Poniższy tutorial pozwoli na zamontowanie taniego systemu ardupilota jakim jest ardupilot na apm lub nowszym pixhawku.
zalety i wady tego systemu autopilota
Cena najprostszego zestawu łącznie z GPS-em to ok 160zł. Bez ok. 90zł ale nie działają wtedy funkcje związane z lataniem po kursie, misje, autostart i automatyczne lądowanie oraz powrót do miejsca startu.
Za: - cena - umożliwia latanie modelami przez "niemodelarzy" - darmowe update oprogramowania - możliwość włączenia rożnych trybów lotu zaczynając od braku stabilizacji poprzez stabilizację na akcelerometrach i żyroskopach kończąc na w pełni autonomicznym locie po wyznaczonej na mapie trasie. - waga 30g w wersji mini, 60 g w pełnej wersji - automatyczny start - automatyczne lądowanie - automatyczny powrót do miejsca startu po utracie łączności lub po wyczerpaniu bateryjki - utrzymywanie stałej wysokości w czasie lotu (barometr) - specjalne tryby lotu do lotów akrobacyjnych - przełączanie jednym włącznikiem na aparaturze do lotu "do góry nogami" i pełne sterowanie nim - możliwość sterowania modelem z poziomu telefonu, komputera lub tableta.
Przeciw: - trudna konfiguracja dla tych którzy robią to pierwszy raz - więcej kabli w modelu - aparatura musi mieć 6 lub więcej kanałów oraz rozbudowany system mikserów.
Oczywiście wszystkie udogodnienia można wyłączyć jednym przełącznikiem na aparaturze i latać "jak bozia przykazała"
Zaczynamy:
Wersja mission planner zastosowana w tym poradniku to 1.3.36 Sprzet APM 2.6 z GPS 6m. Nie musisz korzystać z tej wersji. Może to być dowolna wersja dostępna na stronie http://firmware.eu.ardupilot.org/ Peła instrukcja w języku angielskim dostepna jest tutaj http://ardupilot.org/ardupilot/
Zaczynamy od wgrania oprogramowania samolotu do autopilota po podłączeniu apema do komputera (poprzez gniazdo USB) uruchamiamy MP. W górnym prawym rogu ustawiamy odpowiedni port i prędkość 115000 (w moim przypadku port nr 17) Nie klikamy conect
przechodzimy do zakładki initial setup/wizard Wybieramy PLANE i przechodzimy dalej
Ponownie wybieramy numer com-a tak jak poprzednio i przechodzimy dalej.
MP wykryje typ sprzetu
i zacznie sprawdzać dostepne oprogramowanie. Zostanie zainstalowane najnowsze dostępne oprogramowanie. Do APM-a najnowszym oprogramowaniem jest 3.4.
po zainstalowaniu oprogramowania Wizard zacznie kalibrować poszczególne składniki sprzetowe. Na pierwszy ogień idzie akcelerometr. Naciskamy START i wykonujemy kolejno wszystkie czynności nakazane przez WIZARDA. Czyli najpierw ustawiamy poziom (w tej chwili nie musi to być bardzo dokładne - wystarczy stół lub podłoga. Lewe skrzydło na dole i naciskamy CONTINUE Nastepnie w prawo, przodem w dół, przodem do góry i do góry nogami. Za każdym razem naciskając CONTINUE.
Powyzsze czynności wykonujemy do momentu uzyskania poniższego komunikatu. Pamiętaj pochylanie skrzydła nie musi być o 90st. a tylko do 90 stopni. APM zczytuje wartości dodatnie lub ujemne a nie ich wartość kątową.
Kolejny element do kalibracji to kompas. Wymaga on jednak większej uwagi i prawidłowego ustawienia wię ten element pomijamy. Kompas bedzie trzeba kalibrować osobo. Kolejne ustawienie to kalibracja power module czyli układu zasilającego i pomiarowego napięcia i prądu pobieranego prze skrzydełko. Element bardzo przydatny jednak nie jest konieczny. wpisujemy te parametry jak na rysunku a w miejscu pojemności baterii wpisujemy pojemność baterii która będzie zasilać skrzydełko. Jest to tylko wielkość orientacyjna nie mająca większego wpływu na działanie autopilota.
