Strona 9 z 14

Re: Nowe przepisy.

: czwartek 08 wrz 2016, 14:49
autor: pawelsky
pawelll pisze:To co napisał RW, dotyczy tylko lotów w CTR, ATZ, P i ADIZ. Poza tymi strefami nie ma ograniczeń - oczywiście poza ogólnym czyli zasięgiem wzroku.
Unikalbym tak kategorycznych i jednoczesnie ogolnych stwierdzen bo sa nie do konca prawdziwe i moga prowadzic do nieporozumien.

Poza wymienionymi strefami jak najbardziej sa jeszcze inne ograniczenia (nawet dla modeli ponizej 0.6kg), np. 4.1.8), 4.1.9), 4.6.1), 4.6.2), 4.6.3).

Re: Nowe przepisy.

: czwartek 08 wrz 2016, 14:56
autor: photolucas84
Jest ktoś w stanie opisać łopatologicznie jak nowe przepisy odnoszą się np do użytkowników Phantomów ? (*1,2,3,4) ? pytam ponieważ sam do końca nie rozumiem wszystkiego a jednocześnie można utworzyć temat w dziale phantomów by każdy widział wszystko jasno, bez zagłębiania się w konkretne artykuły czy przepisy - po prostu na chłopski rozum jak to rozumieć - przede wszystkim nowi użytkownicy skorzystają z tego pytając co można a czego nie. Nie każdy łatwo zrozumie całe nowe prawo - gdzie jeden punkt odnosi się do drugiego który z kolei nie dotyczy trzeciego itp. Nie każdy ma głowę do takich "farmazynów".

Najlepiej z podziałem na: - osoby posiadajace licencję i osoby bez licencji

Z góry dziękuje

Re: Nowe przepisy.

: czwartek 08 wrz 2016, 15:36
autor: pawelll
Podział jest na modele latające (loty rekreacyjno- sportowe) i BSP. Teoretycznie lot rekreacyjny osoby z licencją podlega ograniczeniom jak w załączniku 6 a lot tą samą maszyną z tym samym operatorem ale w celu innym (np. komercyjnym) podlega załacznikowi 6a jako BSP.
Oczywiście pytanie np. takie czy jesli zawodowy operator chce poćwiczyć pilotaż (a nie wykonuje zlecenia) to lata modelem latającym czy BSP :)

Re: Nowe przepisy.

: czwartek 08 wrz 2016, 15:44
autor: pawelsky
pawelll pisze:Oczywiście pytanie np. takie czy jesli zawodowy operator chce poćwiczyć pilotaż (a nie wykonuje zlecenia) to lata modelem latającym czy BSP :)
Lata modelem latajacym. Nie ma znaczenia kto, wazne w jakim celu lata.

Re: Nowe przepisy.

: czwartek 08 wrz 2016, 16:43
autor: pawelll
Szkolenie (własne) niekoniecznie jest rekreacją (a tym bardziej sportem). Raczej można to zakwalifikować do działalności komercyjnej. :)
Oczywiście, żeby nie było wątpliwości można przyjąć od żony zlecenie na nadzorowanie wzrostu marchewki na grządkach ;)

A na poważnie, najważniejszy jest zdrowy rozsądek i nie popadanie w przesadę ani w jedną (olewanie wszelkich zasad i praw) ani w drugą stronę (dzielenie włosa na czworo i prowadzenie trzy dniowej analizy prawnej przez lotem).

Re: Nowe przepisy.

: czwartek 08 wrz 2016, 17:11
autor: IvanM
photolucas84 pisze:Jest ktoś w stanie opisać łopatologicznie jak nowe przepisy odnoszą się np do użytkowników Phantomów ? (*1,2,3,4) ?
Phantom ma powyżej 0,6 kg. Jako hobby więc możesz z nim latać nie bliżej jak 100m od zabudowy miast czy skupisk ludzi - lub w wypadku pojedynczych domów czy osób nie bliżej jak 30m. W strefie CTR w odległości większej jak 6km od granicy lotniska do 100m wysokości.
Tylko i wyłącznie w zasięgu wzrokowym - ten może jednak utrzymywać zamiast ciebie operator, który w razie czego przekaże ci jego położenie w przestrzeni i względem innych łatadel.
Komercyjne loty pozwalają samemu ocenić bezpieczna odległość od ludzi i zabudowy - ale wymagają szkolenie i egzamin by uzyskać świadectwo kwalifikacji pilota oraz odpowiednie dla takiego latania ubezpieczenie OC - i nakładają także inne obowiązki: odpowiednie oświetlenie do lotów nocnych, instrukcje operacyjną noszenie kamizelki odblaskowej, tabliczkę znamionową na sprzęcie itp.
pawelll pisze:Teoretycznie lot rekreacyjny osoby z licencją podlega ograniczeniom jak w załączniku 6 a lot tą samą maszyną z tym samym operatorem ale w celu innym (np. komercyjnym) podlega załacznikowi 6a jako BSP.
Podział na hobbystyczne a inne niż hobbystyczne nie jest tutaj po to, by sprawdzać, czy masz zlecenie czy nie i nikt tego sprawdzać nie będzie.
Tu chodzi o to, by zawodowcom umożliwić legalnie pracować tam, gdzie hobbysta nie ma to pozwolenie.
Reszta już pozostawiona jest na zdrowy rozsądek - tak jak wszędzie. Alpinista, który ma zezwolenia na pracy na wysokości i dorabia myciem szyb na wieżowcu lub innymi usługami - nie pójdzie w niedziele sportowo powspinać się na pałac kultury tłumacząc, że ma do tego uprawnienia...

