Zacząłem czytać ten "prototype" i
pierwszy wniosek: są to tylko propozycje rozwiązań.
drugi wniosek: nigdzie nie znalazłem informacji o tym, że DIY to tylko do 250g. A jedynie, że 250g to grupa A0.
Czytałem najpierw notatkę objaśniającą ten dokument załączoną do niego.
Szukałem w niej informacji odnośnie tych kategoryzacji i informacji o DIY.
https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/Explanatory%20Note%20for%20the%20UAS%20Prototype%20regulation%20final.pdfBTW. Tam jest taka ładna tabelka pokazująca kiedy mają zostać opublikowane wersje ostateczne i kiedy mają zostać poddane do opinii.
Jest tam mowa o tym, że ograniczenia nie będą obejmować klubów i stowarzyszeń modelarskich. I to jest ważny punkt dla nas;)
Kod:
Article 15 provides the transitional provisions for recreational operations of UA in the frame of associations or clubs
(‘model aircraft’ operations).It is proposed that they can continue to operate as of today in accordance with National
regulations or practices.
A tu napisali, że hobbysta będzie musiał albo dopasować się do nowych przepisów, albo zapisać do klubu/stowarzyszenia.
Kod:
‘Model aircraft’ are not defined but are covered by the reference to leisure flights, air displays, sport or competition
activities.
The reference to associations or clubs has been made because they have a structure, procedures and safety culture that
created good safety record.
This also means that individual hobbyist should either comply with the rules or join an association or club.
Oczywiście będą musieli ostalić jakieś reguły. Tzn. określą co to jest ten model, ale to ma określać już dana instytucja państwowa.
Kod:
Excluding ‘model aircraft’ from these prototype rules would allow operators to declare their UA as a model
and escape to the requirements, therefore opening a safety gap. It must be kept in mind that a significant
number of incidents are caused by UA operated non-commercially;
Member States would have to develop rules for ‘model aircraft’. Not all have such rules. They would have
to provide a definition of ‘model aircraft’ which, as explained above, is not an easy task;
The approach being to consider the risk of the operation, being it commercial or non-commercial, excluding
‘model aircraft’ may not be in line with this principle.
Limity:
Kod:
1.9.1 Limitations
The safety of the ‘open’ category relies in particular on a set of limitations: unmanned aircraft maximum take-off mass
must be below 25kg as a proxy to a limitation in energy, flight are limited to height below 150 m (500ft) above ground
or sea level and the unmanned aircraft must remain in visual line of sight (VLOS) of the remote pilot in order to reduce
the risk of collision with other unmanned aircraft. These limitations are defined in the Part-UAS and its appendices.
The 25 kg limit was chosen because it is quite frequently the limit for ‘model aircraft’ to fly without an approval of
its design. It is also the limit adopted by our main bilateral partners: FAA, ANAC Brazil and Transport Canada. Of
course with such a maximum take-off mass, there is a need to have subcategories in order to have rules proportionate
to the risk. The limitations to 150m and VLOS are very important to mitigate the risk of collision with other aircraft.
Czyli, że głównym limitem jest 25kg i 150m AGL VLOS. To chyba nie odróżnia się mocno od tego co teraz mamy? Teraz tylko nikt nie określił konkretnie "zasięgu wzroku".
Zgodnie z tym dokumentem kategorie mają się opierać na:
Kod:
a class of unmanned aircraft system. The essential requirements for the class of UAS may call for installation
of geofencing functionality and electronic identification;
a set of limitations (maximum height; distance from uninvolved persons; VLOS) as appropriate;
requirement for pilot competence as appropriate.
czyli klasie UAV. w zależności od jego wyposażenia w elektronikę.
limitów odnośnie masy, odległości itp.
kompetencji pilota.
Jest tam też informacja, że określają kategorię drona na postawie tego jakie może on wyrządzić krzywdy spadając na człowieka. Jest na to przygotowana skala przed jakiś tam urząd.
Na tej podstawie określili
Kod:
These value are set to 250g and a speed of 15 m/s.
dla kategorii A0.
A1 i A2 to kategorie gdzie skala urazów jest większa, a A3 to kategoria, gdzie już mamy maksymalne urazy czyli pewnie również i ryzyko zabicia.
I Dla tego dla kategorii A3 trzeba będzie już posiadać stosowne uprawnienia do pilotowania.
A dla A1 i A2 wymagane będą dodatkowe zabezpieczenia w postaci elektroniki.
A teraz wracając do sedna, czyli "gdzie jest ten zapis mówiący o modelach DIY".
Jest w samym dokumencie
https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/UAS%20Prototype%20Regulation%20final.pdfKod:
Except for privately built UASs in subcategory A0, the requirements defining the different classes
of UASs operated or intended to be operated in the ‘open’ category shall constitute Community
harmonisation legislation within the meaning of Regulation (EC) No 765/2008 and of Decision No
768/2008/EC. The placing on the market of UASs of those classes shall comply with the conditions
and rules set out in Annex II to this Regulation.
Ten zapis mówi o tym, że wszystkie modele za wyjątkiem tych zakwalifikowanych jako DIY w kategorii A0 muszą spełniać określone normy dla producentów tychże maszyn.
Kwestia interpretacji, czy ten punkt jasno mówi, że DIY to tylko kategoria A0 i żadna inna??
Jest jeszcze jedno miejsce, gdzie pojawia się informacja o DIY. W opisie dokładnym kategorii A0 jest informacja jakie muszą spełniać warunki drony DIY zakwalifikowane do tej kategorii.
Kod:
(2) with a privately built UAS complying with the following:
(i) the UA has a maximum take-off mass, including payload, of less than 250 g and
its maximum ground speed is less than 15 m/s; or
(ii) in the case of a tethered aircraft, the maximum length of the tether is 50 m, it has
no propulsion system, and:
a. its maximum take-off mass, including payload, is less than 25 kg; or
b. in the case of lighter-than-air aircraft, the volume is less than 40 m³;
I teraz pytanie moje do Was: Czy czytając ten dokument natrafiliście na info, że DIY to tylko kategoria A0??
Bo może tego nie znalazłem, bo 72 strony to jednak nie mało:)
Moim zdaniem można to interpretować tak: Nigdzie nie napisano, że DIY to tylko A0. Napisano tylko jakie wymogi musi spełniać DIY jeżeli chce być zakwalifikowany do A0.
Ale też nie uściślono jakie miałby być przepisy prawne dla maszyn DIY, które nie zakwalifikują się do kategorii A0.