Następnym elementem jest czujnik prędkości tak zwany rurka pitota. W copterach nie jest potrzebny wcale a w samolotach jest to jeden z podstawowych elementów. Zalecany ale nie konieczny. Pokazuje prędkość skrzydła względem środowiska czyli powietrza. Pozwala na lot nawet przy zerowej prędkości GPS:))
Kolej teraz na kalibrację aparatury. pod koniec dam przykładowe ustawienie mojej aparatury ale na użytek wizarda teraz bedziemy kalibrować to co jest najważniejsze czyli 4 podstawowe kanały.
Odbiornik podłączamy do INPUT kanał 1 do in 1, 2 do 2 itd Jeżeli używamy wyjścia PPM z odbiornika kabelek podłączamy do IN 1 a na pinach sygnałowych 2 i 3 wkładamy zworkę.
wychylając wszystkimi drążkami ustawiamy wszystkie endpointy i midpointy. Nie widzę potrzeby ustawień 1100 i 1900 jako mushave. Autopilot sam wpisze odpowiednio prawidłowe wartości. PAMIĘTAJ
Jeżeli zmieniasz parametry w aparaturze na podstawowych kanałach wykonaj ponowną kalibrację aparatury w MP. Ominiesz wtedy kilka niespodzianek w locie:)
W autopilocie masz do dyspozycji kilka trybów lotu. Na tym ekranie masz możliwość wpisania swoich ulubionych. Jeżeli nie masz jeszcze takich wpisz takie jak są na rysunku. Potem możesz je dowolnie zmieniać dostosowując je do swoich predyspozycji i potrzeb. Trybu lotu nr 6 nie zmienisz w tych ustawieniach i nie widzę zresztą takiej potrzeby. Można to zmieniać ręcznie w ustawieniach zaawansowanych.
kolej na podsumowanie kalibracji. jeżeli wszystko jest na zielono kalibracja została przeprowadzona prawidłowo. Na czerwono może być kompas i pre arm.
W kolejnym etapie ustawiamy FS czyli FAIL SAFE, reakcje autopilota na kłopoty. Throotlle failsafe enable wybieramy enable. Oznacza to, że jeżeli autopilot straci połączenie z radyjkiem i poziom thr na 3 kanale spadnie poniżej thrs_FS_value (w tym przypadku 950) to po czasie long failsafe timeout (w tym przypadku 5s) wykona long failsafe action (w tym przypadku powrót do miejsca startu i bedzie wykonywał koła ((standardowo 90m) na wysokości ustalonej w parametrach (w standardzie 100m) short faisafe action oznacza co skrzydło bedzie wykonywać po utracie łączności w pierwszych 5 sekundach.
Kalibracja kompasu.
Kompas jest bardzo ważnym elementem w prawidłowym działaniu coptera. Jest wykorzystywany w wielu trybach lotu takich jak RTL, CRUISE czy START w trybie AUTO.
Zła i niedokładna kalibracja kompasu może powodować nieprawidłowy i niekontrolowany lot taki jak:
- W trybie RTL brak powrotu na miejsce startu i minięcie celu i lot po spirali oddalającej. a w niektórych przypadkach nawet odlot do pierwotnie ustawionych współrzędnych (Afryka).
Pierwszą czynnością jaka musimy wykonać jest fizyczne sprawdzenie położenia magnetometru.
Znajduje się on na płytce GPS zazwyczaj pod spodem.
Ze względu na sporą ilość dostępnych typów GPS z kompasem na rynku nie polecam sugerowanie się strzałka na obudowie. Należy rozkręcić taki GPS i fizycznie to sprawdzić.
GPS należy ustawić w taki sposób aby plecy literki L skierowane były w kierunku przodu koptera i jeżeli kompas będzie znajdował się pod spodem płytki to w MP należy ustawić ROTATION ROLL 180.
Przechodzimy do zakładki Initial setup - mandatowy hardware – compass.
