Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
-
- Posty: 24
- Rejestracja: niedziela 06 mar 2016, 19:30
- Lokalizacja: Kraków
Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Hej, postanowiłem wzbić w powietrze, zalegający mi na szafie od kilku lat, model samolotu MULTIPLEX (MPX) FUNMAN RR+ wykonany z ELAPORu. Razem z modelem w komplecie był bezszczotkowy silnik: "Permax BL-O 2830-1100", regulator ESC: AC MULTICONT BL-20 SD (z wbudowanym BEC 5.0v) oraz 2 serwomechanizmy i śmigło 8"x 5".
Mam aparaturę Turnigy 9X + moduł XJT, i wygląda na to, że do startu brakuje tylko odbiornika i baterii. Dedykowana bateria to Li-BATT FX 3 / 1-950mAh 11,1V (73x35x20mm, 103g), ale ja zamierzam kupić Gens Ace Li-Po 3s 1300mAh (72x35 x24mm, 108g) - ponieważ jest podobnych wymiarów i ma zbliżoną wagę. Zastanawiam się jeszcze nad akumulatorem Li-Po Gens Ace 3S 1600mAh 11.1V (104x34x18mm,149g), ale jest już 40g cięższa - nie wiem czy to miałoby znaczenie..
Główne pytanie, to czy zastosować kontroler lotu albo stabilizator? Zainteresował mnie odbiornik ze zintegrowanym stabilizatorem lotu: S6R/S8R firmy FrSky, ale widzę, że dla niego, od dłuższego czasu, nie ma jeszcze aktualizacji ACCST D16 v2.1.0 - a tego używam w obecnych Linkach.
Dane techniczne modelu MULTIPLEX (MPX) FUNMAN RR+:
Rozpiętość skrzydeł: 1010 mm
Długość: 820 mm
Powierzchnia skrzydeł: 22 dm²
Masa do lotu: 580 g
Obciążenie pow. całkowitej: 26 g/dm²
Funkcje R/C: ster kierunku, ster wysokości, silnik
Opcje dodatkowe: lotki, pływaki
Zestaw:
model z pianki EPP (elapor) oklejony folią dekoracyjną
silnik napędowy Permax BL-O 2830-1100
regulator obrotów MultiCONT BL-20 SD
śmigło 8"x 5"
2 serwomechanizmy Nano-S
Mam aparaturę Turnigy 9X + moduł XJT, i wygląda na to, że do startu brakuje tylko odbiornika i baterii. Dedykowana bateria to Li-BATT FX 3 / 1-950mAh 11,1V (73x35x20mm, 103g), ale ja zamierzam kupić Gens Ace Li-Po 3s 1300mAh (72x35 x24mm, 108g) - ponieważ jest podobnych wymiarów i ma zbliżoną wagę. Zastanawiam się jeszcze nad akumulatorem Li-Po Gens Ace 3S 1600mAh 11.1V (104x34x18mm,149g), ale jest już 40g cięższa - nie wiem czy to miałoby znaczenie..
Główne pytanie, to czy zastosować kontroler lotu albo stabilizator? Zainteresował mnie odbiornik ze zintegrowanym stabilizatorem lotu: S6R/S8R firmy FrSky, ale widzę, że dla niego, od dłuższego czasu, nie ma jeszcze aktualizacji ACCST D16 v2.1.0 - a tego używam w obecnych Linkach.
Dane techniczne modelu MULTIPLEX (MPX) FUNMAN RR+:
Rozpiętość skrzydeł: 1010 mm
Długość: 820 mm
Powierzchnia skrzydeł: 22 dm²
Masa do lotu: 580 g
Obciążenie pow. całkowitej: 26 g/dm²
Funkcje R/C: ster kierunku, ster wysokości, silnik
Opcje dodatkowe: lotki, pływaki
Zestaw:
model z pianki EPP (elapor) oklejony folią dekoracyjną
silnik napędowy Permax BL-O 2830-1100
regulator obrotów MultiCONT BL-20 SD
śmigło 8"x 5"
2 serwomechanizmy Nano-S
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Lepiej zainstalować sobie jakiś darmowy symulator modeli latających, polatać chwilę wirtualnie i darować sobie przydaśki stabilizacyjne....kuba... pisze:Główne pytanie, to czy zastosować kontroler lotu albo stabilizator?
