Strona 4 z 4

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: niedziela 15 lip 2018, 10:05
autor: Majk99
Po ustawieniu rate i expo lata tak samo bo to zmienia tylko prędkość z jaką kopter się kręci.
Lepiej jak najszybciej zacznij latać w acro, nawet w symulatorze (np. velocidrone).
Najlepiej byłoby ogarnąć pidy na nowo bo jednak doszła masa, ale żeby zrobić to dobrze trzeba umieć bo inaczej można tylko popsuć. Poza tym walkera to trochę słaby sprzęt. A poza tym rozmiar 110 + jakakolwiek dodatkowa masa to trochę słabo.

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: niedziela 15 lip 2018, 13:47
autor: Greif
Przypinam ją też do f210, mam taki gimbal, co kiedyś kupiłem do symy, działa super, nie ma jello, a dron nie odczuwa w ogóle kamerki. Nie mogę tylko latać fpv, bo zasięgu mam 30m, idzie mi płytka z chin, zobaczymy, czy to ona uwalona.

Co do pidów, to nie będę ekstra ustawiał, tylko polatam spokojnie i potestuję.
Majk99 pisze:Po ustawieniu rate i expo lata tak samo bo to zmienia tylko prędkość z jaką kopter się kręci.
No po zmianie tych rate'ów, zmiany latając w angle nie odczułem na prawym drążku w ogóle, tylko yaw się ustawił nieliniowo dokładnie jak w betaflight ustawiłem, wychodzi mi, że ustawia się to wspólnie dla wszystkich trybów lotu. Czułość pitch i roll dla angle zmieniłem tylko ustawieniem Angle Limit i strength zmieniłem na 30.

Obrazek

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: poniedziałek 20 maja 2019, 21:57
autor: Damian12347
Witam kolegów.
Może temat nie pod koptery, ale tyczy się PID`ów. Nigdzie nie mogę znaleźć pomocy.
Posiadam łódkę zanętową APM 2.8, GPS M8N. HDOP 0,6 - 18 satelit.
Kompas skalibrowany idealnie, 6000 punktów.
Łódka wężykuje po wodzie podczas płynięcia do punktu.
Została mi jedynie zabawa z PID`ami. Zmieniłem P z lewego górnego rogu, zauważyłem że łódka idealnie zrobiła zwrot, po chwili znów zaczęła wężykować podczas płynięcia do punktu.
Mam nową wersję, w starej było mniej opcji. Może doradzi ktoś na który punkt dokładnie zwrócić uwagę?
Łódka posiada 2 silniki.

Obrazek

Jeśli nie w temat, proszę o usunięcie.

Pozdrawiam

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: wtorek 21 maja 2019, 04:57
autor: kuczy
Damian12347, biorąc pod uwagę jak PIDy działają w dronach, to "wężykowanie" porównał bym do powolnych wibracji podczas lotu drona, a więc ja szukał bym problemu w za dużej wartości "P".

Jeśli jest za duże - przestrzeliwuje pozycję, nastepnie chce ją skorygować, ale znow za mocno i kółko sie zamyka.
Nie znam.się na łódkach ale od tego bym zaczął

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: wtorek 21 maja 2019, 15:40
autor: Japim
kuczy pisze:Damian12347, biorąc pod uwagę jak PIDy działają w dronach, to "wężykowanie" porównał bym do powolnych wibracji podczas lotu drona, a więc ja szukał bym problemu w za dużej wartości "P".

Jeśli jest za duże - przestrzeliwuje pozycję, nastepnie chce ją skorygować, ale znow za mocno i kółko sie zamyka.
Nie znam.się na łódkach ale od tego bym zaczął
Dokładnie tak się dzieje gdy są złe PIDy - oscylacje. Różnica między quadem a łódką jest jest w medium jakim jest woda. Powoduje ona że oscylacje są one bardzo spowolnione.
Zmniejsz P - będzie mniej proporcjonalnej dużej reakcji. Albo zwiększ D - dodasz tłumienia.

