Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest niedziela 09 sie 2020, 18:54

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: czwartek 24 paź 2019, 22:25 
Offline

Rejestracja: niedziela 04 cze 2017, 19:26
Posty: 98
Lokalizacja: lubuskie
Powoli wszystkie paczki docierają brakuje mi już tylko dwóch silników i śmigieł. Mam kilka "głupich" pytań (wole zapytać niż poprawiać). Zauważyłem, że przewody sygnałowe od ESC będą na pewno za krótkie - co radzicie:
- przedłużać przewody sygnałowe poprzez lutowanie,
- dać przedłużacze 10cm,
- czy zdjąć koszulkę termokurczliwą lutować nowe przewody i dać nowy termokurcz?

oraz co z przewodami od silników - zwijać nadmiar czy ciąć i lutować krótsze przewody do ESC? (nadmiar to jakieś 5cm)

Ponadto zastanawiam się co z zasilaniem pixhawka (power module) czy lutować wtyczkę xt60 do PCB i łączyć czy przylutować do PCB na stałe i zostawić tylko wtyczkę do baterii? a może macie inne lepsze rozwiązanie?

Na jednym filmiku widziałem jak "gościu" osobno dał wtyczkę xt60 do podłączenia baterii, a w drugim miejscu przylutował power module (samą elektronikę).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 25 paź 2019, 07:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 21 sie 2013, 22:04
Posty: 3507
Lokalizacja: Olsztyn
kiu86 pisze:
- czy zdjąć koszulkę termokurczliwą lutować nowe przewody i dać nowy termokurcz?

ja bym tak zrobił, wg mnie najpewniejsze rozwiązanie
kiu86 pisze:
co z przewodami od silników - zwijać nadmiar czy ciąć i lutować krótsze przewody do ESC? (nadmiar to jakieś 5cm)

ciąć i lutować krótsze do esc, raz że unikniesz bałaganu a dwa zwinięte przewody mogą generować zakłócenia bo robi się cewka.
kiu86 pisze:
Ponadto zastanawiam się co z zasilaniem pixhawka (power module) czy lutować wtyczkę xt60 do PCB i łączyć czy przylutować do PCB na stałe i zostawić tylko wtyczkę do baterii?

Daj wtyczkę na krótkich przewodach, unikniesz możliwości wyrwania padów z laminatu, jednak w copterze są wibracje i będzie to potencjalnie słabe miejsce.

_________________
"Jak mądrze zadawać pytania"

Polska Giełda Modelarska i FPV na facebooku


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 31 paź 2019, 06:57 
Offline

Rejestracja: niedziela 04 cze 2017, 19:26
Posty: 98
Lokalizacja: lubuskie
kolejne pytanie mi się nasuwają odnośnie lutowania przewodów do ESC:

chcę wymienić 4 przewody 2 zasilające i sygnałowy z masą i mam kilka pytań:

- Czy wszystkie przewody sygnałowe i masa powinny mieć tę samą długość czy w zależności od odległości ESC do 'przyłączy" do pixhawka mogę zrobić jedne dłuższe jedne krótsze? (różnica miedzy najkrótszymi, a najdłuższymi wyniosłaby około 10 cm)

- przewody daje tak jak są oryginalnie czyli 22AWG czy przedłużając zmienić na inne?

- oryginalnie przewody zasilające do ESC maja 10 cm chcę je przedłużyć do około 15-17 cm raczej taka długość nie powinna negatywnie wpłynąć na pracę ESC?

- oryginalnie do zasilania ESC są przewody 18AWG zastanawiam się czy nie dać 16 AWG? zawsze większa szansa, że przewody nie będą się grzały no i mniejszy opór, a różnica w wadze raczej pomijalna.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 31 paź 2019, 14:36 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03
Posty: 2175
Lokalizacja: Gdynia
kiu86:

Przewody "sygnałowe" możesz skracać i przedłużać, przy tych długościach spokojnie te 22AWG stykną. standardowo są ze sobą skręcone.
Zasilanie też możesz dopasować do siebie - i wg mnie wymiana z 18AWG na 16AWG jest też korzystna.

ja co prawda w swojej S500 wrzuciłem ESC pomiędzy płytki centralne, a przedłużałem kable "silnikowe" - ale jak tam uważasz... - pewnie nie każdy ESC pasuje albo też masz inne rzeczy pomiędzy pokładami.

