Awaria ESC 4 in 1?
Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy
-
- Posty: 24
- Rejestracja: niedziela 12 maja 2019, 20:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Awaria ESC 4 in 1?
Witam,
Dziś mój kopter niespodziewanie przerwał lot, wykonując death roll i zaliczył kreta.
Przy ponownym podłączaniu baterii kopter nie odgrywał już startowej "melodyjki" i nie pracowały silniki. Bez problemu nadal działa FC, odbiornik i VTX.
Dodam tylko, że od pewnego czasu zauważyłem chwilami (ale nie cały czas) mocne grzanie się ESC, oraz dolnej płyty ramy pod ESC. Temperatura chwilami była tak w wysoka, że dłuższe dotykanie groziło poparzeniem.
Podłączyłem go pod Betaflight i BLHeli. W BLHeli ESC był niewidoczny.
Kopter na częściach z zestawu Eachine Tyro99/109. Rama to klon Astro5 Johnny FPV.
ESC to 4 IN 1 30A BLHeli_S ESC 2-5.
Kopterem latam już od ok. 2 miesięcy, w sumie wykonał już ok 15-20 lotów. Baterie na jakich latał to 3S 1500/60C i 4S 1300/100C.
Co mogło się stać? Uszkodzony/upalony ESC do wymiany? Macie jakieś pomysły?
Dziś mój kopter niespodziewanie przerwał lot, wykonując death roll i zaliczył kreta.
Przy ponownym podłączaniu baterii kopter nie odgrywał już startowej "melodyjki" i nie pracowały silniki. Bez problemu nadal działa FC, odbiornik i VTX.
Dodam tylko, że od pewnego czasu zauważyłem chwilami (ale nie cały czas) mocne grzanie się ESC, oraz dolnej płyty ramy pod ESC. Temperatura chwilami była tak w wysoka, że dłuższe dotykanie groziło poparzeniem.
Podłączyłem go pod Betaflight i BLHeli. W BLHeli ESC był niewidoczny.
Kopter na częściach z zestawu Eachine Tyro99/109. Rama to klon Astro5 Johnny FPV.
ESC to 4 IN 1 30A BLHeli_S ESC 2-5.
Kopterem latam już od ok. 2 miesięcy, w sumie wykonał już ok 15-20 lotów. Baterie na jakich latał to 3S 1500/60C i 4S 1300/100C.
Co mogło się stać? Uszkodzony/upalony ESC do wymiany? Macie jakieś pomysły?
-
- Posty: 117
- Rejestracja: środa 04 wrz 2019, 18:23
- Lokalizacja: GB
Re: Awaria ESC 4 in 1?
Wróżką nie jestem ale spróbuję :)
Potrzebuję tylko dodatkowych informacji które pozwolą lepiej dobbrać wróżbę do Twoich oczekiwań :)
- jaki maksymalny pobór Amper wszystkich silników?
- jaki był pobór prądu z każdego silnika?
- jaka była temp. każdego silnika po locie?
- która część ecs się najmocniej grzała?
-ile prądu brał sam esc bez podłączonych silników, wtedy też się grzał?
Albo awaria silnika spowodowała awarię esc i spowoduje kolejną gdy wymienisz esc na nowy, albo awaria samego esc. Albo silniki brały prąd w pobliżu max wydolności esc. Albo awaria samego esc (sterownika mosfetów lub samych mosfetów - nie otwierały się do końca). Jeśli miejscem grzania się były nie mosfety a źródło zasilania płytki to wina samego esc.
Ale najprawdopodobniej problemem był sam pilot który olał sprawę gdy pojawiły się pierwsze symptomy.
Potrzebuję tylko dodatkowych informacji które pozwolą lepiej dobbrać wróżbę do Twoich oczekiwań :)
- jaki maksymalny pobór Amper wszystkich silników?
- jaki był pobór prądu z każdego silnika?
- jaka była temp. każdego silnika po locie?
- która część ecs się najmocniej grzała?
-ile prądu brał sam esc bez podłączonych silników, wtedy też się grzał?