Ustawiamy wszystkie „fajeczki” zgodnie ze zdjęciem.
Linku declination website nie są aktywne.
Następnie klikamy na Live Calibration - OK.
Obracając modelem we wszystkich osiach APM zbiera próbki. Nie jest potrzebna żadna reguła obracania - obracamy dowolnie w trzech osiach.
i po uzyskaniu zadowalającego wyniku powinien ukazać się komunikat:
Dozwolony ofset to 250 max, ale najlepsza kalibracja powinna zakończyć się dwoma wartościami poniżej 100 a trzecia poniżej 20. Każdy wynik powyżej 250 jest nieprawidłowy i kalibrację należy wykonać jeszcze raz.
Uwaga zafałszowanie danych offsetu może nastąpić jeżeli kalibrację wykonujemy w domu gdzie w pobliżu może znajdować się kaloryfer, kominek lub inne metalowe elementy. Nieodpowiednie jest też stosowanie śrubek metalowych w odległości mniejszej niż 10 cm od kompasu. Dlatego zaleca się kalibrację kompasu na świeżym powietrzu z daleka od przedmiotów metalowych.
Podłączenie GPS-a z kompasem w APM 2,6
Jężęli posiadasz APM-a w wersji 2.8 kompas podłącza się w inne miejsce.
Sprawdź też czy na twojej płytce nie ma czasami kompasu.
I to cała kalibracja.
Teraz należy sprawdzić czy wszystko zostało wykonane prawidłowo.
Ustawiamy skrzydło na podłodze przodem na północ. Kierunek północny należy określić innym sposobem (kompas, mech albo google map).
Na HUD-ie sprawdzamy czy odpracowany kierunek z kompasu pokazuje północ (literkę N lub wartość w okolicy 0)
Następnie obracamy skrzydło o 90 stopni w lewo (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara).
Na HUD-ie powinien ustawić się zachód (literka W lub okolice 270).
Jeżeli te wskazania są prawidłowe możemy uznać że kompas jest skalibrowany prawidłowo, oczywiście kalibrację wykonujemy gdy GPS umocowany jest na skrzydle, a nie „na stole”.
Przechodzimy do zakładki initial setup/failsafe W zaznaczonym miejscu wpisujemy minimalne napięcie dla pakietu przy jakim model wróci do miejsca startu. Dla pakietu 4S najczęściej jest to wartość 13,9V. Przy pakietach multistara 10C można wpisać 13.6V.
Przy okazji w tym menu możemy sprawdzić działanie failsafe odbiornika. Przy włączonym radiu w słupku radio i radio 3 powinno mieć wartość powyżej 950. Teraz wyłączamy aparaturę i ta wartość powinna zmniejszyć się do wartości poniżej 950 najczęściej ok 900 lub do wartości ustalonej jeżeli używamy odbiorników LRS. Jeżeli tak się nie dzieje należy w aparaturze i odbiorniku ustawić odpowiednie ustawienia zgodnie z instrukcją od aparatury.
Kolejnym etapem kalibracji jest ponowne ustawienie poziomu. Skrzydło należy położyć na ziemi i kliknąć Calibrate level. Po chwili pojawi się napis succesfull.
Prawidłowe ustawienie poziomu sprawdzamy na HUD-zie. Poziom wynosi wtedy 0 stopni. Ustawienie poziomu uzależnione jest od specyfiki budowy modelu i przy skrzydle najczęściej jest to właśnie poziom względem dolnej powierzchni skrzydła bez kół i innych podpórek.
Na tym można zakończyć podstawową kalibrację autopilota. Powyższe ustawienia dla wszystkich modeli latających w stylu skrzydło i samolot jest właściwie identyczne. Różnice pojawiają się dopiero w ustawieniach zaawansowanych. =====================================================
Miksowanie kanałów wykonuje się w autopilocie. Podstawowe cztery kanały w aparaturze mają być czyste - niezmiksowane, bez EXPO lub DR.
Wyszukujemy parametr ELEVON_MIXING i zmieniamy go z "0" na "1" oraz klikamy write. Każda zmiana parametrów w MP musi zostać zapisana w autopilocie poprzez kliknięcie na write params.
