Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Od niedawna na forum?: poczytaj zanim zapytasz!

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: LeśneEcho »

Posiadam silniki Gartt ML5008 330KV i regulatory LittleBee Summer 30A DShot1200.
Silnik na jednym z ramion zaczął się dziwnie zachowywać, przy minimalnych obrotach podczas testu w Mission Plannerze oraz BLHeli32Suite.

W BLHeli32Suite słupki przed startem silników mają wartości 1000, gdy zwiększę do 1010 silniki startują, a jeden z nich zaczyna się jakby dusić.
Pozostałe silniki pracują normalnie, słychać na nich jedynie pojedyńcze stuknięcia w regularnych odstępach.
Przy wartościach powyżej 1010 na wszystkich silnikach problemy znikają. Co do tych trzech stukających wydaje mi się, że to normalne przy minimalnych obrotach,
natomiast w tym "duszącym się" raczej coś jest nie tak. Żeby sprawdzić, czy to wina silnika czy regulatora, przylutowałem inny silnik (ten sam model) i problem z duszeniem występuje nadal.
Następnie sprawdzając silnik, podłączyłem go do innego regulatora (ten sam model) i problem zniknął. Wnioskuję z tego, że jednak przyczyna duszenia leży po stronie regulatora.

Wyczyściłem regulator dokładnie z pasty lutowniczej, plecionką oczyściłem pady, przylutowałem wszystko na nowo i nadal to samo.
Nóżki elementów elektronicznych również nie są nigdzie ze sobą zwarte, więc wykluczam zwarcie.
Uszkodzenie ścieżek na PCB w wyniku nadmiernej temperatury również wykluczyłem, ponieważ regle były gorące podczas lutowania, ale nie parzyły.
Natomiast przy mocach powyżej 1% (Mission Planner -> Motor Test) problem duszenia znika. Poniżej zamieszczam filmik:

https://streamable.com/olx1l2

Czy może mi ktoś powiedzieć, czy ten regulator zachowuje się prawidłowo? Czy takie zachowanie jest normalne przy tak niskich obrotach, czy też może powinienem patrzeć w kierunku zakupu nowego?
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: pma_ »

podnieś obroty minimalne i tyle
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: LeśneEcho »

Hmm dobrze, tylko powiedz mi proszę, z czego wynika fakt, że na innych regulatorach taki problem nie występuje?

Zauważyłem jeszcze, że silniki podczas pracy nie wydają takiego samego dźwięku. Słychać nieznaczną różnicę. To też jest ok?
Awatar użytkownika
pawlo
Posty: 503
Rejestracja: czwartek 03 mar 2011, 21:07
Lokalizacja: Olszewnica St.

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: pawlo »

Możliwe że jeden z mosfetów na regulatorze "odbiega" od normy.
fx 79, S-800, Vega, Ursus, pix , ostatnio Fimi x8
i kilka wynalazków ...
myślę że już starczy
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: LeśneEcho »

Rozumiem.
Wiem, że przy uzbrajaniu silniki wykonują delikatne ruchy prawo/lewo. Czy gdy te ruchy sa ledwo widoczne, mikroskopijne, to też jest wszystko w porządku?
To ostatnie pytanie w tym temacie, które nie daje mi spokoju...
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: pma_ »

silniki są różne, regulatory są trochę różne dlatego minimalne obroty zawsze ustawia się tak by silnik się kręcił.
nie sądzę by ruchy silnik miały znaczenia, równie dobrze może melodyjkę odgrywać. Jak chcesz to poszukaj YT melodyjek na BLHeli 32 :)
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: LeśneEcho »

Odkopię trochę stary temat... Z "duszeniem" wydaje się, że sobie poradziłem poprzez zwiększenie obrotów minimalnych, lecz teraz zauważyłem inny problem.