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: wtorek 21 maja 2019, 17:08
autor: kuczy
Ale z kolei przegniesz z D, to mogą się pojawic się szybkie wibracje :)

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: środa 22 maja 2019, 20:20
autor: Damian12347
Dzięki wielkie za odpowiedź koledzy :)
Szczerze mówiąc nie miałem wcześniej styczności z APM, jakoś to ogarnąłem z pomocą maxiii - temat o APM 2.8 do łodzi. Wszystko i nic w temacie po przewertowaniu 15 stron.
Jak praktycznie ma się parametr P do D?
Jak pisałem zmniejszyłem ostatnio z 1.8 do 1.4 i zaraz było widać poprawę. Mogę zmniejszyć jeszcze do mniejszej wartości. Jeśli nie pomoże to jak mogę ratować się jeszcze parametrem D?
W teorii wszystko opisane na pierwszej stronie postu, w praktyce - jak radzić sobie z tym nad wodą?
Na pewno metoda prób i błędow + jakaś wiedza praktyczna użytkowników.
Podpowiecie?

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: sobota 21 gru 2019, 21:39
autor: debu85
Jak jest obecnie z PID-ami w quadach 5" na BF ? Zauważyłem na różnych filmach na yotube, że często parametry urosły w stosunku do starszych ustawień.
Borykam się sam ostatnio z problemem wibracji/zgrzytaniu silników przy znacznym przyśpieszaniu quada 5" na DRC FLOW, ale tylko z założonym GOPRO 7 w ramce. To jest jakby wibracje/zgrzytanie silników przy szybkim zwiększaniu throtle . Bez Go PRO quad startuje szybko do góry i nie ma tego zjawiska. Staram się to wyeliminować zmieniając PID-y wg. instrukcji dostępnych w sieci, ale słabo mi to wychodzi. Mam obecnie śmigła 51-45 DAL pro . Przy powolnym przyśpieszaniu z Gopro quad normalnie wznosi się płynnie i nie ma nic niepokojącego. Co to za zjawisko i jak to wyeliminować?

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: niedziela 22 gru 2019, 12:28
autor: kuczy
debu85 pisze:Zauważyłem na różnych filmach na yotube, że często parametry urosły w stosunku do starszych ustawień.
Zapomnij o wartościach. Pidy ustawiasz aby było dobrze a nie 'bo kolega ma P: 50, to ja tez'.
Co do BF nie będę się wymadrzal. Nagraj film z zachowaniem quada bez oraz z GOPRo.
Wcale mnie nie dziwi, że jak bez kamery dziala spoko, to po dolozeniu takiego kloca masz problemy.
Pidy powienienes zmieniać w zależności od obciążenia quada. (Podejrzewam, ze przez smart audio, tak jak większość racerowcow)

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: niedziela 22 gru 2019, 23:18
autor: debu85
kuczy pisze:
debu85 pisze:Zauważyłem na różnych filmach na yotube, że często parametry urosły w stosunku do starszych ustawień.
Zapomnij o wartościach. Pidy ustawiasz aby było dobrze a nie 'bo kolega ma P: 50, to ja tez'.
Co do BF nie będę się wymadrzal. Nagraj film z zachowaniem quada bez oraz z GOPRo.
Wcale mnie nie dziwi, że jak bez kamery dziala spoko, to po dolozeniu takiego kloca masz problemy.
Pidy powienienes zmieniać w zależności od obciążenia quada. (Podejrzewam, ze przez smart audio, tak jak większość racerowcow)
Dzięki za podpowiedź, postaram się to nagrać, ale czy jest może jakaś zasada odnośnie PID-owania w przypadku gdy dokładamy obciążenie w postaci GoPro itp ? , tzn. co w PID-ach najczęściej powinniśmy podnieść lub co zmniejszyć w wartościach PID lub może w filtrach ? Czy można w przybliżeniu z doświadczenia to jakość wywnioskować, czy każdy przypadek jest inny i bez próbowania się nie obejdzie ? Czy najzwyczajniej , jest zbyt dużo czynników wpływających na takie zachowanie i nie da się tego tak po prostu opisać.

