Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Merytoryczne komentarze opisywanych w dziale wyżej przypadków

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: pawelsky »

kamilborkowski pisze:Tak, dotyczy i dlatego w przygotowaniu jest nowelizacji tych przepisów, która ma wejść w tym roku.
Niestety tego tematu akurat nie nowelizuje... :(
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: RW »

Tutaj masz: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//520 ... 173280.pdf

Modele latające - w przypadku wykorzystania rekreacyjnego czy sportowego.
Bezzałogowe statki powietrzne - w innych przypadkach.
Rafał Wojtyniak
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: pawelsky »

RW pisze:Tutaj masz: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//520 ... 173280.pdf

Modele latające - w przypadku wykorzystania rekreacyjnego czy sportowego.
Bezzałogowe statki powietrzne - w innych przypadkach.
To nie jest najaktualniejsza wersja projektu!

W tej chwili jest nia
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//520 ... 199655.PDF

Tutaj wglad w aktualny stan prac nad projektem
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/262363/
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: RW »

Dzięki :mrgreen: Nie spodziewałem się :-P

Rozdział 4., pkt 8: w strefie R obejmującej parki narodowe jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych

Mogli by bardzie sprecyzować :-/ Ostatnio interesowałem się pewnym obszarem który leży w strefie EPR ale nie zachodzi na teren parku ani jego otuliny. Już właściwie ułożyłem pismo do dyrektora parku ale pomyślałem sobie, że właściwie czemu dyrektor miałby podejmować jakiekolwiek decyzje poza granicami parku? Strefy EPR są robione na wyrost (wielokąt) a granice parków są nieregularne. No i zadzwoniłem do ULC - tam mi potwierdzili, że nie potrzebuję zgody dyrektora parku poza granicami parku. Jak widać jest tu pewna niekonsekwencja. :-/

Parki narodowe nie obejmują terenów zabudowanych / miejskich. Jeśli więc miasto leży wewnątrz parku, to granice parku kończą się na zabudowaniach. Czyli wychodzi na to, że na lot nad takim terenem miejskim wewnątrz parku (tym bardziej w strefie EPR) ale leżącym jednocześnie poza granicami parku - nie jest wymagana zgoda dyrektora parku.
Rafał Wojtyniak
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: pawelsky »

RW pisze:Dzięki :mrgreen: Nie spodziewałem się :-P

Rozdział 4., pkt 8: w strefie R obejmującej parki narodowe jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych

Mogli by bardzie sprecyzować :-/
No ale przeciez jest sprecyzowane. Mowa o tych strefach R ktore obejmuja swoim zasiegiem parki narodowe, czyli ERP od 8 do 30.

Strefy EPR od 1 do 7 i tak nie dotycza BSP bo obowiazuja dla predkosci naddzwiekowych.

O strefach miejskich >25tys. mieszkancow w nowym projekcie niestety znowu zapomniano :(
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: RW »

pawelsky pisze:No ale przeciez jest sprecyzowane. Mowa o tych strefach R ktore obejmuja swoim zasiegiem parki narodowe, czyli ERP od 8 do 30.
W moim przypadku EPR20. Jak widać nie za bardzo, skoro ULC gada co innego niż przedstawia ten przepis.

Wydaje mi się, że do wyłączenia BSP z zakazu lotów nad miastami powyżej 25tyś, bo to raczej by musieli zmienić

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 9 października 2003 r.
w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące

pawelsky pisze:O strefach miejskich >25tys. mieszkancow w nowym projekcie niestety znowu zapomniano :(
Ale zobacz sobie niżej w tej nowelizacji, na punkty dotyczące Oceny skutków regulacji
Pisze, że nowelizacja spowoduje rezygnację z wnioskowania o loty w strefach R.

