Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest środa 20 mar 2019, 02:57


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
Post: czwartek 27 gru 2018, 15:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 06 lut 2015, 16:50
Posty: 288
Lokalizacja: Perpignan, Francja
No więc planuję w jednym z moich skrzydeł zamontować turbinę. Jest to małe skrzydło kevlarowe na bazie Sonicmodel F1. Zamówiłem turbinę 40mm średnicy, więc raczej wejdzie. Teraz zastanawiam się jak poprowadzić kanał(y) dolotowy(e).
Wiadomo, najlepiej jeden kanał przez środek od samego dziobu, ale wtedy tracę całą przestrzeń na kamery, baterie, itp.
Gdybym chciał poprowadzić dwa kanały po bokach, to jak najlepiej? Wloty pod/nad skrzydłami? czy jak najbliżej dziobu? Ogólnie jest to "rocket science" czy jak bym nie zrobił to i tak poleci? Wystarczy mi ciąg równy 40-50% masy czy może być mało?

_________________
"Seagull" - skrzydło z RDS a'la FPV49
Bamboo-copter
Mini motoszybowiec
Statek "Beholder"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 27 gru 2018, 16:27 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Posty: 3955
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Ale wiesz, że EDF ma mniejszą sprawność niż śmigło?

_________________
samolot max 4579/1293
coper max 1729(na 5.8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: czwartek 27 gru 2018, 23:17 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Posty: 1537
Lokalizacja: Podkarpackie
Arthor pisze:
Teraz zastanawiam się jak poprowadzić kanał(y) dolotowy(e).

Taka przeróbka jest bez sensu. Silnik trzeba zamocować nad skrzydłem i po problemie.
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 28 gru 2018, 17:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 06 lut 2015, 16:50
Posty: 288
Lokalizacja: Perpignan, Francja
pma_ pisze:
Ale wiesz, że EDF ma mniejszą sprawność niż śmigło?
Tak, stąd moje ostatnie pytanie w poprzednim poście.
IvanM pisze:
Silnik trzeba zamocować nad skrzydłem i po problemie.
Mając skrzydło dedykowane do EDF'a - tak.
Tutaj mam skrzydło dedykowane do śmigła. Ale kształt kadłuba w tylnej części praktycznie za darmo daje mi kanał wylotowy dla EDF'a. Natomiast próba montowania turbiny nad TYM kadłubem zdaje się marnowaniem przestrzeni wewnątrz.

_________________
"Seagull" - skrzydło z RDS a'la FPV49
Bamboo-copter
Mini motoszybowiec
Statek "Beholder"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: środa 02 sty 2019, 23:18 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Posty: 1537
Lokalizacja: Podkarpackie
Arthor pisze:
Tutaj mam skrzydło dedykowane do śmigła.

"Zapotrzebowanie na powietrze" jest przy EDFie ponad czterokrotnie większe jak przy śmigle a kanał dolotowy musi zapewnić jak najmniejsze opory przepływu i wystarczający a przy tym równomiernie rozłożony napór powietrza do wlotu wynikający z prędkości lotu samolotu. Wewnątrzkadłubowe zamieszczenie silnika stosuje się dziś tylko w samolotach bojowych i ich kanały dolotowe mają skomplikowany kształt osi oraz specjalny przekrój poprzeczny. Zrobić to dobrze nie jest takie proste. Nie dla żartu mają samoloty pasażerskie silniki montowane podskrzydłowo.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: piątek 04 sty 2019, 21:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Posty: 3955
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
Wiesz, w pasażerskim lotnictwie są dodatkowe kryteria jak hałas w środku i ilość miejsca w środku.
Popatrz na początki odrzutowego lotnictwa pasażerskiego jak wyglądały samoloty (np. takie DC-9), a współcześnie learjet.
V bombers też miały inne zastosowanie, a jaki mają układ?

Obawiam się, że nie ma prostego rozróżnienia w środku źle, a pod/nad skrzydłami ok.

