Strona 1 z 1

Mały nerwus - TRI na EDF

: niedziela 31 lip 2011, 22:55
autor: żółtodziób
Witam , jestem tutaj nowy , i w modelarstwie początkujący.
Popełniłem ostatnio , zupełnie doświadczalnie małego TRI , o tyle nietypowego że na napędach tunelowych EDF-64mm.
Przeznaczenie : poznanie możliwości FC , poznanie apki,specyfiki napędów EDF itp.
Biorąc pod uwagę rodzaj napędów - na 30 minut lotu nie liczę , będzie dobrze jak 5 polatam. EDF dają kopa niesamowitego , ale faktycznie : energię papusiają że pakiet długo nie pożyje...


Konfiguracja :

- MWC v1.0 FC z czujnikami WMP + BMA020 + BMP085 (autorstwa proflyer)
(soft z kosmetycznymi zmianami to wersja 1.7)
- 3 X EDF 64mm
- 2 X Hercules 2627 , 4300kv , moc 280W , ciąg =700gr
- 1 X Inrunner 4300 kv , moc 350W, ciąg =400gr
- 3 X Regle H-K 30A , nieprzerabiane
- 1 X Servo TowerPro SG-90
- Pakiet LiPo 3S Turnigy 2200mAh , 30C , nówka
- Apka Turnigy 9X 2.4GHz
- Rama z włókna węglowego ,amortyzatory ("płozy") również , podstawa z pienionego ABS , trójkąt równoboczny z odległościami 26 cm (mierzone od osi silników).
FC na silikonowych tłumikach z DVD.

Tak więc konstrukcja mała i na pewno nie jest "kretoodporna" , ale jest lekka , sztywna , dość dobrze wyważona i mogłem pozwolić sobie na redukcję długości kabli i jako-taki porządek w bebechach.Ze względu na wymiary i rodzaj napędu na pewno trudno mówić o nadzwyczajnej super stabilności.

Efekt bella związany z pracą wszystkich EDF w jednym kierunku : adaptacyjne pochylenie ogonowego.

Ponieważ bardzo niefortunnie się stało , że mój dostawca zmaścił sprawę , musiałem decydować się na INNY zestaw napędu ogona , stąd to co podałem niestety było koniecznością. (silnik o innej mocy lecz zbliżonej ilości obrotów na volt)

Chciałem Was zapytać : jak najlepiej kompensować mniejszy ciąg uzyskiwany na napędzie ogonowym ? trymerem apki czy są inne metody , np w sofcie ?

Ogon mi ucieka w dół , mimo starań FC leci do tyłu właściwie od momentu startu, zresztą trudno się dziwić w sytuacji z różnymi silnikami.Dopiero przy sporym gazie , jak go trzymać - sprawa się w miarę wyrównuje , ale trzeba coś z tym zrobić bo nie idzie latać , tzn leci nerwus mój , gdzie chce :))

Mozolnie po wielu próbach udało mi się jako tako poznać go na tyle, że w miarę dobrze ustrojstwo reaguje ,nauczyłem się krok po kroczku, pomaluśku, jak się go konfiguruje , jak zeruje ACC , żyro , co to do licha są nastawy PID itd. :))
Generalnie nie raz zdawało mi się że coś jest nie halo , ale po głębszym zastanowieniu wyszło że wszystko chce pracować. Aż zdziwiony jestem :)

Problemem zostaje uzyskanie stabilnego w miarę zawisu i zmniejszenie gwałtowności reakcji na drążki - jest czujny , skurczybyk , mocno rwie do tyłu i na boki przy nawet niewielkich wychyleniach drążków , więc też bym miał pytanie jeśli ktoś dobrze doradzi , jak go uspokoić , by nie aż tak akrobatycznie to robił ?


