Strona 1 z 1

Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkło?

: środa 13 wrz 2017, 17:18
autor: Arthor
Przy skrzydle z papieru nie miałem tego dylematu. wzmocnienia nie były potrzebne. A jeśli już, to wystarczyły patyczki do szaszłyków.
Ale teraz chciałbym zrobić po bożemu i... nie wiem jak.
Na wszelkich planach czy relacjach z budowy są pokazane miejsca montażu wzmocnień konstrukcji, ale nigdzie nie znalazłem czym te wzmocnienia powinny być.
Aby rozważania nie były czysto teoretyczne, odniosę się do moich planów: skrzydło, rozpiętość 115cm, grubość 12mm (2x depron 6mm), duża powierzchnia nośna, planowana spora doskonałość.
Dotychczas planowałem użyć listewek węglowych z abc-rc, 5x1mm lub 10x0.5mm.
Natknąłem się jednak na dyskusję gdzie sugerowano, że konstrukcja nie może być zbyt sztywna, bo traci na kretoodporności. Czy w takim razie rzeczywiście rurki szklane 6mm lub 4mm mogą być lepszym pomysłem? Niektórzy używają wręcz prętów szklanych/węglowych, choć tu w/g mnie jest gorszy stosunek sztywność/masa.
Czytałem też o wklejaniu dodatkowej rurki szklanej w natarciu jako wzmocnienie na kretobicia i na to pewnie się skuszę.
Jak to w końcu jest? Czy walczyć o jak największą sztywność modelu, czy wręcz przeciwnie? Giętki, elastyczny, byle tylko się nie złożył w pół?
Chciałbym bezstresowo latać z prędkościami około 100km/h i nigdy się nie dowiedzieć co to flatter.

Druga sprawa - materiał. Węgiel czy szkło?
Za węglem przemawia niższa masa. Ale... Przewodzi prąd, generuje zakłócenia w pracy anten (jak duże?) i odbija fale radarowe. Nie jestem pewien jak bardzo z tym radarem. Czy przypadkiem Wklejenie kilku(nastu) listewek węglowych nie będzie działało jak wielki reflektor radarowy? Planuję latać nad akwenami morskimi i nie chcę na wszystkich okolicznych radarach jarzyć się jak wielki kontenerowiec ;-) Preferuję pozostawać możliwie mało widocznym... ;-)

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: środa 13 wrz 2017, 19:05
autor: marekj
Natknąłem się jednak na dyskusję gdzie sugerowano, że konstrukcja nie może być zbyt sztywna, bo traci na kretoodporności.
A po co Ci kretoodporność jak chcesz latać nad wodą? każdy kret to i tak strata sprzętu. Daj listwy węglowe, oczywiście "na sztorc" i będzie dobrze. A zamiast myśleć o kretoodporności, lepiej potrenować latanie aby kretów nie było :mrgreen: . O dużej doskonałości przy depronie raczej zapomnij.
Jeśli nigdy nie chcesz doświadczyć flatteru, to rób sztywną konstrukcję.

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: środa 13 wrz 2017, 20:10
autor: pma_
Jest jeszcze jeden fajny patent, na górze i dole naklejasz taką taśmę sztywną taśmę jak do ściskania dużych paczek. (nie klejącą)
Miałem tak jedno skrzydło zrobione i też daje radę i do tego jest za darmo :)

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: środa 13 wrz 2017, 20:40
autor: Arthor
marekj pisze:O dużej doskonałości przy depronie raczej zapomnij.
Jeszcze nigdy z depronu nie budowałem, więc to pytanie nowicjusza, ale czemu depron i doskonałość nie idą w parze? Chodzi o małą sztywność? nieidealnie gładką powierzchnię? Czy o ogólną ideę - decydując się na depron chcemy zbudować szybko i tanio byle latało, a niekoniecznie skupiać się na szczegółach konstrukcyjnych?