Czy dobrze widzę, że w ogóle zniknął termin EVLOS oraz granica pionowa pomiędzy VLOS a EVLOS? :-)
Rafał Wojtyniak
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: pawelsky »

RW pisze:W moim przypadku EPR20. Jak widać nie za bardzo, skoro ULC gada co innego niż przedstawia ten przepis.
Ale ten przepis przeciez jeszcze nie obowiazuje, to co ma do tego co gada ULC?
RW pisze:Wydaje mi się, że do wyłączenia BSP z zakazu lotów nad miastami powyżej 25tyś, bo to raczej by musieli zmienić
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 9 października 2003 r.
Nie musieliby, bo rozporzadzenie dotyczace BSP to rozporzadzenia o wylaczeniu zastosowania niektorych przepisow, wiec jest to miejsce jak najbardziej wlasciwe do wylaczenia np. zakazu latania w strefach miejskich powyzej 25tys. mieszkancow
RW pisze:Czy dobrze widzę, że w ogóle zniknął termin EVLOS oraz granica pionowa pomiędzy VLOS a EVLOS? :-)
Dobrze widzisz. Co wiecej nie zabrania latania FPV (pod warunkiem posiadania obserwatora).

EDIT: A tak przy okazji to nie "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2003..." r tylko "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2011..." bo to jest jego najnowsza wersja.
Awatar użytkownika
NeXuS
Posty: 881
Rejestracja: sobota 01 lut 2014, 21:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: NeXuS »

To, że zrezygnowano ze sztywnych zapisów odnośnie dozwolonej odległości lotu to w sumie OK, można lecieć dopóki widzisz/obserwator widzi model i może zapewnić separację, ale zapis odnośnie zapewnienia bezpieczeństwa na wypadek odlotu modelu w razie awarii (4.1.2) to w sumie jest nie potrzebny i praktycznie czasem nie możliwy do uwzględnienia przy planowaniu miejsca wykonania lotu. Za całość zdarzeń podczas lotu i tak odpowiada operator, a jakby go stosować dosłownie to ciężko by było znaleźć miejsce na tyle oddalone od zabudowań itp, żeby np. skrzydło kontunuujące lot do wyczerpania lipo nie zagroziło nikomu, bo może przelecieć jeszcze kilkadziesiąt km. Co innego kopter, który spadnie blisko. Ale może przepis ma po prostu zwracać uwagę na taki aspekt.
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: RW »

pawelsky pisze:Ale ten przepis przeciez jeszcze nie obowiazuje, to co ma do tego co gada ULC?
Kierowałem się aktualnie obowiązującymi przepisami zakazującymi lotów w strefach R (skojarzonych z parkami narodowymi) dla statków powietrznych posiadających napęd, co jest związane z emisją dźwięku (BSP też do nich należą). A skoro z ULC twierdząco odpowiedzieli na moje drugie pytanie - czy w granicach parku potrzebuję zgody dyrektora parku, to chyba coś jest na rzeczy (mimo, że nigdzie wprost nie pisze o sposobie uzyskiwania zgody na loty w EPR).

Jeśli natomiast ograniczenie lotów ma zostać w przyszłości opisane dosłownie: w strefie R obejmującej parki narodowe jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych to najwyraźniej wpływy dyrektora parku wypłyną poza granice parku (na obszary EPR będące poza granicami parku).
Rafał Wojtyniak
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: pawelsky »