Pozdrawiam ! AdiXon

: niedziela 31 lip 2011, 23:13
autor: diem
Gratuluje, to chyba jeden z pierwszy EDF kopterów na tym globie, osobiście jeszcze się nie spotkałem :)

Będziesz miał problem okiełznać tego ogiera, strasznie duży strumień zaśmigłowy odbijający się od ziemi - spróbuj więc na wyższym pułapie (3m) - powinien się ustabilizować.

: poniedziałek 01 sie 2011, 07:07
autor: marceli
Ale jaja gratuluje pomyslu super!!! Btw czy sprawnosci edf nie zwieksza odpowiednio uksztaltowana dysza i tunel?

: poniedziałek 01 sie 2011, 08:01
autor: cholo
diem pisze:Gratuluje, to chyba jeden z pierwszy EDF kopterów na tym globie, osobiście jeszcze się nie spotkałem :)
ja juz widzialem kilka takich projektow ale ostatecznie zaden nie osiagnal fazy stabilnej ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=P92ZEswT ... re=related

: poniedziałek 01 sie 2011, 12:53
autor: żółtodziób
Witam serdecznie , no cóż - próby na wysokości bez regulacji ciągu napędu ogonowego nie mają póki co większego sensu , bo nim mi się to wystabilizuje to odleci na pół kilometra :)
(ciągnie w kierunku ogona dość mocno i lot mimo ogólnej stabilizacji jest dość mocno skośny.) Muszę wpierw podciągnąć obroty ogonowego , lub obniżyć moc w "przednich" ramionach TRI i wówczas będzie można bezpiecznie się tym bawić i próbować bez zaliczania kreta który w moim przypadku oznacza , że mam ... po zawodach :))

Oczywiście kontrowałbym drążkiem w Apce jego uciekanie do tyłu , bo jeśli dać mu całą naprzód, to oczywiście słucha , ale jak pisałem - regulacja jest b.nerwowa i jak tak robię , to zaś strasznie ciągnie w przód , obawiam się że go rozwalę tak czy siak jak będę próbował wzniosu na wysokość i dopiero później patrzeć co się dzieje.

jak pisałem - w sumie 2 istotne sprawy :

- regulacja ciągu ogonowego lub przednich
- zmniejszenie reakcji TRI na manewry drążkami , póki co wolałbym żebym sterował mułem pasiastym , a nie narowistym ogierem :))

Co do kanału dla EDF - tak , nawet wyprofilowany kanał dolotowy w tych napędach daje bardzo dużo (na dwu przednich EDF które są minimalnie inne niż ogonowy - mam możliwość zciągania profilowanego kanału dolotowego , jak się je zdejmie - różnica jest spora, ale zaś w drugą stronę to się mści - TRI gwałtownie leci "na pysk")

Tak że póki co mechanicznie nie chcę mu dokładać rur/dysz/kanałów , chciałem to na drodze regulacji ciągu spróbować osiągnąć.

(gdyby nie paskudna pogoda tobym popróbował trymerami drążków w plenerze na większych wysokościach , ale leje i leje i leje już dosłownie bez przerwy u nas , w tej krainie deszczowców)

Nie mogę (na to mi wygląda) zdejmować tego w ustawieniach apki , bo w/g FC muszę mieć end pointy na maxa , czyli 120% , jak zdejmę do 100% to już nie zazbroję FC do startu) tak więc albo jest jeszcze inny sposób w apce to zrobić (prócz doraźnych trymerów obok drągów), którego jako żółtodziób nie znam , albo w samym sofcie FC da się to uzyskać - może ktoś doradzi jak to można zrobić ?

Pozdrawiam serdecznie !

: poniedziałek 01 sie 2011, 21:27
autor: kefir
A co z obrotem YAW ?

: środa 03 sie 2011, 21:31
autor: żółtodziób
Jeśli pytasz o efekt bella - samo FC mi je równoważy , pochylając ogonowe EDF - idealnie to nie działa , ale działa. Zresztą to trochę tak jak możliwość budowy śmigłowego TRI na jednakowych śmigłach - niektórzy stosują dwa normalne i jedno lewe , inni stosują wszystkie jednakowe.