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: środa 13 wrz 2017, 21:28
autor: marekj
W dużym uproszczeniu doskonałość zależy od współczynnika oporu, na który wpływ ma również profil płata. Dwie warstwy depronu to tylko profil symetryczny o dużym współczynniku oporu, na którym daleko nie poszybujesz. Jak chcesz mieć większą doskonałość, to musisz zrobić porządne skrzydło z dobrze odwzorowanym profilem. Tu warto dodać, że im profil jest bardziej samostateczny, to ma większe opory i spada jego doskonałość. Nie warto więc przesadzać z tą samostatecznością.

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: czwartek 14 wrz 2017, 06:13
autor: pma_
Do czego ci profil samostateczny w skośnym skrzydle?

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: czwartek 14 wrz 2017, 08:55
autor: lotpawel
ja polecam rdzeń styropianowy + tkanina szklana i żywica + wzmocnienie listewką drewnianą,
jak natarcie zrobisz z 2-3 warstw tkaniny 48-80g/m2 a całość zamkniesz tkaniną 24g/m2 to zrobisz praktycznie niezniszczalne skrzydło.
A jak zalaminujesz metodą worka to jeszcze idealnie gładką powierzchnię uzyskasz.

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: czwartek 14 wrz 2017, 10:16
autor: pma_
Płaskownik węglowy albo i dwa wsadzone pionowo są lepsze niż listewka, ale to tak przy okazji.
Nie każdy się chce babrać z żywicą, trzeba mieć trochę wprawy i jakis kompresor z lodówki wymontowany żeby ładnie na mylar laminować.

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: czwartek 14 wrz 2017, 11:01
autor: kaczmarsky
Przy tego typu konstrukcji przyjąłbym inny sposób budowy skrzydła. Konstrukcja klasyczna żeberkowo-dźwigarowa to trochę archaizm i stosuje się ja dzisiaj przede wszystkim w modelach redukcyjnych aby możliwie wiernie odtworzyć wygląd konstrukcji prawdziwego samolotu.
Z mojego doświadczenia modelarskiego wynika, że najbardziej praktyczne i łatwe do wykonania są skrzydła wykonane ze styropianowego rdzenia oklejonego fornirem np: topolowym, brzozowym itp. Na natarcie wystarczy listwa z twardej balsy. Centropłat (miejsce gdzie są klejone połówki skrzydła) wzmacniamy paskiem cienkiej tkaniny szklanej ułożonej na żywicę epoksydową. Chociaż przy tej rozpiętości to skrzydło można zrobić w jednym kawałku choć uzyskanie wzniosu będzie problemem. Przy okazji takie skrzydło może być elementem który uniesie model na wodzie w przypadku awaryjnego lądowania w morzu.

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: czwartek 14 wrz 2017, 14:46
autor: marekj
Do czego ci profil samostateczny w skośnym skrzydle?
Mnie do niczego ;-). Może jestem stary i ślepy ale chyba nie było ani słowa o geometrii planowanego skrzydła.
odniosę się do moich planów: skrzydło, rozpiętość 115cm, grubość 12mm (2x depron 6mm), duża powierzchnia nośna, planowana spora doskonałość.
Dodam, że na profilu samostatecznym można wykonać skrzydło nawet o obrysie prostokątnym (bez skosu). Przy skośnym skrzydle profil nie musi być samostateczny, ale wskazane jest wykonanie zwichrzenia geometrycznego, co zdecydowanie poprawia samostateczność zmniejszając tendencję do wpadania w korkociąg w przeciągnięciu.

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: czwartek 14 wrz 2017, 16:09
autor: Arthor
Hehe, chyba wsadziłem mały kijek w mrowisko ;-) Ale widzę również, że jeszcze dużo nauki przede mną. Do tej pory myślałem, że dużą doskonałość uzyskam wyłącznie dzięki dużej powierzchni nośnej, małej wadze i cienkiemu profilowi skrzydła. Tematy dla mnie do zgłębienia: samostateczność profilu (na razie znalazłem ten termin tylko w odniesieniu do paralotni), zwichrzenie geometryczne, różne profile skrzydła :)
Laminowania się nie boję, prawdopodobnie kieszeń na wszystkie graty wylaminuję żywicą epoxy i możliwe że część statecznika pionowego zrobię z laminatu. Wyjdzie w praniu. Natomiast (przynajmniej na razie) nie przewiduję pokrywania konstrukcji tkaniną szklaną, fornirem, itp. Najwyżej newralgiczne miejsca okleję taśmą.
Natomiast ważne jest dla mnie, jakich listewek (dostępnych na rynku) użyć do wzmocnienia. Czy 5x1mm lub 10x0.5mm wystarczą? Czy lepiej te 10x0.5mm posklejać w pary żeby były grubsze?
No i drugie pytanie: węgiel czy szkło? Czy moje obawy co do profili węglowych są zasadne?

