Biblia pilota multikoptera

Dział specjalnie dla tri, quad, hexa, okto (i co tam jeszcze wymyślą) kopterów

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Biblia pilota multikoptera

Post autor: Rurek »

Za stroną http://www.multiwiicopter.com/pages/getting-started/ przytaczam:
Obrazek
Może ktoś przetłumaczy na nasze, żeby nie było że od tej pory nie wiadomo co należy do obowiązków każdego z nas.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Awatar użytkownika
pirzol
Posty: 986
Rejestracja: czwartek 18 sie 2011, 19:57
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Biblia pilota multikoptera

Post autor: pirzol »

Rurek pisze:Za stroną http://www.multiwiicopter.com/pages/getting-started/ przytaczam:
Obrazek
Może ktoś przetłumaczy na nasze, żeby nie było że od tej pory nie wiadomo co należy do obowiązków każdego z nas.
Jeżeli gdzieś się pomyliłem, prosze o korektę :oops:

Napisaliśmy tę listę w pocie czoła i z własnym krwawym doświadczeniem - to nie jest kopiuj – wklej lista – przeczytaj i naucz się –

1. Wyważ wszystkie silniki - dynamicznie
2. Wyważ wszystkie Śmigła – statycznie i dynamicznie
3. Sprawdź wszystkie mocowania śmigieł – ośki i piasty – czy pracują w osi/nie pochylone - śmigła dokręcone tym samym momentem (częste błedy to naderwanie aluminiowej piasty lub zbyt luźne dokręcenie).
4. Zamontuj wszystkie czujniki na silikonie/ żelu lub silikonowej/żelowej taśmie – zawsze izoluj je od wibracji (nigdy nie używaj taśmy dwutronnej jak 3M do wykładzin – ona nie ma właściwości jak żel).
5. Zamontuj wszystkie GPS/MAG czujniki zdala od RMI, ESC i głównej linii zasilania/ LiPo.
6. Lutuj wszystkie przewody używając pasty topnika np. AMTECH 223 - nie używaj lutu rdzeniowego lub słabych lutownic
7. Ustaw wszystkie kanały prawidłowo / bezpiecznie i przetestuj je na żywo na komputerze PC/MAC, aby sprawdzić stabilność sygnału RC. (zakresy pracy, przypisane funkcje miksery, stabilność pracy np potencjometrów przełączników itp.)
8. Wykonaj test zasięgu aparatury RC „range check” z włączonym całym osprzętem FPV (osprzęt FPV może zakłócać i ograniczać zasięg twojego nadajnika RC)
9. Przetestuj wszystkie elementy FPV w odległości min. 200m od bazy w terenie – nie ustawiaj/testuj FPV 2m od siebie, a następnie nie wylatuj ! ... ktoś może być na sąsiednim Kanale - więc zrób to dobrze – najpierw sprawdź wszystkie kanały w dużej odległości na ziemi.
10. Sprawdź wszystkie złącza czy pewnie trzymają, czy są mocno wciśnięte, użyj - Spray INOX „kontact” do styków, aby wszystkie złącza były pewne! - Luźne połączenie lub miękkie luty są przyczyną awarii silnika / esc
11. Sprawdź czy wszystkie przewody/wtyczki sygnałowe są w 100% bezpieczne/pewne – trzymają ale nie pociągając za przewód.
12. Sprawdź wszystkie elementy (śmigła) czy nie występują pęknięcia lub inne naruszenia konstrukcji
13. Przed każdym lotem wykonaj test każdego śmigła dla zwiększenia bezpieczeństwa.
14. Wykonuj po każdym locie test temperatury wszystkich ESC i silników, dopuszczalne maksimum dla silników 50°C, dla regulatorów ESC dopuszczalne maksimum 60°C
15. Obserwuj oddzielnie za pomocą Telemetrii każdą komórkę / celę pakietu LiPo w locie – nie obserwuj całkowitej sumarycznej wartości – zabezpieczysz się przed często występującym uszkodzeniem pojedynczej celi przy dużym obciążeniu.
16. Prowadź wszystkie przewody sygnałowe z dala od regulatorów ESCs
17. Używaj CPU/IMU na dedykowanym zasilaniu poprzez uBEC z dystrybucji zasilania 3S DC – separuj 3S lub 4S Lipo dedykowanymi uBEC.
18. Sprawdź wszystkie przewody na czy są odporne na ścieranie i zwarcie w wyniku wibracji – używaj dodatkowych osłonek przewodów przy przejściach przez ostre krawędzie ramy
19. Sprawdź czy rama jest połączona z masą / uziemiona. Elektrostatyka zakłóca przewody sygnałowe – smigła wytwarzają napięcie statyczne – niektórzy to ignorują.
20. Odseparuj wszystkie RC odbiorniki i anteny pod kątem 90° i zamontuj z dala od elementów z włókna węglowego – carbon.
21. Dla złaczy wysokoprądowych - np. Wtyki s800, XT60 lub inne RC wtyczki – używaj Inox lub Corrosion-X lub inne spraye o podobnych właściwościcach antykorozyjnych
22. Natychmiast ląduj modelem przy najmniejszych oznakach wadliwej / anormalnej pracy któregokolwiek z podzespołów.
23. Wyeliminuj wszystkie ryzyka - jeśli latasz nad tłumem ludzi ryzykiem jest upadek - więc nie lataj nad głowami ludzi
24. Zaprogramuj i sprawdź GPS tryb powrotu do domu (procedura RTH) – bądź w 100% pewny GPS że działą prawidłowo
25. Nigdy nie zakładaj, że wszystko jest OK, jeżeli rozwiązałeś problem / przyczynę usterki – problemy występują w grupach – to nie musi być tylko jedna przyczyna, jeżeli rozwiązałeś problem/ usterkę – sprawdź wszystko ponownie. Czasem - Lepsze wrogiem dobrego sprawdzonego.
26. Używaj kleju loctite – Upewnij się iż używana rama jest w 100% sztywna i bezpieczna – drgania mogą poluzować ważne części modelu.
27. Używaj checklist - listy startowej i trzymaj się wszystkich jej punktów.
28. Załóż okulary ochronne – zachowaj ostrożność - śmigła mogą ciąć jak żyletka lub odbić śmieci z podłoża w kierunku oczu.
29. Skalibruj wszystkie czujniki – sprawdź na twoim komputerze PC/MAC. Zawsze podpinaj główne zasilanie Lipo do wypoziomowanego modelu i NIE poruszaj copterem przez pierwsze 10s po podłączeniu zasilania Lipol !
30. Jako pilot - dowodzący - odpowiadasz za WSZYSTKIE „EVERYTHING” decyzje jakie podejmiesz – jeżeli cokolwiek pójdzie źle – TY jako Kapitan odpowiadasz. Ubezpieczenie OC zwraca tylko straty materialne ! Uszczerbek na zdrowiu lub życiu jest bezcenny. Za wszystko co zrobisz lub czego nie dopełnisz (bezpieczeństwo) możesz odpowiedzieć przed prokuratorem a następnie w sądzie.
----------------------
http://www.fpvdrones.pl
Encyklopedia FPV, RC Heli i nie tylko...
Szkolenie VLOS - pomoc w samokształceniu.