_________________
Andrzej "Kuczy"

Moje quadro TAROT class 780 - w trakcie budowy: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=36286
Moja piękna S-500 [Zakończona]: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=31760


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 31 paź 2019, 15:48 
Offline

Rejestracja: niedziela 04 cze 2017, 19:26
Posty: 98
Lokalizacja: lubuskie
Jeżeli było by to "zwykłe" ESC to jest mi to obojętnie czy będzie przy silniku w środku ramienia czy przy płycie. To że chcę przedłużyć przewody zasilające wynika z tego że chce dać jak najbliżej silnika i wykorzystać diodę z ESC jako oświetlenie drona. Mogę odpowiednio wybrać sobie kolor świecenia (dwa przednie ramiona zielony kolor dwa tylne ramiona czerwony kolor, a boczne inny kolor lub w ogóle nie podświetlać tylko zastanawiam się czy zrobi mi to taka różnicę czy będzie w połowie czy przy krawędzi przy silniku. Nie chcę też przesadnie skracać przewodów od silnika. i zasilanie chyba zostawie tak jak jest w oryginalne a wymienię tylko masę i sygnał. Z resztą mam zamiar latać FPV więc te oświetlenie to tylko taki bajer :P Po za tym dotychczasowy Quanum Nova pro też ma oświetlenie w połowie ramion i jakoś mi to nie przeszkadzało.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 11 gru 2019, 07:46 
Offline

Rejestracja: niedziela 04 cze 2017, 19:26
Posty: 98
Lokalizacja: lubuskie
no i trafiłem na pierwszy problem z ramą. sprawdziłem czy wszędzie jest przejście między - oraz + polutowałem esc wtyczkę xt 60 do zasilania przylutowałem co PCB ramy i coś mnie tknęło i sprawdzam czy czasem nie ma zwarcia. Biorę miernik i zonk między + i - jest połączeniem :( najgorsze jest, że nie wiem czy ja coś uszkodziłem czy tak było od początku bo nie sprawdziłem przed lutowaniem. odlutowałem ESC i wtyczkę xt60 z PCB ramy sprawdziłem dokładnie czy gdzieś niechcący nie ma połączenia na padach między + i - i na oko i pod lupą nie widać aby było zwarcie, a miernik dalej pokazuje zwarcie :( na szczęście na chwilę obecną miałem w zapasie ramę s500 i na razie zbuduje quadcoptera. Tam wszystko jest jak należy sprawdziłem przed lutowaniem i po lutowaniu i żadnego zwarcia nie ma. Czy ktoś z was spotkał się z takim problemem? Czy możliwe ze było uszkodzone fabrycznie czy raczej ja coś uszkodziłem przylutowaniu? wydaje mi się że najłatwiejszym rozwiązaniem będzie znalezienie właściwej płytki dystrybucyjnej i połączenie zasilania do ESC w ten sposób. Niestety Przewody od ESC przedłużałem, ale niestety są i tak za krótkie aby zrobić pajączka :( a nie chce znowu wszystkiego rozbebeszać od zera i przylutowywać wszystkich przewodów.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 11 gru 2019, 08:24 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03
Posty: 2175
Lokalizacja: Gdynia
kiu86, A czasami nie robisz pomiaru już na podłączonych do PDB regulatorach ESC?

- przez jakiś czas miernik może pokazywać "zwarcie" ponieważ na ESC są duże kondensatory i zanim się naładują biorą b dużo prądu - a miernik może pokazać, że "niby" jest zwracie.
najprostsza metoda - podłącz baterię przez żarówkę 12V jeśli masz lipo 3S -ew jakąś inną kombinacje jeśli masz większe Lipo.

Żarówka może się zaświecić ale po krótkim czasie powinna zgasnąć (jak kondensatory na esc się naładują). To bardzo prosty i dość bezpieczny sposób aby to sprawdzić. Inna metoda to zasilacz z ograniczeniem prądowym - ale nie każdy go ma w domu (ja np nie mam :D )
PS szacun że sprawdzasz wszsrko przed podłączeniem Lipo - jakby się bateria zespawała ze zwartą wtyczką, to mógłby być niezły dym (dosłownie).

_________________
Andrzej "Kuczy"

Moje quadro TAROT class 780 - w trakcie budowy: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=36286
Moja piękna S-500 [Zakończona]: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=31760


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 11 gru 2019, 10:26 
Offline

Rejestracja: niedziela 04 cze 2017, 19:26
Posty: 98
Lokalizacja: lubuskie
Kuczy miałeś racje. Odlutowalem wszystkie ESC zwarcia miernik nie pokazywał przy przylutowanie pierwszego pokazał zwarcie złożyłem wszystko do kupy i po podłączeniu lipo nic nie wybuchło :P teraz pozostaje mi w pixhawku wyłączyć funkcję blokująca możliwość uzbrojenia drona bez sygnału GPS ustawić odpowiednie kierunki obrotów w ESC skalibrować pixhawka i próbować ulotnić :P