To trenerek górnopłat więc nie powinieneś mieć problemów z jego opanowaniem, o ile wyważysz zgodnie z instrukcją.
Autopiloty, stabilizacje i inne takie to jak będziesz chciał go popędzić FPV - jako polisa ubezpieczeniowa żeby wrócił (a przynajmniej próbował) w razie "W".
W innym przypadku szkoda kasy.
Ten wredny...
-
- Posty: 24
- Rejestracja: niedziela 06 mar 2016, 19:30
- Lokalizacja: Kraków
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Kupiłem kiedyś symulator nawet z dedykowaną aparaturą na USB, ale sterowanie modelem nie za dobrze mi szło.. ;/ Tak jak podejrzewasz, to byłby pierwsze moje kroki z oderwaniem modelu samolotu od ziemi, ale oczywiście zapewniłbym sobie, żeby były pod okiem doświadczonej osoby.Verid pisze:Lepiej zainstalować sobie jakiś darmowy symulator modeli latających
Czyli np. odbiornik X8R będzie dobry? Jeśli tak to zasilić go z BEC wbudowanego w regulatorze - z którego będą też zasilane serwomechanizmy, czy dołożyć dodatkowy BEC do zasilenia tylko odbiornika?Verid pisze:darować sobie przydaśki stabilizacyjne.
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Tym bardziej sugeruję wrócić do tematu. Mniej rozczarowań. W końcu lepiej rozwalić wirtualny model niż ten piankowy, nawet jak jest dość odporny i relatywnie łatwy w naprawie....kuba... pisze: ale sterowanie modelem nie za dobrze mi szło.. ;/
Nie wiem, nie znam, nie używałem....kuba... pisze:Czyli np. odbiornik X8R będzie dobry?
Masz tylko dwa serwa, jeżeli nic nie przeoczyłem w twoim opisie, więc dla odbiornika też na pewno wystarczy....kuba... pisze:Jeśli tak to zasilić go z BEC wbudowanego w regulatorze
Ten wredny...
-
- Posty: 24
- Rejestracja: niedziela 06 mar 2016, 19:30
- Lokalizacja: Kraków
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Ok. w takim razie wrócę do tematu symulatora, a miedzy czasie będę kompletował podzespoły do modelu.
A co do baterii to jeśli rozmiarem będzie pasować większa bateria Li-Po Gens Ace 3S 1600mAh 11.1V to 50g większa masa niż zalecana będzie mieć duże znaczenie (oczywiście zakładając, że uda się dobrze wyważyć model)?
A co do baterii to jeśli rozmiarem będzie pasować większa bateria Li-Po Gens Ace 3S 1600mAh 11.1V to 50g większa masa niż zalecana będzie mieć duże znaczenie (oczywiście zakładając, że uda się dobrze wyważyć model)?
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Im cięższy model tym szybciej musi lecieć więc z masą bym nie przesadzał bo nie mając doświadczenia będziesz miał kłopoty tak ze startem jak i lądowaniem.
Poza tym, im lżejszy, tym większa szansa że przeżyje twoje błędy. 50g to nie jest jakoś specjalnie dużo jak na metrowy model ale jak masz możliwość to trzymaj się zalecanych parametrów. Bedzie ci po prostu łatwiej.
Poza tym, im lżejszy, tym większa szansa że przeżyje twoje błędy. 50g to nie jest jakoś specjalnie dużo jak na metrowy model ale jak masz możliwość to trzymaj się zalecanych parametrów. Bedzie ci po prostu łatwiej.
Ten wredny...
