Sztuka wyważenia modelu

Od niedawna na forum?: poczytaj zanim zapytasz!

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Capo
Posty: 592
Rejestracja: czwartek 09 lut 2012, 17:47
Lokalizacja: Warszawa

Sztuka wyważenia modelu

Post autor: Capo »

Witam,
Zapewne każdy z was w okresie bycia początkującym zmagał się z poprawnym wyważeniem i wytrymowaniem modelu i pewnie dużo czasu minęło zanim wypracowaliście sobie metodę która pozwala na dobre ustawienie modelu.

Chciałbym, żebyście podzielili się z początkującymi swoimi schematami wyważania modelu, jak ustawić lotki, SW, SK, co zrobić jak np. model skręca w którąś stronę, wznosi się i spada nosem w dół, bo wiem że każdy z Was ma swój własny wypracowany latami obserwacji patent na dobrze latający model :)

Myślę, że początkującym pilotom napewno przypadnie do gustu taki temat i nie będą musieli ponownie wyważać otwartych już drzwi.

Pozdrawiam!
emzet
Posty: 862
Rejestracja: niedziela 21 mar 2010, 17:06
Lokalizacja: Nowogard

Post autor: emzet »

Ja model wyważam na dwóch puszkach po dezodorantach.

Przed lotem wszystkie stery ustawiasz równo z górną krawędzią spływu, podczas lotu jeżeli model skręca na którą stronę to walczysz trymerem aż będzie leciał równo. Trymowanie należy przeprowadzać w możliwie laminarnych warunkach.
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Ja podobnie jak emzet. Wszystkie powierzchnie sterowe na zero, środek ciężkości nieco w przód w stosunku do tego co rekomenduje producent - model z reguły podparty na palcach (kciuk i wskazujący). Wyrzucony poziomo (!) model z wyłączonym silnikiem powinien szybować łagodnie opadając ku ziemi. Jak zadziera to środek ciężkości jeszcze w przód, jak pogłębia lot ku ziemi to SC do tyłu.
Jak ładnie szybuje to drugi lot z silnikiem - wyciągasz go w górę kawałek i wyłączasz silnik. Jak ci skręca w którąś stronę to trymujesz lotkami/ogonem. Potem lecisz kawałek na silniku. Jak na silniku zaczyna mocno zadzierać to albo trzeba zmienić skłon (pochylenie) silnika albo jak to konstrukcyjnie trudno wykonalne ustawić mikser w aparaturze gaz-ster wysokości.

Dla początkującego dobrze jest dać EXPO na wszystkie stery tak ze 30-40% - zmniejsza nerwowość zarówno maszyny jak i pilota.
Ten wredny...
Awatar użytkownika
ci3jk4
Posty: 1576
Rejestracja: środa 25 kwie 2012, 16:35
Lokalizacja: Gdańsk / Straszyn

Post autor: ci3jk4 »

Hmm a co to za filozofia :0
zadziera dziob to ciężar przesuwamy do tyłu, zaczyna pikować, to do przodu, jak opada na lewe skrzydło, to ciężar na prawo, bądź jeśli nie pomaga to trymerem wyrównujesz, analogicznie jeśli opada na prawe.
Ja mój stawiam [oczywiście asekurując się] na 1 palcu umiejscowionym tak 60 mm za krawędzią natarcia skrzydła, na osi symetrii kadłuba.
Wcześniej trochę musiałem walczyć z przesuwaniem i dociążaniem kadłuba [byle czym], ale teraz w miarę dobrze trzyma poziom :)
Jeśli nie masz jakiegoś mocno powyginanego modelu to nie ma bata żeby nie leciał prosto.

