Strona 1 z 1

FPV bez licencji

: wtorek 13 lut 2018, 18:34
autor: Michall
Prawo wymaga żeby bez licencji kierować dronem w zasięgu wzroku, więc jak np na trawie namaluje kwadrat 20x20m, gdzie cały czas widzę drona, to mogę w tym kwadracie latać w goglach fpv?

Re: FPV bez licencji

: wtorek 13 lut 2018, 18:41
autor: Adrián
Hehe nie.
Bo nie będziesz patrzył na kopter, tylko w gogle.
Przepis mówił o patrzeniu nieuzbrojonym okiem, ale nie ma mowy o spotterze. Więc..

Re: FPV bez licencji

: wtorek 13 lut 2018, 18:42
autor: nytas
To nie tak do końca, że bez świadectwa kwalifikacji (wg ciebie "licencji") możesz latać w zasięgu wzroku! Generalnie każdy lot w goglach FPV jest lotem BVLOS czyli poza zasięgiem wzroku. W przepisach jest mowa, że drona musisz widzieć nieuzbrojonym okiem, lub musisz mieć obserwatora. Może zaczekajmy, aż się wypowie ktoś bardziej zorientowany w tym temacie.

Adrián :) byłeś szybszy...

Re: FPV bez licencji

: wtorek 13 lut 2018, 18:42
autor: maxiiii
A kumpli to ty nie masz?

Re: FPV bez licencji

: wtorek 13 lut 2018, 18:47
autor: Michall
Dziki za szybką odpowiedz, :( ,maxiii mam ale żadnego to nie interesuje

Re: FPV bez licencji

: wtorek 13 lut 2018, 18:59
autor: maxiiii
No to se nie polatasz:)

Re: FPV bez licencji

: wtorek 13 lut 2018, 19:02
autor: Michall
a na przykład u siebie na działce albo u kolegi jak wyrazi zgodę?

Re: FPV bez licencji

: wtorek 13 lut 2018, 19:07
autor: Adrián
To nie on ma wyrazić zgodę, musisz mieć druga osobę, którą będzie obserwowała gdzie się kopter znajduje i Ciebie o tym w teorii informowała.
Czy go to interesuje czy nie, to nie ma znaczenia.
Działka jest na ziemi, w powietrzu obowiązują inne przepisy, niż na ziemi.

Re: FPV bez licencji

: wtorek 13 lut 2018, 19:09
autor: Michall
A to i tak już coś, wszystko już wiem, jeszcze raz dzięki

Re: FPV bez licencji

: wtorek 13 lut 2018, 20:52
autor: maxiiii
Raczej nie wiesz:)

Re: FPV bez licencji

: wtorek 13 lut 2018, 20:53
autor: Michall
ale to co chciałem wiem

Re: FPV bez licencji

: środa 14 lut 2018, 07:26
autor: cebulator
Pierdolety. Przecież można udać się na jakąś oddaloną łąkę/polanę i spokojnie polatać FPV. Jedyne na co zwracać uwagę to na obecność lotnisk i nie przesadzać z wysokością. Nie róbmy z tego jakiejś afery.

Re: FPV bez licencji

: środa 14 lut 2018, 08:30
autor: pawelsky
cebulator pisze:Pierdolety. Przecież można udać się na jakąś oddaloną łąkę/polanę i spokojnie polatać FPV. Jedyne na co zwracać uwagę to na obecność lotnisk i nie przesadzać z wysokością. Nie róbmy z tego jakiejś afery.
Nie pierdolety tylko przepisy. Pytajacy pytal o prawo, wiec dostal odpowiedz z punktu prawnego.

Re: FPV bez licencji

: środa 14 lut 2018, 09:24
autor: lesz
no niestety takie jest prawo - bardzo czesto wrzuca wiele roznych sytuacji do jednego wora :( normalni uzytkownicy na tym czesto traca - ale tez z drugiej strony ogranicza wybryki tego odsetka "mniej rozwaznych" ;)
pozostaje liczyc na racjonalnosc w jego stosowaniu/egzekwowaniu...

jeden kupi drona i bedzie latal tylko w promieniu 50m krecac rodzine czy robia sobie fotki, inny dostanie i huura w strefie na 500m, albo poleci na lotnisko ponagrywac samoloty... szkoda tylko, ze taki zly przypadek psuje opinie calego srodowiska RC i to na dlugo. Moze doprowadzic do zaostrzenia przepisow, czy bezsensownego zaogniania sytuacji. A dobre strony RC - ciekawe community, zloty, zawody, wciaganie mlodziezy w hobby, czy tez poznawanie piekna nowych lokacji (jesli ktos fajnie nagra i zlozy film) pozostaje niedocenione :(

Re: FPV bez licencji

: sobota 17 lut 2018, 21:02
autor: Syloooo
Beyond the Visual Line Of Sight (BVLOS) of the person flying the aircraft

If the person flying the aircraft is unable to maintain direct unaided visual contact with it while it is airborne, then an alternative method of collision avoidance must be employed in order to ensure that it can still be flown safely.

BVLOS flight will normally require either:

a technical capability which is equivalent to the ability of a pilot of a manned aircraft uses to ‘see and avoid’ potential conflictions - this is referred to as a Detect and Avoid (DAA) capability
a block of airspace to operate in which the unmanned aircraft is ‘segregated’ from other aircraft - because other aircraft are not permitted to enter this airspace block, the unmanned aircraft can operate without the risk of collision, or the need for other collision avoidance capabilities
clear evidence that the intended operation will have ‘no aviation threat’ and that the safety of persons and objects on the ground has been properly addressed.