RW pisze:Kierowałem się aktualnie obowiązującymi przepisami zakazującymi lotów w strefach R (skojarzonych z parkami narodowymi) dla statków powietrznych posiadających napęd, co jest związane z emisją dźwięku (BSP też do nich należą). A skoro z ULC twierdząco odpowiedzieli na moje drugie pytanie - czy w granicach parku potrzebuję zgody dyrektora parku, to chyba coś jest na rzeczy (mimo, że nigdzie wprost nie pisze o sposobie uzyskiwania zgody na loty w EPR).
No ale przeciez ULC w osobie swojego prezesa moze w uzasadnionych przypadkach wydac zgode na niestosowanie sie do niektyrych przepisow, wiec powinienes sie raczej cieszyc ze jedynym ich wymaganiem aby taki uzasadniony przypadek nastapil jest posiadanie zgody zarzadzajacego parkiem. Nie widze tu sprzecznosci z obowiazujacymi przepisami. ULC raczej idzie modelarzom na reke jezeli chodzi o nie zawsze rozsadne uregulowania.
RW pisze:Jeśli natomiast ograniczenie lotów ma zostać w przyszłości opisane dosłownie: w strefie R obejmującej parki narodowe jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych to najwyraźniej wpływy dyrektora parku wypłyną poza granice parku (na obszary EPR będące poza granicami parku).
Strefy nad parkami sa stworzone na potrzeby ochrony tychze nawet jesli ksztaltem nie pokrywaja sie scisle z granicami parku, wiec nie dopatrywalbym sie tu rozszerzania wplywow dyrektora poza granice parkow.
NeXuS pisze:zapis odnośnie zapewnienia bezpieczeństwa na wypadek odlotu modelu w razie awarii (4.1.2) to w sumie jest nie potrzebny i praktycznie czasem nie możliwy do uwzględnienia przy planowaniu miejsca wykonania lotu.
Podobny zapis jest i w obecnym rozporzadzeniu (3.1.3), wiec tu sie w zasadzie nic nie zmienia.
NeXuS pisze:Ale może przepis ma po prostu zwracać uwagę na taki aspekt.
Mysle ze taki wlasnie jest jego glowny cel.
IIKubaII
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 28 sty 2016, 12:32
Lokalizacja: Poznań

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: IIKubaII »

Czyli jest dla nas jakas nadzieja. Wiadomo kiedy te nowe przepisy maja wejsc?
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: RW »

pawelsky pisze:Strefy nad parkami sa stworzone na potrzeby ochrony tychze nawet jesli ksztaltem nie pokrywaja sie scisle z granicami parku, wiec nie dopatrywalbym sie tu rozszerzania wplywow dyrektora poza granice parkow.
Skoro aktualnie dyrektor decyduje o lotach w granicach parku a w przyszłości ma decydować o całej strefie EPR, to chyba można to nazwać rozszerzeniem, co nie?
pawelsky pisze:ULC raczej idzie modelarzom na reke jezeli chodzi o nie zawsze rozsadne uregulowania.
Pójście na rękę to chyba nie zawsze, skoro najpierw PAŻP wydawała zgody na loty w CTR od ręki a dopiero po jakimś czasie ULC się przebudziło, że ludzie mają dodatkowo wnioskować o zgodę na loty w R (powyżej 25tyś mieszkańców).
Rafał Wojtyniak
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: pawelsky »

RW pisze:Skoro aktualnie dyrektor decyduje o lotach w granicach parku
A masz to na pismie ze tylko w granicach a nie w calej strefie. I ze w ogole? Bo telefonicznie to bardzo latwo o nieporozumienia...

Oficjalnie nic nie wspominaja o zgodach dyrektora parku (nawet w jego obszarze).
http://www.ulc.gov.pl/pl/zegluga-powiet ... strefach-r
pawelsky pisze:Pójście na rękę to chyba nie zawsze, skoro najpierw PAŻP wydawała zgody na loty w CTR od ręki a dopiero po jakimś czasie ULC się przebudziło, że ludzie mają dodatkowo wnioskować o zgodę na loty w R (powyżej 25tyś mieszkańców).
Bo ktos im zwrocil uwage ze jest taka zawilosc w przepisach. Prawa przestrzegac musza, ale jak widzisz w kwestii stref R ida na reke bardzo mocno bo sa one zwolnione z oplaty lotniczej (a 800PLN piechota nie chodzi).
IIKubaII pisze:Czyli jest dla nas jakas nadzieja. Wiadomo kiedy te nowe przepisy maja wejsc?
RCL ma teraz wazniejsze sprawy na glowie, wiec trzeba pewnie bedzie jeszcze troche poczekac.
Awatar użytkownika
RW
Posty: 1420
Rejestracja: czwartek 13 lut 2014, 00:09
Lokalizacja: LUBOŃ CITY, MATZ/MCTR EPKS, BSP_WOJTYNIAK