_________________
samolot max 4579/1293
coper max 1729(na 5.8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 05 sty 2019, 00:51 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 06 lut 2015, 16:50
Posty: 288
Lokalizacja: Perpignan, Francja
IvanM pisze:
"Zapotrzebowanie na powietrze" jest przy EDFie ponad czterokrotnie większe jak przy śmigle
Czy to znaczy też, że kanał dolotowy powinien mieć 4x większe pole przekroju niż sama turbina?
Przyszła mi do głowy nowa koncepcja kanału. Na dole, szeroki, płaski. Wlot na dziobie pod kamerami, szerokość 8cm, wysokość 1,7-2cm. Biegnący pod bateriami i dalej przechodzący w przekrój kołowy aż do turbiny. Jak się to dobrze poprowadzi, ma szansę utrzymać na całej długości pole przekroju większe niż ma turbina.
Minus - nie wejdzie mi GoPro. Najwyżej Runcam 2 i coś do FPV (na przykład Swift micro).
Plusy: łatwość i powtarzalność konstrukcji, w miarę prosty kanał dolotowy oraz... jeśli trochę wyprofiluję wlot powietrza a obiektywy kamer dam w miarę symetrycznie, to wyjdzie mi na dziobie uśmiechnięta buźka... : - D

_________________
"Seagull" - skrzydło z RDS a'la FPV49
Bamboo-copter
Mini motoszybowiec
Statek "Beholder"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 05 sty 2019, 01:15 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 19:25
Posty: 1537
Lokalizacja: Podkarpackie
pma_ pisze:
Obawiam się, że nie ma prostego rozróżnienia w środku źle, a pod/nad skrzydłami ok.

Akuratnie ani DC9 ani Learjet nie mają silnika wewnątrz kadłubu - wiec tak jak przy mocowaniu podskrzydłowym nie potrzebują jakiegoś rafinowanego kanału dolotowego. To jest po prostu rozwiązanie sprawniejsze i pod wielu względami prostsze i wygodniejsze. W naszym wypadku także mniej ryzykowne jak rzeźbienie kanalu dolotowego "na oko".
Silnik wewnątrz kadłuba i cały zachód ze skomplikowanymi kanałami opłaca się wtedy, kiedy zależy na tym, by wektor ciągu układał się wzdłuż osi kadłuba (i kierunku lotu) i przechodził przez środek ciężkości samolotu. W wypadku samolotów ponaddźwiękowych dochodzi do tego konieczność spowolnienia prędkości powietrza oraz eliminacja strat spowodowanych fala uderzeniową.

Arthor pisze:
Czy to znaczy też, że kanał dolotowy powinien mieć 4x większe pole przekroju niż sama turbina?

Nie będzie tak prosto. Mniejszy przekrój przy tym samym zapotrzebowaniu oznacza większą prędkość powietrza i na odwrót. Kształt kanału więc może powietrze zwalniać lub przyśpieszać. W zależności od prędkości samolotu może wystąpić sytuacja w której silnik "zasysa" powietrze (mała prędkość) i powstaje przed nim podciśnienie, albo sytuacja w której powietrze jest przed nim spiętrzane i wzrost ciśnienia powoduje powiększony opór aerodynamiczny (duża prędkość). Dla tego kształty kanałów dolotowych bywają skomplikowanym kompromisem dopasowanym do zakresu prędkości samolotu, do ciągu i prędkości obrotowej łopatek. Na ile to jednak ma znaczenie przy twoim skrzydełku - nie mam pojęcia.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: sobota 05 sty 2019, 23:18 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 08 maja 2010, 09:43
Posty: 3955
Lokalizacja: Gliwice/Katowice
IvanM pisze:
Silnik wewnątrz kadłuba i cały zachód ze skomplikowanymi kanałami opłaca się wtedy, kiedy zależy na tym, by wektor ciągu układał się wzdłuż osi kadłuba (i kierunku lotu) i przechodził przez środek ciężkości samolotu. W wypadku samolotów ponaddźwiękowych dochodzi do tego konieczność spowolnienia prędkości powietrza oraz eliminacja strat spowodowanych fala uderzeniową.


Szczególnie z SR-71 :) i V bombers

_________________
samolot max 4579/1293
coper max 1729(na 5.8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.