Skrzydełko Vega 1,2m - poradnik w 10 krokach...

Samoloty, szybowce, skrzydełka, delty...

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Skrzydełko Vega 1,2m - poradnik w 10 krokach...

Post autor: misiekkk »

Szanowni Koledzy, Szanowne Koleżanki,

w końcu je mam - Skrzydełko ;-)

Od dłuższego czasu z zazdrością spoglądałem na dzikie harce latających skrzydełek wyczyniane przez obecnych tu kolegów i naszła mnie też ochota... na dzikie harce ... w powietrzu oczywiście.

Były różne zakusy: X5 - ale coś krótkie te skrzydełka, Maxi Swift - ale za duży, poza tym polubiłem EPP od kiedy zacząłem latać ESA - latasz, spadasz, znowu latasz a model niewiele różni się od stanu początkowego.

Zacząłem więc coraz mocniej przyglądać się krajowemu rynkowi produkcji latających skrzydełek i tu zaprocentował VI Zlot Pilotów FPV ;-)
Przypadkiem przechodziłem obok autka wypchanego wyciętymi skrzydełkami - ale wszystkie były ze styro... ale chwila rozmowy z kolegą Boro09, ustalenie szczegółów, uścisk dłoni i jakiś czas później PW - jest gotowy, czeka...

I wkrótce zawitała u mnie Vega 1,2m z EPP

Zapakowana była bardzo solidnie, nawet Poczta Polska nie dała jej rady a po zewnętrznym opakowaniu widać, że próbowała:

Obrazek

Po wypakowaniu zawartości moim ucieszonym oczom okazała się taka zawartość:
- 2 skrzydełka elegancko zapakowane w uchwyty transportowe
- 2 winglety
- dolny uchwyt
- mocowanie silnika
- instrukcja

Obrazek

Wyposażenie miałem już wcześniej przemyślane i przedyskutowane z Boro09:
- silnik: EMAX GF 2215/20 1200kV ( sprawdzony w ESA )
- piasta: PropSaver 8/3
- śmigło: APC 10x4,7 Slow Flyer Pusher ( nie musi być pusher tylko trzeba przygotować wykłon w drugą stronę )
- regulator: EMAX 25A ( oczywiście w ustawieniach - włączony hamulec, start szybki )
- serwa: 2x TowerPro MG16R
- odbiornik: FrSky D4R-II
- bateria: Turnigy nano-tech 2200mah 3S 45~90C Lipo Pack

Rolę wisienki na torcie ma pełnić stabilizacja lotu oparta na HK i86 z softem OpenAero

Do prac montażowych niezbędne będzie jeszcze:
- 6 x Pręt laminatowy 2,5mm x 1000mm ( Boro09 sugerował 2mm ale ja jak zwykle przesadziłem ;-) )
- 1x Balsa 4mm na lotki
- kawałek mocnej sklejki 4mm na wręgę silnika - ja użyłem Sklejka 4mm lotnicza - jest ona bardzo mocna ;-) co się w ESA przydaje ;-)
- drobiazgi typu:
- drut 1,2mm na popychacze lotek
- Dźwignia lotek
- Snap do popychacza
- rzep do mocowania akumulatora,
- 2x Płaskownik węglowy 3x0,5mm na zalecane wzmocnienie krawędzi natarcia

i oczywiście kleje:
- UHU-POR do sklejenia skrzydeł w całość metodą "na mokro", lotek "na sucho"

- CA + przyspieszacz do wszystkich drobiazgów i usztywnienia podczas klejenia UHU-PORem na mokro
Obrazek
- Soudal A66 do połączenia elementów o nierównej powierzchni ( dolny uchwyt, mocowanie silnika, wręga silnika )
Obrazek

Montaż:
1. Nacieszyć wzrok spasowanymi elementami

2. Wyciąć lotki w/g planu ( najlepiej ostrym i mocnym nożykiem tapicerskim - najlepiej nie na raz tylko przejeżdżając kilkakrotnie wzdłuż zaznaczonej linii - lotki muszą być idealnie równe, szczególnie na krawędzi klejenia z zawiasem skrzydła )

Obrazek

3. Posmarować obficie klejem krawędź lotki, przyłożyć i docisnąć do zawiasu fabrycznie wyciętego w skrzydle ( uwielbiam to rozwiązanie ;-) , rozsunąć:

Obrazek

Poczekać aż klej wyschnie ( dotykając palcem będzie "suchy" - nie będzie kleił się do palców - zależnie od temperatury - 5-7 minut ) i zsuwamy części razem, sklejając.
Pamiętajmy - klej łapie od razu, nie ma poprawek i odwrotu.
O mocy połączenia decyduje siła docisku a nie czas trwania docisku.