-
- Posty: 24
- Rejestracja: niedziela 06 mar 2016, 19:30
- Lokalizacja: Kraków
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
W instrukcji obsługi do modelu FUNMAN, wyczytałem, że opcjonalna bateria może mieć wymiary 110x36x28mm i wagę 185g. Stąd zainteresowała mnie bateria Li-Po Gens Ace z serii SOARING o parametrach: 2200mAh 11.1V 30C 106x34x21 i wadze: 168g. Czy ta bateria nadaje się do takiego samolociku? Czy lepiej zastosować z serii Tattu, albo "standardową" o niebieskim kolorze?
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Myślę że na podstawie posiadanych informacji jesteś w stanie oszacować to całkiem samodzielnie....kuba... pisze:Czy ta bateria nadaje się do takiego samolociku?
Co do zaś zestawienia z pozostałymi wymienionymi bateriami - to jest dywagacja na poziomie cena vs. jakość. GensACE czy Tattu to markowe baterie o znanej opinii. No ale za marką idzie tez cena. "Niebieska" bateryjka będzie oczywiście tańsza ale tu jest loteria - ile pożyje, czy będzie trzymać zadeklarowane parametry pojemności i wydajności. Być może będzie wszystko z nią ok i przeżyje model te i następny a być może spuchnie po drugim locie i będzie się nadawać do wyrzucenia.
Ten wredny...
-
- Posty: 24
- Rejestracja: niedziela 06 mar 2016, 19:30
- Lokalizacja: Kraków
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
OK, chciałbym zaczerpnąć pomocy przy wyborze z pośród 3 baterii ich cena waha się powiedzmy nieznacznie +/-10zł:
Gens Ace 1600mAh 11.1V 40C:
- Pojemność: 1600mAh
- Waga: 149 g
- Wymiary: 104*34*18 mm
- Ciągły prąd rozładowywania: 40C
Tattu Funfly 1550mAh 11.1V 100C:
- Pojemność: 1550mAh
- Waga(±10g): 140g
- Wymiary: 73*36*28mm
- Ciągły prąd rozładowywania: 100C
SOARING 2200mAh 11.1V 30C:
- Pojemność: 2200mAh
- Ciągły prąd rozładowania: 30C
- Waga: 168g
- Wymiary: 106*34*21 mm
Co do baterii Gens Ace SOARING najbardziej mnie zainteresowała z powodu jej dużej pojemności, ale ma najmniejszy prąd rozładowywania i nie wiem na jakim poziomie tak naprawdę będzie wynosił ten prąd i zastanawia mnie jej trwałość i jak będzie zachowywać się podczas eksploatacji...
Gens Ace 1600mAh 11.1V 40C:
- Pojemność: 1600mAh
- Waga: 149 g
- Wymiary: 104*34*18 mm
- Ciągły prąd rozładowywania: 40C
Tattu Funfly 1550mAh 11.1V 100C:
- Pojemność: 1550mAh
- Waga(±10g): 140g
- Wymiary: 73*36*28mm
- Ciągły prąd rozładowywania: 100C
SOARING 2200mAh 11.1V 30C:
- Pojemność: 2200mAh
- Ciągły prąd rozładowania: 30C
- Waga: 168g
- Wymiary: 106*34*21 mm
Co do baterii Gens Ace SOARING najbardziej mnie zainteresowała z powodu jej dużej pojemności, ale ma najmniejszy prąd rozładowywania i nie wiem na jakim poziomie tak naprawdę będzie wynosił ten prąd i zastanawia mnie jej trwałość i jak będzie zachowywać się podczas eksploatacji...
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Mam wrażenie że chcesz żeby ktoś zadecydował za ciebie......kuba... pisze:OK, chciałbym zaczerpnąć pomocy
Google i odrobina matematyki. Google do sprawdzenia parametrów silnika który tam masz - konkretnie maksymalnego dopuszczalnego prądu....kuba... pisze:nie wiem na jakim poziomie tak naprawdę będzie wynosił ten prąd
Matematyka - do obliczenia Ile bateria jest w stanie z siebie prądu dać. Podpowiedź 1 - C rating razy pojemność. Podpowiedź 2 -aż nadto.
