CNC ogólnie

czyli wszystko to co nie podpada pod powyższe działy ale ma związek z technikami stosowanymi w modelarstwie

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Marciniasty
Posty: 918
Rejestracja: piątek 18 mar 2011, 14:23
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Marciniasty »

Na początek dremel 300 daje radę przy małym posuwie .Frezy z bit-techa lubią pełne obroty na dremelu. Widziałem taką maszynkę i sam też będę go wstawiał .. Na razie ukończone 70% roboty tylko modele pożerają czas który mógł by być na budowę frezareczki :)
Awatar użytkownika
qlf
Posty: 810
Rejestracja: poniedziałek 04 paź 2010, 15:29
Lokalizacja: IRL

Post autor: qlf »

Dremel niby jest ok na początek, ale za chwile będzie miał luzy i za bardzo niema jak tego zamocować, -kumpel to już przerabiał i skończył na kressie właśnie. A może jakiś brushless + głowiczka? Lukisek jak chcesz to podjedź do mnie to ci pokaże mdf-cnc. W sumie to bez jazdy masz tu - http://www.youtube.com/user/firefoxik75
Ostatnio zmieniony piątek 23 mar 2012, 12:47 przez qlf, łącznie zmieniany 1 raz.
Grzegorz
mac
Posty: 252
Rejestracja: czwartek 17 lis 2011, 17:28
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski

Post autor: mac »

Ja również robię CNC :) Już ok 40% prac mam za sobą. Wszystko mam już kupione tylko wszystko teraz jeszcze po dokręcać, poprzycinać itd...
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
x6f16m50d
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jakub Jewuła »

lukisek pisze:Odgrzewam temat CNC . Zabieram sie za kompletowanie klamotow do zrobienia niewielkiej
frezarki . obszar roboczy 300x300 . Nie bedzie to bramowka . chcialbym ruszac stolem .
chcialbym zapytac o wrzeciono . Jakich uzywacie ? Ile wat musi miec takie wrzeciono zeby bawic sie w FR4 i g10 amatorsko ? . Mam do czynienia z duzymi maszynami i jestem kompletnie zielony jesli chodzi o skale mikro ;-)
Ciecie G10/FR4 grubosci 1-2mm frezem to okolo 100W-150W a nawet mniej.
Niestety akurat takich wrzecion latwo nie kupisz ;) Jakbys nie kombinowal
to skonczysz z Kressem. Proxxony itp sobie podaruj chyba ze masz zamiar
pracowac po 5min raz na tydzien.

Co do konstrukcji to poczytaj ten watek - to moja pierwsza maszynka.
Sprawdzila sie duzo lepiej niz sie spodziewalem. Zrobienie napedu na srubach
trapezowych z nakretkami z tworzywa nie powinno kosztowac wiecej niz 250zl.

Co do konstrukcji sprawdza sie prosta zasada - jak najprosciej ;)
Elementy prostokatne, pociete dobra pila, rowno poskrecane dadza prosta
maszyne. Im wiecej wydziwiania tym rezultat gorszy...

q
Awatar użytkownika
lukisek
Posty: 1333
Rejestracja: niedziela 28 lut 2010, 16:24
Lokalizacja: Bydgoszcz/Limerick

Post autor: lukisek »

Do Grzesia QLF - chetnie bym sie spotkal bo widze ze jestes zaawansowany w tej materii :-D

Jesli chodzi o wrzeciono to takie cos znalazlem . Podobno bardzo ciche trwale i niedrogie jak na amatorke

http://www.zentoolworks.com/product_inf ... cts_id=135


Jakub jestem pod wrazeniem . Dokladnie cos takiego sobie wymarzylem. Nie znam sie na paskach , bedzie chyba mi latwiej ze srubami .
i tak skonczysz ... wrając do RC
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jakub Jewuła »

Gdy zabieralem sie za budowe tej maszynki nie mialem pojecia jak buduje
sie naped sruba we frezarce. Teraz to brzmi smiesznie, ale tak bylo.
Mialem za to kupione za grosze paski i zebatki i to wykorzystalem -
dzialalo zaskakujaco dobrze.