I lotki przyklejone:
Obrazek

Czas na wzmocnienie krawędzi natarcie płaskownikiem węglowym 3x0,5mm - chyba się przyda w wysokim zbożu i chwastach.

Zaznaczamy prostą linię na krawędzi natarcia
Obrazek

Nacinamy skrzydełko idealnie równo ostrym nożykiem a głębokość 3mm ( oznaczoną na nożyku pisakiem )
Obrazek

Wsuwamy pręt, zalewamy delikatnie rzadkim CA, potem dla wzmocnienia i wygładzenia zewnętrznej powierzchni - średnim CA + przyspieszacz.
Uwaga na rzadki CA - bardzo mocno penetruje EPP z którego wykonane jest to skrzydełko, więc naprawdę ostrożnie, bo można przerobić EPP na kompozyt EPP+CA ;-)

I tak prezentują się skrzydełka z wklejonymi wzmocnieniami natarcia
Obrazek

Winglety wydawały mi się trochę wiotkie to wzmocniłem je znalezionymi w domu kawałkami pręta laminatowego 1,5mm w podobnej technice ( znanej z ESA ): nacięcie nożykiem, wciśnięcie pręta i zasmażka... czyli CA rzadki i CA średni i aktywator

I teraz wyglądają tak
Obrazek

Dla efektu może dam je wzmocnieniami na zewnątrz ?

Podobnie wzmocniłem dolną płozę, która pewnie nie raz przytrze o asfalt lub kamienie
Obrazek

Później odrysowałem mocowanie silnika na sklejce, wyciąłem ze sklejki 4mm wręgę na silnik, zamocowałem śruby 3mmx18m w otworach dopasowanych pod mój silnik i przypasowałem wgłębienia aby schować łepki śrub.
Śrubki skręcone na kleju do gwintów.

Obrazek

Obok leżą listewki 3x6mm przygotowane do spasowania i przyklejenia.
Całość sklejona klejem Soudal A66 trzyma się wyśmienicie ;-)
Należy pamiętać że Soudal A66 lubi puchnąć i wyciekać - przez 1-2 godziny należy mieć spoinę pod kontrolą, aby sobie modelu nie zabrudzić.

Potem przyszedł czas na zaznaczenia miejsca pod serwa - 30cm od zewnętrznego końca lotki - czyli w 1/3 jej długości - mam nadzieję, że zapewni to optymalną pracę lotki, najmniejszą podatność na skręcanie i przedłuży trwałość serwa.
Oczywiście popychacze będą prostopadle do zawiasu lotki.

Obrazek

Na drugiem skrzydle to samo ( oczywiście serwa będą od góry skrzydła aby zabezpieczyć je przed uszkodzeniem podczas lądowania )
Obrazek

Następnie przy użyciu specjalnie przygotowanego grotu z drutu miedzianego ok. 1,5mm
Obrazek

Wypalamy otwór na serwo
Obrazek

Oczywiście nie należy rozgrzewać lutownicy do czerwoności tylko krótkimi impulsami, patrząc aby przyłożona do pianki topiła ją.
Najlepiej najpierw spróbować na jakimś odpadowym kawałki EPP

Jak wszystko się uda serwo pasuje jak ulał
Obrazek

Oczywiście na mocowania serwa założone będą koszulki termokurczliwe i przyklejone one będą do pianki.

Zbliżamy się do finału - sklejenie połówek skrzydeł - ja preferuję UHU-POR na mokro, więc posmarowanie obficie obu stron, ściśnięcie bardzo mocno aby wypłynął nadmiar, usunięcie nadmiaru, wbicie szpilek ( krawieckie mojej żony są lepsze nić modelarskie ;-) ) i spięcie gumkami na 24h aby ładnie związało

Oczywiście gumki są z obu stron ( z góry i z dołu ), aby nie powstałą nam litera V

Obrazek

Skrzydełko nabiera już kształtu.

Teraz czas na wzmocnienia z pręta laminatowego 2,5mm
Zgodnie z dołączonymi planami, ja dołożyłem tylko wzmocnienia części dziobowej, ponieważ podejrzewam, że ta część może szczególnie na początku tego wymagać.

