Strona 1 z 5

dynamiczne wyrównoważanie silników [wyważanie ;-) ]

: poniedziałek 24 paź 2011, 19:34
autor: Rurek
a tak przykleję filmik coby na zaś dla wszystkich było bez zbędnego przekopywania forum :-)


: poniedziałek 24 paź 2011, 19:43
autor: pit202
no i jest też dynamiczne wyważanie silników w MK ( klick )

: wtorek 25 paź 2011, 15:05
autor: JR65
Praktycznie przeciw waga do orginalnej naklejki :-)

: środa 26 paź 2011, 08:57
autor: jawor
Dodatkowo polecam zaznaczanie (np. markierem) miejsca, gdzie trzeba coś doklejać. W praktyce znalezienie punktu "perfect" zajmuje znacznie więcej czasu a naklejki w trakcie eksploatacji potrafią się odkleić. W takim przypadku od razu wiemy, gdzie trzeba ponownie dokleić balast.

J.

: środa 26 paź 2011, 09:47
autor: kefir
A nie zawsze ta przeciw waga jest taka sama

: środa 26 paź 2011, 09:57
autor: jawor
kefir pisze:A nie zawsze ta przeciw waga jest taka sama
Nie, czasem wystarczy przykleić 0,5cm2 izolacji, a czasem 4 razy więcej.
Co ciekawe (wyważałem tak 14cie silników) zwykle miejsce naklejenia przeciwwagi ma się nijak do pozycji oryginalnych naklejek - stąd sugestia, aby je zaznaczać.

J

: środa 26 paź 2011, 10:06
autor: pit202
mi w silnikach emax2822 wychodziło przeważnie na jednym krańcu lub blisko naklejki

: poniedziałek 05 gru 2011, 00:34
autor: qlf
Przekopując neta napotkałem się jeszcze na taki patent wyważania silników


a dla posiadaczy AJfona/AJpada takie programiki
http://dld-llc.com/Diffraction_Limited_ ... ation.html
http://itunes.apple.com/us/app/myvibrom ... 21007?mt=8

...może komuś się przyda

: poniedziałek 05 gru 2011, 00:46
autor: diem
Na Ajdroida też są vibrometry :D

: poniedziałek 05 gru 2011, 08:47
autor: cholo
laserowe wywazanie silnikow, brzmi zajebiscie :mrgreen:

: poniedziałek 05 gru 2011, 10:40
autor: pit202
ja zrobiłem podobnie , tylko zamiast lusterka zamocowałem mini płytke MWC od kukiego i obserwowałem wykresy , rezultat wyważania super !

: sobota 10 gru 2011, 16:24
autor: kostek
Fajne opisy ale to nie jest wyważanie dynamiczne.
Spójrzcie tutaj.

Wyważenie dynamiczne

: sobota 10 mar 2012, 18:36
autor: u4an
Nieźle...

: poniedziałek 06 sie 2012, 13:41
autor: Rufio
co by nie uciekło, bo ciężko odnaleźć http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=113396#113396

: piątek 26 paź 2012, 15:19
autor: Rumcajs
Witam
Znalazłem kilka wątków o wyważaniu śmigieł (i silników), ale chyba ten będzie najodpowiedniejszy.. Otóż - generalnie pojawiają się dwa pojęcia związane z wyważaniem, a mianowicie wyważanie statyczne i dynamiczne. Pojęcia te pojawiają się w jednym i tym samym kontekście, ale dotyczą całkiem innych zagadnień, i - jak sądzę - wprowadzają dodatkowe nieścisłości.
O ile silnik ciężko wyważyć statycznie, o tyle śmigło daje się bez problemów. Jednakże połączenie obydwu wcześniej (osobno wyważonych) elementów (śmigła i silnika) może zaskutkować koniecznością dodatkowego wyważania, gdyż powstaje dodatkowa zmienna w postaci dźwigni jaką tworzy oś silnika z zamocowanym śmigłem.
Upraszczając - dynamicznie wyważony silnik ma element ruchomy w postaci pierścienia z magnesami, którego środek ciężkości jest mniej więcej w połowie wysokości magnesów, a punkty podparcia w postaci łożysk również są prawie symetryczne (prawie, bo dochodzi masa "dekielka"). Jednakże zamocowanie osobno wyważonego śmigła na osobno wyważony silnik może być powodem niewyważenia całości, co idealnie widać na linku zapodanym przez kostka dwa posty wcześniej.
Minimalne niedokładności w wyważeniu silnika i śmigła (których nie jesteśmy w stanie wychwycić "na oko" lub "na ucho") tutaj się sumują, a ich wynik jest tym większy, im dźwignia jest dłuższa. Nie jestem teraz w stanie tego rozrysować, ale w technikum budowlanym mieliśmy przedmiot p.t. konstrukcje budowlane, a jednym z elementów były tzw. "beleczki", czyli obliczanie obciążeń powstających na danym elemencie w zależności od punktu podparcia (w naszym przypadku to łożyska silnika), oraz od punktu przyłożenia siły (u nas - środek ciężkości obracającego się elementu, a że mowa o silniku i o śmigle - mamy dwa takie punkty).
Zmierzam do tego, że cała dyskusja o osobnych wyważeniach jest troszkę chybiona bez rozważenia całego zespołu (silnik/śmigło). Nie mam jak tego potwierdzić, ale daję sobie j..a ogolić że ten sam silnik z tym samym śmigłem będzie się inaczej zachowywał gdy śmigło będzie różne zamocowane. Śmigło mocowane na propsawery będzie dawało mniejsze bicie niż śmigło mocowane na adapterze na dłuuuugiej osi - i tu najwyraźniej będzie widać różnicę w wyważeniu przeprowadzonym w domowych warunkach (a ideału nigdy nie osiągniemy)..

Ideałem była by wyważarka działająca jak wyważarka kół samochodowych, w której komputer analizowałby powstające drgania, i podpowiadał - ile i w którym miejscu dołożyć lub ująć balastu. Póki takiej (chyba) nikt nie wymyślił pozostaje nam jak najdokładniejsze wyważanie osobno silnika i śmigła, oraz KONIECZNIE dodatkowe wyważanie całego zespołu.