Tu jest nastepca , maszyna wieksza, naped juz na srubach kulowych.

q
Awatar użytkownika
Marciniasty
Posty: 918
Rejestracja: piątek 18 mar 2011, 14:23
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Marciniasty »

To może kogos zainteresuje namiar na tanie nakrętki polamidowe do śrub trapezowych . Za nakrętkę na gwint Tr16x4 wykonana z polamidu z olejem (najlepszy polamid pod względem wytrzymałości na ścieranie nie licząc wynalazków typu 'igus') gość życzy sobie 27zł wiec raczej tanio w porównaniu do mosiężnych albo igusów .
Mail do gościa suszi351@interia.pl . Trzeba poczekać kilka dni aż odpowie , ja czekałem tydzień .
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jakub Jewuła »

Tu masz po 20zl z Poliamidu PA6G (z olejem): tomolc@mailmix.pl

Znam goscia, polecam.

q
Awatar użytkownika
lukisek
Posty: 1333
Rejestracja: niedziela 28 lut 2010, 16:24
Lokalizacja: Bydgoszcz/Limerick

Post autor: lukisek »

na srube wiadomo trzeba wydac. moze ktos z was doradzi jak sie potem taka nakretke mocuje do stolu? chodzi mi o rozwiazanie tego . jest jakas obejma czy trzeba samemu wystrugac.pyt tez o bieznie podparte tj walki do niewielkiej maszynki 12tki starcza?
i tak skonczysz ... wrając do RC
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jakub Jewuła »

Trapezowe sa tanie. Z nakretka z tworzywa bedzie ok.

Srube mocuje sie prosto - od strony silnika dajesz lozysko blokowane
nakretka - zeby sie nie przesuwalo po srubie, drugi koniec sruby tylko
podpierasz luzno lozyskiem (ma plywac).
Lozyska w klockach z al. Podobnie nakretka - widac to na zdjeciach ponizej.

Walki podparte 16mm to rozsadne minimum - 12mm wygniesz palcem.

Jesli chcesz zaoszczedzic, zaoszczedz na konstrukcji - zrob ze sklejki.
Mozesz dac sruby trapezowe z nakretkemi z tworzywa zamiast kulowych -
beda dzialac niekoniecznie gorzej.
Nie probuj oszczedzac na walkach bo to sie zemsci...


Obrazek

Obrazek

Obrazek

q
mac
Posty: 252
Rejestracja: czwartek 17 lis 2011, 17:28
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski

Post autor: mac »

Jakub Jewuła,

Mam małe pytanko, jak oceniasz który materiał wytrzymalszy jest g10, czy FR4?

A i widzę, że na kulowych śrubach masz maszynke. Pewnie Hiwin? Sam nad nimi myślałem, ale na razie powalczę z trapezówkami, piszą, że chodzą równie dobrze jak kulowy, no może troche większy opór stawiają, ale silniki jak mocne to nie szkodzi. Z pewnością w przyszłości zmienię na kulowe.
x6f16m50d
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jakub Jewuła »

mac pisze:Jakub Jewuła,
Mam małe pytanko, jak oceniasz który materiał wytrzymalszy jest g10, czy FR4?
U niektorych producentow ich FR4 jest sztywniejszy niz G10 u innych
odwrotnie, u jeszcze innych niczym sie nie roznia poza nazwa na potrzeby
marketingu.

Roznica w sztywnosci / odpornosci na zlamanie wynika z konkretnego
produktu - laminaty wykonane wg. tej samej normy moga miec wewnatrz
szklo w innej formie - np. tkaniny z grubszych/cienszych wlokien szklanych
- to daje roznice w sztywnosci. Widac to juz podczas obrobki - niektore
laminaty frezuja sie latwiej (ciensze szklo) niz inne (grubsze szklo).

Zasadnicza roznica jest taka, ze FR4 stosowany jest do obwodow drukowanych
wiec musi miec wyzsza odpornosc na wysoka temperature. Tak bylo dawniej -
teraz czesto laminat jest ten sam bo tak jest po prostu taniej produkowac
niz robic kilka rodzajow o roznej wytrzymalosci temperaturowej.
Ze potem w cenniku jest G10, G11 etc - no jest bo klienci tego oczekuja ;)

q
mac
Posty: 252
Rejestracja: czwartek 17 lis 2011, 17:28
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski

Post autor: mac »

Jakub Jewuła,

Kolejne pytanie do speca :-D
Jakich frezów używasz i jakie obroty wrzeciona do obrabiania: włókna węgłowego/G10/laminatu FR4. Oraz jakie posuwy? Dodam, że mam wrzeciono Kress 1050FME.
x6f16m50d
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jakub Jewuła »

Frezy tego typu:
http://allegro.pl/frez-frezy-vhm-z-wegl ... 09374.html

Predkosci - generalnie okolo 0.02-0.10mm / obrot. Im cienszy frez a grubszy
laminat tym wolniej. Zazwyczaj tne frezem 1.6mm z predkosciami okolo 1200mm/min
Obroty okolo 20.tys

q
mac
Posty: 252
Rejestracja: czwartek 17 lis 2011, 17:28
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski

Post autor: mac »

A powiedź, gdzie w Polskim sklepie kupię laminat g10, bo szukałem i nie mogę znaleźć sprzedawcy. :-/
x6f16m50d
ODPOWIEDZ