Obecnie wszystkie 4 silniki zachowują się w dziwny sposób. To tak, jakby mieć 4 samochody, których kierowcy jednocześnie naciskają gaz do dechy. Problem w tym, że każdy z samochódów (silników) osiąga prędkość maksymalną (metę) w innej kolejności, zamiast jednocześnie dojechać do mety. To sprawia, że testując model na ziemi bez śmigieł, wyraźnie słychać moment osiągania wyższej prędkości przez każdy z silników z osobna. Przelutowałem przewody ESC na nowo, sprawdziłem, czy czasami na kabelkach ESC-Pixhawk nie ma zwarcia, ale wszystko jest ok. Rok temu taka sytuacja miała miejsce z jednym, teraz na wszystkich silnikach. Między rotor a uzwojenie też nic się raczej nie dostało a jeden z silników wydaje się trochę jakby piszczeć. Zdjąłem rotor i raczej opiłków żadnych tam nie ma. Ponadto po aktualizacji BLHeli32 z wersji 32.7 do 32.8 BLHeli32 Suite sporadycznie pokazuje mi około 80 badów po kliknięciu opcji Check oraz protokół pomimo tego, że jest w Mission Planner ustawiony na DShot1200 to czasami na 1-2 reglach widnieje OneShot24 a na innych DShot... Wstępnie przejrzałem internet i nie tylko ja zauważyłem takie cuda z różnymi nazwami protokołów... Niepokoi mnie jednak zachowanie tych silników bo nie jest to normalne. Gdy ruszę drążkiem przepustnicy z zera do max to wyraźnie widać 2-3 lekkie szarpnięcia ramionami bo każdy silnik reaguje na max gaz z opóźnieniem. Wiecie może co może być przyczyną? Jeszcze nie latałem tym dronem, dopiero złożyłem wszystkie części i kończę konfiguracje w sofcie.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 12999
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: Verid »

Przyczyną dziwnego zachowania gazu zazwyczaj jest testowanie drona na stole bez śmigieł. Wtedy silniki niemal zawsze wariują bo kopter usiłuje się stabilizować a nie ma czym. Co do protokołów nie pomogę. Wypadłem z obiegu na etapie SimonK ze zwykłym PWM.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: pma_ »

po co ci dshot1200? ustaw dshot300 i sprawdź
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: LeśneEcho »

Edit & Update:
Wgrałem poprzednią wersję BLHeli 32.7 oraz ustawiłem tak jak pisałeś BLHeli300 w FC. Problem z równomiernym rozpędzaniem nadal występuję.
BLHeli32 Suite nadal na reglach pokazuje niekiedy OneShot24, a na innych Dshot, a czasami jest wszędzie DShot....

W BLHeliSuite jak rozpędzę silniki od razu do max, to niby osiągają tę maksymalną prędkość i tak stoją przez kilka sekund na maksimum,
a potem naprzemiennie zaczynają same zwiększać obroty, po troszeczku, bo to wyraźnie słychać.
Takie zwiększanie trwa kilkanaście sekund, pomimo tego, że Taranis jest całkowicie wyłączony, więc to na pewno nie "drgające drążki".
Moim zdaniem, podczas korzystania z BLHeliSuite nie powinien kontroler próbować stabilizować niczego tak jak wspomniał Verid, bo "siłowo" ustawiam maksymalną wartość, jednym suwakiem dla wszystkich silników na raz...
Przynajmniej tak mi się wydaję, że powinno to tak działać...
Wszystkie regle mają te same ustawienia, tylko na dwóch ustawiłem przeciwny kierunek obrotu silników.

Przyszło mi do głowy, że może to być wina źle ustawionego FailSafe. Co sądzicie? Może sprawdzić jeszcze raz bez podłączonego odbiornika, tak dla pewności?
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: pma_ »

co ty masz za kontroler lotu?
weź jakikolwiek inny FC wgraj tam BF i sprawdź, to wyeliminuje jedno potencjalne źródło problemów.
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: LeśneEcho »

Pixhawk z logiem Radiolinka. Niedługo założę temat z całym setupem i zdjęciami.
Niestety innego kontrolera nie mam, więc nie sprawdze...

Tym razem chciałem przetestować model na otwartej przestrzeni z założonymi śmigłami, nawiązując do tego co powyżej pisał Verid.
Na stole, poprzez BLHeli i Mission Planner osiągałem maksymalną moc silników, ale też nie zawsze. Nie mam pojęcia o co chodzi.
Teraz po złożeniu całości i teście w otwartej przestrzeni silniki nie osiągają maksymalnej mocy po uzbrojeniu z Taranisa.

Przy przepustnicy na samym dole i po uzbrojeniu silników w trybie Stabilize, rozpędzają się one do minimalnej wartości gazu jaka jest w ustawieniach, a quad nie podnosi się. Do tego momentu jest OK.
Następnie, gdy dodam więcej gazu, silniki tylko raz wchodzą na wyższe obroty, ale w miarę dalszego dodawania gazu nie ma już kolejnego wzrostu obrotów, a to już nie jest OK.
Akcelerometr i kompas również były kalibrowane w otwartej przestrzeni co najmniej 50m od zabudowań i metalowych elementów...
Sprawdzałem także w Alt Hold i Loiter, ale z niewielką różnicą w przepustnicy. Sprawdzałem także z włączoną i wyłączoną opcją Throttle Cal Enable w BLHeli32 Suite, mając nadzieję, że to coś pomoże - także bez skutku.