Ten wredny...
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Moze ta podpowiedz pozwoli chociaz uswiadomic sobie ze stwierdzenieVerid pisze:Podpowiedź 1 - C rating razy pojemność.
jest nieprawdziwe...kuba... pisze:Gens Ace SOARING najbardziej mnie zainteresowała z powodu jej dużej pojemności, ale ma najmniejszy prąd rozładowywania
-
- Posty: 24
- Rejestracja: niedziela 06 mar 2016, 19:30
- Lokalizacja: Kraków
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
To chyba nie tylko wrażenie ;)Verid pisze:Mam wrażenie że chcesz żeby ktoś zadecydował za ciebie...
Dobra uwaga, faktycznie zapomniałem, że prąd pobierany przez silnik można odczytać w tabelce zestawiającej parametry osiagnięte przez silnik w zależności od rozmiaru śmigła i ilości cell pakietu - napięcia zasilania. Ale czytałem, że producent tego silnika nie opublikował dla niego takiej tabelki, podał tylko, że optymalny prąd mieści się w zakresie 10A - 15A, a maksymalny może wynieść 18A do 15s. Z tabelki dla silnika Turnigy o identycznych parametrach wynika, że prąd z tym śmigłem będzie ok. 11A. Wiec faktycznie każda z tych baterii da radę.Verid pisze: Google do sprawdzenia parametrów silnika który tam masz
pawelsky, masz rację, SOARING nie ma najmniejszego prądu rozładowywania Chyba skusze się na jej zakup, ale nigdzie nie znalazłem jej recenzji, czy nie padnie szybko ;(
-
- Posty: 24
- Rejestracja: niedziela 06 mar 2016, 19:30
- Lokalizacja: Kraków
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Zakupiłem wspomnianą baterię SOARING. Ale teraz mam dylemat ponieważ 2020-06-24 pojawił się firmware ACCST D16 v2.1.0 do odbiorników S6R/S8R ze stabilizacją, i zastanawiam się czy zastosować go zamiast X8R ;/
Re: Czy zastosowac FC w samolocie MPX FUNMAN RR+
Młody, ty za dużo kombinujesz. A powiedz mi, ile w międzyczasie zrobiłeś próbnych lotów? To odpowiem - zero.
Co ty? Zegarmistrz z doświadczeniem???
Będziesz robił wszystko, aby uniknąć kraksy. Ale tak się nie da. Trzeba pójść na pole i polecieć. I przeżyć pierwszą-dwudziestą kraksę w swoim życiu.
A potem wrócić do warsztatu i kombinować.
Widziałem już wielu kolegów na zlotach, co to zbudowali świetne modele, ale nie miał kto je oblatać. A oni za bardzo się bali.
Szczerze, to drzwi z sypialni też polecą, zależy jaki silnik włożysz...
No nie da się uniknąć rozbicia pierwszego modelu. Problem tylko, aby z tego wyciągnąć wnioski do budowy kolejnego.
A twój problem jest taki, że się cholernie tego boisz. Ale pocieszę, że to w miarę normalne wśród lataczy. Do czasu...
Co ty? Zegarmistrz z doświadczeniem???
Będziesz robił wszystko, aby uniknąć kraksy. Ale tak się nie da. Trzeba pójść na pole i polecieć. I przeżyć pierwszą-dwudziestą kraksę w swoim życiu.
A potem wrócić do warsztatu i kombinować.
Widziałem już wielu kolegów na zlotach, co to zbudowali świetne modele, ale nie miał kto je oblatać. A oni za bardzo się bali.
Szczerze, to drzwi z sypialni też polecą, zależy jaki silnik włożysz...
No nie da się uniknąć rozbicia pierwszego modelu. Problem tylko, aby z tego wyciągnąć wnioski do budowy kolejnego.
A twój problem jest taki, że się cholernie tego boisz. Ale pocieszę, że to w miarę normalne wśród lataczy. Do czasu...
Od śmigła...