Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest piątek 26 lut 2021, 01:28

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 202 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Następna
Autor Wiadomość
Post: środa 26 lut 2020, 15:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Posty: 1476
Lokalizacja: Lubelskie
pawelsky pisze:
Jesli bedziesz chcial latac w kategorii open, a recer jest ciezszy niz 250g to tak.


Dzięki :) a wiesz może coś na temat przyszłych ubezpieczeń w klasie open? Będzie nadal zachowany podział na amatorskie i zarobkowe?

Przykładowo mając model w klasie BSP C1 + Świadectwo Kwalifikacji (czy jak tam się to prawko będzie nazywało) + ubezpieczenie amatorskie/hobbystyczne będę mógł latać wszędzie tam gdzie wolno C1 pod warunkiem, że nie jest to lot komercyjny?

_________________
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 lut 2020, 15:18 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9037
Lokalizacja: Polska
Głuś pisze:
Dzięki :) a wiesz może coś na temat przyszłych ubezpieczeń w klasie open? Będzie nadal zachowany podział na amatorskie i zarobkowe?

Tak naprawde to nigdy nie bylo podzialu na amatorskie i zarobkowe. Byl podzial na rekreacyjne/sportowe badz nie. Tak czy inaczej z tego co mi wiadomo taki podzial zniknie, bedzie za to podzial na Open (nie wymagajace szczegolnych uprawnien, ale ograniczone) i specjalne (z mniejszymi ograniczeniami ale wymagajace stosownego swistka). Mozliwe ze ubezpieczyciele beda oferowac ubezpieczenia dzielone na takie wlasnie kategorie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 lut 2020, 16:14 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Posty: 1476
Lokalizacja: Lubelskie
Oki dzięki, dopytam jeszcze u ubezpieczyciela może coś wiedzą, ciekawi mnie o tyle, że wiosną kończy mi się OC, a chciał bym mieć ciągłość.

Powiedz mi jeszcze czy ja to dobrze rozumiem - nie będzie podziału na loty w mieście czy poza miastem tylko: nad ludźmi, blisko ludzi i zadała od ludzi czyli z tego mi wychodzi, że w OPEN przelot nad ludźmi będzie możliwy tylko do 250gram i to niezależnie od tego czy ktoś ma ŚK czy nie ma, dopiero w klasie SPECIFIC po spełnieniu odpowiednich wymagań będzie można wlecieć nad ludzi modelem cięższym niż 250g?
Z tego co tu piszą: http://www.swiatdronow.pl/easa-opubliko ... zczegolnej to nie bardzo...
Czyli co - ci wszyscy weselnicy będą teraz na mavic mini wesela kręcić? :-D

W praktyce oznacza to dla nas, że nawet mając ŚK (czy odpowiednik w przyszłości) nie można będzie latać w mieście niczym cięższym od 250g - oczywiście mówiąc miasto mam na myśli przeciętną aglomeracje miejską gdzie zawsze jacyś ludzie się kręcą.

_________________
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 lut 2020, 16:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9037
Lokalizacja: Polska
Głuś pisze:
w OPEN przelot nad ludźmi będzie możliwy tylko do 250gram i to niezależnie od tego czy ktoś ma ŚK czy nie ma, dopiero w klasie SPECIFIC po spełnieniu odpowiednich wymagań będzie można wlecieć nad ludzi modelem cięższym niż 250g?

Po zakonczeniu okresu przejsciowego - tak. Wyjatek stanowi klasa A1 <900g wspomniana ponizej.

Głuś pisze:
Z tego co tu piszą: http://www.swiatdronow.pl/easa-opubliko ... zczegolnej to nie bardzo...
Czyli co - ci wszyscy weselnicy będą teraz na mavic mini wesela kręcić? :-D

Scenariusze standardowe to tylko jedna z trzech opcji wykonywania lotow w kategorii szczegolnej. Dwie pozostale to:
a) jak zawsze zgoda prezesa ULC
b) posiadanie certyfikatu LUC (nie mylic z ULC)

Kameruni weselni beda mogli korzystac z tego ostatniego.

Głuś pisze:
W praktyce oznacza to dla nas, że nawet mając ŚK (czy odpowiednik w przyszłości) nie można będzie latać w mieście niczym cięższym od 250g - oczywiście mówiąc miasto mam na myśli przeciętną aglomeracje miejską gdzie zawsze jacyś ludzie się kręcą.

Nie jest to prawda. Po pierwsze mamy kategorie specjalna, po drugie mamy klase A1 <900g gdzie chwilowy, niezamierzony przelot nad ludzmi bedzie dopuszczalny.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 lut 2020, 18:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Posty: 1476
Lokalizacja: Lubelskie
Zgadza się, tylko startując w centrum miasta czy na plaży nad jeziorem raczej trudno będzie podciągnąć to pod: "chwilowy, niezamierzony przelot nad ludźmi". Bardziej widzę zastosowanie tej klasy na obrzeżach miast, na wsi, gdzie lecisz sobie np. nad polnymi drogami, a tu nagle wlazł Ci jakiś spacerowicz - to jest niezamierzony przelot moim zdaniem. Jak startujesz w centrum miasta, gdzie do okola chodzą ludzie chyba nie ma mowy o niezamierzonym przelocie nad ludźmi...