Re: Nowe przepisy.

: czwartek 08 wrz 2016, 20:20
autor: pawelsky

Re: Nowe przepisy.

: czwartek 08 wrz 2016, 20:39
autor: pawelll
A gdy ktoś będzie latał tam gdzie nie powinien:
http://logistyka.wnp.pl/jak-dziala-syst ... 1_0_0.html

Re: Nowe przepisy.

: czwartek 08 wrz 2016, 20:41
autor: RW
Operatorzy dronów używanych w celach zarobkowych, posiadający świadectwo kwalifikacji (uzyskane po zdanym egzaminie) będą mogli latać w mieście z zachowaniem bezpiecznej odległości, w widocznej kamizelce oraz posiadając instrukcję operacyjną.

Czyli ludzie bez papierów nie będą mogli latać w mieście. Co nadal nie tłumaczy czy będą mogli latać na pustej przestrzeni pomiędzy kilkoma miastami, gdzie zabudowa występuje dookoła tej pustej przestrzeni. Mam niedaleko kilka takich miejsc, więc przykłady nie są z rękawa ;-)

Re: Nowe przepisy.

: czwartek 08 wrz 2016, 20:44
autor: pawelll
Moim zdaniem tak ale byłoby dobrze aby ULC wydał oficjalną interpretację.
Jakby co zawsze zostaje jeszcze model <600g.

Re: Nowe przepisy.

: czwartek 08 wrz 2016, 20:46
autor: RW
pawelll pisze:byłoby dobrze aby ULC wydał oficjalną interpretację
No właśnie :roll:

Re: Nowe przepisy.

: piątek 09 wrz 2016, 13:45
autor: zawodnik3
Witam
A czy można "komercyjnie latać copterem o masie poniżej 600 g (np. zrobienie dokumentacji foto niskiej jakości -copter bez gimbala) bez specjalnych uprawnień -świadectwa kwalifikacji ?
pozdrawiam

Re: Nowe przepisy.

: sobota 10 wrz 2016, 14:45
autor: mizuraw
RW pisze:Operatorzy dronów używanych w celach zarobkowych, posiadający świadectwo kwalifikacji (uzyskane po zdanym egzaminie) będą mogli latać w mieście z zachowaniem bezpiecznej odległości, w widocznej kamizelce oraz posiadając instrukcję operacyjną.
W miastach, czyli często CTR.
Czy temat SERA C został jakoś wyjaśniony?
Dla przypomnienia: komercyjny lot w przestrzeniach kontrolowanych CTR jest możliwy po:
- zapewnieniu dwustronnej łączności radiowej,
- złożeniu planu lotu
- w przypadku niektórych CTR dodatkowo posiadania transpondera.

Re: Nowe przepisy.

: sobota 10 wrz 2016, 19:11
autor: pawelsky
mizuraw pisze:Czy temat SERA C został jakoś wyjaśniony?
Dla przypomnienia: komercyjny lot w przestrzeniach kontrolowanych CTR jest możliwy po:
- zapewnieniu dwustronnej łączności radiowej,
- złożeniu planu lotu
- w przypadku niektórych CTR dodatkowo posiadania transpondera.
Dla modeli latajacych tak, dla BSP z tego co mi wiadomo wciaz trwaja prace nad wydzielaniem w tym celu dynamicznie aktywowanych stref w CTR.
Informacje ladnie zebrane tutaj:
http://uavo.com.pl/prawo/nowe-rozporzad ... zlo-zycie/
zawodnik3 pisze:A czy można "komercyjnie latać copterem o masie poniżej 600 g (np. zrobienie dokumentacji foto niskiej jakości -copter bez gimbala) bez specjalnych uprawnień -świadectwa kwalifikacji ?
Nie mozna. Komercja = swiadectwo kwalifikacji + tabliczka znamionowa + kamizelka + instrukcja operacyjna + failsafe...

Re: Nowe przepisy.

: piątek 16 wrz 2016, 00:16
autor: LeWy2005
RW pisze:Operatorzy dronów używanych w celach zarobkowych, posiadający świadectwo kwalifikacji (uzyskane po zdanym egzaminie) będą mogli latać w mieście z zachowaniem bezpiecznej odległości, w widocznej kamizelce oraz posiadając instrukcję operacyjną.
Instrukcja operacyjna jest wymagana tylko dla podmiotów świadczących usługi - czyli firm/osób latających komercyjnie. Wymagana tzn. ma leżeć w domu/biurze i czekać aż prezes ULC (czyli ktoś z jego namaszczenia) wystąpi o jej okazanie - nikt inny jej sprawdzał nie będzie :)
RW pisze:Czyli ludzie bez papierów nie będą mogli latać w mieście. Co nadal nie tłumaczy czy będą mogli latać na pustej przestrzeni pomiędzy kilkoma miastami, gdzie zabudowa występuje dookoła tej pustej przestrzeni. Mam niedaleko kilka takich miejsc, więc przykłady nie są z rękawa ;-)
Jeśli znajdziesz w mieście polanę gdzie od najbliższego budynku będzie 100m, będziesz w stanie też trzymać się z dala od ludzi itp. o ponad 30m, to możesz śmiało latać - oczywiście biorąc pod uwagę przestrzenie nad głową etc. :)