W skrzydle silnik podłączony jest do OUT 3 Serwa do OUT 1 i 2 Zgodnie z rysunkiem
teraz jest kolej na ustawienie rewersów w celu prawidłowego działania autopilota. Ważna jest kolejność i nie można jej zmieniać.
Ustawiamy tryb lotu MANUAL.
Zmieniamy parametr ELEVON_OUTPUT wpisując po kolei cyfry od 1 do 8.
Zmiana tego parametru jest uzależniona tylko i wyłącznie od mechanicznego zamocowania serw w skrzydle.
Zmieniając ten parametr należy doprowadzić do sytuacji gdzie: prawy drążek do przodu - lotki w dół. prawy drążek do siebie - lotki do góry.
Następnie przesuwamy prawy drążek w lewo Lewa lotka idzie do góry, prawa w dół.
dalej przesuwamy prawy drążek w prawo Lewa lotka idzie w dół, prawa góry.
Jeżeli jest odwrotnie w aparaturze ustawiamy rewers na kanale 1.
Po zakończeniu kalibracji w trybie manual już nic nie zmieniamy a aparaturze.
Przełączamy tryb lotu na podstawową stabilizację czyli FBWA
Sprawdzamy działanie aparatury wychylając prawy drążek. Zachowanie lotek powinno być takie same jak w trybie manual.
Następnie odstawiamy włączoną aparaturę na bok i sprawdzamy działanie autopilota.
Podnosimy przód skrzydła do góry. Lotki powinny przesunąć się w dół. Podnosimy tył skrzydła do góry. Lotki powinny przesunąć się do góry.
Jeżeli działanie lotek jest odwrotne należy zmienić parametr RC2_REV na "-1"
Wychylenia lotek w trybach stabilizacji jest o wiele mniejsze niż w trybie manual. W czasie lotu wychyleniem steruje autopilot.
Następnie podnosimy lewe skrzydło do góry. Lewa lotka podnosi się a prawa opada.
Podnosimy prawe skrzydło do góry. Lewa lotka opada a prawa podnosi się.
Jeżeli lotki działają odwrotnie ależy zmienić parametr RC1_REV na "-1"
Powyższe sprawdzenia są bardzo ważne i bez ich prawidłowego działania nie ma możliwości prawidłowego latania w trybach autopilota. Testy te przed pierwszym startem należy sprawdzić kilkukrotnie aby w czasie lotu nie było żadnych niespodzianek.
Na poniższych zdjęciach przedstawiam moją sprawdzoną konfigurację.Oprogramowanie radia er9x.
Podporządkowanie przełączników. RUD - autopilot - manual ELE - RTL P3 - gimbal ID0 - FBWA ID1 - FBWB ID2 - CRUISE AIL - AUTO TRN - Lot odwrócony GEAR - coś np światełka.
potrzebne kanały: 1 i 2 sterowanie 3 silnik 4 wolny 5 wolny 6 lot odwrócony 7 wolny 8 tryby lotu
Jak widać do latania z autopilotem możemy zastosować pięciokanałową aparaturę.
Powyższe ustawienia już pozwalają na pierwszy lot.
Sposób startu:
1. ustawiamy tryb lotu manual 2. lewy drążek w dół i prawo na kilka sekund. Nastąpi uzbrojenie silnika. W standardzie wyłączone jest rozbrajanie silnika i uważam, że to nie powinno być zmienione. 3. trzymając mocno skrzydło jedną ręką dodajemy gazu i sprawdzamy czy silnik pracuje w pełnym zakresie obrotów. Jeżeli tak to zatrzymujemy silnik i wychylamy lotki w dowolnych kierunkach sprawdzając czy prawidłowo wychylają się. Sprawdzenie przedstartowe jest gotowe. 4. przełączamy tryb lotu na FWBA. 5. Sprawdzamy wychylenia lotek i ewentualnie start silnika. 6. dodajemy gazu na "full" 7. prawy drążek przyciągamy maksymalnie do siebie. 8. rzucamy skrzydłem.