Obrazek

Obrazek

A tutaj widok na wszystkie wzmocnienia - natarcia i płata

Obrazek

Przyszła pora na wklejenie dolnej płozy - Soudal A66 + szpilki + gumki

Obrazek

Obrazek

A teraz potrzeba jeszcze tylko trochę wolnego czasu... i będę się cieszył własnym skrzydełkiem ;-)

Mam nadzieję, że na sierpniowy zlot zdążę ;-)

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony wtorek 03 lip 2012, 17:35 przez misiekkk, łącznie zmieniany 2 razy.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
emzet
Posty: 862
Rejestracja: niedziela 21 mar 2010, 17:06
Lokalizacja: Nowogard

Post autor: emzet »

Świetna relacja! Widać profesjonalizm podczas prac.
krzysiek3d
Posty: 663
Rejestracja: wtorek 04 paź 2011, 17:32
Lokalizacja: Kraków

Post autor: krzysiek3d »

Treść skasowana przez autora.
Ostatnio zmieniony niedziela 26 sty 2014, 02:50 przez krzysiek3d, łącznie zmieniany 1 raz.
"Twoja racja, mój święty spokój. Szkoda nerwów na walkę z wiatrakami."

Z własnej decyzji, "czytacz forumowy".

Pozdrawiam
Artu

Re: Skrzydełko Vega 1,2m - poradnik w 10 krokach...

Post autor: Artu »

misiekkk pisze:Rolę wisienki na torcie ma pełnić stabilizacja lotu oparta na HK i86 z softem OpenAero
A właśnie teraz pojawiła się w HK czeresienka na tort, czyli: Hobbyking i86AP Flight Stabilization Control Board można powiedzieć, że prawie to samo, lecz dedykowane tylko dla płatowców :-)
kondiz
Posty: 1731
Rejestracja: poniedziałek 13 cze 2011, 09:14
Lokalizacja: Jelenia Góra / Wrocław

Post autor: kondiz »

Tyle wzmocnień, a gdzie się włoży elektronikę?

edit: I czy TAKI silnik da radę przy Vedze 1,6m ?
Konrad
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

krzysiek3d pisze:Super ! Czekałem aż ktoś to potestuje. Mogę prosić abyś wrzucił wszystko na wagę i sprawdził wagę całości ( model + RC luzem )
Dla Ciebie wszystko ;-)

Poważyłem wszystko oddzielnie, jak ktoś będzie chciał przeliczyć sobie wagę modelu z innym wyposażeniem, po prostu odejmie sobie wagę mojego elementu a doda wagę swojego.

I tak:

1) Płatowiec: 287g
Powierzchnia nośna 28,8dcm²
Waga samych elementów piankowych przed sklejeniem ( sam nie ważyłem - wierzę Boro09 ) to 164g
Po sklejeniu i wzmocnieniu wyszło 287g

Obrazek

2) Silnik EMAX GF 2215/20 1200kV uzbrojony w końcówki: 63g

Obrazek

3) Odbiornik - docelowy FrSky D4R-II jeszcze nie dojechał, ale starszy model D4FR: 5g
Obrazek

4) Lipo Turnigy nano-tech 2200mah 3S 45~90C Lipo Pac: 193g

Obrazek

5) 2x Serwa TP MG16R: 38g

Obrazek

6) Regulator Emax 25A: 29A

Obrazek

7) Drobiazgi: śmigło, orczyki, popychacze, rzepy: 30g

8) Malowanie: 30g ???

Razem: 670g

A najważniejsze dla mnie jest to, że wszystkie elementy są idealnie wycięte i dobrze spasowane - duży szacunek dla boro09

Szczególnie dobrze wykonane są piankowe zawiasy do przyklejenia lotek - nie za grube, nie za sztywne a budzą zaufanie.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Skrzydełko Vega 1,2m - poradnik w 10 krokach...

Post autor: misiekkk »

Artu pisze:
misiekkk pisze:Rolę wisienki na torcie ma pełnić stabilizacja lotu oparta na HK i86 z softem OpenAero
A właśnie teraz pojawiła się w HK czeresienka na tort, czyli: Hobbyking i86AP Flight Stabilization Control Board można powiedzieć, że prawie to samo, lecz dedykowane tylko dla płatowców :-)
Fajna wisienka - aż się wkurzyłem, że nie było jej jak zamawiałem swoją płytkę.
Jednak jak się jej dokładnie przyjrzałem to zobaczyłem jednego robaka - brak wejścia dla sygnału sterującego trybem stabilizacji !
Czyli cały czas tylko na stabilizacji ?
A jak będzie starała się być mądrzejsza od nas ?
A jak to wykalibrować ? Jeżeli jest kanał do włączania/wyłączania stabilizacji tak jak w normalnen i86 to wyłączamy stabilizację, startujemy, wchodzimy na odpowiedni pułap, włączamy stabilizację i obserwujemy zachowanie modelu - jak coś jest nie tak to wyłączamy stabilizację, lądowanie, zmiana parametrów i od nowa.