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: czwartek 14 wrz 2017, 23:40
autor: majek
Robiłem 2 identyczne latające skrzydła: jedno z depronu, drugie wycięte ze styropianu i pokryte taśmą pakową. Styropianowe było o 1/3 lżejsze i bardziej odporne na krety. Jako wzmocnienie tak małego samolotu też lepiej sprawdziły się pręty węglowe niż listewki.
Wytnij ze styropianu, wzmocnij płaskownikiem na sztorc, na natarcie oraz wzdłuż dźwigara daj taśmę zbrojoną, resztę pokryj pakową. Ale 100km/h po tym bym nie oczekiwał :)
Na ścigacza, to tak jak koledzy napisali: fornir lub laminat, ale możesz spróbować papier pakowy na styropian, klejony pieniącym się Soudalem. Powinen dać radę i jest to łatwe do zrobienia jak zostawisz negatywy po wycięciu rdzeni.

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: piątek 15 wrz 2017, 11:11
autor: Arthor
majek pisze:Robiłem 2 identyczne latające skrzydła: jedno z depronu, drugie wycięte ze styropianu i pokryte taśmą pakową. Styropianowe było o 1/3 lżejsze i bardziej odporne na krety.
Pisząc styropian co dokładnie masz na myśli? Domyślam się, że nie zwykły styropian ociepleniowy (ten co przy cięciu masz tysiące kulek w całym domu). Jest jeszcze EPO, EPP, styrodur...
Zacząłem czytać porównania EPP do depronu i wszyscy polecają to pierwsze. W dodatku tu gdzie mieszkam, EPP wydaje się tańszy i łatwiej dostępny.
Jeszcze jedno pytanie: Winglety. Nie chcę wklejać osobnych pod kątem 90st, tylko końce skrzydeł wygiąć do góry (do kąta ok 60st?). Jak to najlepiej usztywnić? Sztukować z kawałków profili węglowych i przyszlifować do ładnego wyokrąglenia? Powinno zadziałać i być bardzo wytrzymałe. Tylko czy potrzebuję aż takiej wytrzymałości?

Re: Jak wzmocnić skrzydło? Rurki czy listwy? Węgiel czy szkł

: piątek 15 wrz 2017, 11:58
autor: majek
Arthor pisze: Pisząc styropian co dokładnie masz na myśli? Domyślam się, że nie zwykły styropian ociepleniowy (ten co przy cięciu masz tysiące kulek w całym domu). Jest jeszcze EPO, EPP, styrodur...
Dokładnie tak, zwykły styropian ociepleniowy, ale lepiej ten gęstszy na podłogę.
I tniesz gorącym drutem, a nie nożem :-)

Dla mnie przejście z depronu na styropian w wkrzydłach, to był mega skok jakościowy. Tylko trzeba poświęcić chwilę i trochę materiału, żeby się nauczyć ciąć (i tak pewnie kupisz zgrzewkę :-) ). Wycinarkę zrobisz z trzech grubych listewek, sznurka i struny + zasilacz.

Pod laminat oczywiście lepszy jest XPS (styrodur), ale pod papier, fornir czy taśmę pakową lepszy jest styropian (bardziej elastyczny).

EDIT:
A co do wingletów, to w klasycznym samolocie są niepotrzebne, a w latającym skrzydle to normalnie 90 stopni. Lepiej nie udziwniać konstrukcji skrzydła, bo to wszystko odbije się na wytrzymałości i możliwości naprawy.

I jeszcze:
planowana spora doskonałość
Doskonałość zależy w zasadzie głównie od wydłużenia płata (długość:szerokość), więc tym bardziej technologie kosmiczne są wskazane, bo mniejsza powierzchnia, którą musisz zrekompensować mniejszą wagą.