Albo awaria silnika spowodowała awarię esc i spowoduje kolejną gdy wymienisz esc na nowy, albo awaria samego esc. Albo silniki brały prąd w pobliżu max wydolności esc. Albo awaria samego esc (sterownika mosfetów lub samych mosfetów - nie otwierały się do końca). Jeśli miejscem grzania się były nie mosfety a źródło zasilania płytki to wina samego esc.
Ale najprawdopodobniej problemem był sam pilot który olał sprawę gdy pojawiły się pierwsze symptomy.
Re: Awaria ESC 4 in 1?
Kluczowe jakie masz silniki/smigla i jaki prąd (ile amper) pobieraja maksymalnie.
I czy ta wartosc jest nizsza od maksymalnego pradu jaki moze dac Twoj ESC ( z mala gorka )
Silnik to pewnie musialby sie zapiaszczyc lub jakies uzwojenie dawalo zwarcie, ewentualnie cos "nie styka"
Taka "nauczka" troche uczy (niestety na bledach) ze to tylko elektronika i szczegolnie w przypadku koptera moze spasc niczym "cegła z nieba".
Ja stawiam na samo wadliwe ESC lub to ze zostalo zle dobrane do amperazu silnikow i sie po prostu upaliło.
A poza tym przy obecnej masówce ESC potrafia padac jak muchy lub nie dzialac jak powinny "ot tak".
Co najmniej kilka razy zdarzylo mi sie ze powyjeciu z pudelka ESC nie działały poprawnie/w ogole etc...
Ot zalety i wady ESC 4 w 1. Gdy masz 4 male ESC wymieniasz 1 i po sprawie :)
I czy ta wartosc jest nizsza od maksymalnego pradu jaki moze dac Twoj ESC ( z mala gorka )
Silnik to pewnie musialby sie zapiaszczyc lub jakies uzwojenie dawalo zwarcie, ewentualnie cos "nie styka"
Byc moze ALE... tak bardzo bym Kolegi nie dołował:) Aczkolwiek fakt dał ciała ze olał sprawe, na szczescie nikomu sie nic nie stało!najprawdopodobniej problemem był sam pilot który olał sprawę gdy pojawiły się pierwsze symptomy.
Taka "nauczka" troche uczy (niestety na bledach) ze to tylko elektronika i szczegolnie w przypadku koptera moze spasc niczym "cegła z nieba".
Ja stawiam na samo wadliwe ESC lub to ze zostalo zle dobrane do amperazu silnikow i sie po prostu upaliło.
A poza tym przy obecnej masówce ESC potrafia padac jak muchy lub nie dzialac jak powinny "ot tak".
Co najmniej kilka razy zdarzylo mi sie ze powyjeciu z pudelka ESC nie działały poprawnie/w ogole etc...
Ot zalety i wady ESC 4 w 1. Gdy masz 4 male ESC wymieniasz 1 i po sprawie :)
Re: Awaria ESC 4 in 1?
Esc nie był przykręcony czasem tak, że miał kontakt z ramą? Trochę dziwne, że się grzała.
Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka
-
- Posty: 24
- Rejestracja: niedziela 12 maja 2019, 20:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Awaria ESC 4 in 1?
Dzięki wszystkim za odzew ;)
A więc:
1. jaki maksymalny pobór Amper wszystkich silników? jaki był pobór prądu z każdego silnika?
jednego 35A, a więc wszystkich 140A
2. jaka była temp. każdego silnika po locie?
po spokojnym praktycznie chłodne, przy agresywnym najwyżej letnie.
3. która część ecs się najmocniej grzała?
sprawdzałem w zasadzie tylko miejsca przylutowana przewodów silnikowych do ESC, były b.gorące.
4. ile prądu brał sam esc bez podłączonych silników, wtedy też się grzał?
nie mam pojęcia, tak nie sprawdzałem. Samo ESC ma prąd ciągły 30A, w piku 40A, Input voltage: 2-5S.
Śmigła GEPRC 5040,
ESC nie stykał się z ramą, był odstęp 1-2 mm, ponadto elementy ramy i śrub mocujących w okolicy ESC zabezpieczyłem taśma izolacyjną aby ograniczyć ich wzajemny kontakt.
Silniki praktycznie zawsze czyste, latam nad łąkami i trawnikami. Śruby mocujące silniki są odpowiedniej długości.