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: RW »

pawelsky pisze:A masz to na pismie ze tylko w granicach a nie w calej strefie. I ze w ogole? Bo telefonicznie to bardzo latwo o nieporozumienia...
Pisma do dyrektora parku ostatecznie nie wysłałem (wtedy miałbym pewnie wszystko na piśmie), bo zanim to chciałem zrobić, naszła mnie wątpliwość i stąd to pytanie do ULC w mailu. Następnego dnia zadzwonił do mnie ten gość:

Departament Personelu Lotniczego
Dyrektor: dr inż.Tomasz Grzegorczyk
tel.: 022 520 72 83, fax 022 520 72 94
lpl@ulc.gov.pl

Inspektorat Licencjonowania Personelu Lotniczego
Inspektorat Certyfikacji i Nadzoru
Inspektorat Personelu Technicznego
Inspektorat Personelu Służb Ruchu Lotniczego
Wydział ds. Analiz i Standardów Personelu Lotniczego
Stanowisko ds. Obsługi Prawnej
Stanowisko ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych
Wydział Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego
Wydział Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej
Wydział Rejestru Personelu Lotniczego

więc chyba kompetentny w tych sprawach, i powiedział co powiedział.

Może i już trochę stare, ale trafiłem na coś takiego - dyrektor Bieszczadzkiego Parku Narodowego zakazał lotów paralotniami - co ciekawsze statkom powietrznym bez napędu http://lotniczapolska.pl/Prawo-przyrody ... nicze,2528

Myślę więc, że mogę nie mieć powodów do radości, jeśli całą strefą R będzie zarządzał jakiś dyrektor parku (nadwrażliwy / złośliwy - niepotrzebne skreślić) niż ULC.
pawelsky pisze:Bo ktos im zwrocil uwage ze jest taka zawilosc w przepisach.
A w przepisach stoi, że: Prezes Urzędu, na wniosek burmistrza (prezydenta miasta) albo innego podmiotu zawierający akceptację burmistrza (prezydenta miasta), może wydać zgodę na wykonywanie lotów w strefach R a ULC przyjmuje takie zgłoszenia nie zawierające akceptacji włodarza miasta. Dopiero w udzielonej pisemnej zgodzie jest podpunkt, że loty wymagają uzgodnienia z włodarzem miasta.

Mała zmiana kolejności - sami tworzą zawiłości.
Rafał Wojtyniak
Awatar użytkownika
pawelsky
Posty: 9763
Rejestracja: środa 19 mar 2014, 02:03
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Latanie w centrum miasta - pytanie do doświadczonych

Post autor: pawelsky »

RW pisze:A w przepisach stoi, że: Prezes Urzędu, na wniosek burmistrza (prezydenta miasta) albo innego podmiotu zawierający akceptację burmistrza (prezydenta miasta), może wydać zgodę na wykonywanie lotów w strefach R a ULC przyjmuje takie zgłoszenia nie zawierające akceptacji włodarza miasta. Dopiero w udzielonej pisemnej zgodzie jest podpunkt, że loty wymagają uzgodnienia z włodarzem miasta.
Tyle ze zgoda wcale niekoniecznie musi byc wydana w oparciu o ten przepis, a w oparciu o punkt 1.2 rozporzadzenia dotyczacego BSP...
Zauwaz w przepisie na ktory sie powolujesz jest podpunkt 1.a) ktory dla BSP jest raczej niespelnialny :)
RW pisze:Może i już trochę stare, ale trafiłem na coś takiego - dyrektor Bieszczadzkiego Parku Narodowego zakazał lotów paralotniami - co ciekawsze statkom powietrznym bez napędu http://lotniczapolska.pl/Prawo-przyrody ... nicze,2528
Zakazac sobie mogl, w sadzie raczej by nie wygral...
RW pisze:Myślę więc, że mogę nie mieć powodów do radości, jeśli całą strefą R będzie zarządzał jakiś dyrektor parku (nadwrażliwy / złośliwy - niepotrzebne skreślić) niż ULC.
Zobaczymy jaki bedzie ostateczny ksztalt ropozorzadzenia i praktyka jego stosowania. Chwilowo to wciaz tylko projekt...
ODPOWIEDZ