Także pomijając klasę SPECIFIC (która jak rozumiem dedykowana jest do komercyjnych zastosowań) to dla hobbystów chcących zrobić zdjęcie w centrum czy pokręcić wypad wakacyjny zostaną modele poniżej 250gram, czyli na tą chwilę jednym sensownym latałem w tej wadze jest mavic mini, ale ma to swoje plusy bo chyba nie trzeba będzie paradować w kamizelce z takim mini wykonując lot rekreacyjny w centrum?

_________________
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 lut 2020, 19:13 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9037
Lokalizacja: Polska
Głuś pisze:
Zgadza się, tylko startując w centrum miasta czy na plaży nad jeziorem raczej trudno będzie podciągnąć to pod: "chwilowy, niezamierzony przelot nad ludźmi". Bardziej widzę zastosowanie tej klasy na obrzeżach miast, na wsi, gdzie lecisz sobie np. nad polnymi drogami, a tu nagle wlazł Ci jakiś spacerowicz - to jest niezamierzony przelot moim zdaniem. Jak startujesz w centrum miasta, gdzie do okola chodzą ludzie chyba nie ma mowy o niezamierzonym przelocie nad ludźmi...

W przypadku hobbystow w tej chwili rowniez nie mozesz latac NAD ludzmi, wiec nic sie w tym temacie nie zmienia, a mozna wrecz powiedziec ze nowe przepisy latadlom ponizej 900g daja wieksza swobode. W odleglosci 5m od ludzi mozesz latac (do 3m/s) i 4 kilogramowym klocem.

Głuś pisze:
Także pomijając klasę SPECIFIC (która jak rozumiem dedykowana jest do komercyjnych zastosowań)

Nie jest, jest dedykowana dla wszystkich tych ktorzy z dowolnych powodow nie mieszcza sie w kategorii open. Nowe przepisy wprowadzaja podzial na kategorie w zaleznosci od poziomu ryzyka, nie od rodzaju operacji.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 lut 2020, 19:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 09:24
Posty: 899
Lokalizacja: Ruda Śląska
Czytanie ze zrozumieniem mi leży, a może dobrze rozumiem, ale poproszę o weryfikację.
Wg tabeli z poprzedniej strony wychodzi na to, że jak mam model powiedzmy 3.6m motoszybowca o wadze około 6kg to muszę być zarejestrowany i miec egzamin online zdany i moge nim latac max 120m nad ziemią?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 lut 2020, 20:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9037
Lokalizacja: Polska
Marcin pisze:
Czytanie ze zrozumieniem mi leży, a może dobrze rozumiem, ale poproszę o weryfikację.
Wg tabeli z poprzedniej strony wychodzi na to, że jak mam model powiedzmy 3.6m motoszybowca o wadze około 6kg to muszę być zarejestrowany i miec egzamin online zdany i moge nim latac max 120m nad ziemią?

Jesli chcesz nim latac w kategorii Open A3 to tak.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 lut 2020, 20:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 09:24
Posty: 899
Lokalizacja: Ruda Śląska
OK, czyli muszę poczytać co zrobić żebym takim szybowcem mógł pobujać się w termice.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 lut 2020, 22:43 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 14:03
Posty: 1476
Lokalizacja: Lubelskie
pawelsky pisze:
W przypadku hobbystow w tej chwili rowniez nie mozesz latac NAD ludzmi, wiec nic sie w tym temacie nie zmienia (...)


hmm chyba się zmienia i to na lepsze, bo patrząc na tabelkę: C0 "loty nad ludźmi, NIE nad zgrupowaniami" będzie możliwe bez szkolenia i egzaminu.

Natomiast z tym C1 jakoś mocno bym się nie rozpędzał z nadinterpretacją, niezamierzony lot nad ludźmi to nie zamierzony, na pewno to nie będą loty w centrach miast czy gdzieś w popularnych miejscach turystycznych gdzie ludzi jest dużo, więc AIR na wakacje nad morzem to tak niezbyt :P mówimy oczywiście o klasie OPEN bo chyba większość z nas będzie celować w OPEN.

Za to C1 da możliwości polatania sobie w otwartych przestrzeniach miejskich gdzie nie ma za bardzo ludzi, więc tak jak wspomniałeś, to też na plus.

Marcin pisze:
OK, czyli muszę poczytać co zrobić żebym takim szybowcem mógł pobujać się w termice.