Realis familiam pater, mater et filii est.
Lee
Posty: 1828
Rejestracja: niedziela 23 paź 2011, 22:02
Lokalizacja: UK

Post autor: Lee »

I w PDF coby na fonie w trybie offlajn se lookać:
DOWNLOAD
Ostatnio zmieniony poniedziałek 30 wrz 2013, 18:30 przez Lee, łącznie zmieniany 1 raz.
Pnow65
Posty: 250
Rejestracja: niedziela 29 sty 2012, 11:04
Lokalizacja: PL

Post autor: Pnow65 »

0. Po podłączeniu lipo odczekaj 5 minut zanim zaczniesz latać. Jeśli przez przypadek rozłaczyłeś zasilanie - podłącz i odczekaj 5 minut. GPS-y i baro pływają dość mocno po włączeniu zasilania.
Piotr
Awatar użytkownika
Roger
Posty: 371
Rejestracja: piątek 12 lip 2013, 09:44
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Roger »

nie wiem gdzie zadać pytanie, w tej biblii jest mowa o taśmie żelowej, to to samo co akrylowe? są takie w popularnych sklepach budowlanych, ale ostatnio czytałem na opakowaniu takiej, że nie nadaje się do klejenia na PP i PE a chyba z takich plastików są budowane np obudowy Nazy ?
Czy używacie takich specyfików?
Pozdrawiam Maciek,
Aktualnie: FrSky x9d, X-Lite, rejsery i DJI Mavic Pro
Stuff dawno temu: Spektrum DX8, Naza v2 +GPS, http://mojerc.pl, KFC32, Nighthawk 280 Pro
jarek556
Posty: 136
Rejestracja: poniedziałek 02 sty 2012, 23:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Biblia pilota multikoptera

Post autor: jarek556 »

Ja montowałem wrażliwe elementy na gąbce wyciętej z kuchennego zmywaka. Działa doskonale.
zed
Posty: 215
Rejestracja: piątek 27 mar 2015, 11:37

Re: Biblia pilota multikoptera

Post autor: zed »

Dodam ze swojego krótkiego doświadczenia. Uważajcie bo rama carbonowa przewodzi prąd i może spowodować zwarcie jednocześnie się zapalając.
Awatar użytkownika
miremdi
Posty: 28
Rejestracja: niedziela 12 kwie 2015, 21:47
Lokalizacja: z dala od CTR - Roztocze

Re: Biblia pilota multikoptera

Post autor: miremdi »

Witam i...

wielkie, WIELKIE wyrazy uznania i szacunku za zebranie tego w jednym miejscu.
Po pierwsze ŻYCIE i BEZPIECZEŃSTWO... reszta to przyjemność.

dziękuję i pozdrawia'm
Awatar użytkownika
Kowal
Posty: 4540
Rejestracja: poniedziałek 27 sty 2014, 21:15
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska

Re: Biblia pilota multikoptera

Post autor: Kowal »

Pozdrawiam, Artur
Lepiej wejść komuś w drogę, niż w tyłek...
ODPOWIEDZ