Rozebrałem stack i dokładnie oblukałem ESC. Nie ma na nim symptomów nadpalenia, podtopienia itp. Wygląda ok.
Tak jak wcześniej pisałem, zdarzało się, że przez kilka lotów pod rząd esc był chłodny, mimo dość dynamicznego latania. I to uśpiło moją czujność, sądziłem, że to nadmierne grzanie to jakieś sporadyczne anomalie.
A więc:
1. jaki maksymalny pobór Amper wszystkich silników? jaki był pobór prądu z każdego silnika?
jednego 35A, a więc wszystkich 140A
2. jaka była temp. każdego silnika po locie?
po spokojnym praktycznie chłodne, przy agresywnym najwyżej letnie.
3. która część ecs się najmocniej grzała?
sprawdzałem w zasadzie tylko miejsca przylutowana przewodów silnikowych do ESC, były b.gorące.
4. ile prądu brał sam esc bez podłączonych silników, wtedy też się grzał?
nie mam pojęcia, tak nie sprawdzałem. Samo ESC ma prąd ciągły 30A, w piku 40A, Input voltage: 2-5S.
Śmigła GEPRC 5040,
ESC nie stykał się z ramą, był odstęp 1-2 mm, ponadto elementy ramy i śrub mocujących w okolicy ESC zabezpieczyłem taśma izolacyjną aby ograniczyć ich wzajemny kontakt.
Silniki praktycznie zawsze czyste, latam nad łąkami i trawnikami. Śruby mocujące silniki są odpowiedniej długości.
Rozebrałem stack i dokładnie oblukałem ESC. Nie ma na nim symptomów nadpalenia, podtopienia itp. Wygląda ok.
Tak jak wcześniej pisałem, zdarzało się, że przez kilka lotów pod rząd esc był chłodny, mimo dość dynamicznego latania. I to uśpiło moją czujność, sądziłem, że to nadmierne grzanie to jakieś sporadyczne anomalie.
-
- Posty: 117
- Rejestracja: środa 04 wrz 2019, 18:23
- Lokalizacja: GB
Re: Awaria ESC 4 in 1?
Nie, realny pobór prądu z każdego silnika, ew. łącznie ale zmierzony. :)
Warto zainwestować choćby te 20 zł w miernik.
Warto zainwestować choćby te 20 zł w miernik.
-
- Posty: 24
- Rejestracja: niedziela 12 maja 2019, 20:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Awaria ESC 4 in 1?
Podłączyłem kopter do baterii i po 10 minutach całe ESC jest już gorące, nagrzewając dolną płytę i inne elementy karbonowe wokół ESC. ESC nie styka się z ramą, osadzone jest na plastikowych elementach z dodatkowymi gumowymi podkładkami.
Mam też drugi kopter złożony w 100% identycznie i na tych samych podzespołach, z zestawu Eachine Tyro99/109 i w nim ESC od początku pracowało i nadal pracuje prawidłowo, nic się nie grzeje, silniki też są chłodne, przy obciążeniu najwyżej letnie.
Mam też drugi kopter złożony w 100% identycznie i na tych samych podzespołach, z zestawu Eachine Tyro99/109 i w nim ESC od początku pracowało i nadal pracuje prawidłowo, nic się nie grzeje, silniki też są chłodne, przy obciążeniu najwyżej letnie.
Re: Awaria ESC 4 in 1?
Popieram MorF'a. Pewnie ESC padł i tyle. Wymienić i latać dalej.
Sprawdź tylko po wymianie czy silniki są dobre i nie grzeją się nadmiernie.
Sprawdź tylko po wymianie czy silniki są dobre i nie grzeją się nadmiernie.
Pozdrawiam Sławek
... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...
... jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Jeszcze nikt nie zderzył się z niebem...
-
- Posty: 24
- Rejestracja: niedziela 12 maja 2019, 20:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Awaria ESC 4 in 1?
Wymieniłem ESC na nowy, identyczny jak poprzednio. Montując i lutując zadbałem o odpowiednia odległość od ramy i śrubek, aby w przyszłości wyeliminować ryzyko ponownej awarii.
Silniki i ESC pracują prawidłowo, temperatury w normie.
Silniki i ESC pracują prawidłowo, temperatury w normie.