Nawiasem mówiąc na logikę można to zrobić, poza tym w instrukcji jest napisane jak to zrobić a po trzecie było na forum z 5 razy :)

PS. Też jestem poczatkujący
Artu

Post autor: Artu »

ci3jk4 pisze:Hmm a co to za filozofia :0
zadziera dziob to ciężar przesuwamy do tyłu, zaczyna pikować, to do przodu
Jesteś pewien, że nie odwrotnie... Obrazek
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Hmm a co to za filozofia :0
zadziera dziob to ciężar przesuwamy do tyłu, zaczyna pikować, to do przodu,
A jednak filozofia jak widać. Teraz wiemy czemu ci3jk4 ma problemy z maszyną...
Ten wredny...
Awatar użytkownika
cobra
Posty: 2876
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 22:07
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: cobra »

Warto poczytac cos o oblatywaniu modeli, np. tu: http://www.piotrp.de/MIX/ewd.htm
________________
Cobra
bagger
Posty: 549
Rejestracja: czwartek 24 lis 2011, 09:08
Lokalizacja: Leszno

Post autor: bagger »

cobra pisze:Warto poczytac cos o oblatywaniu modeli, np. tu: http://www.piotrp.de/MIX/ewd.htm


ehh byles szybszy:) a tu wiele ciekawych artykułów klik sekcja "artykuły modelarskie"
Pozdrawiam, Jarek
Capo
Posty: 592
Rejestracja: czwartek 09 lut 2012, 17:47
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Capo »

Właśnie za sprawą tej strony napisałem temat.
Większość początkujących pomyśli, że pompowanie jest spowodowane lekkim nosem, i dociążają jeszcze bardziej przód.
Sam zresztą wczoraj podczas oblotu dałem się na to nabrać, kiedy po natychmiastowym odjęciu obrotów silnika model pompował, podczas normalnego lotu po rozpędzeniu się też pompował.

Można wpaść w taką pułapkę, za ciężki nos i rekompensowanie tego sterem wysokości.

Kolejna sprawa to zakręcanie modelu, czy jeżeli wszystkie stery są ustawione na 0, i model wyważony poprawnie to czy warto taki model trymować?

EDIT:

Od kilku dni próbowałem ustawić Pioniera 1400, ale przewala się na prawe skrzydło, prawa strona nie jest cięższa, a wszystkie stery ustawione na 0, dopiero przeciwdziałanie skrętu lotkami sprawia że model leci prosto, ale to mnie nie satysfakcjonuje. Jak myślicie co mam zrobić?
bagger
Posty: 549
Rejestracja: czwartek 24 lis 2011, 09:08
Lokalizacja: Leszno

Post autor: bagger »

Capo pisze:Kolejna sprawa to zakręcanie modelu, czy jeżeli wszystkie stery są ustawione na 0, i model wyważony poprawnie to czy warto taki model trymować?
Oczywiscie, od tego sa trymery. Model powinien latać prosto przy ustawionych drązkach w neutrum. Nie ma innej opcji :lol:
Pozdrawiam, Jarek
Capo
Posty: 592
Rejestracja: czwartek 09 lut 2012, 17:47
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Capo »

Tylko że model jest na neutrum, i skręca - nie skręca dopiero wtedy, kiedy lotki są wychylone- a to mnie nie satysfakcjonuje.
To tak jakby leczyć rdzę w samochodzie szpachlą, niby działa ale to nie to.
bagger
Posty: 549
Rejestracja: czwartek 24 lis 2011, 09:08
Lokalizacja: Leszno

Post autor: bagger »

Capo pisze:Tylko że model jest na neutrum, i skręca - nie skręca dopiero wtedy, kiedy lotki są wychylone- a to mnie nie satysfakcjonuje.
Co to za model? Sam go robiłeś? Ręczysz głową że jest prosty i symeryczny, geometrycznie i aerodynamicznie?Czy to występuje w locie ślizgowym, czy silnikowym? :-D
Pozdrawiam, Jarek
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 13004
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

Pionier to tylko pianka - nie wymagaj cudów. Wystarczy że będziesz miał lekko zwichrowany statecznik poziomy lub pionowy względem skrzydeł i już będzie kręcił. Przerabiałem to w ES'ie który po kilkunastu kretach był już tak krzywy że bez trymerów nie podchodź.
Ten wredny...
Capo
Posty: 592
Rejestracja: czwartek 09 lut 2012, 17:47
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Capo »

Panowie, poradzcie prosze - model zostal wywazony na wysokosci preta, ale po swobodnym rzuceniu model nurkuje, za to w zwyklym locie po wylaczeniu silnika natychmiast zadziera nos i nurkuje - nie wiem czy przesunac pakiet do tylu czy do przodu?
Artu

Post autor: Artu »

Pakiet do tyłu, silnik w dół
ODPOWIEDZ