Skrzydełko powoli rozpędza się i unosi. A dalej to już jak kto chce.
Standardowo kąt wznoszenia ustawiony jest na 20 stopni i to z tego powodu w trybie FBWA maksymalne wychylenie prawego drążka "ELE" powoduje ustawienie skrzydła względem poziomu "LEVEL" o te 20 stopni.
Proponuję już od początku zmienić LIM_PITCH_MIN na "-30" LIM_PITCH_MAX na "30" parametr ten decyduje o maksymalnym i minimalnym kącie wznoszenia.
Parametr ALT_HOLD_RTL zmieniamy na 7000 czyli po wykonaniu RTL skrzydło będzie wykonywać koła na wysokości 70 m o średnicy WP_RADIUS (standardowo 90metrów)
Przy okazji tego parametru należy także zaznaczyć, że w copterach dokładność wynosi ok 2 metrów a w samolotach ok 90 metrów i zwykły GPS 6M jest wystarczający do prawidłowego latania.
A TERAZ CAŁA ŚMIETANKA czyli
Automatyczny start
Sposobów na automatyczny start jest kilka ale opiszę mój ulubiony. Ze względu, że na moim lotnisku nie mam płyty startowej muszę rzucać skrzydłem ręcznie.
sposób ręczny. 1. po przejściu sprawdzenia lotek i silnika w trybie manual ustawiamy tryb auto. w tym momencie ważny jest kierunek względem północy. Parametry kompasu zostają zapamiętane i start odbywa się w kierunku w jakim było skrzydło z chwilą przełączenia w AUTO. 2. szarpię skrzydłem w celu uzyskania przyspieszenia TKOFF_THR_MINACC 3. silnik załącza się po czasie TKOFF_THR_DELAY i wchodzi na obroty max TKOFF_THR_MAX 4 rzucamy skrzydłem i obserwujemy wspaniały start bez naszego udziału. 5 skrzydło wykonuje zaprogramowany lot a w tym przypadku startpod kątem P1 i lot na wysokość ALT (40 metrów) oraz RTL na wysokość 70metrów. To znaczy parkuje nad naszą głową wykonując kółka 90m i czeka na naszą decyzję co dalej. 6. wyłączamy tryb AUTO i latamy, latamy latamy........
Po rozpakowaniu pliku ładujemy plik do MP przez klawisz LOAD WP. Na pytanie o zmianie punktu HOME odpowiadamy twierdząco. Następnie poprzez klawisz WRITE WP zapisujemy autostart do autopilota.
Jeżeli po wstrząśnięciu skrzydłem silnik nie uruchomi się oznacza to: 1. brak fixa GPS 2. brak wprowadzonego autostartu 3. brak ustawionego trybu AUTO 4. nie uzbrojony silnik.
Tak wygląda autostart.
Krótkie omówienie podstawowych trybów lotu.
1. MANUAL tryb lotu z pominięciem wszelkich wspomagaczy - latasz jak nasi tatusiowie bez abesów i wspomagania kierownicy.
2. FBWA podstawowy tryb lotu ze wspomagaczem typu żyroskop i akcelerometr. Utrzymuje stabilizację lotu bez żadnych pomiarów wysokości czy pomiaru kierunku lotu. Można porównać do trybu lotu z coptera STABILIZE.
3. FBWB zawiera wszystkie stabilizacje trybu fbwa ale dodatkowo utrzymuje wysokość na podstawie barometru. Wykorzystuje także rurkę pitota. Minimalna wartość drążka gazu odpowiada wartości FBW min. a maksymalne wychylenie drążka FBW max. Nie można wyłączyć silnika. Podobny do ALTHOLD w copterze.
ACRO tryb podobny do manual ale po puszczeniu drążków następuje stabilizacja lotu poziomego.
CRUISE Pełne wykorzystanie wszystkich wspomagaczy takich jak akcelerometry, żyra, baro, kompas, pitot czy GPS. Autopilot samoczynnie wyznacza sobie punkt w przestrzeni 1 km przed dziobem i dąży do niego. ruszając drążkami punkt ten jest zmieniany w RT.