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: poniedziałek 06 sty 2020, 19:14 
Offline

Rejestracja: niedziela 04 cze 2017, 19:26
Posty: 98
Lokalizacja: lubuskie
Pomóżcie bo brakuje mi już pomysłów. Udało mi się podłączyć wszystko do pixhawka test silników przeszedł bez problemu wszystkie działają. Okazało się że dwa silnik kręcą się w odwrotną stronę. Korzystając z faktu że moje ESC można konfigurować przez blheli 32 chciałem ustawić reversy na ESC 1 i 4 oraz zmienić kolor led w przednich ESC. kiedy próbowałem się połączyć przez BLHeliSuite32 32.7.0.7 połączenie zostało "niby dokonane ale jak wybrałem Read Setup nie znalazło żadnego ESC (zrzut błędu w załączeniu).

https://zapodaj.net/67870ef8a9f04.png.html

Co źle robię lub czego w pixhawku lub w BLHeliSuite32 nie ustawiłem

Wszystko raczej dobrze podłączone. Podłączając każdy silnik pod kanał 3 w odbiorniku (z pominięciem pixhawka) każdy silnik pracuje prawidłowo właściwie reagując na drążek gazu. Tak jak pisałem po podpięciu wszystkiego do pixhawka robiąc test silników w Mission Planner każdy się kręcił.

powiedzcie mi jeszcze czy silniki 1,2,3,4,5,6 zgodnie z rysunkiem
Obrazek
odpowiadają w pision planer
1 wg rysunku - Motor A w Mission Planner
2 wg rysunku - Motor B w Mission Planner
3 wg rysunku - Motor C w Mission Planner
4 wg rysunku - Motor D w Mission Planner
5 wg rysunku - Motor E w Mission Planner
6 wg rysunku - Motor F w Mission Planner


bo u mnie jak podłączyłem silniki do pixhawka zgodnie z rysunkiem to wychodzi inaczej:
motor A - silnik 5
motor B - Silnik 1
motor C - Silnik 4
motor D - Silnik 6
motor E - Silnik 2
motor F - Silnik 3


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 08 sty 2020, 13:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03
Posty: 2175
Lokalizacja: Gdynia
kiu86, Chyba niezbyt dokładnie zapoznałeś się z dokumentacją:

https://ardupilot.org/copter/docs/conne ... otors.html

Obrazek
Pixhawk Outputpins (numbered). First 4 pins are colour-coded for connecting a Quadframe
Obrazek

The diagrams below show motor order for each frame type. The numbers indicate which output pin from the autopilot shoould be connected to each motor/propeller. The propeller direction is shown in green (clockwise, CW) or blue (counter-clockwise, CCW)

Obrazek

Tip
Motor Direction is reversed simply by interchanging two of the
three ESC to motor power leads.


--------------------------------------------------------------
Więc... po pierwsze - łączysz silniki numerami: Silnik 1 poprzez jego ESC do wyjścia 1, 2-2, 3-3 etc.......
KIERUNKI obrotów - zmieniasz zamieniając dwa dowolne kable z trzech. Pixhaw nie musi wspomagać oprogramowania BLHeli - ew jak bardzo chcesz to podłącz się BLHeli oddzielnie do każdego z ESC i ustaw mu wszelkie parametry takie same (timingi), zmieniając jedynie kierunki obrotów.

No i coś do czego chyba nie doszedłeś:

--------------------------------------------------------------

Checking the motor numbering with the Mission Planner Motor test
An alternative way to check that the motors have been hooked up correctly is to use the “Motors” test in the Mission Planner Initial Setup menu.

The first motor to spin will be the one located directly forward in the case of + configuration, or the first motor to the right of straight forward in the case of X configuration. The motor test will then proceed in a clockwise rotation.
Obrazek
In the case of X8, it will spin the top front-right motor first, then the bottom front-right, and proceed around with the same pattern.


WIĘC - w przypadku HEXY - motor A to motor nr 5, a pozostałe silniki to kolejne patrząc zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara - tak jak na rysunku dotyczącym Quada, tylko że silników jest o dwa więcej ;)


- Wynika więc, że wychdzi Tobie dobrze, a kierunki musisz sobie dobrać programując osobno kazdy ESC lub zmieniając koleiność przewodów silnika.