Tak, PID-y zmieniam przez smart audio.

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: niedziela 31 paź 2021, 17:31
autor: dredas
Panowie Help bo oszaleję!!!
Posiadam łódkę typu katamaran (dwa silniki). Apm + zew.gps przeszczepione z poprzedniej łódki, w której wszystko działało ok. Problem polega na tym, że łódka dopływa do punktu ale nie po linii prostej tylko sporym łukiem (załączam ilustrację)
Obrazek

Przypuszczam, że problem wynika z tego, że łódka ma tendencje do skręcania a lewo. Przy normalnym pływaniu w aparaturze wystarczy wytrymować i jest ok ale apm coś sobie z tym nie radzi. Ten sam układ w poprzedniej łódce płynął jak po sznurku.
Przypuszczam że jest możliwość zmienić któryś parametr ale metoda prób i błędów nie zadziałała. Poniżej moje ustawienia. Bardzo proszę o podpowiedź!


Obrazek

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: niedziela 31 paź 2021, 19:37
autor: pawelsky
Po pierwsze to takich rzeczy nie trymuje sie w aparaturze, lodka ma mechanicznie byc tak ustawiona zeby plywala bez tendencji do skrecania.

Po drugie poprawnie zorientowac i skalibrowac kompas.

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: niedziela 31 paź 2021, 19:55
autor: dredas
Kompas i akcelerometr kalibrowałem wielokrotnie. Łódka poprawnie wskazuje kierunek. Nie bardzo wiem jak mam ustawić łódkę mechanicznie. Przy dwóch silnikach nawet najmniejsza różnica w prędkości obrotowej lub np. minimalna różnica w kształcie śruby sprawia że model nie trzyma idealnie kierunku. Nie mam wpływu na korekcję poza trymem w aparaturze.

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: niedziela 31 paź 2021, 20:52
autor: pawelsky
dredas pisze:Kompas i akcelerometr kalibrowałem wielokrotnie.
Kalibracja to jedno, prawidlowa orientacja obu to drugie. Lodka powinna wskazywac poprawny kierunek w kazdej pozycji (niezaleznie od tego jak jest przechylona - nawet na plecach).
dredas pisze:Nie bardzo wiem jak mam ustawić łódkę mechanicznie.
Tak zeby kontroler nie musial korygowac mechanicznych niedoskonalosci. Jak widzisz radzi sobie z tym, ostatecznie doplywa do celu, ale niepotrzebnie musi "walczyc". To jak masz lodke wypidowana rowniez wplynie na to jak sprawnie bedzie "walczyl" (na temat PIDowania tutoriali w internecie sa setki).
dredas pisze:Przy dwóch silnikach nawet najmniejsza różnica w prędkości obrotowej lub np. minimalna różnica w kształcie śruby sprawia że model nie trzyma idealnie kierunku.
Przy jednakowo skalibrowanych ESC nie bedziesz mial roznicy w predkosci obrotowej silnikow. Minimalne roznice w ksztalcie srub mozesz pominac.

Re: P.I.D.'y - o co kaman?

: czwartek 25 sie 2022, 18:34
autor: grzechotek
Jak będzie się zachowywał dron jak D będzie zbyt duże ? Mam Kiss'a i tam wartości dla Roll i Pitch jest 10, ja żeby pozbyć się propwash muszę podkręcić je aż do prawie 30. Przy tej wartości 30 propwash mam tylko przy bardzo ekstremalnych sytuacjach. Wiem, że przy wysokim D silniki będą gorące a u mnie są zimne.