Chyba zostają Ci 2 opcje:
- latać w klasie SPECIFIC, ale nie wydaje mi się, żeby zdobycie pozwoleń na latanie na np. 500 - 800 metrach było łatwe - tym bardziej, że to lot rekreacyjny, a nie komercyjny - tutaj chyba najlepszym rozwiązaniem będą jakieś kluby, stowarzyszenia itp.
- partyzantka po krzaczorach :-D

Swoją drogą z tymi 120 metrami to przegięli palę ostro - jeszcze trochę to nam zrobią
15m AGL :lol:
Chociaż jak by doszło do tego, że dzięki temu będzie można latać w strefach TRA do 120m bez zgłaszania i wariatów w załogowcach też udało by się przymusić, żeby nie schodzili poniżej 150m to by było piękne i podpisuje się pod tym obiema rękami ;-)

_________________
Moje modele https://fpv.com.pl
Gogielki Eachine EV300D na dwa pasma jednocześnie ;-)

Pozdrawiam
Wojtek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 26 lut 2020, 23:18 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9037
Lokalizacja: Polska
Głuś pisze:
hmm chyba się zmienia i to na lepsze, bo patrząc na tabelkę: C0 "loty nad ludźmi, NIE nad zgrupowaniami" będzie możliwe bez szkolenia i egzaminu.

Mowilismy o kategorii C1, nie C0.

Głuś pisze:
Natomiast z tym C1 jakoś mocno bym się nie rozpędzał z nadinterpretacją

Nie nadinterpretuje, tylko cytuje przepisy. Kazdy interpretuje na wlasna odpowiedzialnosc. Teraz rowniez nie wolno latac nad ludzmi, a mimo to w popularnych miejscach turystycznych i centrach miast drony lataja...

Głuś pisze:
Chociaż jak by doszło do tego, że dzięki temu będzie można latać w strefach TRA do 120m bez zgłaszania

Nie widze powodu dla ktorego mialoby sie to zmienic.

Głuś pisze:
wariatów w załogowcach też udało by się przymusić, żeby nie schodzili poniżej 150m to by było piękne

Sa sytuajcje w ktorych zalogowce maja prawo znalezc sie ponizej 150m, co wiecej operator BSP ma obowiazek "dawania drogi", wiec zawsze obowiazuje zasada "see and avoid".
A jak ktos stwarza realne zagrozenie to -> https://cbz.gov.pl/


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 28 lut 2020, 11:22 
Offline

Rejestracja: niedziela 24 gru 2017, 16:00
Posty: 17
Lokalizacja: Opole
W kategorii otwartej, w podkategorii A2, dla drona klasy C2 (tabela) będzie wymagane "elektroniczne ID". O jakie ID chodzi, czy jako posiadacz Mavic'a2 PRO, mam się zacząć martwić, że latadło przestanie spełniać wymogi prawa?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 28 lut 2020, 11:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9037
Lokalizacja: Polska
slimak pisze:
W kategorii otwartej, w podkategorii A2, dla drona klasy C2 będzie wymagane "elektroniczne ID". O jakie ID chodzi, czy jako posiadacz Mavic'a2 PRO, mam się zacząć martwić, że latadło przestanie spełniać wymogi prawa?

Szczegoly opisane sa w czesci 6 zalacznika do Rozporzadzenia Delegowanego Komisji (UE) 2019/945.

Praktycznie wszystkie latadla DJI od Mavica Pro w gore posiadaja zdalne elektroniczne ID, nie ma to jednak znaczenia gdyz nie zostaly oznaczone symbolem stosownej klasy, w zwiazku z powyzszym zasady ich uzywania w kategorii otwartej okresla Artykul 20 i 22 Rozporzadzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2019/947.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 28 lut 2020, 12:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: poniedziałek 15 lut 2010, 09:24
Posty: 899
Lokalizacja: Ruda Śląska
Próbuję się przebić przez ten prawniczy bełkot i na tę chwilę wnioskuję, że obojętnie czy pianka, czy balsowy akrobat, czy szybowiec, czy Mavic czy inna hexa zbudowana samodzielnie to wszystko traktowane jest jako 'bezzałogowy statek powietrzny' i podlega tym samym regulacjom.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 28 lut 2020, 14:21 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 9037
Lokalizacja: Polska
Marcin pisze:
Próbuję się przebić przez ten prawniczy bełkot i na tę chwilę wnioskuję, że obojętnie czy pianka, czy balsowy akrobat, czy szybowiec, czy Mavic czy inna hexa zbudowana samodzielnie to wszystko traktowane jest jako 'bezzałogowy statek powietrzny' i podlega tym samym regulacjom.

Zgadza sie (i zasadniczo w tym wzgledzie nie rozni od obecnie obowiazujacych przepisow), choc w przypadku szybowcow jest jedno male odstepstwo od zasad jesli chodzi o wysokosc lotu - patrz UAS.OPEN.010 4) Rozporzadzenia Wykonawczego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 202 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.