------------------------------------------------------
EDIT: co do BLHeli - to szukając info aby odpowiedziec w innym poście - znalazłem konfigurację do tego aby soft BLHeli działał:
https://ardupilot.org/copter/docs/common-dshot.html

_________________
Andrzej "Kuczy"

Moje quadro TAROT class 780 - w trakcie budowy: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=36286
Moja piękna S-500 [Zakończona]: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=31760


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 09 sty 2020, 06:54 
Offline

Rejestracja: niedziela 04 cze 2017, 19:26
Posty: 98
Lokalizacja: lubuskie
Na razie udało mi się dowiedzieć, że nie mogę korzystać w ESC z DShot gdyż pixhawk obsługuje max 4 ESC w trybie DShot i to by się zgadzało bo jak przełączyłem ESC pod porty aux out (tylko aux out obsługuje DSHot) i poprzestawiałem SERVO9_FUNCTION na 33 (motor 1) i analogicznie do SERVO14_FUNCTION (motor 6) kręciły się tylko 4 z 6 silników. Natomiast po podłączeniu pod main out i przełączeniu na MOT_PWM_TYPE 0 (normal) działają wszystkie 6 silników.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 09 sty 2020, 09:31 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wtorek 17 lis 2015, 22:03
Posty: 2175
Lokalizacja: Gdynia
kiu86 pisze:
Na razie udało mi się dowiedzieć, że nie mogę korzystać w ESC z DShot gdyż pixhawk obsługuje max 4 ESC w trybie DShot i to by się zgadzało bo jak przełączyłem ESC pod porty aux out (tylko aux out obsługuje DSHot) i poprzestawiałem SERVO9_FUNCTION na 33 (motor 1) i analogicznie do SERVO14_FUNCTION (motor 6) kręciły się tylko 4 z 6 silników. Natomiast po podłączeniu pod main out i przełączeniu na MOT_PWM_TYPE 0 (normal) działają wszystkie 6 silników.



Tego nie wiedziałem (o DSHOT w Pixie).
Możesz spróbować zamiast "zwykłego PWM" wybrać "OneShot125" - ja śmigam na tym protokole i jest OK, chociaż weź pod uwagę, że mam 4 a nie 6 silników, więc tutaj nie powiem, czy zawsze wszystko pojdzie.

ps. wysłałem Tobie PW.

ps2 - DSHot jest o tyle lepszy, że sygnał idzie "cyfrowo", ale z drugiej strony to "analogowy" PWM sprawdzał się latami, a znów przy naszych kopterach, gdzie chociażby z racji wielkości zmiany są dość płynne i nie potrzeba ultra szybkiej i dokładnej regulacji jak w przypadku racerów, które to właśnie wymuszają na producentach coraz szybsze protokoły ESC.... - więc spoko - nawet jakbyś miał zejść do PWM - nie będzie praktycznie miało to znaczenia w locie.

_________________
Andrzej "Kuczy"

Moje quadro TAROT class 780 - w trakcie budowy: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=36286
Moja piękna S-500 [Zakończona]: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=27&t=31760


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 11 sty 2020, 18:15 
Offline

Rejestracja: niedziela 04 cze 2017, 19:26
Posty: 98
Lokalizacja: lubuskie
W końcu udało mi się wszystko połączyć i ustawić tak jak chciałem. Biorąc pod uwagę nerwy przy konfiguracji tego i "stracony" czas zamieściłem krótki opis tego jak mi się udało w dziale porady.

Ja ustawiłem reversy na dwóch silnikach i zmieniłem kolory podświetlenia led we wszystkich 6 ESC. Podświetlenie wygląda u mnie tak (oczywiście zielony to przód).
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 12 sty 2020, 13:50 
Offline

Rejestracja: niedziela 04 cze 2017, 19:26
Posty: 98
Lokalizacja: lubuskie
Uporałem się z podłączeniem i konkiguracją ESC i silników to pixhawka, ale mam nowy problem. Nie mogę skalibrować ESC a w zasadzie pixhawk nie zapisuje kalibracji. Robie wszystko jak na filmie


kalibracja przechodzi prawidłowo silniki działają prawidłowo jednak po odłączeniu lipo i ponownym podłączeniu okazuje się, że kalibracja nie została zapisana. Problem na pewno leży po stronie pixhawka bo jak kalibruje wszystkie ESC osobno podłączając bezpośrednio pod odbiornik (kanał 3) wszystko działa prawidłowo (nawet po odłączeniu i ponownym połączeniu zasilania). Jednak po podłączeniu silników do pixhawka dalej jest opóźnienie przy wyłączeniu silników jak na końcu filmu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 12 sty 2020, 13:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Posty: 8559
Lokalizacja: Polska
Po pierwsze kalibracja nie jest zapisywana w pixhawku tylko w ESC.

Po drugie po czym wnosisz ze kalibracja nie zostala zapisana? Fakt opoznienia wylaczenia silnikow nie wynika z kalibracj ESC.

Ja tutaj nie widze zeby byl jakikolwiek problem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.