AUTO tryb autonomiczny czyli autostart, lądowanie czy lot po punktach na mapie nawet przy wyłączonej aparaturze.
CIRCLE wykonuje lot po okręgu w miejscu włączenia tego trybu. Wykorzystuje wszystkie wspomagacze.
DODATKI do trybów lotu.
Tryb odwrócony.
Pod dowolny przełącznik w aparaturze i dowolny wolny kanał ( u mnie TRN i kanał 6) można podłączyć automatyczne obracanie skrzydła do góry nogami. Można robić to w dowolnym trybie lotu. W konfiguracji należy podać tylko na jakim kanale ma odbywać się odwacanie.
AUTOTUNE czyli pidowanie automatyczne.
Zamieniamy jeden z trybów lotu na autotune.
Startujemy skrzydłem na ok 50 - 100m do góry. (to tak dla bezpieczeństwa) włączamy tryb autotune, jest to taki sam tryb jak FBWA ale w czasie lotu zmienia PID-y. Prawym drążkiem wykonujemy energiczne ruch w skrajne wartości. W trakcie tych ruchów zapisywane są nowe wartości co 10 sekund. Po chwili jeżeli stwierdzimy, że skrzydło lata tak jak chcemy przerywamy autotune i już mamy gotowe pidowanie. Całkowite pidowanie nie trwało u mnie więcej niż 1 minuta. Skrzydełko nie powinno być już tak ospałe jak poprzednio.
Podłączenie OSD
Aby uzyskać nałożone na obraz z kamery parametry lotu należy podłączyć kamerę, nadajnik i minimosd według schematu poniżej. Nic więcej nie trzeba zmieniać zacznie działać "od strzała".
Ostatnio zmieniony niedziela 25 paź 2020, 14:36 przez maxiiii, łącznie zmieniany 41 razy
Cześć Kompas mam w GPS-ie, tam jednak sa opcje wyboru internal albo external. Czego bym nie wybrał to wychodzi to samo.... Zresztą kompas po kalibracji i tak dziwnie działa, niby kurs się zmienia obracając model, ale szybkie ruchy nie są równe tym wolnym. I wcale kierunek pokazywany nie zgadza się z tym realnym ;/
Zmiana na external uaktywnia wybór rotacji. Przy zewnętrznym kompasie ma być ustawienie co najmniej roll 180. Ustawienie to zależne jest od fizycznego położenia kompasu.
Oczywiście że zworki nie ma, i mam ustawione na External, ale ważne aby to także sprawdzić w opcjach zaawansowanych. Ja w podstawowych ustawieniach miałem External (zewnętrzny) a w ustawieniach zaawansowanych nadal było na Intrenal (wewnętrzny). Warto czasem sprawdzić przy problemach z prawidłową orientacją kompasu.
Ok poszperam tam, o jakiej zworce mówicie? Co do rotacji, jest to kompas z gps. Z zestawu APM, "strzałka" jest ustawiona do przodu, tak jak ma być. Czy w takim razie ma być jakakolweik rotacja ustawiona?
Edit: Doczytałem :) Ale nadal nie wiem o jaką zworkę chodzi.
Tak jest prościej i bezpieczniej. Nie można wtedy popełnić błędu. Takie elementy jak kalibracja aparatury czy imu lepiej nawet kalibrować na stole ale znowu kalibrację kompasu już nie.
Ok. Już ostatnie pytanie. Na stronie sklepu piszą: -Nie wolno zasilać urządzenia jednocześnie za pomocą Power Module APM i regulatorów obrotów - może doprowadzić to do uszkodzenia modułu zasilającego oraz kontrolera. Aby temu zapobiec należy rozłączyć zworkę JP1. Nie mozna zasilać serwomechanizmów za pomocą Power Module z APM
To jak w końcu mam to zasilić? Podłączam apm do power module, a jak mam zasilić serwa jeśli nie mogę podłączyć regulatora i nie mogę zasilić serw z power module???
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości
Nie możesz tworzyć nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z .
Polityką prywatności Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.