Co tym razem może być nie tak, skoro quad stoi na prawie idealnie równym podłożu, w otwartej przestrzeni, a radio jest skalibrowane na kanałach 1-5 w MP?? Mam skalibrować ręcznie silniki pomimo tego, że w BLHeli32 nie ma takiej potrzeby?
Awatar użytkownika
pma_
Posty: 4651
Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Lokalizacja: Gliwice/Katowice

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: pma_ »

Jesteś pewien, że masz ustawiony DSHOT? Bo tak bywa gdy zakresy regulatorów nie są skalibrowane.
Kup/pożycz najtańszy FC z BF to najpewniejsza metoda sprawdzenia co jest nie tak.
Jakie ty masz Esc tak w ogóle? Konfigurator BLHeli działa?

Dobrze masz podłączone te regulatory? Bo nie mogę być do normalnych wejść podsłaczone tylko do AUX. 3 post viewtopic.php?f=60&t=45521
samolot max 4579/1293 analog, DJI do końca zasięgu :)
coper max 1729(na 5.8)
LeśneEcho
Posty: 81
Rejestracja: środa 01 maja 2019, 14:08
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: LeśneEcho »

pma_ pisze:Jesteś pewien, że masz ustawiony DSHOT?
Jest ustawione na 600. Na 1200 było tak samo. Rano jeszcze sprawdzę 300 i 150.
dshot.PNG
dshot.PNG (35.83 KiB) Przejrzano 1936 razy
pma_ pisze: Jakie ty masz Esc tak w ogóle? Konfigurator BLHeli działa?
Konfigurator działa. Mam tylko odwrócony kierunek obrotu dwóch silników, reszta domyślna.
ESC mam LittleBee Summer 30A Blheli-32 2-6S.
Sposób podłączenia elektroniki, zdjęcia i cały setup umieściłem w osobnym temacie viewtopic.php?f=27&t=47989&p=582298
Link jest również w podpisie pod postami.
blheli.PNG
blheli.PNG (228.22 KiB) Przejrzano 1936 razy
pma_ pisze:Dobrze masz podłączone te regulatory? Bo nie mogę być do normalnych wejść podsłaczone tylko do AUX.
Tak jak na zdjęciach z powyższego linku. Podłączone do AUX 1-4. Zresztą konfigurację Pass-through zrobiłem całą (ustawienia również w tamtym temacie)

ALE...

niepokoi mnie zachowanie ESC od dawna. Wygląda to tak:
Podłączam akumulator i uruchamiam Motor Test w MP na 5% przepustnicy. Wszystkie silniki startują normalnie. Rozłączam MP i podłączam się poprzez BLHeliSuite32.
Klikam przycisk Check i widzę coś takiego:
escs2.PNG
escs2.PNG (53.12 KiB) Przejrzano 1936 razy
Następnie klikam Disconnect i ponownie Check, otrzymując tym razem teoretycznie poprawny rezultat, gdyby nie Input Protocol: Unknown
escs.PNG
escs.PNG (86.25 KiB) Przejrzano 1936 razy
Rozłączam BLHeliSuite, wracam do Motor Test w Mission Plannerze i wykonuje ponowny test na 5% przepustnicy. Ponownie wracam do BLHeliSuite
i klikając na Check widzę czasami pierwszy, a czasami drugi obrazek....
escs3.PNG
escs3.PNG (90.81 KiB) Przejrzano 1936 razy
escs4.PNG
escs4.PNG (85.57 KiB) Przejrzano 1936 razy
Wytłumaczy mi ktoś, skąd tu się wziął nagle OneShot24??? Bady też nie wiem skąd pochodzą, ale podobno mogą być od buzzera.
Również nie mam pojęcia dlaczego Motor Direction raz jest podane, a raz nie ma o nim w ogóle wzmianki...
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Dziwne zachowanie silnika/regulatora

Post autor: misiekkk »

Czym zasilasz FC? Jakie masz napięcie zasilania FC? Jest stabilne?
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
ODPOWIEDZ