A tutaj - szkoda - jeden mały element a naprawdę byłby super stabilizator do samolotów.
Może w wersji 2.0
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

kondiz pisze:Tyle wzmocnień, a gdzie się włoży elektronikę?
Elektronika będzie cała na wierzchu na rzepach albo piankach dwustronnie klejących - to będzie model ekshibicjonista, nie będzie miał nic do ukrycia

Może jakiś domek mu wymyślę na górę ? Z butelki PET ?

Sorry za post pod postem ale tak jest łatwiej odpowiadać na pytania od różnych osób
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

emzet pisze:Świetna relacja! Widać profesjonalizm podczas prac.
Dzięki.
Twoje relacje z budowy Hipcia były dla mnie doskonałą szkołą i wiele się dzięki nim nauczyłem.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
krzysiek3d
Posty: 663
Rejestracja: wtorek 04 paź 2011, 17:32
Lokalizacja: Kraków

Post autor: krzysiek3d »

Treść skasowana przez autora.
Ostatnio zmieniony niedziela 26 sty 2014, 02:49 przez krzysiek3d, łącznie zmieniany 1 raz.
"Twoja racja, mój święty spokój. Szkoda nerwów na walkę z wiatrakami."

Z własnej decyzji, "czytacz forumowy".

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

Dziś znalazłem trochę czasu i podgoniłem montaż.

Domek dla silnika sklejony już z wręgą i wzmocnieniami

Obrazek

Serwa przygotowane do montażu.
Stosuję sprawdzoną metodę na koszulkę termokurczliwą.
Potrzebna jest koszulka takiej średnicy, aby wchodziła, najlepiej ciasno na łapki mocujące serwo.
Odcinamy kawałki wielkości mniej-więcej łapki serwa, nasuwamy na łapkę, lekko podgrzewamy - dzięki czemu koszulka idealnie nam złapie łapkę.
Jeżeli trzeba - przycinamy wystające kawałki.

Obrazek

Tak przygotowane serwo wkładamy do przygotowanej kieszeni i przyklejamy ostrożnie klejem tylko koszulki termokurczliwe na łapkach, dzięki czemu serwo pozostaje czyste.

Obrazek

Jeżeli musimy wyjąć serwo - po prostu rozcinamy koszulkę, wyjmujemy serwo a przed montażem kolejnego serwa wydłubujemy/wycinamy resztki koszulki termokurczliwej z klejem.

Orczyki montujemy jak najbliżej zawiasu lotki.
Otworki wywiercone, orczyk ustawiony, troszkę CA pod orczyk, przykręcamy, orczyk na krawędź i gotowe.

Obrazek

Z drugiej strony także dajemy odrobinkę kleju

Obrazek

Z drutu 1,2mm wyginamy popychacz lotki i już mamy napęd lotki.

Obrazek

Winglety przyklejają się na UHU-POR na mokro, więc kilka szpilek przytrzymujących je na właściwym miejscu i odpowiednio dociskających jest niezbędne.

Obrazek

Obrazek
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
Awatar użytkownika
alexusa
Posty: 679
Rejestracja: niedziela 27 maja 2012, 05:15
Lokalizacja: Skąd innąd

Post autor: alexusa »

Nie klejac calego serva wytrzyma szalenstwa akrobatyczne ?
Ciekawe nie powiem - nie widzialem takiego sposobu ...
"Alcohol ... Because no great story starts with a salad ..."
Awatar użytkownika
misiekkk
Posty: 2084
Rejestracja: środa 01 cze 2011, 21:24
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: misiekkk »

alexusa pisze:Nie klejac calego serva wytrzyma szalenstwa akrobatyczne ?
Ciekawe nie powiem - nie widzialem takiego sposobu ...
Mnie takie mocowanie jeszcze nie zawiodło - chętnie posłucham opinii innych.
Może ktoś ma większe doświadczenie z tym mocowaniem.
Ja używam od 2 lat i jest OK.
Świat z góry wygląda lepiej ;-)
kondiz
Posty: 1731
Rejestracja: poniedziałek 13 cze 2011, 09:14
Lokalizacja: Jelenia Góra / Wrocław

Post autor: kondiz »

Mam taką prośbę, jak skończysz, to zrobisz cały kosztorys?
Konrad
krzysiek3d
Posty: 663
Rejestracja: wtorek 04 paź 2011, 17:32
Lokalizacja: Kraków

Post autor: krzysiek3d »

Treść skasowana przez autora.
Ostatnio zmieniony niedziela 26 sty 2014, 02:49 przez krzysiek3d, łącznie zmieniany 1 raz.
"Twoja racja, mój święty spokój. Szkoda nerwów na walkę z wiatrakami."

Z własnej decyzji, "czytacz forumowy".

Pozdrawiam
ODPOWIEDZ