezzałogowych statków powietrznych. Z uwagi na usytuowanie tego rozdziału po rozdziale dot. operacji wykonywanych w kategorii „szczególnej” należy traktować zawarte tam przepis jako zalecany sposób postępowania w przypadku wykonywania operacji w kategorii „szczególnej”.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 13 lut 2021, 12:55 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Posty: 2024
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Z prawnego punktu widzenia bardzo niedorze się dzieje, jeżeli mamy prawo obligatoryjne oraz zalecane...

_________________
Świat z góry wygląda lepiej ;-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 13 lut 2021, 15:13 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9042
Lokalizacja: Polska
misiekkk pisze:
Z prawnego punktu widzenia bardzo niedorze się dzieje, jeżeli mamy prawo obligatoryjne oraz zalecane...

No nie wykazali sie nasi legislatorzy niestety, niemniej jednak z dwojga zlego wole zeby poswiecili wiecej czasu na lepsza legislacje, niz przepychali przepisy na sile kolanem zeby zdazyc przez nowym rokiem.

Jesli ktos jest zaprzyjazniony z jakims podmiotem zaproszonym do konsultacji spolecznych - prosze o kontakt.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 14 lut 2021, 00:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:00
Posty: 3043
Lokalizacja: Kartuzy
Oczywiście jak coś do mnie dotrze to dam znać.

BTW - jestem dość apatycznie nastawiony do tego co się stało i dzieje z nowymi regulacjami, z ich przejrzystością i jednoznacznością.
Miałem (co prawda wątłą) nadzieję, że przez pierwszych kilka tygodni jakoś się to ułoży w spójną całość - no i nie bardzo.
Ponieważ mam już jakieś zapytania o szkolenia to muszę w końcu zacisnąć zęby i spróbować napisać jakieś skrypty, testy... :cry:

_________________
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 23 lut 2021, 17:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Posty: 2024
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
Konwersja mojego ŚK została wykonana!

_________________
Świat z góry wygląda lepiej ;-)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 23 lut 2021, 19:18 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 03 sie 2012, 18:27
Posty: 802
Lokalizacja: Kiełpino k. Kartuz
misiekkk pisze:
Konwersja mojego ŚK została wykonana!


Ile czasu w czekałeś ????? Bo ja też czekam na konwersję i nie wiem czy mam się już upominać czy jeszcze cierpliwie czekać.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 23 lut 2021, 19:43 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9042
Lokalizacja: Polska
Kkacper pisze:
Bo ja też czekam na konwersję i nie wiem czy mam się już upominać czy jeszcze cierpliwie czekać.

Jesli SK nie przeterminowuje Ci sie w najblizszym czasie to najlepiej spokojnie zaczekac - im pozniej Ci skonwertuja tym dluzej bedziesz mial uprawnienia wazne...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 227 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.